22 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

22 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

| k Nü Milli kütüphanede | Fırsat buldukça, evlerin çatısı altındaki dedikodunun — azıdişinden kendimi kurtarır, Millt kütüphaneye giderim. Boşuna vakit dedikodu, bir insan ömrünü ne kadar çok hırpalayıp — eritiyorsa, çirmek ve buna mukabil okumak da varlığımızda kıymetini ve kafanızın yaşama kak ve kabiliyelini o nisbette artırıyor. Kütüphanede bher zaman dikkat ettiğim şey şadar: Halk ne nishette okuyor? Halk, neyi okuyar? Gençliğin rub ve Fikir temayülleri nerede toplanıyor? İzmir şehrimia nüfusuna nisbetle Milli “kütüphaneye devam ve on- dan istifade nisbeti o kadar hazin ki, insan bunu tesbit etmekten uta- nıyor. Hiçbirimiz, Milli kütüphanenin dolaplarını dolduran binlerce ese- rin elev birkaçından olsun: müstağni kalacak vaziyette değilir şüphesiz. Erasen ilmin, bele bugünkü müsbı kütüphane karşısında, kendi kültürümüz kimbilir ne kadar hiçtir? Fakat bütün bunların birer hakikat olmasına rağmen, şu İzmir de- nilen münevver şehrin okuma nasihi de keza, hiçtir. Hepimiz, her gün itiyad ve zevk nammna neler yapmıyoruz” Bir kah- vehanede her gün birkaç saatimiz erir. Evlerimizde uğraştığımız, mevzu yaptığımız şeylerin birçoğu abes mef humundan yukarıya çıkmaz. Hayide, vitaminsiz Jâkırdı kırıntıları belki günümüzün yarısını doldurur. Fakat bir merak, bir tecessüs, bir mütalca zevki ve bir terbiye sovki ile kütüpbanenin kapısından bile bakmayız. Okumuyoruz ve binaenaleyh İzmir için -kütüpbane bakımından- bir okuma nisbeti de bahse mevzu olamaz, Gençliğin ruhi ve Fikri temayülleri ise, bu da ayrı bir hazin şeydir? Gençlik roman ökayor, roman.. Bol, bol rotnan.. Bu çerçevenin içinde mektepli olanlar da dahildir, kendim de roman içinde, başka bir zevk, bir kültür, bir filezoft bir gıda bulurum. Ancak tahsil çağını, hem de İâalcttayin cinsi hâdiselerle dolu, hiçbirimiz, tılırdan çok aşağı romanlara harcanan bir gençliğe atımamak elden gel- mez. Unutmıyalım, roman, mubakkak edebiyat demek değildir. muhak. kak san'at ifade etmez.. İşte size, Milli kütüphaneyi bir ziyaretimin notlarından birkaçı.. Saıme deı Sakal aşkına ölmüş! Amerikada, — Kaliforniyada San Kentev — hapishanesine yaşlı ve uzün sakallı bir mah- küm getirilmiştir. Hapishanenin usulü veçhile bu mahkümun saç ve saka- hınin - dibinden - traş edilmesi lâzımdır. Fakat mahküm: — Saçımı istediğiniz gibi kesebilirsiniz, sakalıma gelince; bunun kesilmesine hiçbir za- man Müsaade etmem! De- miştir. Adamcağız hakikaten saka- hnın — kesilmesine — müsaade etmemiştir. Bunan — üzerine dört tane kuvvetli gardiyan adamcağızı sımsıkı tutmuşlar, berber de mübarek - sakalı *hiç te acınladan - kesmiştir. Bu hâdise, adamcağıza çok fena bir tesir yapmış ve bu yüzden — hastalanmıştır. İşin garibi, bu adamın bu hasta- hıktan — kurtulamıyarak - ölme- sidir! Adamcağız, sakalının aşkına kurban oldu! Evlilik yasağı! Amerikanın en büyük bir hava seyahati şirketi, pilot- larının evlenmesini yasak et- miştir. Şirket yeniden alacağı pilot.