15 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

15 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

VANADOLU! Cephecilik Falih Rıfkı Atay$ Barışçi demokrasiler, harb tehlikeleri arasında, Avrupanın bir kısım devletlerini ikiye bölen cepbeciliğe büyük ebemmiyet vermektedirler. Bir şef veya parti, milleti ile anlaşarak veya onu cebrederek, gu veyx bu rejimi tatbik etmekte haklı olabilir. Hatta bu rejimi kendi milleti için dinleştirmek ve başka mil Te sevdirmek ve henimsetmek gayreti .de güdebilir. Dava bürada dürüak Tüzüödir. Yirmindi yair ne bir öhirzaman peygamberi, ne de bir abirraman dini tamtnağa zorla: makta müvaffakıyet ümidi ve mana yoktar. Rojimler kendi hududları içinde ve kendilerine ha kaldıkça ne barış için bir tehlike, ne de milletlerini in. sanlar için bir rahataızlıkdırlar. Nazari birçok müdafaa ve tenkidler ya- pılabilir; bir takım bayranlar ve gönüllüler yaratılabilir. Fakat bu asrın milletleri: “— İki cepheden birine!,, dolunamaz. Bir de demokrasiler var. Bunlar diktatoryaların aleyhinde iseler de, milletleri serbest bırakmak prensibiade birliktirler. Banlar ne Milletler ne bir könferana başında toplanmak, we de her- emri verilecek sürüler cemiyeline aza olmak, hangi bir meseleyi münakaşa etmek için hiç kimseden parti makta değillerdir. Ancak barışın tek dayaneı olduğunu iddin eden bu cepbeler arasının da kusuru, demokrasileri sezidir. Kendi iç işlerinde demokrasi mekanizmasını iyi işlemekten me- kartı sor. tedavi etmek — husnsumdaki neden sakatlıklar, enternasyonal bütün teşebbüsler üzerinde de — tesirini göstermektedir. Bize gelince, ve barışı müdafaa eden cephe! Bu cephe ber zaman Kamâlist Türkiyeyi kendi kuvveti telâkki edebilir. Başka her türlü parçalanmaların aleyhin- deyiz, Cebretmek piye olmadığımız - Kamâlizm bütün inkılâbları üstünde görecek kadar, mağrurur. O biçbi taklidi değildir. Bizimdir! Onun her prensibinin bize has bir tarifi vardır, ki hiçbir dilden tercüme edilme Her milletin rejimi- kendisine! Bütün ıztırabları, saadetleri, kazanç: ları ve zararları — ile! Fakat bir de bütün cihan milletlerinin müşterek davası var: Barış ve emniyet! Asl cephe bu olmak, ve ba cephe, her türlü tehlikeyi göve almak Tâzum! Bizi arıyanlar, ne zaman isterlerse, bu yalaır bir cepheye mensubuz: Milletlerin hürciyelini bu asmıb inkılâbın ile, onu, cepbenin siperlerinde bulabilirler. İnadın garib bir şekli! Avustralyada Florinde bay | Tomsun adlı bir adam kendi- sine sorulacak 100/ansiklope- dik sualin hiç olmazsa 95 ine cevap vermezse şapkasını yiye- ceğini ilân etmiştir. Muziblerden birisi bulunması en müşkül 100 sual tertib et- miş ve Tomsuna sormuştur. Tomsun bu seksen sekizine tevâp verebilmiş fa- kat bundan fazlasına cevap yetememiştir. Bunun üzerine şapkasını tuza batırarak ye- mik “mecbüriyetiride kalmıştır. Katil ağaç Evet, katil bir ağaç vardır; Meksikada Kurmavakada bir bahçede bulunmaktadır. Bu ağaca " Dinamit ağaç,, demek ,daha doğrudur. Bu ağacın dallarında portakala benziyen ve az daha büyük meyvalar vardır. Fakat bu möyvalara bir kimse yaklaşamaz. Çünkü bu meyvalar kemale geldiği zaman bir bomba gibi patla- makta ve çekirdekleri de bir kurşun gibi rasgelen yerlere saplanmakladır. Bir çekirdek bir mavzer kurşununun vazife- sini yapmaktadır. Ayakla yazı! Yugoslavyada Novisad ka- sabasında henüz 14 yaşında bulunan Toma âdlı bir çotuk vardır. Bu