12 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

12 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

sA,c.. Kritik ve otokritik: Bır sahne ve bir Dıalog mak üzere “Akdeniz konferan üzere de Bitl, tertib eden beyan & ı.,,.ı.ııı.ıım Bona müvazi olmak olini konuşmasına şahid olacağız. Her iki hâdiseyi tler ayrıdır. Bunun gibi, reji tekniği, dekor tekniği, ve hareket tekniği de ayrıdır. Demek lâzımdır ki hatta, Paris- Loudra mihverinin çevireceği sahne ile Berlin-Roma milhveri — etrafında cereyan edecek olan dialog, yalaız ifâde vasıtaları bakımından ve tikleri itibarile değil, mahiyetleri, özleri, felsefeleri ve telâkkileri itiba- rile de iki ayrı mektebi temsil eylemektedirler. İsviçredeki sahne tekniğinde olduğu kadar özünde de klisiktir. A işiteceğimiz dialog ise, romantiktir. edecektir. İkincisi, bizdeki kahrı çalışacaktır. bizim akıl, mantık sağduya gibi vasıflarımıza —hitab dık ve macora istidadlarını tabrik etmeğe Klâsik “hitab,, tasdikini, tecrübelerimizden bekliyocektir. Romantik “nara,, bamleyi cüretkârlığımıza yaptırmak istiyecektir. Halbuki, başkadır. her ikisinin movzuu aynidir: Barış! — Yalnız, tefsirler Biz derken, hu — sahne ile bu disloga seyirci olacik dünyayı kasde- diyoruz. Bo dünya, son yıllarda biribirinden ho, olmuştur. Hiçbir devirde, nesiller, bu kadar şaşırtıcı hâdiselerit vanlı bâdise cisİ olamamışlardır. O kadar ki, bundan yüz sene sonra yaşıyacak ve — düşü- necek imsanlar, sallardaki kadar - gayri 1 dramatik anları ekmeğim devrimizi tetkik ederken, bislere; ü vasıflar yoracaklardır. Halbuki barikulüde ve ma emirerek ve lokmalarımızı çiğaiy şıyoruz. İnsanlığın hali, demek ki her derirde aşağı yukarı bu imiş. — Fena anlayış değil seri olur ve bazı maden sula- rının da tesiri böyledir. Dok- torlar, bu gibi kaplıcalara gir- inek ve maden sularını içmek işlerini ancak sıkı bir kontrol altında tavsiye ederler. Ayrupanın marvl kaplıca- lazından birisine bir köylü gelmiş, sabahleyin bir banyo almış, ayni zamanda da bir miktar maden suyu içmiştir. Bu kaplıca ve maden suyunun tesirleri hem seri ve hem de şiddetli imiş. Bir saat sonra köylü bir daha gelmiş ye bir banyo daha almış, bir de ma- den suyu içmiştir. Kendisine sebebi sorulduğu zaman: — Doktarum bana 21 ban- yo almak ve 21 defa da ma- den suyu içmek tavsiye etti. Ben de bir an evel iyi olmak için 21 banyoyu 21 saatte bi- tirmek istiyorum. Demiştir. Dava, hep uzun yaşamak davası Yüz sene yaşamak istersiniz değil mi? İhtiyar oduncunun, davet ettiği Azrail karşısın- daki telâş ve hazır cevaplığı meşhurdur.. Buna bakarsak, herkesin yüz sene yaşamak hevesinde olduğuna inanmak lâzımdır. Şu hülde, yüz sene yaşamak için berşeyden evel en ziyade temizliğe dikkat lâ- zımdır. Yapılan birçok müşa- hedeler, kirli ve pis insanların ömürlerinin kısa olduğunu gös- termiştir. Yazıkll! Nevyorktan fena bir haber geldi, cazbandın medeni ihti- yaçlara göre mucidi olan zat, henüz 40 yaşında olduğu hal- de ölmüş. Karilerimizin bu meşhur zatın ismini bilmedik- lerine eminiz. Cazbandın mu- cidi! nenize lâzım, Amerikada bu adamcağız bir şöhret kur- muştur, buünün — için adının Corç Gerdsum olduğunu söy- liyelim. — Yalmız bir eserinden 100 bin dolar kazanmış, 1932 de bir müzik mükâfatı almıştır. Eh seri ati Nevyorkun Taymis gazete- sine inanmak İâzimgelirse bir at, yeni bir koşu rekoru