9 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

9 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Çil kuruş Henüz ilkmektebin ilk snf larındaydım. Mahallemizdeki köylü çocuklardan birile kasabanın ortasından geçen küçük dereye oynamıya gitmiştik. Küçük arkadaşım bir araliık derenin başında durda. Cebinden çil bir kuruş çıkardı. Kuruş, derenin çakıl taşları gibi şıkır şıkır parlıyordu. Banu döndü: — Bu kuruşu suyun içinde saklıyacağım; yarın gelip alacağım, dedi. Sehiden dediğini yaplı. Paçalarını çemledi. Tam deremin ortasına çil kuruşu gömdü; ve dereden keklik gibi seke seke çıktı, İrjan Hazar Deredeki çil kuruş, içimde köçük bir kıyamet koparmıştı. Ona sahib olmak, abdal Hüseyin görmeden onu gömülü olduğu yerden çıkar: | mak ve kendi cebime yerleştirmek arzusu başımın etini yiyordu Höseyin yamıdan ayrıldıklan sonra — ben de küçük — bacaklarımı vvadımı. Derçain ortasına geldim. Bütün mevcudiyetimle kollarımı akan suya daldırdım. Şıkır şıkır parlıyan çil kuruşu aradım. Gömleğim, pan- toloünm, hatta başım sırsıklam su içinde kalmıştı. Çil kuruş meydanda yoktn... Hüseyinin küçük — gördesi, kamçı gibi, kıyıdan ansızın — gözlerime çarptı. Derenin içinde donakalım. Hüseyin parayı gömdükten sonra bir köşeye saklamımış, beni gözetlemiş olacaktı! Keşki suda boğulsaydım da onunla karşılaşmasaydım. Kıyıdaki toprak kümesine cansız denecek seyin acı acı gözlerimin içine baktı: — Seni denemiştim. Müdürün oğlu! dedi. Çil kuruş derenin içinde değil, işte cebimde! sürette düşüverdim. Hü: Bazan çocuklukta alınan — böyle canlı telkinler, ömrüne — hâkim oluyor. Bana, bırsızlığın alçak ve saysuz yüzünü ablâk kitaplarından ziyade küçük köylü Hüseyin göstermiş; ve onların iaaamın bütün bir muvaf fakıyetle veremiyeceği büyük demi, bana © v. Garib bir Macar Bundan bir kaç hafta evel Macaristanda Basoskel kasa- basında Piyer Çorba adlı bir adam ölmüştür. Bu adam 78 yaşında idi. 18 yaşında iken seviştiği bir kızla evlenmiş fakat sandeti uzun sürmemiştir. Zevcesi bir kaç ay içinde ölmüş ve adam- cağız da dul kalmıştır. Karı: sını fevkalâde sevdiği için de bir daha evlenmemeğe yemin etmiştir. Tam 60 sene dul kalan bu adamcağız hayatını ve servetini başkalarının saa- detini hazırlamağa — hasretmiş ve şevişen çiftleri evlendir- mekle meşgul olmuştur. Ve, 60 sene içinde 5000 çilt ev- lendirmiştir. Garib bir sergi Bu sergi, garib olmak do- layısile Amerikada kurulmuş değildir; Almanyadadır. Sergi, kazaya uğryarak harab olmuş Jeplinlere aiddir. Bu sergide kazaya uğrıya- rak kaybolmuş veya yanmış Jeplinlere aid ne bulunmuşsa vardır. Ehi? Kurdi! Serlevhamızdan bütün or: manların ve dağların kurdla- rının kuzular gibi ehlileştiğini anlamamak lâzımdır. Çünkü ehli kurd, bir taneciktir. Bu da Astoryalı bir polisin elindedir; adı da Poldidir. Polis bu kurdu yarabı olarak Bosnada elde etmiş ve uzun bir gayret sarfile — ehlileştir- miştir. Arı ve Romatizmal Arının bir nevi bal verir, ne âlâ. Fakat bir kısımı da insanları sokar, hele iri arıların sokmakla verdikleri ıstırab pek büyüktür. Bal arılarından baş- ka diğer arıların belki kıy- meti yok sanırsınız. Halbuki bu kanaat yanlıştır. Çünkü