16 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

16 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Sayfa 4 Tirede tü- tün mahsulü Busene çok iyi bir vaziyettedir.. Tire, (Hususi ) — Buyıl Tire tütünleri, Küçük Mende- res havzası içerisinde evsafının yüksekliği, istihsaldeki terbiye- sinin mükemmeliyeti itibarile mücavir mıntakalara nazaran cidden çok nefis bir durum- dadır. Muhtelif Amerikan (ir- malarile Felemenk, Ostro, Her- man kumpanyaları ve yerli tüccarlarımız iki aydanberi Ti- rede yapmakta bulundukları tetkik ve tesbitlerde, mahsulün vaziyetinden büyük bir mem- nuniyet beyan etmişler ve İz- mirdeki merkezlerine muhtelif nümuneler — göndermişlerdir.. Gene ayni alıcılar piyasada eçen yıl mübayaatından daha 'azla hareket ve faaliyet gös- terebilmek üzere şimdiden bazı tedbirler almağa başlamışlardır. Yapılan tespitlerde Tire tü- tünlerinin istihsal mevsiminde kurak ve sıcak rüzgârlı geç- mesine rağmen yetiştirme usul- lerinde fenni tarzların tatbiki ve ayni zamanda çiftçinin 2506 sayılı kanun ahkâmına riayet etmesi mahsulün - kalitesinin yüksekliğini temin etmiştir. Geçen 936 senesinde (2663) bektar zer'iyattan iki milyon 668 bin kilo tütün alınmıştı. Piyasanın en yüksek fiati de 93 kuruşu bulmuştu. İstihsalin iki milyon 592,100 kilosu bir buçuk ay gibi kısa bir zaman içinde 64-88 kuruş vasati fiatle satılarak tütün ekicileri tara- fından Tireye bir milyon 681 bin 790 lira bırakılmıştı. İnbisarlar idaresi ise bilinmi- yen bir sebepten dolayı piya- saya iştirak etmemiş, yalnız tonga tütünlerden 3,64 kuruş vasati fiatle 73.000 - kilosunu almış mütebakisini yakmıştı. Tire müstahsiline yılda düz hesapla bir milyon 682 bin lira gibi muazzam bir gelir temin eden tütün, bundan do- layıdır ki, Tirede her yıl artan bir rağbet ve alâka görmek- tedir. Nitekim buyıl geçen seneden 663 hektar fazlasile 3226 hektar zer'iyat yapılmış- tır. Mevsimin normal tesirleri- nin istihsalât üzerinde husule getirdiği gayri tabii neticelere rağmen alınan tedbirler saye- sinde yetişen tütün iki milyon 48 bin kilo tahmin edilmiştir. Maahaza bu miktar, kaza re- koltesinin kat'i bir ifadesi sa- yılamamaktadır. Ne de olsa, iki buçuk milyon kiloyu bula- cağı zannedilmektedir. Mahsu- lün üstün evsafı sebebile ge- çen sene fiatlerinden herbalde daha fazlasına satılacağı da ümit edilmektedir. Aydında: Aydın, 14 (Hususi) — Cum- huriyet idaresinin Aydında -yas rattığı feyizli eserlerden birisi de 936 ders yılı başında Sü- reyya Diker adında Aydınlı bir Türk kızının kurduğu (Türk kadınları biçki ve dikiş yurdu)- dür. Aydında çok büyük bir ihtiyacı karşılıyan yurda; ge- çen yıl 31 talebe devam etmiş, bunlardan 15 i mütehassis bir heyet huzurunda muvaffakı- yetle imtihanlarını vererek dip- lomalarını almışlardır. Parti işleri: İlimiz Parti ve Halkevlerini Su meselesi hallediliyor A Buseneki mezun talebe teftişe memur Kastamonu say- lavı Doktor Şükrü Şenozan evelki gün Aydına gelerek Parti ve Halkevi muamelâtını, spor kurumunu teftiş etmiştir. Aydın su işleriz Şehre — getirilecek — su işini takib için Ankaraya giden be- lediye reisimiz Nafiz Karabu- dak dün geldi. Aydın suyunun şehre getirilmesi için tanzim olunan keşif raporuna boru ve maâlzeme fiatlerinin yük- selmesinden 20,000 lira daha eklenmiş ve yeni projeye göre eksiltmeye konulması karar- laştırılmıştır. Paris