vü- cuüde getirmiştir. Bu at, Nev- Bâzı kaplıcaların şifası çok w yoörk at meydanında bir da- kika 59 saniyede hiçbir atın koşamadığı kadar bir süratle koşmuştur. Elmas humması Venezoillâda Karkas eyale- tinde korkunç bir elmas hum- ması başlamıştır. Bu humma, maddi bir hastalık değildir, bir vakitler, Kaliforniyada hü- küm süren “ Altın humması , na benzer. Venezoillâda altın arayıcılığı ile meşgul 700 kadar amele tesadüf eseri olarak kuvvetli bir elmas damarı bulmuşlardır. Bu haber üzerine, omuzuna çapasını vuran bu sahada el- maâs aramağa koşmuştur. İşte hummanın esası budur! 58 İskelet arkadaşlığı! Evet, size ansızın deseler ki: — Bir sürü iskelet üzerinde günlerdenberi oturuyor, yiyor, içiyor ve uyuyorsunuz!. Ne yaparsınız? İşte böyle bir hal Fransada Misan kasa- basında bir evin sakini başına gelmiştir. Piyer Faret Adam; adında birinin evinin taban tahtalarının altında 58 iskelet olduğunu haber almış ve de- lirmek derecesine gelmiştir. Bu evin yerinde 1732 de kü- çük bir kilise varmış; kilisenin iskelet mahzeni de tam bura- da imiş, Aradan geçen uzun senelerle burası unutulmuştur. İnhiıarl; idaresi Hurda mübayaatına devam ediyor.. İnhisarlar idaresi, Aydın, Selçuk, Ödemiş mıntakalarında hurda incir mübayaatına de- vam etmektedir. Selçuk mın- takasından satın alınan iki va- göon incir, dün şehrimize geti- rilmiştir. Bunlar, idarenin fab- rikalarına gönderilecektir. İnhisarlar idaresi, — şaraplık üzüm mübayaatına bugülerde nihayet verecektir. İdarenin muhtelif mıntakalardan aldığı yaşüzüm miktarı 700 bin ki- loyu bulmuştur. Trakya Büyük manevraları filimi Trakya büyük manevralarına ait büyük filim, dün akşam Örduevinde süel erkân ve su- baylara gösterilmiştir. Pattt ” u “İ—Y_RLEİA İnteiniRüeRtei Ticare* Odasının ihracat raporu Bir hafta içinde muhtelif memle- ketlere ihraç ettiğimiz mahsulâ- tın cins ve miktarları —— 0 a— Hava seferleri ne vakit başlıyacak? Cumaovası nahiyesinde in şa edilmekte olan - sivil hava istasyonu alanının toprak tes- viyesi bu ayın on beşine ka- dar bitirilecektir. Bazı tecrü- belör bu ayın “sonuna kadar devam . edetikve T Birinöler- rin 937 den itibaren Ankara, İstanbul ve İzmir arasında ha- va seferlerine başlanacaktır. Dr. B. Hulüsi Alataş Göçmenlerin vazi- yetini tedkik edecek Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâleti Siyasi Müsteşarı Dr. B. Hulüsi Alataş, Ankaradan şehrimize gelmiştir. Vilâyeti- mizde iskân edilen göçmen- lerin vaziyetlerini tedkik ede- cektir. AÂtyarışları Favorileri yazıyoruz Muhasebi Hususiyenin son- bahar at yarışları, bugün Kızıl- çulludaki alanda yapılacaktır. Koşular, çok zengindir. Birinci koşuda İavori Necip, İkinci koşuda favori Bayburttur. Üçün- cü koşu, İzmir büyük koşusu- dur. Favori Dandidir. Vilâyet aygırlarının mahsulü üç ve dört yaşındaki yarım kan İngiliz taylarına mahsus koşuynö!ıy girecektir. Favori Ülker ve Şengündür. Beşinci koşu, iki yaşındaki İngiliz tay: larına mahsustur. Dört tay gi- recektir. Favoriler Özdemir ve Komisardır. Bu koşunun ikrâ: miyesi 600 liradır. Verilecek ikramiye yekünu 2000 liradır. Ganyan ve Plasede beher ko- şu- için piyango çekilmek su- retile sekizer kişiye beşer lira ikramiye verilecektir. Önümüzdeki iki haftada Yarış ve Islah encümeninin at yarışları yapılacaktır. Halk karanlıktan şikâyet ediyor.. İkiçeşmelikte, Uluyol Kırk merdiven meydam