15 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

15 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

N Yirmi yedinci yıl No. 7306 Çarşamba 15 Eylül 937 Bılhassa motorlu topçu, zırhlı ve motörlü birlikler Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. Bu manevralar Trakyada yapılmış olan manevralara nisbetle daha mühim ve daha geniş olacaktır kolları da$manevraya iştirak edecektir Sağlam membalardan aldığımız Tevsuk malâmata göre büyük son- bahar Ömanevraları Aydın ve Söke Guntakasında — geniş bir saha üze- Tinde yapılacaktır. Bu maveyralara Motörize edilmiş kuvvetlerimizle | Sazamamaı 5| hava kuvvetlerimiz ve dünkü tel- grafimızda — bildirdiğimiz veçhile donanmamız da iştirak odecektir, Donaamamız manevrada sahillere aeker ibracı kısmımı idare ede- cektir. Manevrulara mühim — miktarda piyade, süvari kuvvetleri ile zırhlı ve motörlü birlikler, bilhassa mo- İzzoddin Çalışlardır. Sayın Başbakanımız İsmet İnö- nünün de manevralarda bulunacak- törlü topçu ve hava küvvetleri — ip | ları ve manevraları takib edecek. tirak edeceklerdir. Manevra komulanı — Örgeneral Akdeniz konferansı bitti z — Niyon protokolu dün müt- tefikan imza edildi Fransız ve İngılız donanmaları, Akdenizde he- men lzarakol faaliyetine başladılar (Gene neş *eli, gene enerjik Niyon, 14 (Radyo) — Ak- deniz konferansı, bugün saat 12,30 Fransa Hariciye Nazırı B. İvon Delbosun riyasetinde toplanmıstır. Konleransa - iştirak — etmiş olan dokuz devlet delegas- Yonları, bundan evelki celsede verilmiş olan karar dairesinde tanzim edilen prorokolu im- zalamışlardır. Prolokolun imzasından son- Ta, konferans raisi, B. İvon Delbos, kısa bir. söylev ver- Miş ve Niyon konferansının, #yni zamanda bir teşrikimesat hoktasından çok iyi neticeler Verdiğini söylemiş, memnuni- Yetini beyan eylemiştir. Protokolün metni Protokolun metni, hulüsaten #4 mealdedir: *İspanyada zuhur eden ih- tilâl münasebetile son zaman- larda Akdenizde bazı hâdise- ler vukua gelmiştir. Bu hâdi- telerde, yabancı devletlerin Posta ve yük vapurları taar- Tuza uğnyarak batırılmıştır. ni akidelere ve 1936 Senelerinde Londrada imzala- han deniz muahedelerine ay- olarak vukua gelen bu iselerden Golayı, alâkadar Âkdeniz devletleri, Eylülün $'undan 14 üne kadar Niyon: da toplanarak - vaziyeti tetkik eylemişlerdir. . Âkdeniz devleleri arasında imzalanan - protokolun - ikinci Ve üçünecü maddeleri muci- bince, Akdenizde gezen meç- hul denizaltı gemileri, korsan addedilecek, yakalanacakları — Sonu 3üncü sahifede — G. Kâzım Dirik fuarımızı çok beğendi Trakyaya gelin -diyor- gelin, ge- Zin, gorün ve yazın! General Kâzım Dirik Şehrimize dört gün için gek miş bulunan Trakya Genel Müfer- tişi ve eski valimiz C.Kâzun Dirik, dün çok yakından tanıyıp seviştiği muhtelif İemir müesseselerini, çeh- rin müteaddid yerlerini gezmiş, birçok — ziyaretler vermiş ve bu meyanda gazetemize de uğrıyarak, arkadaşlarımızla, gene ceki hararet ve enerjisi ile Ege ve İzmire asid muhtelif içder üzerinde — konuş: muştur. General, bütün — gezmelerinde, derin sempati ile karşılaşınış, halk. tan birçok vatandaşlarla konuşmuş, sanki İzmirden hiç ayrılmamış gibi en küçük ve mütelerri işlerde bile derhal kendisine mabhsus kavrayış- larla durmuştur. Generale, Trakya - işleri etra fında sorduk. Güldü ve: — Gelin » dedi » gelin Trak: yaya, Gelin, gezin, görün ve ya- zan;” benim misalirim olursunuz. Başka beyanat yapmıyorum. Çünkü beyanatın - ifadesi, bence - fakirdir. Sizinle geçmiş bu kadar bukukum vardır. Sizi Trakyaya davet etmek, benim bukkımdır, General, bu sözleri müteakıb ilâve etti: — Ege ile Trakyayı ayni hava, ayni kuvvet ve enerji içinde müta- ea etmek Tüzmdır. Düşünün, ayni #ahilden gidiyoruz. Kazdağlarından Üöakunaz mi, — gözleriniz, ber iki sahaya uzanır. ,Çanakkale burada bir bağlaçtır. Buradan aynlıpta Trakyaya gittiğimde ilk nutkumda, Trakya- hlara: Size, Egenin selâmlarını, heyecanlarını getirdim. Demiştim.. Hakikaten, bizim Egenin atmosferi, Trakyada da bi sedilir. Ege, mubakkak ki, költü.