- ların mutlak — sürette bekâr olmasını şart koymuştur. Evli Pilotları da birer, birer tasfi- yeye başlamıştır. Bu yeni kararın — sebebi, evli pilotların bekârlara nis- betle daha fazla kaza çıkar- malarıdır. Tuhaf fakal feci bir bahis! Osloda iki amele, yarım kilo benzinin - içilip içilemiye- ceği hakkında bir münakaşa- ya - girişmişler ve - neticede smeleden birisi yarım kilo benzin içeceğini iddia etmiştir. Bu iddia nihayet - oldukça mühim bir-para ile bir bahis halini almıştır. İki arkadaş yarım kilo ben: ilmin hodudu olmadığına bir kıymeti zin getirtmişler ve iddia sa- hibi benzini içmeğe başlamış daha doğrusu - kadehten ben- zini göğsüne * dökmeğe baş- lamışlır. Bu hileyi diğer arkadaş farkedememiş, fakat sigarasını yakmak üzere çaktığı bir kib- rit hakikati feci şekilde mey- dana cıkaımıglır yutturmağa çalışan amele, bu kibrit ile ateş almış ve bağıra, bağıra yanmıştır. Sabık bir düşesi Ingiliz gazeteleri ve bazı Amerikan — gazete - şirketleri Sofyaya yeni bir muhabir göndermişlerdir. Bu muhabir bir kadindir ve aslen Rustur. Adıda Marya Pavlovnadır. © Tütün FH&R MA AR AM K AO Yeni sene fuar İıazırlılzlan başladı Bu sene iyi fakat [Beledıye Teisi bugün Av- zaaraksandır. a Yupaya hareket ediyor.. « işi bitmiş gibidir. Kuruyan tütünler, zürra tarafından bal: ya haline getirilmiye - başlan- mıştır. Bu yıl tütün mahsulü kalite itibarile çok iyi olmakla beraber, havalar kurak - gitti- ğginden biraz noksandır. Tah- mini rekolte, 32-34 milyon kilodur. Ziraat Vekâleti İzmirde bir tütün enstitüsü yapacak Ziraat Vekâleti, İzmirde bir tütün enstitüsü açmayı karar- laştırmış ve bunun için tetki- kata başlanmıştır. Enstitü, büyük gelir kaynak- larımızdan biri olan Ege tü- tünlerinin lâyık olduğu dere- ceye yükselmesi ve bu mad- denin daha feyizli bir döviz kaynağı haline getirilmesihi temine çalışacaktır. Enstitü için, Seydiköydeki Adem Poloya aid 150 dönüm- lük bir arazi ile Kançeşmede- ki “Yedikızlar,, mektebi - ci- varında bulunan 120 dönüm- lük arazi üzerinde tetkikler yapılacak ve bu iki yerden biri tercih edilecektir. Kız enetitüsü Arsasının ortasındaki yol kalkar mı, kalkmaz mı? Vasıf Çınar bulvarında ya- pılacak olan kız enstitüsü için ayrılan arsanın ortasındaki yol belediye ile naha mühendis- leri arasında bir ihtilâf kapısı açmış ve bu sebeple, inşaat teahhura uğramıştır. Naha mühendisleri, arsayı ikiye ayıran yolun kaldırılma- sile arsaya kalbedilmesini mu- vafık görmekte ve bu takdir- de, binanın ikiye ayrılması mecburiyetini izale etmek is- temektedir. Halbuki, nafıa mühendislerinin — bu talebi, belediyece kabul edilmemekte, arsanın — ortasındaki — yolun, İşin bundan mühim bir nok- tası vardır: Marya Pavlovna sabık Rusyanın azametli bir düşesidir. bir fen kurbanı! Los-Anjelos — hastanesinde 52 yaşında bulunan doktor Pirfere ameliyat yapılmış doktor!