karşısında büyük lâmbanın birkaç gündür yanmadığını, halkın karanlıkta müşkilâta maruz kaldığını bir kariimiz yazıyor. Belediyenin nazarı dikkatini celbederiz. esai nizamnamesi Bugünlerde tatbik mev- kiine giriyor.. İktisat Vekâleti İş dairesi, baş müfettişliğince hazırlanan 48 saatlik mesai nizamnamesi, bugünlerde tatbik mevkiüne girecektir. Nizamnamenin yarın şehrimiz İş bürosu âmirliğine gelmesi beklenmektedir. —e Şehrimiz Ticaret ve Sanayi Odası, İncir ve Üzüm satış: ları ile bu mahsullerin piyasa vaziyetleri ve bu hafta zarlın- da limanımızdan yapılan ihra- cat hakkında bir rapor hazır- lamıştır. Rapora son hafta içinde üzüm satışları çok hararetli geçmiş, rekaltenin noksanlığını gö ihracatçılar mübayaalarını çok canlı ve seri yapmışlardır. Bir hafta zarfında muhtelif numaralardan 23-9 kuruş âra- sında 23,040 çuval piyasa açıl- dığı gündenberi de 38469 çu- val kuruüzüm satılmıştır. Ge- çen yıl ayni müddet zarlında 69280 çuval üzüm satılınıştı. Son hafta fiatleri şöyledir: T numara 13,5-16, 8 numara 14,50 - 17,25, 9 numara 15,75. 19,25, 10 numara 17,50 - 21, 11 numara 21 -23 kuruştur. Bir hafta zarfında limanı: mızdan muhtelif yabancı ülke- lere yapılan üzüm ihracatı, 474,7 tondur. Şimdiye kadar vaki ihracat 782,3 — tonu bul- müştur. Şimdiye göre, kadar borsadan Kançeşm de Feci bir kaza oldu Dün akşam Buca yolunda Kançeşme mevkünde feci bir kaza olmuş, İbrahim adında bir arabacı; demir çıbıklar al- tında kalarak ölmüştür. Hâdise şöyle olmuştur: Arabacı Konyalı Hasan oğ- lu İbrahim, Seydiköye götür- mek üzere tek yük arabasına demir çıbıklar yüklemiş ve akşam yola çıkmıştır. Yorgun bulunan arabacı İbrahim, şo seye girdikten sonra arabanın üzerinde uyumağa başlamış ve hayvanı kendi başına bırak- miştir. Kançeşme mevkünde yo- kuşa tırmanırken, hayvan fazla kenara gelmiş tekerleklerden biri kayarak araba hendeğe yuvarlanmıştır. İbrahim, dev- rilen arabanın altında kalmış, demir — çıbıklar başını ezmiş zavallı feci bir şekilde öl- müştür. Beyrutlu Meslekdaşımızın tahassüsleri Şehrimizde bulunan Beyrutlu gazeteci B. Muhiddin Saydani, dün fuarı gezmiş, Türkiyede gördüğü — terakkinin hayranı bulunduğunu, Türkiye ve Su- riyenin iki kardeş millet ol- duğunu söylemiştir. ünde tutan | İ Üzüm Kurumu 2142, İnhisar: lar İdaresi de 1974 — çuval üzüm satın almışlardır. Bu hafta İncir satışları da oldukça hararetli geçmiştir. Bir haftalık satış, 6-15 kuruş arasında olmak üzere 15,789 çuvaldır. Piyasa açıldığı gün- denberi borsada satılan incir miktarı ise, - geçen seneden 10,025 çuval noksanile 35,757 çuvaldır. Son hafta satışlarının hiatleri süzme 10-15 — kuruş, elleme 7-11,5 kuruş, paçal 68,75 kuruştur. Bu hafta limanımızdan ya- bancı ülkelere yapılan — incir ihracatı 1798,4 tondur. Kede |Bir kavga sonunda — Sami öldürüldü Evelki gece Kemer cadde- sinde bir cinayet olmuş, Mus- tafa adında bir genç, arkada- şı Samiyi bıçakla yaralıyarak öldürmüştür. Hüseyin oğlu Sami ve Ah- med oğlu Mustafa ve diğer iki arkadaşı ile birlikte bir eğlentiden dönerlerken, Sami ile Mustafa araba içinde kav- ga etmiye başlamışlardır. Mus- tafa bir aralık bıçağını çeke- rek arkadaşının karnına sap- - lamıştır. Vak'a —mahalline — derhal yetişen zabıta memurları Mus- tafayı yakalamışlar, yaralı Sa- miyi de bir otomobille mem- leket hastanesine kaldırmış- lardır. Sami, fazla kan - kay- bettiğinden