sokaklarında patlıyan bombalar Hâdise ile alâkadar olduğu zan- nedilen bir İtalyan yakalandı Paris, 15 (Radyo) — (Pet- resburg) ve (Layoasyer) so- kaklarında patlıyan bomba- lardan sonra Pariste hasıl olan vaziyet, zabıtayı harekete ge- tirmiştir. Başbakan B. Şotan, dün gazetecilere beyanatta bulun- muş ve bu hâdiseler etrafın- daki zabıta tahkikatının, bü- yük bir ciddiyetle devam et- mekte bulunduğunu söylemiş, esrar perdesinin henüz kalk- madığını beyan ettikten sonra Fransada yaşıyan ecnebiler hakkında yeni bir kanun ya- pılacağını, bu kanunda, na- muskârane çalışmak — istiyen eenebilerle. Fransayı karıştır- tırmak için bariçten gelen ya- bancıların, tefrik edileceğini ve ikincilerin, zabıtanın mü- temadi nezareti altında bü« lundurulacağını; Fransanın mi- firperver olduğunu — ve fakat, asayişini bozmak hevesinde bulunan - ecnebilerin, Fransız topraklarında fazla durmala- larının çok zevksiz bir man- Gizli Cihangir -Öf duğunuzu bilmiyordum doğ- rusul, — Ben de sizden bana boskolastik ve profesör unva- nile hitab etmemenizi rica edeceğim. Lidyanın yüzü birdenbire ciddileşti; grub etmekte olan güneşe bakmıya başladı. Gü- neş Okyanus suları arasında tamamile. kaybolduktan son- ra, Lidya: — Bu da bitti, dedi. Bil- mem neden, güneşin gurubu bende daima bir elem ve ıstırab busule getirir. — Cidden garibsinizl Nakleden: F.ğmııddln Benlioğlu Lidya birdenbire: — Bay pro.... hayır Bay Roz, odama döneceğim; mü- saadenizi rica ederim. Dedi ve profesörü bıraka- rak aşağıya indi. Vapurda akşam hayatı baş- lamıştı. Mükemmel bir arkes- tra çalıyor, salonlardan —bol ışıklar ve neşeli kahkahalar taşıyordu. Profesör Roz, salon müdü- rünün kendisine — gösterdiği yeri işgal elti ve müdüre; — Bayanı bekliyeceğim! Dedi, Biraz sonra Lidya salonun zara teşkil ettiğini ilâve eyle- miştir. Paris, 15 (Radyo) — Son dakikada alınan bir habere göre, İtalyan olduğu anlaşılan (Angelotanvorini) isminde bir anarşist, (Riyohro) da yakalan- mıştir. Bü adamın Paris so- kaklarında patlıyan bomalar hâdisesile alâkadar olduğu tahmin ediliyor. Paris sde Dinamit hâdiseleri etralındaki tahkikat Paris, 15 (Radyo)—Dinamit hâdiseleri - etrafındaki - tahki- kata devam olunuyor. Elde edilen neticeler hakkında ma- lâmat verilmemektedir. Hâdise esnasında ölen iki polisin cenazesi, bugün mera- simle kaldırılmıştır. B. Musiski hasta Varşava, 15 (Radyo) — Le- histan Cumhurreisi B. Musis- ki, dündenberi grip hastalığın. dan muztariptir. Bu münase- betle, hiçbir ziyaret kabul et- memiştir. | merdiveninde göründü. Siyah ve fevkalâde bir tuvalet giy- miş ve merdivenlerden ağır, ağır iniyordu. Lidyanın bu siyah tuvalet altında güzelliği büsbütün artmış, gerdanı, bo- yun ve kolları harikulâde bir şekil arzediyordu. Salon müdürü Lidyayı bü- yük bir hürmetle karşıladı ve profesör Rozun — bulunduğu yere kadar getirdi. Profesör Roz, Lidyanın bu akşamki güzelliği önünde bü- tün irade ve şuurunu kaybet- mişti. Lidya: — Oturunuz rica ederim, bana böyle niçin bakıyor: sunuz? Dedi, Profesör Roz genç kadına bakmakta devam etti. Gözle- rinde yaş vardı. Fakat bu T (D Başından yaralamış İkiçeşmelikte Morehane so- kağında Niyazi karısı 20 ya- şında. Seher ve Osman kızı 40 yaşında Makbule, bir çocuk meselesinden Şevki karısı 19 yaşında Mukaddesi başından yaralamışlardır. Kadınları döven memur