17 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

17 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

__;;İumhuriyetçi İır)anyayaj Fransadan gönüllü gidiyor ÂAragon cephesinde şiddetli soğuklar hüküm sürü- keri harekât durmuş gibidir yor. Bu sebeble as Satander, 16 (Radyo) —Asi- lerin Asturyada ileri hareketi vam etmektedir. Havaların evalığından dolayı bu ileri tlerden bir netice elde tdilememektedir. — Asturyada Anarşistlerden bir kısmı idam ilmişlerdir. Meksikalı general İkolito da bozgunluklarla alâkadar Örülmüş ve kurşuna dizil- Miştir, AÂsi tayyareler, dün de bom- 'dimana devam etmişlerdir. Perpinyan, 16 (Radyo) — Tansadan pek çok gönüllü yaya — geçmeğe — başla- r, Gönüllüler, geceleyin hudut- har aşmakta ve Cumhuriyetçi I'Plnyıyı geçmektedir. Paris, 16 (Radyo) — Havas İansına göre Aragon cephe- şiddetli bir rüzgâr ve Soğuk hüküm sürmektedir. Bu sebeple askeri hareket- ler durmuş gibidir. Dün asi tayyareler milislerin bazı mevkilerine bombalar at- tışlardır. Şirekske eli Şeyh Rıza Elâzize vardı ve istintak edildi İstanbul, 16 (Hususi)—Sey- Yid Rıza, Elâzize vardı. Ser- gerde, derhal istintak edilmiş Ve bir çok itirafatta bulun- Muştur, Seyyid R:za, adliyenin mer- ivenlerinden yardımcı ile çı- ken: “—Paşayı görmek isterim.,, Diye bağırdı. , Seyyid -Rızanın muhakeme- Sine yakında başlanacaktır. Sergerdenin, dehalet etme- diği, kaçmak isterken; jandar- Malarımız tarafından ihata edi- itrek teslim olmak — mecburi- Yetinde kaldığı anlaşılmıştır. Üniversitede Ulak bir infilâk netice- sinde yangın çıktı İstanbul, 16 (Hususi) — Niversitenin kimya enslitü- Sünde ufak bir infilâk olmuş Ve bu yüzden yangın — çıkmış ise de derhal söndürülmüştür. ar, çok azdır. ahip ve Daşyarganı Haydar Rüşdü ÖKTEM mumi neşriyat ve yazı işleri Müdürü: Hamdi Nüzhet Çançar İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi binası içinde Telgraf: İsmir — ANADOLU Telefon: 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ Yalliğı 1200, altı aylığı 700, üç ylığı 500 kuruştur. Yabancı memlekotler için senelik abone ücreti 27 liradır He: yerde 5 kurüştür - Böçmiş nüshalar 25 kuruştur. | ANADOLU MATBAASINDA — BASILMIŞTIR Cenevrede cereyan eden müzakereler Dün, assamble ve müteakiben konsey toplandı. Çinin verdiği muhttra kon- seye havale 16 - (Radyo) — | Uluslar sosyetesi konseyi, bu- gün öğleden sonra toplan- mıştır. Reis, Cumhuriyetçi İs- panya Başvekili B. Negrin, müzakere edilmekte olan İs- panya meselesi hakkında söz söylemek üzere riyaset kürsü- sünü terketmiş ve uzun müd- det beyanatia bulunarak, Ge- neral Frankonun, Almanya ve İtalyadan gördüğünü, Alman donanmasının — Almeriyayı ne suretle bombardıman ettiğini bertafsilğ izah eylemiştir. B. Negrinden sonra, Çin murahhası Vetinkonko da be- yanatta bulunmuş, asamblenin dünkü - toplantısında verdiği söylevi