7 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

7 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

L 1 Byli$31 ANADOLU Akdeniz konferansına on devlet iştirak edecektir Töplantinın esas gayesi, bitarafların ve bilhassa alâkadar devletlerin Akdenizdeki münakalaâtını terhin için gâayretlerini bir araya getirmektir Paris, 6 (Radyo) — Bugün Fransız ve İngiliz. hükümetle- rinin gayreti ile on devlet Akdeniz konföransına iştiraki kabul etmişlerdir. İspanya hükümeti müşkülât çıkmaması için konferansa iş- tirak etmiyecektir. Bu karar her iki İspanyada suitesir hu- sule getirmiştir. Almanya, Rusya, Romanya ve Bulgaristan da, Akdeniz devleti olmamakla beraber bu konferansa davet edilmişlerdir. Konferans, vâziyetin tezahür ve inkişafı için çalışacaktır. Roma mehafiline göre bu konfetâtisin içtimaı, Fransanın istediği şekilde olmıyacaktır. Koriferansa ademi — müdahale komitesi kadrosü dâhilindeki devletler davet edilmiştir. Bazı devletlerin daveti Romada manasız görülmektedir. Petit Parisienin bir makalesi 3 Paris, 5 (A.A.) — Al:dem'l konferansı münasebetile Petit Parisien gazetesi yazıyor. — *İngiltere ile Fransa bugün Akdenizde sahili bulunan mem- leketlere ve Misita Milletler Cemiiyetinin — içtina devresi ile ayni zamatıda fakat ondan müstakil olarak yapılacak- bir diplomasi toplantısına iştirake davet için bugün müşterek bir nota göndereceklerdir. Bidayette bu toplantıya - iş- tirak edecek olanların daire- sifli genişletmek ve Karâde- nizd ; sahilleri bulunan mem- leketleri de davet etmek hu- Susu derpiş edilmiş idi. Fa- kat İngilizler iştirak edecekle tin miktari e kadar ax olur Ve müzaketehin mevzuu ne kadar iyi tecrid edilirse kön- ferans müzakeratının müsbet ve ameli- bir- neticeye vasıl olması ihtimalleriniri o derece artacağını beyan etmişlerdir. Maamafih ihtiyaç hasıl ol- duğu takdirde bilâhâte — Sov- Yet Rüsyânın müzakerata işti- rake davet edilmesi müm- kündür. llpınyollııın da hazir bu- lunmasi hüsüsü düşünülmüş- tür. Fakat bu nokta üzerinde kat'i olarak durülmüuştur. Toplantının esas gayesi, bita- rafların ve bilhassa- alâkadar- ların Akdenizdeki münakalât- larımı temin hususundaki gay- retlerini bir araya getirmektir. id devletlerin harb gemi- leri korsanların — taarruzlarına mukâvemet etmek ve tahtel- bahirleri'kovmak ve bunlardan hükuku düvel ahkâmına tevfiki etmemiş veyahud akdi Mutasavver mukavele ahkâ- mihi ihlâl edenleri denizin dibine göndermek hususunda Mütekabilen yardımda bulu- nacaklardır. Nihayet Akdeniz konferan- sında teklif edilecek olan Pl'i" kollektif emniyetin umu- mi prensiplerinden ve evelce taslâğı vücude- getirilmiş: bu- İunan-. Akdeniz-misakı proje- lerinden mülhem bulunmak- tadır. Dün akşam- tam bir-ihtilâf ü ile neticelenmiş olan Fransız- İngiliz görüşmeleri dolayısile konferansın müstakbel azala- rına gönderilecek olan davet- namede müzakerata hemen hafta nihayefinde konsey için Cenevrede — bulunacaklar ve | edilmektedir. — Feci bir Akdeniz müzakerelerine işti- rak edebilecek bir vaziyette bulunacaklardır. , Roma, 6 (Radyo) — İlılyı— nın Akdeniz könferansına işti- raki kabul edeceği tahmin hâdise! Bir uvç,_harmm ve âşıkını bastırıp yaraladı, yakalandı. Evelki gün şehrimizde bir aile faciası olmuş, karisını başka bir erkekle yatakta yâkalıyan H. oğlu T. her ikisini de yara- âdise şöyle cereyan etmiştir: ıml(ırrıı:m:ıdv'::iy':ü);ıden :ı'ı’plıelenen T. kehdisini takibe baş- lamış ve Pazar günü evden çıktıktan bir müddet sonra karısı Z. ninde acele giyinip gittiğini görmüştür. 