9 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

9 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

— yu 3 DU HS Akde İstanbul, 8 (Hususi) — Ak- deniz konferansına davet edil- diğimiz hakkında dün İagiliz ıe_firi tarafından Hariciye Ve- kâleti siyasal müsteşarı Bay Numan Rifat Menemencioğlu- nı. verilen mota, hükümeti- m:lce tetkik edilmiş ve bu- gün, mukabil bir nola veril- erek, konferansaiştirak etmeği kabul eylediğimiz bildirilmiştir. Konferansın, — Cenevrede toplananağı söyleniyor. Alâkadarlarca verilen malü- mata göre, Akdeniz konferan- sında, bizzat Hariciye Vekili: miz Bay Tevfik Rüşdü Aras bulunacaktir. Könferansın kaç :“üı_ Süreceği “henüz belli de- İstanbul, 8 (Hususi) — Ak- niz - konferansının, — Cuma Zgünü (yarın) Niyonda toplan- Ması rrur. eylemiştir. Konferansta, İngiltereyi B. Eden temsil edeceği bildiri- liyor, Şimdiye kadar yedi devlet Mmuvafık cevab vermişlerdir. Vekiller Heyeti Vekiller Ankeraya gi- diyorlar.. İstanbul, 8 (Hususi) — Milli Müdafaa Vekili General Kâzım Özalp ile Naha Vekili B. Ali çetinkıyı ve Hariciye Vekâleti Siyasi müsteşarı B. Numan Ri- fat Menemencioğlu, bu ak- şamki trenle Ankaraya hare- etmişlerdir. Vekiller Heyeti, yarın (bu: gün) veyahut'ta cuma günü toplanacaktır. Burada bulunan Piğer Vekiller de yarın An- karaya gidiyorlar. Başpehlivanlık Müsabakalarında Tekirdağlı ile Mülâyim karşıla acak İstanbul, 8 (Hususi) Önümüzdeki pazar günü, baş Pehlivanlık müsabakaları ya pıilacak ve Tekirdağlı ile Mü- lâyim karşilaşacaktır. ydın Manevralarında İıtınlıul. B ( Hususi ) — ydın manevrâlarında, bilhas- SA ordu harekât halinde iken *btb! gerisinde seferberliğin tün icapları tatbik edile- Sektir, ANADOLU | lük siyasal gazete we — başyazganı U..l daydar Rüşdü ÖKTEM UN neşrin Müdürü; Ba iyat ve yamı işleri Tz - mdi Nüzhet Çançar İzmir İkinci hei ler soka, .::' Halk P'ldinîiııın Te elgrafi İzmir — ANADOLU 42716 -. Posta kutasu 405 ABONE ŞERAJITİ Yıllığa ı’z,ıî: sd"ı""" ,..,,,_ üç » ——— soem—— —— bir pânyol posta gemilerinden biri torpido ile cumhuriyetçi a deniz muharebesi vukuagelmiş den yaralamıştır. Japonların t ERLER Ispanya sularında niz konferansına iş- tirak etmeği kabul ettik Hariciye Vekilimiz Dr. B. Tevfik Rüşdü Aras, bizzat konferansta hazır bulunqcaktırA ; deniz harbi Kü li —— Asi Baleras gemisi, Libertad adındaki hükümetçi gemiyi yaraladı Paris, 8 (Radyo) — Bu sabah saat 3 te Elcezireden hare- ket eden Aldoko ve Antuyono adında iki İspanyol gemisi, torpidoların refakatinde oldukları halde yolda General Fran- koya aid Kanarya zırhlısile karşılaşmışlardır. Kanarya gemisi, derhal ateş açmış ve kaçmak - istiyen İs- karaya oturmuştur. Son gelen bir habere göre, Balearos adındaki ihtilâlci rıpsnyı harb gemileri arasında bir ve Balearos adındaki gemi, Liyertad fadındaki hükümetçi torpidoyu müteaddid yerlerin- aarruzu devam ediyor Amerika, askeri harekâttan do- layı Çindeki bazı konsoloshane- lerini kaldırmıya karar verdi Tokyo, 7 (A.A.) — Tebliğ: Şanghayın şimalinde karaya