konseyde de - tekrar etmiş ve acele tedbir alınma- sını istemiştir. Konsey, Çin muhtrasını, alâ- kadar komiteye havale et- miştir. Konsey, bundan sonra Fi- listin meselesini de tetkik ey- miştir. Cenevre, 16 ( Radyo ) — Uluslar Sosyetesi asamblesi, bugün de Ağa Hanın riyase- tinde toplanmış ve fakat, ruz- namede yazılı meseleler hak- kında söz söyliyecek hatipler henüz hazırlanmadıklarından asamble, yarın tekrar toplan- mak üzere dağılmıştır. Cenevre, 16 ( Radyo ) — Uluslar sosyetesi konseyi, öğ- leden sonra B. Neğrinin tiya- setinde toplanmış ve Türkiye Hanctiye Vekili B. Tevlik Rüşdü Arasın, silâhsızlanma hakkında verdiği notayı nazarı dikkate almıştır. Reis B. Negrin, tekrar kür- süyü terketmiş ve sözüne de- vam ederek, cumhuriyetçi İs- panyanın Niyon konferansında hazır bulunması lüzumundan bahseylemiş, İspanyada vuku- balan kanlı muharebeleri teşrih etmiş ve âcil tedbirler alınm- asını istemişlir. B. Negrinin sözlerine, Fran- sa Hariciye Nazırı B. Delbos cevap vermiş, Niyon protoko- lunun çok faydalı olacağını Cenevre, olunmuştur söylemiştir. Nozoland murahhası, söz ala- rak, İspanyanın, büyük bir devletin mandası altına veril- mesini teklif eylemiştir. Müzakereler geç vakte kar dar devam etmiştir. Tuncelide Tam ve kâmil bir asayiş hüküm sürüyor İstanbul, 16 (Hususi) —Tun- celinin her tarafında tam ve kâmil bir asayiş hüküm sürü- yor, halk, büyük bir sevinç içinde bulunmakta ve hergün biraz daha çoğalan imarat ve ıslâhattan büyük bir memnu- niyet duymaktadır. Vekiller Cumartesi İstanbula dönüyorlar Ankara, 16 (Hususi) — İk- tısad Vekili B. Celâl Bayarla Dahiliye Vekili B. Şükrü Kaya ve Kültür Bakanı B. Saflet Arıkan, Cumartesi günü İstan- bula hareket edeceklerdir. Mareşalımız Yugoslavyaya hareket et- mek üzeredirler. İstanbul, 16 (Hususi) — Genel Kürmay Başkanımız Mareşal Fevzi Çakmak, Yu- göoslavya ordusunun yapacağı manevralarda hazır bulunmak için Yugoslavyaya hareket et- mek üzeredir. Mareşalımızın — refakatinde, miralay B. İzzet, kaymakam B. Cevdet ve kaymakam tay- yareci B. Şelik bulunacak- lardır. Mareşalımız, denizden ve Kocatepe torpidosile - gide- ceklerdir. Şirketihayriye Tersanesinde vapur inşaatı ilerliyor İstanbul, 16 (Hususi) — Şirketihayriye, kendi tersa- nesinde yaptırdığı geminin tec- rübelerini bugün — yapmıştır. Tecrübeler, iyi netice verdi- ginden ikinci vapurun inşasına başlanmıştır. . Akdeniz Cihan; tarihinde, hangi deniz bu kadar çeşitk ihtiras- larla çalkalanmış, hangi de- nizin suları, hangi — denizin enginleri bu kadar kavga, bu kadar bayrak görmüştür? Akdenizin — sularında, — ne saltanatların, muhteşem donanmaların enkarı yatıyor?. Dünyamıza geçid verir gibi, her — taraftan bir — başka yere kapılar açan ve her - ka- pısının dibinde bir yığın menm- faat tezadını çarpıştıran bu deniz, üç kıt'anın ortasında ezeli ve ebedi