Kemerde Sürmeli sokağında Süleyman oğlu buğday koru- ma memuru Alâeddin, umumi kadınlardan Mustala kızı Hu- riye ve Mehmet kızı Naciyeyi dövdüğünden tutulmuştur, Motörde bir vak'a Dolmada Amasya motörün: de kaptan Ömer oğlu Ahmet, Rıdvan oğlu Osman ve Osman oğlu İsmail, ayni motörde tay- fa Ahmed oğlu Süleymanı gövdüklerinden yakalanmışlar- u, Sarkıntılık Birincikordonda Kıbrıslı Mus- tafa oğlu Zihai, Hasan kızı Kerimanı zorla arabadan in- dirmek - istiyerek sarkıntılıkta bulunduğundan tutulmuştur. Memur süsü vermiş Manilaturacı Ali Rıza oğlu Ödemişli Yakub, fuar saha- sında gezinen B. Hakkı Nafize: — Senin üzerini arıyacağım. Diye kendisine memur süsü verdiğinden tutulmuştur. Otomobil kazası Şoför Yusuf oğlu Yusuf, idaresindeki otomobili İkiçeş- melik caddesinde Osman kızı 40 unda — Eşrele ti râri .Ü::ındın Ş:nhnmwııın.p sebebiyet vermiştir. Duvardan atlamış Kemerde Sürmeli sokakta Ahmed oğlu İsmail, umum- hanelerin kapalı bulunduğu sırada duvardan atlamak — su- retile çaça Meleğin umumi evine girdiğinden tutulmuştur. Bekçiyi tahkir Seyyar satıcı Mehmed, İki- çeşmelik caddesinde kendisin- den şüphe eden bekçi Mev- lüde hakaret etmiştir. Silâh taşıyanlar Evelki gece sarhoş olan ve halkın rahatını bozan beş kişi, bıçak ve kama taşıyan iki kişi zabıtaca tutulmuşlardır. Tramvay kazası Vatman Hüseyinin idaresin- deki 9 sayılı tramvay arabası, Güzelyalı tramvay caddesinde Osman oğlu rençber Safere çarpmış ve yaralamıştır. Yangın Çorakkapıda Merdivenli so- kağında 7 numaralı evde Mus- tafa kızı Fatma ve Bedianın attıkları yanık sigaradan min: der — tutuşmuş ve yangın çık- mışsâ da söndürülmütşür. yaşlar, saadet göz yaşları idi. Lidya birden ciddiyet alarak: — Ne güzel salonl. Dedi ve etrafına baktı. Yemek esnasında Lidya çok şen göründü, o kadar ki Lidyayı bu hali ile herkese mahsus bir kadın farzetmek bile mümkündü. Yemekten sanra salandaki yolcular kâğıd oynamak üzere dağı'dılar, Bir kısmı da vapu- run sinemasına gittiler, Profesör Roz, Lidyaya: — Yukarıda bir — gezinti yapmak ister misiniz? Teklifinde bulundu. Lidya: — Burada daha iyi değil miyiz? Diye bu teklifi reddetti. Salonda kalabalık ve lık bir hava vardı. Caz güzel ve 16 Eylât 937 Gihonda isyan baş gösterd SAD ARAMUMEARRE CÖL 1 M K S0 NETARLK Mazarikin ölümü Teessür uyandırdı, dün taziyetlerde bulundular Cenevre, 15 (Radyo)— Çe- Krofta, Mazarikin cenaze me- rasiminde hazır bulunmak üze- re bugün buradan hareket etmiştir. Önümüzdeki Çarşam- ba günü dönmesi muhtemeldir. Paris, 15 (Radyo) —Fransa Dahiliye Nazırı B. Maks Dor- moga, bütün Valilere verdiği bir tamimde, Mazarik gömü- lünceye kadar bayrakların ya- rıya çekilmiş bir halde kalma- sını emreylemiştir. Prah, 15 (Radyo)—Bir Fran- sız tayyaresi, bugün Forlami şatosunun üstüne gelmiş ve Fransa namına Mazarik için bir buket atmıştır.” Paris, 14 (A.A.)