| ölmüştür. Doktor radyologdur. Her radyoloğ gibi elleri ve asabı. bozulmuştur. Yamyam bir kabile İngilizler - Veziristan hare- ketleri arasında şayanı dikkat bir keşifte — bulunmuşlardır. Harekât sahasında şimdiye kadar malüm olmıyan bir ka- bile ile karşılaşan fevkalâde — korktuklarını da görmüşlerdir. Ve bu korku- nün sebebi çok çabuk mey- dana çıkmıştır. İngiliz askerleri bu kabileyi dağıtmışlar ve bundan sonra da çadırlarda birçok çocuk kemiği bulmuşlardır. Bu ka- bilenin yamyam bir kabile olduğu tamamen tahakuk et- miştir. Asyada — yamyamlar bulunduğu şimdiye kadar ma- lüm değildil. İngilizler, | civar halkın bu kabileden şehir pilânında gösterildiği ve bundan dolayı kaldırılmasına imkân olmadığı ileri sürük: mektedir. Nafıa Vekâleti, mühendis- lerin nazar noktasını daha mülâyim gördüğünden, vilâye- tin araya girmesini bildirmiş ve yolun kaldırılması için be- lediye nezdinde teşebbüsata girişilmesini tavsiye eylemiştir. Taralından & temsil olunan İlıweteg. Şehircilik ve fuar noktalarmdan Avrü-) rafından meydana çıl pada mühim etkikler yapılacak.. Fuar evelki gece saat ikide kapanmıştır. Dün ekspozanlar, fuardaki paviyonlarından eş- yalarını almışlardır. Fuar komitesi, dün öğleden sonra belediyede - toplanmış, belediye reisi Dr. B. Behçet Uz, komite arkadaşlarına bazı izabat vermiştir. İzmir enter- nasyonal fuarının 1938 senesi için daha mükemmel bir şe- kilde hazırlanması için derhal faaliyete geçilecektir. Komite, ilk iş olarak fuarda bir sun'iğgöl ve enformasyon binası yaptıracaktır. Fuar sa- hası civarındaki bütün yollar ve trotuvarların inşasına başla- nacaktır. Belediye reisi B. Behçet Uz, yanında belediye başmü: hendisi B. Cahid ve makine mühendisi B. Hurşid oldukla- rı halde bu akşam saat 20 de İtalyan bandıralı Lero vapu- ru ile Avrupa tetkik seyaha- tine çıkacaklardır. Bir buçuk ay sürecek olan bu seyahatte Avrupanın - bellibaşlı şehirle- rini gezerek fuar ve şehircilik bakımından tetkikler yapacaktır. Brendizi, Bari, Roma, Ve- nedik, Milâno, Kan, Nis, Cenova, Lozan, Bal, Visbaden, Frankfurt, Duseldorf, Hulver- zun, Amsterdam, Lâhi, Lon- dra, Paris, Charloroi, Ham- burg, Belgrad, Bükreş, Kös- tence gezilecek ve İstanbula dönülecektir. Bu şebirlerdeki hal, garaj, çocuk — hastaneleri, belediye sarayları, sergi sarayı, hayva- nat ve nebebat bahçeleri, ako- varyumlar, fidanlıklar, parklar, yeni yollar, yüzme havuzları, açık hava tiyatro ve sinema- ları, Lunapark, tayyare istas- yonları, mezbahalar, stadyom- lar, süt tesisatı, ekmek fabri- ları, fuarlar, sergiler ve turizm teşkilâtı, plâjlar tetkik edile- cektir. İzmirde yapılacak mühim işler, hep bu tetkik seyâhatın- da gezilecek, görülecek tesisat ve binalara göre en iyi şekil- de yapılacaktır. Belediyecilik ve sıhhiye işleri de tetkik olu- nacaktır. Belediye reisinin Avrupada bulunduğu esnada - belediye ve fuar komitesi reislikleri vazifesini vekâleten B. Reşat Leblebici görecektir. * ”« İstanbul ve diğer yerlerden fuara iştirak eden ekspozanlar dan mühim bir kısmı, dün Ankara vapurile İstanbula ha- reket etmişler ve eşyalarını da beraber götürmüşlerdir. Manisa Valisi B. Lütfi Kır- dar, Manisa paviyonunda teş- bir edilen toprak mahsullerini, şehrimiz Ticaret lisesine he- diye ettiğinden bunlar da Ti- caret lisesi binasına nakledil- miştir. Oradaki müzede bir Manisa köşesi teşkil ve mah- suller teşhir edilecektir. Dün kapılarda satılan bilet- lerin yekünu yapılmış ve bir ay zarfında para mukabilinde fuara girenlerin hakiki sayısı meydana çıkmıştır. Buna göre, ziyaretçiler 608,561 dir. İlk günkü davetlilerle parasız