çocuk - kolsuzdur. Bunüun için ayaklarını kol ve eli makamında kullanmağa ahışmiştır. Toma Kolariç ayak. larile taranmakta ve yazı yaz- maktadır. Bu çocuğun hüsnühattı da dikkate lâyık bir derecede imiş! Yeni bir borsa Hemen her ticaret ve ziraat merkezinde borsalar bulunur. suallerin Meselâ Liverpolun pamuk ve İ Zahire borsaları çok meşhur- dur. Bunlardan başka Londra- da bir de arslan borsası vardır. Bu borsada, cihanıda ahnip satılan Aarslanların muamelesi | cereyan eder. Borsa ölen veya yeni avlanan arslanları mun- tazam surette haber alır ve kaydeder, Bunlar kimlerdir? Gatyano — Râmpanyentoyu, Greta Güstavsunu, Dikran Kuzumciyanı, İzidor Balini, Yusif Conkasvilliyi tanır mısı- mz? 4 Tabit Heyrr:Değikimi? Halbuki bu isimlerin sahip- lerini şöyle; böyle olsun tanı: dığınızla eminiz. Çünkü birin- cisi Danonçiyonun — babası, ikincisi de Greta Gârbonun ta kendisidir. Londralılar da Dikran Kuzutmciyanın Mihail Arlenin hakiki ismi olduğunu bilirler. İzodor Balinin müstear adının da İvrin Berluin oldu- ğunu bilenler pek çoktur. Conkasvilliye gelince, Stali- nin aâsıl ismi olduğunu söyler- sek bu bahis hitama ermiş olur. Bir adam Şarbon hastalığına tutuldu Urla kazasının Çamlı köyün- den Mehmed oğlu 23 yaşında Osman Eskici oğlu hastalan- mış Ve İzmir Emrazı sariye hastanesine getirilmiştir. Os- man Eskiciöğlürün — şarbon hastalığına — tutulduğu anlaşıl- mıştır. Hayvan hastalıkları Hayvan hastalıklarile müca- dele tahsisatından Dikili ka- zâsı ehirine daha elli İiralık havale verildiği Ziraat Vekâ- letinden vilâyete bildirilmiştir. — a Vali İktısad Vekâleti Müsteşa- rile birlikte Selânik fuarına gidiyor.. Yunan hükümeti tarafından Selânik fuarına davet edilen Vali Bay Fazlı Güleçle İktısad Vekâleti Siyast Müsteşarı Bay Ali Rıza Törel, bugün İtalyan bandıralı Briani vapurile Pireye gideceklerdir. Vali ve Müsteşar, Atinadan Selâniğe geçecekler, orada on gün kalacaklardır. Bina tahrirleri Hakkında Maliye Vekâle- tinden gelen tamim 1340-1932 senesi — içinde umümi bina tahrirleri yapılan mahallerde tahrirden sonra inşa edilmiş veya tahrir sıra- sında henüz inşaları hitama ermemiş olan binalara mez- kür seneler zarfında tadilât komisyonlarınca takdir edilen iradların 2870 numaralı kanun ahkâmından istilade edip et- miyeceği ve bulundukları cüzü- tamın umumi bina tahrirlerine 1932-934 seneleri içinde baş- lanılmış olmakla beraber bu seneler içinde cüzülamın tah- riri bitirilmemiş olduğu için tahriri bu senelerden sonra yapılmış olan binaların da *b 25 . tenzilâta , tabi. tululup tu tulmıyacağı Maliye Vekâletin- den sorulmuştur. Bu hüsüsta Vekâletten gelen bir tamimde, bu gibi binaların, sırf umumi tahrir sırasında henüz yapılmamış veya inşaatı bizeen belmamıepısolduğur için, iratlarının tahrir komisyonla- rınca takdir edilmiyerek bilâ- hare ayni seneler içinde tadi- lât komisyonlarınca takdir edi- len binaların da 2870 numa- ralı. kanun - çerçevesi- - dahi: finde - mütalca edilmesi — ve bu kanun hükümleri dairesin- de 425 istifade ettirilmeleri lâzıimgeldiği bildi- rilmektedir. tenzilâttan Füuür Pazar- tesi kapanıyor.. Enternasyonal İzmir fuarı, Pazartesi günü gece yarısından sonra saat ikide kapanacaktır. Busene fuar çok alâka görmüş, geçen seneye nisbetle ziyaret- çiler artmıştır.. Dün geceki 10,733 kişile birlikte şimdiye kadar fuara girenler 501,700 kişi olmuştur. Kız enstitüsünde yük bir filim... Ankara İsmetpaşa kız ens- titüsüne alıncak parasız yatılı talebe için dün. Göztepede kız enstitüsünde imtihan açıl- mış ve enstitü mezunlarından bir kısmı imtihana girmiştir. İmtihan evrakı Kültür Bakan- lığına gönderilecektir. EHıl “ ELY_“LEIX devam - edilmektedir. 