12 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

12 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Sayfa 4 Amerika mektupları: Amerikada yaz eğlence- leri ve spor hayatı Nevyork, (Husus? mu- habirimizden| Bu yaz Amerikada sıcaklar çok oldu. Sıcaktan - yüzlerce kişi öldü. Şehirlerin harare- tinden hafta tatillerinde ka- çanların adedi arttı. Otomo- bil, otobüs kazaları ve deniz- de boğulmalar çoğaldı. Nevyorkun dünyaca tanınan Coney Island deniz plâjı meş- hurdur. Buraya yirmi, otuz kilometrelik mesafelerden ve şehrin her tarafından yeraltı trenleri ile ve süratle beş ku- ruşa gitmek kabildir. Pazar günleri yalnız bu plâjda bir milyon halk serinlemiye ça- lıştı, Bu plâja göz atılınca mah- şer meydanının nasıl - olaca- gını anlamak kabildir. Uzun ve kı: ince, orta ve şişman; beyaz, siyah, sarı ve kırmızı; biçimli ve biçimsiz; kadın, erkek ve çocuk; insan nümu- nesinin her nev'ini burada görmek mümkündür. Eğlen- celerin binbir nev'i de bu- rada.. Havai tekerleğe sallandırı- Amerikada Amazonlar lan — vagoncuklarla havalanıp inmeler, Montagne Russe üze- rinde süratle giden tayyare gibi takla atan oda- cıklar, kaza yapmıyan elek- trikli ve gaz motörlü otomo- bilcikler, motorbotlar, sun'i küyış arabaları; &lektrikle | gi- den atlara binerek yarış, deli gibi karmakarışık giden va- gonlar, acayip tüneller, etek- leri havaya atan rüzgârlar, elektrikli parmaklıklar, sıçrıyan kaldırımlar, —atlı karıncalar, dönen yerler, tuneller büyük mikyastâ olmak üzere eğlen- eelerin bir kaçı... Sirkler, varyeteler, — garip mahlüklar, kafe şantanlar, bar- lar, lokantalar, top oyunlarının ev'i ve yazılacak olursa listesi ir kitapçık dolduracak kadar Parisin modası 10 dakika sonra Amerikadadır. Amerikan milyo- ner, kotra yarışını İmzandı.. Pilâjlarda muhtelif yerler, eğlenceler ve oyunlar.... Burada görünecek yeni bir yer var. Diyametresi (kutru) 12 metre kadar olan müdevver ve altı metre yük- sekliktefbir duvar yapılmış, bir kadın ve iki erkek üç moto- siklete biniyor ve duvarın amudi olan kısmında üçü bir- den sür'atle biribirini kovalı- | yor, çaprazvari gidiyor, gidon- | lan birakiyor ve birçok mari- fetler yapıyorlar. Bunları sey- retmek heyecin veriyor. Ha- kikaten dehşetli... Seyri on kuruşa... Fakat hergün binlerce halk buraya girip çıkıyor ve | parti bitince seyircilerin çoğu duvar dibine gümüş par : do- lar atıyor. trenler, | Tenis oynıyan Amerikâan kızları.. Bu marifetin seyri, herhalde bir dolardan çok fazlaya değer bir şey.. Moda: Birleşik hükümetin dışında bulunan insanlar seyyahlara bakarak Amerikan kadınlarını eğleniyorlar zevksiz — giyinir farzederler.. Amerikayı görenler ise kadın- ların çok güzel giyindiklerini bilirler. Amerikadan Fransaya giden kadın rubası modaları vardır. Fakat Amerikada yeni bir moda tutturmak - için Pa- risten geldiğini ilân etmek lâzımdır. Pariste yeni bir moda çıkarsa 10 dakika sonra şeklini ve rengini Nevyorka nakletmek mümkündür. Renk- ler yeni icad edilen bir makine ile ve kablo ile Nevyorka ve- tilmektedir. Tafsilâtın kısası Nevyork kadınlarının