— B. Maza- rikin ölümü haberi Pariste derin bir teessür uyandırmıştır. Fransız efkârı umumiyesine göre, Mazarik, Çekoslovakya vatanının — baselbadelmevtini ve Çekoslovak cumhuriyetinin teessüsünü hemen hemen ef- sanevi bir tarzda temsil etmek- te idi. Çekoslovakyanın birinci dev- let reisi, oynamakta olduğu beynelmilel rolü ve düşünce- sinin yüksekliği itibarile mem- leketine mensub olduğu ka- dar Avrupaya da aid bir şah- siyet idi. Fransız elkârı umumiyesi hayat iştirakinin ve menafi te- sanüdünün bağlamakta olduğu dast ve müttefik milletin ma- temine heyecanla meşbu bir sempatile iştirak eder. » .. Mazarikin ölümü münasebe- tile şehrimizdeki ecnebi kon- soloshanelerin bayrakları ya- rıya indirilmiştir. Konsoloslar, Çekoslovakya konsolosu B. Artor Feşeri zi- yaret ederek hükümetleri na- mına taziyette bulunmuşlardır. İtalyanlar Şanghaya asker çıkar- dılar Şaeghay, 15 (Radyo) — On bin tonluk bir İtalyan kruva» zörü, dün buraya gelmiştir. Bu kruvazörle, Şanghay limanında İtalyanın üç hrrb gemisi vardır. Karaya çıkarılan bir İtalyan alayı, imtiyazlı mıntakada yer almıştır. tesirli idi. Yarı çıplak, güzel ve hepsi de çılgın kadınlar ! yaziyete tam bir hâkimiyet kurmuşlardı. Lidya yumuşak ve rahat bir koltukta, gözleri yanı ka- palı, dalgin ve düşünceli idi. Profesör Roz da yanında otu- ruyordu. Profesör Roz bir an, elini yavaş yavaş uzattı ve Lidya- nın elini tuttu; ayni zamanda yüzüne de dikkatle baktı. Roz, bu halde bir müddet kaldı. Lidyanın elinden vücu- düne sıcak ve tatlı bir cere- yanın dağıldığını sanır — gibi oldu. Bu garib hal ile Roz, hatta nerede olduğunu unuttu. Lidya kendi elini, profesö- rün eli altından yavaş yavaş | dairesi işgal edilmiştir. koslovakya Hariciye Nazın B. | Rus konsolosu dağlara iltica etti, Kepo Delyano tehdid savuruyor Paris, 15 (Radyo) — Astur- yada isyan çıkmış ve belediye Bu isyanda general Frankonun eli olduğu söyleniyor. Yihon Rus konsolosu, dağ- lara iltica etmiştir. Sevillâ, 15 (Radyo) — Ge- neral Franko erdusu kuman- danlarından General Kepo Delyano cumhuriyetçi İspan- yaya benzin, petrol, orzak ve mühimmat götürmek iştiyecek olan posta vapurlarının — şid- detle takib olunacağını — ve hangi devletin bandırasını ha mil olursa olsunlar, batırıla- cağını söylemiştir. Perpinan, 15 (Radyo) — İki asi tayyare, dün — öğleden sonra (Foryo) şimndüler hat- tını bombardıman etmişler ve köprüleri yıkarak, Fransa ile olan muvasala yolunu kesmiş- lerdir. Fransada Ordu manevraları devam ediyor Paris, 15 (Radyo) — Fram- sız ordusunun, Fransanın gar- bında başladığı manevralar, bugün de Falez ve Arjantey arasında devam — etmiştir. Bu manevraları, ecnebi devletler Daladiye, manevra sahasında İngiltere Harbiye Nazırı ile Erkânıharbiyei umumiye - reisi şerefine bir ziyafet vermiştir. Londrada Bir deniz tagyaresi kayboldu Londra, 15 (Radyo) — Dün, bir deniz tayyaresi kaybolmuş; bütün araştırmalara rağmen bir türlü bulunamamıştır. Belediye memuru ve etobüsçü Konak otobüs durağında İstanbullu Ali, otobüse fazla müşteri aldığından kendisini menetmek istiyen — belediye zabıta memuru B. Ayözü tah- kir etmiştir. Danimarka kraliçesi Yapılan amaliyat muval- fakıyatle neticelendi Kopenhag, 15 (Radyo) — Danimarka kraliçesi Aleksan: drinaya yapılan ameliyat, mu- vaffakıyetle neticelenmiştir. Kral Kristiyan, ameliyatın yapıldığı hususi dairede kal- mıştir. geldi. Ancak bu zaman müzi- ği duydu ve dans edenleri görebildi. — Nerede bulunuyorum!. Diye sordu. Lidya ciddi bir tevızla: — Fazla içtiniz azizim! Dedi. Profesör, Lidyanın bu sözü- ne karşı kızdı. ve: — Cidden tuhaf bir ka- dınsınız! Demekten — kendisini ale- madı, Lidya bunun üzerine billüri bir kahkaha ile güldü ve: — Beraber dans edelim mi Diye sordu. Kalktılar ve dans eden çift- lerin arasına katıldılar. Dan$ evvelâ ciddi ve — usulünde — Sonu var —