arı sokmasının romatizma için - faydalı bir vasita olduğu artık * etmiştir. Saba melikesinin hazineleri Arabistanda on yedi sene süren bir tedkik ve tetebbü- den sonra Kont Biron dö Drorok Parise dömüştür. Kont, zamanın en — maruf asanatika mütehassıslarından- dır. Birçok mesaisi arasında Saba Melikesi hakkında da tedkikatı meşhurdur. Saba Melikesi, zamanının en zengin bir hükümdarı idi. Kont bu Melikenin hazinelerini de bul- mağa çalışmıştır. Kont henüz kat'i surette muvaflak - olamamıştır; — fakat Saba Melikesine ait bir çok kiymetli eserler elde etmiştir. Bunları Paris ve Londrada teıhır etmektedir. Dolaplıkuyuda - cinayet Vak'anın faili polisçe henüz yakalanamadı Evelki gece Dolaplıkuyu ma- hallesinde kantarcı sokağında su meselesinden bir kavga olmuş, bir kişi ağır surette yaralanmıştır. Ömer oğlu su- cu 19 yaşında Abdullah, ara- larında kavga çıkan İzmirli Mustafa oğlu Bilâli bıçakla göğsünün sol tarafından ağır suürette — yaralamış ve kaçmış- tır. Abdullah, polisçe henüz yakalanamamıştır. Halkevinde konser Güzel İzmirimizin kurtuluşu münasebetile bu akşamı Halk- evinde, Karşıyaka Sağır, dil- siz ve körler müessesesi tara- fından saat 21 de bir könser venlecektir. Dokuz kişiden mürekkeb olan bu konser heyetinin aşa- ğıda yazılı olan seçilmiş par- çalarını dinlemeğe bütün va- tandaşlar dayetlidirler. La somnambil: Mozart. Fiğaronun düğünü: Mozart. Triyolar, üç solo, iki operet, Yem Kö oy oğret- men okulu — — -4 E0am — Şehrimizde bulunmakta olan Kültür Bakanlığı ilk - tedrisat | umum — müdürü Bay İsmail Hakkı, dün de İzmir mekteb ihtıyaçlarile meşgul olmuştur. Bugün Ankaraya hareket ede- cektir. Kızılçulluda eski Amerikan kolleji binasında açılacak köy Öğretmen lâzım olan okulu — binasına mekteb - sıraları ile su ve elektrik tesisatı mü- teahhidlere ihale edilmiştir. Bu binaya aid çütliğin yanı başında bulunan hususi eşhasa aid arazinin de satın alınarak çiltliğe ilâve olunması kârar- laşlırılmışlır Şuphelı bir ölüm Genç kadının beynin- deki damar kopmuş Evelki gece Balçova köyün- de orta mahallede oturan Ta- hir kızı 25 yaşlarında Bn. Hatice Aansızın hastalanarak emrazısariye hastanesine kal- dırılmıştır. Kadının, birdenbi- re fena halde hastalanması, sari bir hastalığa tutulduğu zannını vermişti. Bn. Hatice, bastaneye kaldırıldıktan dört saat sonra ölmüştür. Bu şüp- heli ölüm vak'ası üzerine dok- torlar tarafından Haticenin ce* sedine otopsi yapılmış ve bu otopside müddeiumumi mua- vini B. Rüşdü Üskent hazır bulunmuştur. — Otopside bu genç kadının dimağında ko- pan bir damardan sızan kan sebebile öldüğü anlaşılmıştır. Sinameki mi, zehir mi? Bir denizci ansızın hastalandı Limanda bulunan Sürati- bahri motöründe makinist İs- mail oğlu Mehmed, fazla yemek yemiş, rahatsızlanmış ve bir miktar sinameki kay- nâtarak içmiştir. rine ansızın ifade veremiye: cek derecede hastalanan Meh- med, derhal memleket hasta- nesine kaldırılmıştır. Zehirli bir mayi içip içmediği araş- tırılıyor. Meccanen tahlil ve ilâç Bay Abdüsselâm eczanesi bugün 9 Eylül şerefine bilü- mum idrar tablillerini ve fhıka- ranın - reçetelerini de — İkiçeş- melik caddesinde cumhuriyet