modaya olan alâkaları heryerde olduğu gibidir. Fakal dahili piyaça çok büyük olduğundan en iyi elbise modellerini daima bu- rada bulmak ve sokaklarda görmek mümkündür. Kadınlar burada güzel giyinir ve zevki okşıyacak — sürette tüvalet ya- parlar. Diğer tâbirle kadınlar sokakları, lokanta ve tiyatro- ları süsler ve göze görülecek iyi manzaralar arzederler, Spor: Amerikada spor mevsimlere ayrılmıştır. Yazın futbol oyu nu yoktur. Futbol sonbaharda başlar ve kış gelince biter. Millt şampiyonalık 48 birleşik hükümetleri şampiyonları ara- sında yapılır. En büyük ta- kımlar üniversitelerindir. Bah- riye ve berriye mekteblerinin takımları da meşhurdur. Bazı müsabakaları 120 bin kişi seyreder. Amerikada oynanan futbol el ve ayak iledir ve İn- manevraları Londra, 11 (Rıdyo) İn- giltere erkâmıharbiyei umumi- ye reisi Feld Mareşal Sir Do- vel, Alman manevralarında hazır bulunmak üzere Alman- ya gidecektir. Umummi harbdenberi - ilk defa olarak Almanyaya giden İngiltere erkânıharbiyei ummi- ye reisinin seyahatine büyük ehemmiyet atfolur uyor. Berlin, 11 (Radyo) — İtalya generallerinden (Roza), Alman manevralarını — takib — etmek üzere bugün buraya gelmiştir. İtalya askeri heyeti, pazar- tesi günü B. Hitlerin Nurem- börgde yapacağı askeri teftiş- lerde hazır bulunaca«tır. Maltaya döndüler Malta, 11 (Radyo) — İngi- liz donanmasından Hod drit- novtiyle birinci sınıf kruvazör- leri buraya dönmüştür. Yolcuların telgrafları.. Trenlerde, yolcuların ücretle hususi telgraflarının kabulüne başlanmıştır. Yolcular, telgraf- larını ücretile katar memuruna teslim etmekte, ilk istasyondan telgrafları — gönderilmektedir. Posta ve Telgraf dairesi bulunmı-| yan istasyonlarda, D. D, Yol- ları hatlarından da - istilade edilecektir. TRREKMOM BOZUAK gilizlerin Rogbisinden farklı- dır. Hakey de sonbahar oyu- nudur. Kış gelince (basketbol), dahili atletizm, tenis ve ha- vuz yüzme oyunları yapılır. Güreş, eskrim ve boks müsa- bakaları bu mevsime aiddir. Yalnız dünya boks şampiyo- palıkları yaz vakti büyük stad- yomlarda yapılır. Nitekim bu gece dünya şampiyonu zenci Luis ile İngiltereli Farr çarpr şacaklardır. Bu çarpışma ilk- baharda kürekçilik ve atletizm müsabakalarile itmam edilir. Yaz gelince yüzme, kotra, motörbot, tenis, go" müsaba- kaları yapılır. At yarışları bütün sene de- vam eder. En büyük yarışlar şimalde yaz vakti yapılır. Kış gelince bu müsabakalar Flori- da gibi cenubda bulunan sı- cak hükümetlere geçer. İyi atı olan bir senede zengin olur. Köpek yarışları da mühimdir. Bu yaz İngiltere ve Ameri- ka arasında çok eski ve meş- hur olan kotra yarışı bir da- ha yapıldı ve Amerikan mil- yöneri Vanderbilt İngiliz mil- yoöneri tayyareci Sapvisi yendi. -ö2 - ruhile ve ihtirasile öptü. Bu elden bir koku, şimdiye ka- dar duymadığı, bilmediği ha- fif bir koku intişar ediyordu. Bu koku, sun'i kokulardan değildi. Bu koku profesörün damarlarına giriyor ve bütün kanına karışıyordu. Profesör kendine - geldiği vakit, Lidyayı yanında bula- madı. Lidya, profesörün hususi lâboratuvarından çıkınca evine döndü. Küçük ve şık salonu- na kapandı. Halinde telâş ve Vheyecan vardı. Borisin kendi- sini buraya kadar takib etti- Nakleden: F.