çıkarılmış olan Japon ordusu 6 Eylülde — sabahleyın saat 6 da umumi bir taarruza baş- lamıştır. Şimalt Çinde Kalgan- dan gelmekte olan Japon kıtaatı düşmanı tardetmek su- retile 6 Eylülde Chen Si eya- leti dahilinde ve Kalagana 200 kilometre mesafede kâin Kov Chuan Tien şehrine var- mışlardır. Tiençin - Nankin şimendü- fer hattı üzerinde ilerlemekte olan Japon kıtaatı 4 Eylül ta- rihinde Tang Kuan Tungu işgal ettikten sonra Ticnçin_c 64 kilometre mesafede bir noktaya vasıl olmuşlardır. Cenubi Çinde Japon tayya- releri 6 Eylül tarıhinde öğle vakti Svatuv — istihkâmlarımı bombardıman cderek büyük hasarlara sebebiyet vermişler- dir, Japon donanması, — Japon deniz tlayyarelerinin yııdııı!ı ile 6 Eylülde Paoan istihkâ- ve Humen askeri mühimmat depolarını bombudımı_n et- miştir. Gerek bu istihkâm ve gerek bu depolar Canton körfezi sabillerinde olup Can- tona mütekabilen 80 ve 50 kilometre mesafededir. hi hay, 7 ( AA.) — Rıışz::l(ıin Amerika tebaasına kısa bir zamanda Çini terk etmelerini tavsiye için vaki beyanat burada bir yıldırım gibi tesir icra etmiştir. Pır çokları Çindeki mcnfeıkl?nne yapışıp kalmak iıkeme(cdırl'er. Kütle halinde Çinin tahliye edilmesir.c aleyhtardırlar, Maamafih Amiral Yarneli Çinde hizmet eden zabitan ve efradın çocuklarına nakliye var sıtalarının müsaadesi nisbetin- de süratlo Amerikaya avdet etmeleri için emir vermiştir. Japonlarn Amoy ve Pooc- hova — taarruzları — dolayısile Amerika sefareti bu iki şehir ile cenubi Çinde diğer bazı noktalardaki konsoloshanelerin kapatılmasını emretmiştir. Bun- dan başka bu şehirlerde Ame- rikalılar buralardan çıkmağa davet edilmişlerdir. Cumheriyet bayramımızda Ankarada bulunacak olan ecnebiler İstanbul, 8 (Hususi)—Cum: huriyet bayramımızda; Roman- ya başvekili Tataresko ile Balkan devletleri erkânı har- | biyei umumiye reislerinden başka kimselerin bulunmıya- cağı anlaşılıyor. B. Menemenci oğlu Beyruta gidecek İstanbul, 8 (Hususi) — Ha- riciye Vekâleti siyasi müsteşarı B. Numan Rifat Menemenci oğlu, İkinciteşrin iptidalarında Beyruta gidecek ve Fransa fevkalâde komiseri kont Dö Martelle konuşacaktır. B. Bek Paristen sonra Cenevreye gidecek Paris, 8 (Radyo)— Lehistan Hariciye Nazırı Baron Bek, bugün buraya vasıl olmuş ve B. Delbos tarafından karşı- lanmıştır. İki devlet Hariciye Nazırı bugün Hariciye — dairesinde uzun bir müzakerede bulun- muşlardır. Bu mülâkatta umu- mi siyaset ve iki devlet mü- nasebetleri tedkik edilmiştir. B. Bek şerefine Hariciye dairesinde resmi bir ziyafet verilmiştir. Yann, — Lelistan sefarethanesinde bir resimi ka- bul yapılacak ve Perşembe günü de Baron Bek Cenev- reye gidecektir. Bu sabah Huzurunda derin bir huşu ile el bağlayıp, baş eğip asır- larca dursak, muhakkak ki, gene duyduğumuz şükran ve minneti anlatmış olmiıyacağız. Her avuç toprağın üstünde bir abidesini yapsak, Her tarih sahifemizde ona bir destan yazsak, Sabah ve akşam; mukaddes bir dua halinde hergün adını ansak ve bütün Türk nesline onun adını versek, Nafile, hepsi nafile