bir mücadele sahası olarak yaşamıya mah- kümdur. Dünün korsanları Akdeniz ufuklarında yelken açarlardı. Bugünün korsanı da Akde- nizin suları içinde dolaşıyor. Akdenizin suyu, en korkunç meydan muharebelerinin ge- çebileceği en müsaid sahalar- dan daha elverişlidir. Tabiat onu sanki bir nifak, bir ih- tiras vesilesi olsun diye ya- râtmıştır. Dört kenarında medeniyet- ler ve tarihler yatan bu deniz, son günlerde de homurdanmı- ya başladı. Ve bu homurtu, birdenbire Avrupa ufuklarını karıştırıverdi. Bu deniz, sevdalısı çok fettan alüfteler gibi, kollarının arasında herkese yer veriyor. Herkes onun köpüklü göğsü- ne bakarken ihtirasla kemik- lerini çatırdatıyor. Merhum Tevfik Fikret: Kadın deniz gibidir İnanmak olmaz hal Demişti. Fakat her deniz böyle midir sanki?. Şairin ima etmek istediği kararsız, vefa- sız, aldatıcı kadın rubu, Ak- denizin yanında >hiçbir şey ifade etmez. Akdeniz, o ka- dından çok üstün ayarda bir nesnedir. Dedelerimiz, bu denizi baş- tanbaşa, karış karış, hayır damlalarını saya saya gezib tanımışlardır. Bizim. bile bu denizlerde denenmiş ne talü- miz vardır, nelerimiz vardır?. Geçenlerde şaka olarak: — Akdenizin dibini delip suyunu kurutmahıi, Diyen bir dostumun sözünü, © gün biraz kabaca bir espiri olarak görmüştüm. Şimdi ayni ne fikre ben de iştirak ediyorum. Bu denizde çok şeyler ola- caktır. Bu denizin istikbali © kadar gebe ki, patlayınca doğacak bir yığın nesne orta- lığı altüst edeceklerdir. Orhan Rahmi Gökçe B. Antonesko ziyafet verdi.. Cenevre, 16 (Radyo) — Ro- manya Hariciye Nazırı Bay Antonesko, Fransa ve Polonya Hariciye Nazırlarına bir öğle ziyafeti vermiştir. TEMEELERNER. Izmirlilere Müjde FUAR GAZİNOSUNDA Büyük Varyete Peşteden getirtilen artistlerin nefis numıralırı_- Macar köpeklerinin hay- rete şayan marifetleri - dünya bisiklet şampiyonunun akılları durdu- Bütün bunları görmek için Faar gazinosuna koşunuz! “racak cambazlıkları. y ö azEyisissz — Kolera Japon ordusu- na da sirayet etti -— . /——<— — Japon taarruzu devam ediyor. Bazı 'yer. lerde Çinlilerin mukavemeti şiddetli oldu Çin askerleri Şanghay, 16 (Radyo) — Ja- ponlar filosu himayesinde nak- liye sefineleri Yu Tung sahil- lerine bir miktar asker ihraç etmişlerdir. Tayko (Formoz adası), 16 (Radyo) — Altı Çin tayyaresi buraya bombardıman için gel- mişler fakat kara ve denizden açılan ateş ile geri dönmüş- lerdir. Çin bombalarından Ja- pon sefinelerine bir zarar gel- memiştir. Pekin, 16 (Radyo) — Japon askerleri tanklar ve hava kuv- vetleri, motörlü silâhlarla Los- | yene taarruz etmişler ve bu- rasını işgal eylemişlerdir. Japonlar, bundan başka Yankan - Liyokan hattı üzerin- de birçok köyler işgal etmiş- lerdir. Liyokan harab — olmuştur. Japonlar dün akşam üzeri Ta- faisyankı da almışlardır. Chansi Cephesi, 16 (A A.) — Japon kitaatı, Tatungun yirmi kilometre kadar