Şemseddin Benlioğlu ğini biliyordu. Heyecanını durdurmak için eline bir kitab aldı; kitâbdân bazı şeyler okudu, fakat - hiç- bir şey anlıyamadı. Lidya, ne yapacağını - bil- mez bir halde idi. Kalktı ve pençereden — sokağa — baktı. Yolcular ve otomobiller her zamanki gibi geçiyorlardı. Hiç bir kimse, hiçbir şeyden şüp- helenmiyordu. Ahval o kadar sakin ve müsterih idi. Halbuki ekseriya büyük hâdiseleri böyle sakin vaziyetler karşılamıştır. Lidya, pençereden - çekildi, salon çınde asabi bir halde dolaşmıya başladı. Lidya Bo risin geleceğini muhakkak sayıyordu. Fakat ne - vakit gelecekti? Çok geç kalacak mıydı? Epeyce bekledikten sonra, Lidya kendisini bir kanapeye attı. Çok yorulmuştu. Bunun için hemen uykuya daldı. Fa- kat, biraz sonra işittiği bir sesle Lidya titremekten ken- disini alamadı. Bu ses: — Benden ne istiyorsun? Diye sordu. Lidya, korkmuş bir halde salonun dört tarafına baktı. Ses Borisin idi. Lidya suçlu bir çocuk gibi: — Bu kadar zaman neden görünmedin? Diye sordu. —Hiçbir sebeb yoktu. Ara- mızdaki münasebetler kesilmiş değil midir? Lidya, epeyce bir zaman ipnotizma edilmiş gibi kaldı, sonra: — Boris, dedi. Yanına gel- mek istiyorum. Fakat bu söze cevab - ve- rilmedi, uzun bir süküt peyda oldu, Lidya tekrar söz söyle- mek istedi, bu sırada bir ses: — Benim yanımâ gelip te ne yıpıcılııın; Diye sordu. — Ben cihandan ve candan, uzaklaşmak istiyorum. Yalnız kalmak emelindeyim. — Sade bunun için mi? Tn Şimdilik sade bunun için.. — Fakat burası baştan ba- şa gayri meskündur. Burada müthiş bir yalnızlık vardır. Sade ben varım, sen de sade Doğu muhteliti İz. mir müuhtelitini mağlüp etti — Başı | inci sahifede — anlayışlı bir oyun çıkardı ve 6 imcı dakikada beraberliği temin etti. Fakat 23 üncü da- Doğu takımı 3 üncü attı. Bu göle İzmir genç takımı 35 inci dakikada mu- kabele ettiyse de 42 inci da- kikada misalirler 4 üncü ve ve galibiyet gollerini atarak oyunu 4—3 kazandılar. Bu maçı İstanbul - Ankara muhtelitlerinin karşılaşması ta- kib etti. Bu mühim oyunu Üçoktan Bay Mustafa idare etti. Maç Ankara - takımının İs- tanbul haf hattında kesilen akınile başladı. İstanbulun — mukabil —akını daha müessir oldu. Fakat çe- kilen şut kalecinin elinde kal- dı. Top, devrenin beşinci da- kikasına kadar saha ortasında dolaştı. Bu dakikadan onuncu dâakikaya kadar Ankara nisbe- ten daha hâkim bir oyun ver: meye başladı. Fakat fırsatlar- dan istifade edemedi. Bu da- kikadan — itibaren — devrenin 38 inci dakikasına kadar oyun sahası akınlarda geçti. 39uncu dakikada İstanbul ani bir hü- cumla ve Şahabın ayağından oyunun müsavatını bozdu ve İstanbul, devreyi 1-0 - galip olarak bitirdi. İkinci devrede Ankara ta: kımı hiç olmazsa beraberliği temin maksadile çalışıyor ve 15 inci dakikaya kadar İstan- bul mısıf sahasından — ayrılmı- yordu. Bu müddet zarfında elde ettiği fırsatlardan muhacimle- rin müsabaka edercesine fena oynaması yüzünden istifade edilemedi. İstanbul takımı oyu- nu açmağa muvalffak oldu ve tekrar ani hücumlarla Ankara kalesini tehdide başladı. İstan- bulun semeresiz kalan bu akın: larından sonra Ankara tekrar hâkimiyeti eline alıyor.. 