eczanesinde Mmeccanen yapa- caktır. Bunun üze- Bütün bunları “üzüm pıyasası hara- retli geçiyor İngiliz kooperatıf şırke!lerı, İzmirden külliyetli mikdarda üzüm alacaklar eee —eeedrinedetin Son hafta içinde üzüm piyasası çok hararetli geçmiştir. Fi- atlerde her cins üzerinde 60 para, 2 kuruş bir yükselme kayt edilmiştir. İncir satışları da hararetlidir."”Almanyadan teklifler gelmeğe başlayınca, piyasanın daha da yükseleceği tahmin edilmektedir. İngiliz kooperatil şirketleri, busene İzmirden mühim mik: darda üzüm alacaklardır. İngilterenin maruf Whole Sale Coo- peration şirketi umum müdürü ile Liverpol, Mancester şir- ketleri mümessillerinden mürekkeb 6 kişilik bir heyet müba: yaat için şehrimize gelmiştir. İngiliz mümessilleri, dün piyastda faaliyete geçmişler, ibracatçılarımızla temaslarda bulunmuşlar, nümuneler almışlardır. İngiliz heyeti, bügün Türkofis müdürünü ziyaret ederek pı- yasa vaziyeti ve mübayaa edecekleri üzümler etrafında görüş- melerde bulunacaktır. İngiltere, son anlaşma mucibince mem- leketimize fazla ihracat yapabilmek için, fazla mal almağa başlamıştır. 'Milfoke Otobüs ve arabalar —— . .—— transatlantiği —.. .— İzmire gelenlere ko-.İzmire 600 sey. laylık gösterilmeli Fuar münasebetile otobüs servisleri ile binek araba fiat- lerinden - şikâyetler- başlamış- tır. Kemet ve Basmane istas- yonlarına gelen yolcular binek arabalarına binmek isteyince gayet fahiş fiat cevablarile karşılaşmaktadırlar. Bu istas- yonların -önlerinde bekletilen otobüsler de ışı'ıılznlcrilırdcn iki kat ücret almak için Ke- mer*Konak veya Basmane-Ko- nak seferlerini yapacaklarına fuara uğramak suretile müş- teri taşımakta ve böylece çif- te ücret almaktadırlar. Bütün yolcuların mutazarrır oldukları, idarehanemize - şi- kâyet edilmiştir. Belediye re- isliği, hiç olmazsa istasyonlara şimendiferler geldiği sıralarda birer belediye zabıta memuru bulundurmak suretile arabacı- larla otobüsçülerin halkı za- rara sokacak hareketlerine mani olmalıdır. Çünkü Bas- mahaneden konağa gelmek için bir arabacı, bir yolcudan 100 kuruş istemektedir. Heyetimiz Almanyadan dönüyor Ankaradan şehrimizdeki alâ- kadarlara gelen — malümata göre, Berlinde Türk - Alman ticaret ve kliring anlaşmasını imza eden heyetimiz, Pazar günü İstanbula dönecektir. Ege gecesi İzmir lisesinden yetişenler tarafından cumartesi akşamı Halkevi bahçesinde eğlenceli bir Eg> gecesi tertib edil- miştir. (Ege gecesi) muhtelif sürpriz ve eğlencelerle geç vılı(e kıdır dmn edeodmf yah getirecektir.. 28 Eylülde Alman bandıralı Milifoke transatlantiği limanı- mıza gelecek ve seyyah getirecektir. (25000) ton bü- yüklüğünde olan bu seyyah vapuru, şimdiye kadar lima- nımıza hiç gelmemiştir. Seyyahlar, Fransız, Alman ve İngiliz tebaasındandırlar. Efes ve Bergamaya giderek oralardaki âsamatikayı göre- ceklerdir. Torbalı ku kurtuluş bayramı Torbalı, 7 — On dört yıl evel istilâdan kurtulan Torba- h'llar bugün - kurtuluşlarının on dördüncü senci devriyele- rini coşkun bir tezahbüratla kutlulamışlardır. Sabahleyin erkenden cum- buriyet meydanında toplanılmış ve muhtelif hatipler söz ala- rak bugünün ehemmiyetinden bahsetmişler, bundan