'T. derhal karısının peşine düşmüş T. Z. nin, bir tüccar yanında kâtiplik yapâan H. nin Alsancakta Zade sokağındaki evine girdiğini görmüş, birkaç dakika bekledikten sonra o da içeri girince feci bir manzara ile karşılaşmıştır. T. katısinı âşıkının kolları arasında bir yatakta göründe kendisini kaybetmiş, derhal tabancasını çekerek ikisinin de üzetine ateş etmiştir. Mermiler, Z. ile âşıkını yaralamış, silâh sesine koşanlâr T. yi yakalamışlardır. Zabıtaca Adliyeye teslim edilen T. dün tevkif edilmiştir. Hava şenlikleri çok güzel e zevkli geçmiştir Z4 Pazar günü Halkapınar sahasında halk, Türkkuşu tağyarelerinden birinin uçuşunu seyrediyor — Bâşi T inci sahifede — Filo uçuşünu, Ankaradan trenle getirilen C. 9 plânörü- nön meydan üzerinde yâptığı akrubasi yelken uçuşlari takib etmiştir. Saat tam ondâ tay- yâreci B. Vecihi Hürkuşün idaresindeki Türkkuşuna ait büyük tayyare arkasında plâ- nör takılı olduğu halde mey- dan üzerine kadar gelmiş ve tayyare havVada üç devir yap- tıktan — sönra — yedeğinde - ki pilânörü havada — yalnız bırakmış ve pilânör de bulunan B. Tevfik, bir müddet sonra akrobasi uçuşlara başlamış, halkın coşkun tezahüratile kar- şılanmıştir. -Plânor, muhtelif hareketlerden sonra süzülerek meydana inmiş, halk bu genç ve kıymetli havacımızı görmek için koşmuştur. Bundan sonra gene Bay Vecihi Hürkuşun idaresindeki tayyare ile alan üzerine [îlen paraşütçülerimiz, birer - birer tayyâateden atılmışlardır. Para- şütle atılan gençlerimiz Bn. Yıldız. Eruçman ile B. Ab- durrahman: Türkkuşu ve - Hü- seyindi. Süzüle süzüle yere inen - tayyarecilerimizden Bn. Yildız rüzgârın sevkile alan- dâki ağaçların üzerine doğru gitmişse de iki ağacın dalla: rıha sürünerek yere inmeğe muvaffak olmuş, B. Aburrah- mdan Türkkuşu da bir evin atlusuna inmiştir. Kültürparkta: Dün öğleden sonra Kültür- pârktak paraşüt kulesinden de phraşütle atlamalar yapan ka- din ve erkek Türkkuşu tayya- recileri, halkımızın coşkun te- zâhüratile karşılanmışlardır. Türkkuşu filosu, bugün er- kenden havalanarak İnönüte, otada bir gün kaldıktan sonra Ankaraya gideceklerdir. rimiz Türk Hava Kurümu müdürü B. Şevki Demir de B. Zekinin idare edeceği tayyare ile İnönü ve Ankaraya gide- cektir. Romanya Kralı ava çıktı Bükreş, 6 (Radyo) — Kral, | beraberinde' Veliahd - olduğu halde Bogüü' avlanmak üzere Bükreşten ayrılmıştır. Başbakanımız, kendile- çok seven İzmirlile- rifti rin misafiri bulunuyor — Büğı | inci sahifede — ve beraberlerinde kendilerini istikbal eden zevat bulunduğu halde Birincikordonda yürü- yerek Atatürk konağına kadar gelmişlerdir. Geçtikleri yerde vali B. Fazlı Güleç ile bele- diye reisi Dr. B. Behçet Uz ve diğer bazı zevattan vilâyet ve şehrin muhtelif işleri hak- kında malümat almışlardır. Birincikordon üzerinde bü- yük yangındanberi boş kalmış birkaç arsayı Başbakanımıza gösteren belediye reisi, şehrin imar hareketleri hakkında ma- lümat vermiş ve Birincikordon üzerinde boşkalan ancak yedi arsa bulunduğunu, birçok ar- salar ve yangın sahasındı boş yerler üzerinde büyük bi nalar inşa edilmekte bulundu- ğunu, İzmirpalas önünde bir bir sporting kulüb, biraz ile- ride 100 yataklı bir şehir oteli inşa edileceğini söyle- miştir. Başbakanımız, şehirde- ki sinemaların vaziyetini de sormuş, ve belediye reisi, evel- ce Birincikördonda yanmış olan