- rel hareketlerin en geniş sahala. mından biridir. Onun için burada: ki ceki yollarımızın izini, Trakya» da da takib ediyoruz. General, bundan sonra birden- bire Trakyayı hatırlar gibi oldu: — Gelseniz <dedi. gelseniz... Benim için değil, Teakya ve mem- leket için.. Bir iki seno evel çalı demetleri ile örtülü damların ye- rinde şimdi kirmızı kiremitli, be yaz badanah evler var, İsim lâzım değil, bir köyümüz de var ki, bir sene evel gelen büyüklerimiz tanı- yamadılar. Hududda kökleşmenin — Sonu 3 ncü sahifede — leri haber alınmıştır. Büyük manevraların başlangıç zamamı — birinciteşrin ayının bida- yetidir. Alâkadar sücl makamlar, büyük sonbahar manevraları ha- zırlıklarına büyük bir ebemmiyetle devam — etmektedirler. Çok geniş tutulan hazırlıklara — ve alınan ted birlere göre sonbahar manevraları: mu Trakya manevralarına nisbetle çok geniş esasları ihtiva edeceği anlaşılmaktadır. Sabillerimize ihra- cat mevzuu” ayrıca tetkik ve ihzar edilmektedir. Manevralardat — sonra şanlı or. dümuz, büyük bir geçid resmi ya pacaktır. Geçid Tesmine, manevra. lara girecek olan bütün kuvvetleri. miz iştirak eyliyecek ve —halkırm- zın büyük geçid resmini görebilme leri için de geniş mikyasta ted. birler alımacaktır. Manevra yapıla- cak olan sahaya halk hususi tren: lerle ve işletilecek otobüs ve diğer vasıtalarla makledilecektir. Geçid resmi yapılacak yerde tribünler de inşa edilecektir. Şanlı ordumuzun yeni yapaca: Bi büyük sonbahar manevralarına fevkalâde ehemmiyet atfolunmak- tadır. Kahraman ordumuzun yüksek kudretini bir kere daha yakından görecek olan halkımma, onu bir kere daha rubunun en derin nok: talarından — kopan heyecanlarla al. kışlamak fırsatımı bulacaktır. İstanbul, 14 (Hususi) — Garbi Anadoluda yapılacak manevralara iştirak edecek olan donanmamızın himayesinde karaya mker çıkarılı- cak ve İzmir bombandıman edi- lecektir. —— Daimi azalık istedik Cenevre, 14 (Radyo) — Türkiye Hariciye Vekili Bay Tevfik Rüştü Aras, Uluslar Sosyetesinde Türkiye hükümeti için daimi bir azalık istemiştir. S Fransız gazeteleri Mallarımızın, bundan son- ra yeni alıcılar bulacağını yazıyorlar İstanbul, 14 (Husust)— Pariste çıkan iktısadi ga- zeteler, ihracat malları- mızın - istandardize edil- mesinden — bahisle uzun makaleler yazmakta ve bu vesile ile mahsullerimizin, bundan sonra çok müşteri bulacağını kaydeylemek- tedir. MECLİSİ DAVET Ankara, 14 (A.A.) — Tebliğ: Niyonda devletlerle _ğphğımız mukaveleyi tetkik ve tasdik etmek üzere üyük Millet Meclisini 18 Eylâl 1937 cumartesi günü saat 14 de içtimaa davet ediyorum. — Reisicumhur ATATÜRK BU A ı[Gureşçılenmız lzmıre geldi Va DRAR Balkan Şireç Tleaber DAGi açi Göyrekmkşler, gece de” kalarına, cuma günü akşamı Al- | fuarı gezmişlerdir. sancak — sabasında — başlanacaktır. Milit takımımız, Kenan, dünya Güreşlere girecek olan Milli takı» â'::”"l';"'*"""ı '"'"""HL':" ğ asan, — Ankaralı in, ŞA 'dün “ı;:'”',':u:'““;"" ile | Mersinli Ahmed, büyük Mustafa timize gelmiş İstasyonda spor- a , üülüe ürüündün * karşlanmaşlirlir. | Tüaüe e N yden mareyek Güreşçilerimiz, doğruca Ankarspa: Yunan, Yugoslav ve Rumen last inmişler, bir müddet sonra | güreeçileri de Bugün gelecekler ve Alsancak sahanna gelerek Ankara. | merasimle karpılanacaklardır. Çekoslovakyanın bânisi Mazarik dün öldü Mazarik, Bosna-Herseğin ilhakı- na ısyan etmışlyegdne adamdı Prog, 14 (Radyo) Mazari- kin ölümü bütün Çekoslovakyada derin bir tecesür —busule getirmiş ve her tarafta ani olarık matem başlamıştır. Halk ba acı hidiseyi senatö: daki bandıranın yarıya İadirilme. sile anlamıştır. Mazsrikin ölümü birçok kimseler tarafından gözyaş: larile karşılanmıştır. Prog, 14 (Radyo) — Maszariğin ölümü münasebetile bütün Çekös. Tovukyada matem vardır. Ölüm haberini — müteakıb, bü- tün — kiliselerin çanları, bir saat çalmıştır. M. Mazarik Sonu 5 inci sahifede — Izmir muhtel'ti Ankaraya 3-1 mağlüb oldu Bizim muhtelitin çıkar çılzardıgı oyuna hem güldük, hem ağladık doğrusu Yüzme bmncılıklerı yarındu' Fuar kupası maçlarının ( inali, dün Ankara ve muhtelit: leri arasında ya: pöldi. Ankara, İs- tanbala karşı ç- kardığı — takımm, Ankaradan — tel- Bgtafla — getirttiği iki oyuncu ile takviye — etmişti. İzmir mühtelitin: de ise, geçen haf- ta bakem tara- findan tecziye İzmir ve ayağı sakatla- man Sald yoktu. Bunların yerine, Alsancaktan Meh. med, Doğanspordan da Mebhmed Sahada seyirciler alınmıştı. Hakem antronör Grtim- —Sonu 6 ıncı sahifede —