22 inci dakikada Ankaranın bir hücumunu kesmek istiyen Kemal, Hasanla çarpıştı ve ikisi de yaralı olarak sahadan ayrıldı. Takımlar 10 ar kişi i! oyuna devam ettiler. Biraz sonra kasdi favüllerinden da- layı İstanbuldan Danişle An- karadan Rıza da oyundan çı- rıldılar. Heriki takım gol çıkarmak için uğraştılar, fakat neticede muvalfak olamadılar ve oyun da bu süretle İstanbul - takı- mınin 1-0 galibiyetile bitti. Şarpi yarışları Türkiye y:lken birincilikle- benimle yaşamak mecburiye- tinde kalacaksın.. Bunları he- saba kattın mı? — Evet bunları düşündüm. Yeniden bir süküt devresi daha geçti. Meçhbul ses: —Pek âlâ, dedi. Fakat bir daha geri dönmiyeceğini de biliyor musun? — Dönmek değilim. — Seyahat çok uzundur. — Ne ehemmiyeti var? Ne- rede bulunuyorsun? — Okyanusun şimal kıs- mında küçük bir adacıkta bu- lunuyorum, — Oraya nasıl geleceğim? — Sana ben yol göstere- ceğim. Ne vakit gelmek isti- yorsun? — Hemen. istiyenlerden ORDA Üzüm satışları Ç. Alıcı 438 İnhisar ida. 399 M. J. Taran. 328 Albayrak 299 K. Taner 294 Jiro ve şü. 220 Ü. Kurumu 131 Ş. Bencuyo 94 A.R. Üzü. 92 S. Öktem 60 D. Arditi S1 Vitel 42 P. Paci 29 F. Tokat. o. 29 T. Erman 26 M. Portakal 22 B. Alazraki 21 Rifat Kan, 15 J. Taranto » Erkin 2493 42866 45459 İncir satışları Ç. Alıcı K. $. 625 A. H. Nazlı 7 359 İzzi ve Ali 7 49 Alyoti bira. 8 25 49 M.J. Taran. 11 50 9 P. Paci 12 75 1091 40352 41443 Zahire satışları Kilo Cinsi Ss.K. K.S. 3033 Buğday M S 20 Arpa 3 50 20 Ton Bakla 4 375 10 Nohut 550 5625 20 Ton Nohut $ 50 — 5625 3070 Kilo T. B. içi75 75 79 Piyasa fiatleri 11-9-:937 - tarihinde borsa üzüm — mümeyyiz — heyetince tesbit edilmiş olan çekirdeksiz üzüm fiatleridir: 14 75 12 50 17 13 15 50 14 50 16 25 19 17 16 25 13 25 15 S0 İA iLİ 4 18 25 17 30 15 15 50 14 75 17 S0 15 25 16 17 50 19 S0 22 50 Mal yoktur. rine dün de devam edilmiştir. Dünkü yarışlarda gene İstan: bullu Bürhan birinci gelmiştir. j İkinci Şeref, üçüncü Kocaeli- den Nazmidir. Bugünkü ya> rışlar neticesinde Türkiye yel: ken birincisi anlaşılacaktır. Kürek yarışları Dün sabah Karşıyaka sahil- ilerinde Türkiye kürek şampi- yonluğuna da — başlanmıştır. | Dünkü yarışlara İstanbul, Ko- caeli ve Bandırmalılar iştîrık etmişlerdir. Neticede, Orha- nın idaresinde bulunan Gala- tasaray futası birinci gelmiş" tir. İkinci Bandızma, üçüncü | Kocaelidir. Bu yarışlara İzmirden işti" rak eden olmamıştır. — Pek âlâ.. Evvelâ Havai adalarına — kadar geleceksin. Buraya kadar vapurdan isti" fade mümkündür. Bundan sonra gene izahat vereceğim- — Teşekkür ederim Boris- — Lidya.. Sana birşey izah etmek iİstiyordum, fakat sen meydan bırakmadın. ş — Yanil.. — Marsın ölümünün ml' sebbibi ben değilim. Bu hu susta sana yemin ederim. — Lidya ne olduğunu bileme: di ve *bu sözlere de cevab. veremedi. Boris: Lidya ciddi bir tavırla: — Bu meseleden bir dahâ bahssetmiyelim. — Sonu var — KS K. S <a aa BİZL. FER AEZzrs L ZEE vce -