10 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

10 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

ANADOLU' <NT ETORURAN » - Pamük | Bay Çemberlaynın mühim- bit nâtku u ABERLER- istihsalâtı. — Ingiltere kuvvetlenmek- —.. -|Çırçır fabrikaları Üi . — —- ——— A0 Cumhuriyetçiler, Palması bombardıman ettiler Rusyanın Londra sefiri, İtalyanın, Kadikse 15,000 kişilik bir kuvvet göhı(erıiiğini »bildiriyor Paris, 9 (Radyo) — Cum- | huriyetçi İspanyaya mensup tayyarelerden bir filo; bugün ihtilâlcilerin elinde bulunan Palmas limanına gelerek limanı ve Palmas - şehrini diman - etmiştir balardan bir kısmi, - İngiliz konsoloshanesi civarına ve li- manda bulunan bir İngiliz tor- Pidosunun yanına düşmüştür. Londra, 9 (Radyo) — Sowv- yet Rusyanın bura sefaretha- hesi tarafından neşrolunan bir tesmi tebliğe göre, İtalyanlar, Kadikse onbeş bin kişilik bir üvvet çıkarmışlardır. Neşrolunan resmi tebliğde, buna dair İngilterenin elinde kâfi deredede delâil meucut olduğu kaydedilmektedir. İngiltere Hariciye Nezareti, derhal mukabil bir tebliğ ç karmış ve Sovyet sefaretha- nesinin bahsettiği delâilden ngiliz hükümetinin haberdar olmadığını bildirmiştir. Paris, 9 (Radyo) — Havas Ajansının — verdiği haberlere göre, Asturya cephesinde, G. 'avilanın kumandasındaki Otdu, Emol gölünü geçtikten Sonra Syera Komadonka hava- isini temizlemişler ve Astur- JYalıları püskürterek, Tânkö- Telato —şehrini — zapteylemiş- lerdir. Asturyalılar, bü mubarebe- büyük zayiat vermişlerdir. ıhlilâlcileı. Enifyestonun ce- fubunda da - ilerlemişler ve whdoneı köyünü işgal eyledik- sonra, üç koldan Gihona &İm yol almışlardır. r cinayet İstanbul, 9 (Hususi) — Bu- Rün Kadıköyünde bir cinayet “!'huı, kasap İslâm adında ğ"" şahıs sarhoşlukla arkadaşı 'h'ip Hüseyini öldürmüştür. İş Amerikada apılacak Rus zırhlıları NEVyoık' 9 (Radyo) —Sov- *t Rusyanın, Amerikadan 60 Bilyon dolarlık bir kredi te- ettiği — söylenmektedir. R'llyı bu kredi ile Ameri: ,kıl'âhlırmdı büyük bir zırhlı HPtiracak —ve donanmasını İ;-q"i?e edecek "daha bazı ge- W7 inşa eyliyecektir. X Gühlük - siyasal gazete h İp ve Başyazganı uhaydar Rüşdü ÖKTEM Hı:"'ü neşriyat ve yazı işleri Grü; Haidi Nüzhet. Çançar ğethanesi : İtmir İkinci Beyler sokağı D Halk Partisi binamı içinde İeleri f: İzmir — ANADOLU Süz 2776 » Posta kulusu 405 ABÖNE ŞERAİTİ 1200, altı aylığı 700, üç Hna ylığı 500 kürüştür. | Memleketler için senelik t we Gereti 27 Hiradır © yerde 5 kürüşlür > Btçmiş uüahâlar 25 kuruştar! “ANADOLU MÂTBAASINDA BASILMIŞTIR —-. — | Feci bir gafeışma / Sibirya hattında iki tren çarpşıtı Dün ak';ama kadar enkaz altından 58 ölü çıkarılmıştır. bombar- | Düşen bom- | ; meçhul | batırıldığını yazıyorlar. Paris, 9 (Radyo) Son gelen haberlere göre, Sibiryada Katel Minski şimendifer istasyonunda feci bir tren çarpışması olmuştur. Çarpışma, yanlış sinyal verilmesinden vukua gelmiş, bir yolcü treni ile Uzak Şark ekspresi, biribirine çarparak, her iki trenin vagonlarından birçoğu parçalanmıştır. Uzak Şark vükubulmuştur. ekspresindeki vagonların bir kısmında infilâk Alman haberlere göre, akşama kadar kaza mahallinden 58 kişinin cesedleri parçalanmış olarak çıkarılmıştır. Yaralılar çoktur. Bunların bir kısımı, civar kasabalar hastanelerine sevk edilmiştir. Alâkadarlar, ölülerin, çok olduğunu bildiriyorlar. İstanbulda Soön günlerde fazla altın mübayea ediliyor.. İstanbul, 9 (Hususi) — Son günlerde fazla altın mübayea edilmektedir. Hükümet, bunun sebebini anlamak için tetkikata başlamış bulunuyor. 