cenubi garbisinde, kâin Kochuancbe- ni işgal etmişlerdirr. Japon kıtaatı, pek mühim Hualijen şehrine doğru ileri hareketle- rine devam etmekte oldukları beyan edilmektedir. Tokyo, 16 (A.A.) — Do- mci Ajansindan: Şimali Çin-Tiyençin cephe- | sinde Çin kıtaatı, Pekin-Han- kov demiryolu üzerinde kâin olan Paoting istikametinde ric'at etmektedirler. Çin kıtaatının mühim bir kısmı da Pekine yüz kilometre mesafede bulunan Jungehenge doğru çekilmektedir. Japon tayyareleri, ricat ha- linde bulunan Çin kıtaatını, bombardıman etmiş ve bu kı- taatın perişanlığını büsbütün artırmıştır. Pekin - Hankov demiryolu üzerindeki Chochov şehri, Ja- pon kataatı tarafından ihata edilmiştir. Japon kıtaatı Yang- tin nehrini geçmişlerdir. » Dün öğleden sonra bir Ja- pon kolu, Pekinin 50 kilo- metre cenubu garbisinde kâin Tafangshanı işgal etmişlerdir. Diğer bir müfreze, Nanc- hao ve Fucheni işgal etmiş- lerdir. Çinliler, Tsangehov istika- metinde ricat etmektedirler. Şanghay Cephesi, 16(A.A.) — Şanghayın şimalindeki cephe- de bulunan Çin kıtaatı, ikinci müdafaa hatlarının kâin bu- lunduğu Kiatinge doğru ricat etmekte ve şark cephesindeki kıtaat ise, Knangvanche doğru çekilmektedir. Japon bahriye makamatı, deniz tayyarelerinin bu ayın onbeşine kadar 217 Çin tay- yaresini tahrib etmiş olduk. larını beyan etmektedir. Bu tayyarelerin 97-si düşürülmüş, 120.si de tayyare meydanla- rında tahrib edilmiştir. Şanghay, 16 ( Radyo ) — inde hüküm süren kolera, Japon ordusuna da - sirayet etmiştir. Bugün 250 musabdan alt- mış beşi ölmüştür. Şanghay, 16 ( Radyo ) — Çin ordusu, bugün şiddetli hücumlarda bulunmuş, bir ka- sabayı istirdad - etmiştir. Çin mitralyöz ve topçu — yuvaları, Japon tayyarelerinin horekâtımı akim bırakmıştır. Alman Maliye Na. zırı Cenevreye vardı Cenevre, 16 (Râdyo) — Alman Maliye Nazırı Dr. Şaht, bugün buraya gelmiştir. Dr. Şahtır bu — seyahatine ehemmiyet veriliyor. Tarih sergisi Pazartesi açılıyör İstanbul, 16 ( Hususi ) — Önümüzdeki pazartesi günü saat 10 da Dolmabahçe sara- yının merasim salonunda tarih sergisi açılacaktır. Atatürkün sergiyi şereflen- dirmeleri muhtemeldir. İlk yağ vapuru İstanbul, 16 ( Hususi ) — Gölcükte yapılan ilk yağ va- puru, bugün bekleniyor. Vapurda merasim yapılacak, Vali ve birçok alâkadar zevat hazır bulunacdktır. Amerikada Mağazalara kezzab serpenler Vaşigtan, 16 (Radyo) — Dün altı meçhul adam, büyük ma- ğazalara kezzab serpmek su- retile 50,000 dolarlık zarar vermişlerdir. Mütecasirler ya- kalanamamışlardır. Prens Sisibu Londraya vardı.. Londra, 16 (Hususi) — Ja- pon imparatorunun - kardeşi prens Sisibu buraya gelmiştir. Cumartesi günü — Japonyaya gitmek üzere vapura bine- cektir. TAKVİM Rumi - 1353 Arabi- 1356 Eylal 4 Recop 11 Eylül övkat Ezan Vasat Evkat Ezan Vasati Süneş 906 d5Takşam İZ löğle 4S 12 İ indi 8,18 16,17 imsak 8,55 3,41