büyük tiyatro yerine ka- im olmak üzere Kültürparkta büyük bir tiyatro binası inşa- sının tasavvur edildiğini, İkinci- kordondaki İtalyan mektebinin 15 metrelik kısmının yol üze- rine geldiği için istimlâk olu- nacağını söylemiştir. Başbakanımız, — cumhuriyet meydanından geçerken bu se- ne fazla süren kuraklıktan sa- raran birkaç — salkımsöğüdü östermiş, belediye reisi de fımirin ağaçlandırılması işine verilen ehemmiyeti anlatmış, salkimsöğüdlerin — beş yıllık ömürleri olduğunu, bilhassa kazerina — ağaçlarının İzmirde fazla miktarda yeti ehemmiyet verildiğini, bu yıl susuzluk yüzünden şehirdeki fazla ağaçları sulamakta müş- külâta maruz kalındığını an- latmıştır. Belediye reisi ilâveten füür kapanınca Kültürpârkta toprak ürünleri müzesi ve bir enför- masyon binasının inşasına baş- lanacağını, bir müddet sonra da fuar sergi sarayının inşa edileceğini izah etmiştir. Başbakanımız o sırada Ma- nisa valisi Dr. B.Lütfi Kırdara Manisada — yapılan —muühtelif işler hakkında sualler tevcih etmiş, vali, muhasebel husu- siyeden — verilen para — ile bir sinema binası yaptırılmak- ta olduğunu söyliyerek - istas- yondan itibaren şehrin ana caddelerinin parke döşendiği- ni, bir kız enstitüsü binası, bir stadyom yaptırılmakta ol- duğunu söylemiştir. Sayın Başbakanımız, İzmirin Karşıyaka ve Güzcelyalı deniz banyoları, İnciraltı ve diğer plâjlar ve Karşıyakada yeni yaptırılan yüzme havuzu hak- kında da belediye reisi Dr. B. Behçet Uzdan malümat alirken misafir kaldıkları Ata- türk konağına gelmişlerdir. Konakta bir müddet istira- hat eden Başbakanımız, İzmir ve Manisa valilerinden — mah- sullerimizin vaziyeti- hakkında malümat almış; vah B. Fazlı Güleç, patmuk; zeytin ve tü- tün mabsüllerinin — çok - iyi oldüğünü, Manisa valisi Bay doktor Lütfi Kırdar da, Ma: nisa vilâyetinde busene üzüm mahsulünün az olmakla bera- ber iyi fiatlerle — satıldığını söylemiş: — Manisalılar, — teşrilinizi bekliyorlar. Demiştir. Başba- kanımız da imkân buldukları takdirde geleceklerini vaid bu- yurmuşlardır. Sulama — işleri bazırlıkları hakkında başbaka- nımızın suallerine de mütehas- sisların Gediz. ve Bakır çay Kum çayı sulama tesisatı için çalışmakta olduklarını, müna- kasanın yakında açılacağını söylemiştir. Cellâd gölünün kurutalması ameliyesi hakkında malümat veren Vali B. Fazlı Güleç top- rağın ince olması yüzünden açılan kanalların tekrar dol- makta bulunduğunu, buü iti- barla kanalların iki tarafla- rına istinad duvarları inşasına karar verildiğini, bu işin de iki senede tamam olacağını, Cellâd gölünün kısmı azamı- nin da kurudüğunu, vilâyeti- mizde iskân edilen göçmen- lerin vaziyetini anlatmıştır. Başbakanımız, Cellâd gölü ile Gediz, Bakırçay ve hava- lisinde sıtma mücadelesinde iyi neticeler alındığı —ve hâs- talığın azaldiği hakkinda İz- mir ve Manisa valilerinin ver- dikleri izahattan çok mem- nun kalmıştır. Geçen sene vilâyetimizdeki müstahsillerin tohümlük teda- rikinde maruz kaldikları müş- külâttan bahseden Başbakanı- mız, bü seneki vaziyeti sormuş, tohum temizleme makinelerile çok iyi tohumlar elde edilmiş olmasından memnun kalmiış- lardır. Başbakanımız, müsahabele- rine bir müddet daha devam ettikten sonra istirahate çekil- miş, saat on yedide otomo- bille fuara gelerek on binlerce halk tarafından samimi - teza- hüratla karşılanmıştır. Sayın İsmet İnönü, balkı selâmlümiş ve halk arasından ilerliyerek — doğruca Manisa Vilâyeti paviyonuna