sonra geçidresmi yapılmıştır. Öğleden sonra Ertuğrul ma- hallesi semt ocağının yaptığı teşebbüs üzerine fakir ve kim- sesiz çocuklar sünnet edil- miştir. Bu akşam da yine bu çocukların giydirilmelerine sarf edilmek üzere bir müsamere verilmiştir. CZ Ve KA AN Tebrik İzmir Esnaf ve Ahali Ban- kası,'sayın İzmir halkımn ve müşterilerinin — kurtuluş bay- ramlarını tebrik eder. Çocuk yurdları Bozdağ çocuk yurdu iki gün evel kapanmıştı. Mene- menin Aliağa — nahiyesindeki HaAiA İzmirlilere Müjde FUAR GAZİNOSUNDA Büyük Varyete ? Feşteden getirtilen artistlerin nefis numaraları - Macar köpeklerinin hay- rete şayan marifetleri - dünya bisiklet şampiyonunun akılları durdu- racak cambazlıkları. örmek için Fuar gazinosuna kı uz! vaşam Halkevmde Bır piyes mü— 3 İsabakası açıldı.. Yaz tatili münasebetile ko- | mite üyelerinin bir kısmı mu- | vakkaten İzmirden ayrıldıkları için Halkevi faaliyeti yavaşla- mıştı. İdare heyeti 8-9-937 tarihindeki fevkalâde toplantı- sında eskisi gibi her hafta Cuma günleri ve komitelerin de evelce seçtikleri günlerde toplantılarına başlamalarını ka- rarlaştırmıştır. 1 — Bayrak sevgisini kuv- vetlendirmek için bir piyes ve şiir müsabakası — açılmasına, okuül öğrencileri arasında ya- pılacak şiir müsabakasında bi- rinci, ikinci, üçüncü olanlara münasip kıymette hediyeler verilmesine, piyes müsabaka- sına iştirakin serbest olmasına ve piyesi intihap edilecek bi- rinciye 25, ikinciye 15, üçün- | cüye beş lira ikramiye - veril- mesine, bunların en çok 15 Birinciteşrine kadar Halkevine gönderilmesine, bu piyes ve şiirin Cumhuriyet bayramında Halkevi salonunda temsiline, 2 — Tarih kurultayında Halk- evimizi temsil etmek üzere tarih öğretmeni bir arkadaşın gönderilmesine, 3 — Her komitenin bu yıl içinde Halkevi üyeleri arasın- daki hıııııklığı kuvvetlendir- mek için bir eğlence gecesi tertip edilmesine karar veril: miştir. Ziyaretçi akını İzmire her yerden zi- yaretçi geliyor Bu seneki fuar, hariç ve dahilden İzmire mühim mik- | tarda ziyaretçi çekmiştir. Dün Rodostan — İtalyan — bandıralı — Briyoni vapürile 196 kişi gel- miş, bunlardan 46 kişi İzmir- de kalmış, otellere yerleşmiş- lerdir. Evelki akşama kadar hariç ve dahilden İzmire gelenlerin sayısı 88,457 kişidir. ! Fuarı evelki akşama kadar 337,147 kişi gezmiştir. Dün akşamki trenler fevka- lâde dolu olarak İzmir istase yonlarına gelmiş, mühim mik- tarda yolcu getirmiştir. Hatta trenlerin — sahanlıkları — bile dolu idi. Vak'a nasıl olmuş Bize bir mektub geldi t bir mektub aldık, bu mektubta Alsancakta bir evde vuku bu- lan zina vak'ası münasebetile — kocası eve gelen kadının, ya- ralanmasında tabanca - istimal — edilmediği, yalnız evde bir gürültü olduğu ve bunu anlar mak için, üçüncü şahsın aşağı indiği vakit tutulduğu, ortada hiç bir suç olmadığı, tevkif edilmediği bildirilmektedir. Yalnız biz de şunu kayde- delim ki, gazetemiz, bu vak'ayı zabıta raporundan almıştır. Ruzveltin beyanatı Şanghayda teessürü mucib oldu Şanğhay, 8 (Radyo)— Şan: ghıydı toplanmış olan Aın- İl M RİİÜ ) beyanatından dolıyıın&ıı—r olmuşlardır. Şanghay Ameri: kan ticaret odası bu hasebile Kordçl Hull'e ğım bildirmişlerdir.