vazile- | mizi tamamlamış olmıyacağız, herşey eksik kalacaktır ve ya- pabileceğimiz bu herşeylere rağmen, içimizde gene büyük namütenahi bir arzu duyaca: ğız. Şükranımızı, sevgimizi ifade için daha başka şeyler yapmak istiyeceğiz, Beşikteki çocuklar dile gelse ve ilk devirlerde yaşıyan Türk neslinin bütün şehitleri ayağa kalkıp ellerini öne açıp ona dua etseler, gene nafiledir. Bir an için, o karagünlerle bu mes'ud günler arasındaki farkın azametini, daha doğrusu bu iki kutup arasına sıkğdırıl- mış tarih mesafesinin genişli- ğini düşünürsek hayretimizin kafamızın kabuğunu çatlatacak bir tazyik gösterdiğini hisse- deriz. * .. 9 Eylül sabahının alacaka- ranlıklarında, yapraklarını he şırdatan ağaçlar, renklerini göstermeğe başlıyan çiçekler, taze bir serinlikle uyanan Türk toprakları, dağları, taşları, sa- hillere enginlerin sesi ve rüz- gârım getiren denizler, Beşikten mezara kadar gi- den yol üstündeki her Türk onu terennüm ediyor, onu duyutor, onu düşünüyor, onu seziyor. O0.R. G. Başvekilimize çekilen taziyet telgrafları.. İzmir, 8 (A.A.) — Haşmetlu Yunan kralı ile Şarierden emi- ri Altes Abdullah tarafından gönderilip Başvekil İnönüye İzmirde vasıl olan telgraflara bunlardan pek mütehassis olan Başvekil tarafından kendilerine takdim edilen cevabi telgraf- ların suretlerini - aşağıda neş- rediyoruz: Ekselâns |. İnönü Başvekil Ankara Ekselânsınızın - biraderinin vefatı dolayısile samimi tazi- yetlerimin kabulünü rica ede- rim. Corç Majeste Yunan kralı Atina Majestelerinin göndermek nezaketinde bulunduğunuz ta- ziyet telgrafınızı aldım. Gös- terilen alâkaya derin şükran- rumı sunar saygılarımın ka- bulünü rica ederim. Türkiye Başvekili |. İnönü hazretlerine Biraderi âlilerinin vefatından dolayı taziyetlerimin kabulünü rica ederim. N Abdullah Emtr Abdullah hazretlerİne: Amman Fehametpenahın lütfukâr ta ziyetlerine şükranlarımı sunar, yüksek - varlıklarına — saadetle uzun Ömürler dilerim, İnönü, 9 Eylti 987 e« İki Ingiliz vapuru : / taarruza uğradı Midilli açıklarında meçhul bir denizultı gemisi görüldü Paris, 8 (Radyo) — Petrolla yüklü 3780 ton hacmindeki Pegasüs adındaki İngiliz va- Puru, bugün Midilli önlerinde ansızın denizden fırlıyan meç- hul bir denizaltı. tarafından durdurulmuş ve vapurun üze- rine çıkan denizaltı gemisi kaptanı hamule hakkında ma- lümat aldıktan sonra gemiyi terkederek tahtelbahire dön- müştür. Tahtelbahir, biranda denize batarak kaybolmuştur. Paris, 8 (Radyo) — Port- Saidden hareket eden Arta adındaki İngiliz petrol gemisi, yolda meçhul bir denizaltı gemisi tarafından torpillenmiş ise de torpil isabet etmedi- ğinden vapura bir zarar ol Mamıştır. Türk matbuatı ve İzmir Emniyet Müdürü bir noksanlık, tamamlanamamış.