20 Ey- verilecektir. Ortaokulların hep- da çifte tedrisat usulünün tat- biki kararlaştırılmıştır. Bunun sebebi, bu yıl - ortaokullarla liselere fazla talebe müracaat etmiş olmasıdır. İlkokullarda talebe kayıd ve k.ı bul muamelesi akşam sona erecekse de bu müddetin, talimaname muci- bince daha yirmi gün temdid edilmesi kabul edilmiş oldu- müddeti sine daha yirmi olunacaktır. gün devam sinde ve İliselerin ilk sınıfların- gundan, kayıd ve kabul muamele- f yakın Pamuk kozaları çıkriklanırken Kültür ışlerımız — ——— -——— Çifte tedrisat yapılması- na karar verildi İlkokullara vukubulan müracaat- lar pek fazla değildir Şehrimiz ortaokullarile lise- | zmir ilkokulları başöğret- lerinde talebe kayıd ve kabulüne menleri dün öğleden sonra Dumlupınar - ilkokulunda bir lülde kayıt muamelesine son İtoplantı yaparak kaydı ev kabul müracaatları hakkında görüş- müşlerdir. Bu yıl ilkokulların ilk sınıfla- rına vukubulan müracaatlar,pek fazla değildir. Bu itibürla yeni İlkokullar lüzum görülmemektedir. Yalniz şim- dilik mektebler arasında nakil muamelesi yapılmamakta idi. Busene bu muameleye de baş- lanacaktır. Üç sınıflı köy okuüllarını bi- tirem talebe, kendi köylerine İlkokullara “müracaat ederek kıydnlunıcıklardır açılmasına Akala ve yerli pamuk cinsleri ayrılacak — « ——— İki cins pamuk tohumunun karış- tırılmamasına dikkat edilecek Bu yıl vilâyette yerli koza Akala közaları — istihsal edilmiştir. Amerikan pamuk tohumu ekilmesi yasak oldu- ğundan ve ektirilmediğinden Ege mintakâsı — dahilindeki pamuk çıkrık makineleri, yal- ile nız bu iki cins pamuk koza- | İki cins pa- biribirine için pamuk sını işliyecektir. muk — tohumunun karıştırılmaması çıkrık - Tabrikâlârında — tedbir alınması Ziraat Vekâletince muvafık görülmüş ve bunün için şehrimizdeki alâkadarlara emir gelmiştir. 2903 numa- ralı kânun mudibince Akâla pamuk közalarile yerli pamuk kozalarını — işliyecek - fabrika- ların âyrı ayrı olması lâzımdır. Fakat iktısadi vaziyet sebebile Ziraat Vekâleti, pamuk fabri- kalarının her iki cins pamuğu işlemesini muvafık görmüştür. Ancak iki cins pamuğun to- humlarının - biribirine karıştı- rılmaması şartile.. Bunun için , fabrikatorlar, mahalli hükümete müracaatla şifahi — olarak — fabrikalarının evvelâ hangi cins pamuk ko- zasını işliyeceğini, kaç gün sonra diğer cins pamuğu iş- lemeğe başlıyacağını bildire- ceklerdir. Ziraat teşkilâtı, pa- muk fabrikalarını, ikonttol al- tına alacak ve iki cins pamuk tohumunun biribirine karıştı- tılmadan işlenmesi için lâzim- gelen tedbirleri - aldırağaktır. Fabrikalar işlemeden evel çik- rıklarını ve çekirdek dâvülen ambarlarını eltire- cektir. Yerli pamuklar 22 milimlik, akalalar ise 28-32 milimlik el yaf vermektedir. Akala tohum- ları da iridir. Onun için fab- rikalar, — işliyecekleri pamuk cinslerine göre makinelerde tadilât yapacaklardır. Fabrikatörler, çırçırlamadan on gün “evel mahalli hüküme- te müracamatla hangi cins pa- muk çırçırliyacaklarını bildire- cek ve kaydettireceklerdir. Orman ökülu için imtihan Orman Ortaokullarına alı- nacâk talebe için orman mü- dürlüğünde açılan imtihana 20 talebe