bir müddet sonra hastanede ölmüştür. Cinayetin bir kadın mese- lesinden vukua geldiği — sanıl- maktadır. Tuz ihracatı Rapor haftası içinde 999 İYugoslavya, ihtiyacını biz- ton arpa, 168 ton nohut, 125 ton badem, 112,8 ton pamuk, 121,8 ton miyankökü, 61,7 ton pâlamut bulâsası, 242,8 ton palamut, 8,6 ton deri, 10 ton kanaviçe, 9,4 ton kendir tohumu, 20,3 ton kumdarı, 5,5 ton mercimek, 500 ton zılmpara müdeni ve 884 kilo halı da ihraç edilmiştir. Bun- dan başka mevsim mahsulün- den - 95 ton yaşüzüm, - 104,9 ton da kavun gönderilmiştir. Gümrük makbuzları Hakkında bir tamim geldi Gümrük veznelerine teslim olunan mebaliğ mukabilinde verilen makbuzların dip ko- çanlarına, eshabından imza alınmadığı anlaşılmış ve Güm- rük ve İnhisarlar Vekâletinden Gümrük Başmüdürlüğüne bu hususta bir tamim gelmiştir. Tamimde ezcümle deniliyor ki: “Bundan böyle gümrük vez- nelerine para yatıran eşhasa verilecek makbuzların dip ko- çanlarına makbuzda yazılı pa- ranın vezneye teslim edilen miktarda olduğunu ve makbu- zunu da aldığını göstermek ve vaki olacak aksi iddialar bu imza ile karşılanmak üzere sahiplerinden herhalde imza alınması lâzımdır.,, Dün yağmur yağdı Dün öğleye doğru hava bir- denbire bozulmuş ve şiddetli bir ruzgârla beraber yağmur yağmağa başlamıştır. Yağmmur yarım saat kadar şiddetli yağ- mış, müteakiben hava açıl- mıştır. Yağmur zeytinler için çok faydalı olmakla beraber sergide bulunan tütün, üzüm | ve incirler için zararlıdır. Bu hususta alâkadarlara henüz hiç bir malümat gelmemiştir. İzmirlilere Müjde FUAR GAZİNOSUNDA Büyük Varyete Peşteden getirtilen artistlerin nefis numaraları - Macar köpeklerinin hay- rete şayan marifetleri - dünya bisiklet şampiyonunun akılları durdu- racak cambazlıkları. Bütün bunları görmek için Fuar gazinosuna den temin edecek Yugoslavların tuz ihtiyacının mühim bir kısmını bundan böyle memleketimizden teda- rik etmeğe karâr verdiğini yazmıştık. Dün ilk parti ola- rak JÇamaltı memlehasından Yugoslavyaya üç bin ton tuz ihraç edilmiştir. Tuzlada tarama ve yikama ameliyesine devam edilmek- tedir. Buseneki tuz istihsalâtı geçen seneye nisbetle biraz noksan olmuştur. B. Murad Bir talih eseri alarak ölümden kurtuldu Bir alacak meselesinden do- layı gazinocu B. Muradın üze- rine üç el silâh atan tereyağcı Mehmed, dün adliyeye veril: miştir. h Yapılan tahkikata göre, te- reyağcı Mehmed, B. Murad. dan birkaç defa alacağını is» temiş, verilmediğinden kızarak evelki gece tabancasını almış ve gazinonun müdüriyet odar sına girerek orada bulunan Bay Murâdın üzerine ateş et- miştir. Gazinonun şefgarsonu B tafa Remzi, Mehmedin taban” casını çektiğini görünce bir” denbire üzerine atılmış ve eline vurarak kurşunun yolunu de- giştirmiş, bu suretle hededlini | şaşıran kurşun kasaya isabet —— etmiştir. Mehmed, bu vazi- yette üç el daha ateş etmiş, |— fakat kurşunlar yere saplan” mıştır. Sorgu hâkimliği, katil kas- dile ateş ettiğinden Mehmedit tevkifine karar vermiştir. Meb” med, Ağırcezada ıü-' M quh. - Zevç, peder ve kainpede' siye müdürü B. Tahsinin Tan” rının rahmetine kavuşması do* layısile gerek cenaze merasi' mine iştirak etmek kadirşinas” lığında bulunan, gerekse duy” duğumuz teessürlere - iştiraklt bize taziye nezaketi ıow bütün dostlarımıza muhteı Anadolu — gazetesi vıııd alenen arzı teşekkür ederiz. Merhumun eşi, kızları ve damadları