| — Başı 7 inci sahifede l benimsemiyerek diyor ki: Teessüf ederiz Şu inanılmaz hâdiseye lüt- fen inanınız: İzmire giden Baş- vekilimizin Beynelmilel Fuarı gezeceği sırada orada bulun- mak istiyen gazeteciler gene bu ziyaret esnasında orada bulunan Polis müdürü tarafın- dan serginin kapısından ko- gulmuşlar... Sebeb? Şimdilik yok. Yahud sebeb olarak sadece şu her zamanki basit ve malüm babane ileri sürülüyor: Başvekilin ziyareti sırasında fuarda izdiham ol- mamasını temin, Bu “izdihama mâni olmak,, meselesi memleketimizde öte- denberi yanlış anlaşılan ve bi- naenaleyh yanlış tatbik olunan bir keyfiyettir. İzdihama mâni olmak için evvelâ izdihama kimlerin sebeb olduğunu bil- mek lâzımdır. Kabataslak bir tarif yapmamız icab ederse İz- mir Polis müdürüne şu küçük “izdiham,, dersini verebiliriz: İzdiham, bir hâdisede işsiz güçsüz kimselerden mürekkep bir kalabalığın toplanmasından doğar; ve polisin vazifesi bu kalabalığı dağıtmaktan ibarettir. Gazetecilere gelince, İzmir Polis müdürüne şunu da ha- ber verelim ki gazeteci, bütün Türkiyenin alâkadar olduğu bir meseleyi kaleminden takib edeceği kimsedir ve bu itibarla meselâ İzmir fuanna Başveki- Kmizi takib için giden gazete- cilerin mevzuu bahsolan kendi şahısları değildir, temsil ettik- leri gazetelerdir. Ve bu gaze- teler bütün Türkiye halkı de- mektir. Bu iptidai hakikatler gözönünde tutulursa o gün İz- mirde, maiyetine aldığı me- murlara — gazetecileri — işaret ederek: — Susturunuz bunları, atı- nız bunları dışarıya., Gibi sözlerle lüzumsuz ve haksız yere böbürlenen İzmir Polis müdürü Bay gazetecilerin şahsında - Başvekilini sergide görmekten bütün Türkiyeyi menetmek - istemiştir. Bütün Mağrür tavırlarına rağımen ken- disinin buna ne hakkı ne de Halk O pereti Bu akşam Fuar Tiyatrosunda Sevda Oteli Operet 3 perde Zaten salâhiyeti olmadığı apa- çık bir hakikattir. Gazeteciler, başta Büyük Şefimiz Atatürk olduğu halde bütün devlet adamlarımızdan daima mültefit bir nezaket gö- rüyorlar, Onların malümatları olduğu zaman hiçbir yerde en ufak müşkilâta bile uğramış değildirler. Vaziyet böyleyken olur olmaz memurların acemi telâşları cidden hayretimizi ve nihayet biraz da isyanımız mu- cib oluyor. İzmir Polis müdürüne tees- süf ederiz.. Belçika parlâmentosun: da münakaşalar Başveki) B. Van Ze- lând, itham takrirle. rine cevap verdi.. Brüksel, 8 (Radyo) — Bel- çika Başvekili B. Van Zelând bugün parlâmentoda ispatı vü- cut etmiş ve aleyhinde verilen istizah takrirlerine cevap ver- miştir, B. Van Zelând, verdiği ce- vapta, icraatını yegân yegân bildirmiş ve milli bankadan aldığı paralârın, meşru şekilde ve usulünde verildiğini ilâve eylemiştir. B. Van Zelând, henüz Na- zır değilken, banka ikinci mü- dürü sıfatile elli bin frank ücret aldığını ve bu paraları arkadaşları arasında taksim eylediğini beyan etmiş, hiz- met mukabili olarak alaığı 180 bin frangı bile hayır mü- esseselerine — verdiğini söyle- mıştir, Saylavlardan birçoğu, isti- zah takrirlerinin geri alınma- sını istemiş, maamafih Ma- liye Nazırile devlet bankası müdürü aleyhine yeniden bazı takrirler yerilmiştir. Münakaşalar uzun müddet devam etmiş ve Hollandaya kaçan Barman hakkında ted- birler ittihaz olunmuştur. Dövüşmek Kestelli caddesinde Meh- met oğlu Osman, su mesele- sinden Mehmet oğlu Niyaziyi dövmüştür,