girmiştir. İmtihan evrakı, Ziraat Ve- kâletine gönderilecek ve mu- vüllak olan talebelere Vekâ- letçe tebliğat yapılacaktır. muayene Hakiki bir sanat harikası On iki yaşını henüz ikmal etmiyen küçük bir artistin büyük bir kudret ve salâ- hiyetle temsil ettiği gerek temsil ve gerek mevzu itibarile hiçbir Filime nasib ol. ; miyan ve her sahnesi ayrı bir zevk, ayrı bir heyecan veren senenin'en güzel filmi” üçük Lord Filmi ile, askere gidecek bayanlara ithafen 500 kiz tarafından temsil edilen Byan General Filiminden mürekkep zengin ve muhteşem programı... 16 EYLÜL PER. ŞEMBE GÜNÜ : Görmek üzere şimdiden hazırlaninız... LÜTFEN DİKKAT : Bu program münasebetile verilecek gala 'müsameresi için şimdiden büyük hazirlıklar yapılmaktadır Tayyare Sinemasında 2 15 Eyll 937 'Türk tarihikurultayı j —— .. .— İzmirden 27 öğretmen iştirak edecek 20 Eylülde İstanbulda top- lanacak olan Türk tarihi ku- rultayına İzmirden 27 öğret- men iştirak edecektir. Öğret menler, bugünlerde İstanbula gideceklerdir. İzmirden Türk tarihi kurul- tayına gidecek öğretmenlerin isimleri şunlardır: İzmir Erkek lisesi tarih öğ- retmenleri B. Mitat, Haydar, Ziya Sönmez, M. Ziya, Hüsnü, Şeref, Kız lisesi tarih öğret- menleri Bn. Meliha Esad, Saadet, Meymune, Fikret Diş- budak, Bedia, Pakize, Zehra, Tecim lisesi öğretmenleri Ma- ide Özgeçen, Meliha Çakmak, Cumhuriyet kız enstitüsü öğ- retmeni Colâlât Ülkü, Kız öğretmen okulu — öğretmeni Lütfiye, Kemal, Zehra, Kara- taş Ortaokulundan Cevdet, Halid, Karşıyaka Ortaokulun- dan Talât Tahsin, Nikâr, Mu- azzez, Nevzad, Buca Ortaoku- lundan Said ve Musavver. Dünkü yangın Dikkatsizlikten mi çıkti? Dün öğleden sonra saat 15 sularında Şehitlerde Mağa- ra sokağında Pamuk Mensu- catı Türk Anonim Şirketi fab- —— | rikasının ârka kısmında bulu- nan kâğıt ve üstüpi depola- rında yangın çıkmiştır. Yangın, fabrika ustalarından Lütfi tara- findan görülmüş, derhal ha- berdar edilen itfaiye yetişerek ateşi söndürmüştür. Kâğıt de- posunun mühim bir kısmı yanmıştır. Yapılan tahkikata göre gin, depoda - çalışan yt isminde bir kadının hastala- narak öradan ayrılmasını mü- teakıb çıkmıştır. Dikkatsizlik- ten ileri geldiği sanılmaktadır. Zarar üç bin lira kadardır. Fabrika, 250 bin liraya sigor- talıdır. Liman işleri Müsteşar B. Ali Rıza tet- kiklerde Bulundü.. İktisad Vekâleti Siyâsi 'Müs- teşarı Bay Ali Riza Törel, 'dün Liman - İşletme Mmüdürlüğüne giderek tekiklerde bülünmüş, liman işleri Kakkinda “Bay Haşmet Dülgeden zahât “l- Mıştir. İlkmekteplerde Bugün derslere T khıçlınıyur İkmekteplerde itibaren dîuler: b:lım tır. Üç aylık bir tatilden sonra bugün ilk olarak mektebe gi- decek çocuklar, dün hazırlık- larını bitirmişler, mektep Teva- Zzımini tedarik eylemişlerdir. Öğretmenler “arasında: Karşıiyaka örtaökülü resim öğretmeni ve müdür müâvini B. Rıza Badız, Cağaloğlu ör- takkulu resim öğretmenliğine, Nazilli ortaokulu tarih-coğafya öğretmeni B. Ahmet Kemal İzmir-Karataş ortaokulu tarih- coğrafya öğretmenliğine, Si- lilke ortaokulu musiki öğret- meni B. Saip İzmir-Karataş ortaokulu musiki öğretmenli- ğine tayin edilmişlerdir. Geçen ay evlenenler Geçen bir ay zarfında 119 çift evlenmek üzere Beledi" yeye müracaat etmişler, bun” lardan 113 ünün nikâhları kr yılmıştır. Papalık Misyonerlere para gönderdi.. Vatikan, 14 (Radyo) — Papg Çindeki katolik misyonerlerine mühim miktarda para 9ııdı' minda büluftmüştür.