gi- ren ve bilet almıyan küçük çocuklarla beraber ziyaretçi sayısı 550 bini geçmektedir. Dün gece yarısı çekilen fuar piyangosunda kazananlar ta- mamen anlaşılamamıştır. Bu dört radyodan biri Hacı Ali- paşa kahvehanesi ocakçısı B. Hasana isabet etmiş, Hasan dün radyosunu almıştır. Diğer- leri de bugün yarın anlaşıla- caktır. Mütekaidler 1683 sayılı askeri ve mülki tekaüd kanununun 48 - inci maddesinde yazıldığı veçhile memurlar ve — mütekaidlerin ikinci derecedeki istihkak sa- hiblerini birinci derecedeki müstahiklar arasına geçirmek istedikleri - takdirde, tanzim edecekleri beyannamenin dai- re âmirleri tarafından tasdiki kâ- fi görüleceği Maliye Vekâle- tinden vilâyete bildirilmiştir. Balkan Ticaret Odaları kongresine İzmirden gidecek olanlar Balkan antantı devletleri Ti- caret Odaları kongresi, bu ayın 27 sinde Bükreşte top- lanacaktır. Kongreye İzmir Ti- caret Odası namına oda umu- mi kâtibi B. Mehmed Ali ile Ziraat Bankası müdürü B. Aşki Eren iştirak edeceklerdir. ç ğ_ebelzesi Bir hırsız —— .. a— Milâs zabıtas tutuldu Milâs kazasının altı köy © merkez mahallesindeki ev“â den birçok eşya, altın kâğıd para çalan 6 kişi bir şebeke, Milâs zabıtası ve hırsızlar tutularak - adli! verilmişlerdir. CÇok çirkin $ bir hareket Evli kadını kirletmişler. Milâs kazasının — Kırcajf köyünde tütün tarlasında şan genç bir kadını ayni köf den iki kişi zorla kirlettil' Kadın evli idi, kocası, kö) bulunmuyordu.Ötedenberi dının peşini takibeden failleri, tarladan su almak civardaki dereye inen yakalıyarak kirlettiler, Fi Adliyeye verildi. Düşüncesizlik ten doğan kaz! Dün akşam hükümet önüf deki meydanda bir kaza d müştur. Kâzım ıdındı genç, Alsancaktan Birii donu takiben Konağa gelirken, yolda şoför idaresindeki — 364 — n otobüsün pençeresine t muş ve otobüsün — sürati istifade ederek Konak danına kadar gelmiştir. Otobüs, saat - kulesi rında manevra yaptığı muvazesini kaybeden idaresindeki bisiklet bi bire otobüse çarpmış ve monu — parçalamıştır. esnasında yaralânan ve bi lan Kâzım, epey uğraşılı sonra ayıltılmış ve tedavi memleket hastanesine gö rilmiştir. Şoför Saffet, nezi altına alınmıştır. Kaza t katına adliyece el konmuş!” h. Hasa basri Ünal Mezuniyeti sona eren İk sorgu hâkimi B. Hasan B Ünal İzmire gelmiş ve val sine başlamıştır. belediye otobüs all Bir müessese tarafından arda teşhir edilen 30 ki her türlü konforu havi bir ©© büsün satın alınması mu* görülmüştür. B. Ali Hlll Emsalsiz bir film... Çok kuvvetli bir mevzu 72 yaşındaki artist F. BORTELOMO'nun zafer tacını kazanmasına vesile olt KÜÇÜK LORD Hatıralardan ebediyyen silinmiyecek derecede kuvvetli mevzua malik bia ve fazilet filmi — Diğer yölleri temsil eden BARYMOUR ve DOLORES KOSTELLO bu filme ayf? AYRICA — pik Bavan n GENERAL bir zevk ayrı bir heyecan vermiştir. Seans saatleri: 12,25 de Bayan General ile başlar Cumartesi ve Pazar günleri: Hergün: Küçük Lörd 2 — 5,35 — 9,15 de Bayan General 4 ve 9,35 de Meşhur operet ve revü filimleri san'atkârları Povelle - Raby Keller - Pat Obrien HAVANEN ŞARKILARILA bezenmiş ıık ve neş'e filmi MİKİ AĞUSTOS BÖCEĞİ M Fiatler: 30 - 40 - J 5S0 k Cumartesi Talebe seansı vardır. fiat 15 kuruştur.