girmiş, orada teşhir edilen muhtelif mâhsuller ve eşya hakkında Manisa Valisi Dr. B. Lütfi Kırdatın verdiği izahatı dinle- miş, çok memnun kalmıştır. Başbakânımız gerek bu pavi- yonda, gerekse müteakıb pa- viyonlarda alâka ile durmuş, fakat gazeteciler İzmir Emni: yet müdüründen gördükleri çok yersiz bir muamele ile uzaklaştırıldıkları için maale- sef bu kısımların tesbitine imkân hasıl olmamıştır. Başbakanımız geceyi Atatürk konağında geçirmiş ve dün öğleye kadar istirahatle bera- ber bir aralık İzmir belediye reisi Doktor Bay Behçet Uzu kabul edip görüşmüştür. Saat on yedide otomobille ve re- fakatlerinde Maarif Vekili, Vali ve Belediye reisi bulunduğu halde Karşıyakada Bostan- hya kadar bir gezinti yap- mış, Soğukkuyuda Değirmen- tepedeki (Küçük Yamanlar Gazinosu) nda yarım saat kadar kalarak grubu seyret- miş, saat yirmide tekrar ko- nağa dönmüştür. Başbakanımızın, yarın An- karaya hareket etmeleri muh- temeldir. Sayfa 8 ”' aım!a VAK'ALAR ı | Bir lordün çeşidli maceraları Para çokluğu, çok defa akıl azlığınımı ifade eder, bilmi- yoruz. Fakat İngilizlerin şıma- nk bir lordu vardır; yahüd da bu lordcağızın akh - biraz kıttır. Bu lordun adı Edvar Montagüdür; İngiliz aristokrat kadinları arasında geçirdiği hayat lordu hayattan biktirmiş ve lord birçok sefahatlerden sonra ÂAmerikaya gitmiştir. Lord Amerikada bir müd. det ziraatçilik yapmış, büu meslekten de çabuk bikarak şoförlüğe başlamıştır. Bir müddet şoförlükten son- ra lord Edvar Montagü Huli- voda geçmiş, burada da ak- törlük yapmıştır. Bu aralık evlenen lord, bir müddet sonra talâk istemiş ve bu suretle hem evliliği ve hem de tâlâkı tecrübe etmiştir. Lord Kalen Löndradâadir. Ayni zamanda Londraya da Ağnerikalı aktris, Mis Peters gelmiştir. Lord ve Mis çok çabuk sevişinişler ve nihayet evlenmeğe karar vermişlerdir. Londra yüksek cemiyeti bu evliliğe büyük bir ehemmiyet vermektedirler. Karşıyakanın — vapur ihtiyacı Bay Haşmet Dölge Pazar günü geldi.. Bir haftadanberi İstabulda bulunan Liman İşletme İdaresi müdürü Bay Haşmet Dülge, Pazar günü Karadeniz vapurile şehrimize dönmüştür. B. Haşmet Dülge İstanbulda, Almanyaya sipariş edilen iki körfez vapurunun makine ak- samı hakkındaki formaliteyi ikmal etmiştir. İngiltereden alınan vâpur Liman idaresinin İngiltere- den satın aldığı vapur kızağa Çekilmiş, ilk muayenesi yapıl- mıştır. Vapur, bu ayın sonla- rına doğru ikinci defa olarak kızağa çekilecek ve son mua- yenesi yapılarak teslim edile- cektir. Yeni vapurun Eylül so- nunda Londradan hareketi ve Teşrinievel — ortalarında ge- mesi mühtemeldir. Konak iskelesi Körfez vapurları için Ko- nakta beton olarak yapılmakta bulunan iskelenin inşâsına de- vam edilmektedir. Mütexlihid, Eylül nihayetine kadar iskeleyi teslime mecbursa da, inşaatin ancak Teşrinievel ortalarına doğru biteceği tahmin edil- mektedir. Yerinde bir hareket Civar kazalardan, Balkan güreş müsabakalarını görmek istiyenlerin İzmire gelebilme- lerini temin için, belediye muhtelif hatlara otobüsler tah- sis etmiştir. Bu kazalardan müracaat edilince derhal oto- îaı'ıı gönd;ıilccek ve istiyen- er, günübirlil l il dönegilcccklcı:(dir.ımme iete B. Muzaffer Şevket Beşbakanımız General İsmet İnönü ile beraber kıymetli dok- torlarımızdan B. Muzaffer Şev- ket de bir gün evel şehrimize gelmiştir. B. Necmeddin Emre Mimar B. Necmeddin Emre yarın Âvrupa tetkik seyahâtine çıkacak, İtalya, Fransa ve Al- manyayı gezecektir,