48 Saatlik Çalışma maddesi tatbik mevkiine giriyor.. İstanbul, 9 (Hususi) — İş kanununun 48 saatlik çalışma maddesi, yarın (bugün) tatbik mevkiine giriyor. Paris sefirimiz B. Delbosla konuştu Paris, 9 (Radyo) — Fransa Hariciye Nazırı B. İvon Del- bos, bugün Türkiye sefiri B. Suad Davazı kabul etmiş ve kendisile uzun müddet konuş- muştür. Bir İngiliz harb tayyaresi düştü Tayyarenin içinde bulunan üç zabit parçalandı Paris, 9 (Radyo) — Am- mandan alınan haberlere göre, Maverayi Şeriada bir İngiliz harb tayyaresi düşmüş ve için- de bulunan üç zabitle bera- ber parçalanmıştır. -Tayyare- nin ne suretle düştüğü hak- kında tahkikat yapılmaktadır. İtalya Cevâp verdi Roma, 9 (Radyo) — İtalya Hariciye Nazıtı Kont Ciana (Sict) sarayında kabul ettiği İngiliz ve Fransiz maslahatgü- zarlarına İtalyanın üçler kon feraânsı hakkındaki müşterek notalarına İtalyanın cevabi no- tasını vermiştir. Notanın metni İngilz ve Fransız Hariciye nezaretlerince tetkik edilme- den evel neşredilmiyecektir. Tahtelbahir Batırılmış mı? İstanbul, 9 (Radyo) — Yu: nahn gazeteleri, geçenlerde İn- giliz torpidosuna hücum eden denizaltı - gemisinin (Anadolu — Bu hâber rad: yo telgraflarımızda İngiliz bi: rinci Lördlüğünün resmi bir tebliğile tekzib ölünüyor .) B. Şakir İktısat Vekili mi oluyor? Ankara, 9 (Hususi) — İkt- sat Vekâletine, Ziraat Vekili Bay Şakir Kesebirin getirile- ceği ve yerine de, Zirâat Ve- kâleti siyasi müsteşarı Bay Tahsinin geçeceği söyleniyor. Libyaya giden İtal. yan ordusu İtalya, Mısıra teminat verdi Roma, 9 (Radyo) — İtalya hükümeti, Mısır hükümetine verdiği bir notada, Libyaya gönderilen 20 inci İtalyan kol- ordusunun, Mısır aleyhine vu- kubulmuş bir hareket olmak- tan uzak bulunduğunu bildir- miş ve bu ordunun, çoktan- beri Libyaya sevki takarrür etmiş bulunduğunu ve yeni bir tedbir. olmadığını — ilâve eyledikten — sonra, — İtalyanın, Mısırla daimi bir dostluk için: de yaşamak istediğini kaydey: lemiştir. : Roma, 9 (Radyo) — bugün bir vapurla Trablusgaraba da- ha 41 subay ve 1795 asker sevkedilmiştir. Akdeniz vaziyeti Paris, 9 (Radyo) — İspanya hâdiselerini tahlil eden Fransız gazetelerinden Övr diyor ki: “Akdeniz vaziyeti yüz sene- denberi düzeltilememiştir. Fa- kat artık İngiltere ve Fransa, bu vaziyeti düzeltmeğe mec- burdurlar.,, Eka dö Pari gazetesi, İtal- anın, İspanya — meselesinde üsnüniyetten Uuzak hareket ettiğini yazarak şu sualleri so- Tüyor: — İltalya, işgal ettiği sev- külceyş noktalarını tahliye ede- cek midir, , etmiyecek midir? Dük dö Vintsor Bir daha İngiltereye dönmiyecek Londra, 9 (Radyo) — Dük dö Vintsörün, bir daha İngil- tereye gitmemeğe karar ver- diği ve aksine olarak dönen bütün şayiâların yalan olduğu bildiriliyor. Dük dö Vintsör, pazartesi günü Düşes ile birlikte Ber- line gidecek ve imüteakıben, ilkbara kadar otada kâlmâak üzere Amerikâtın ( Onölöl ) şehtine hareket edecektir. faaliyete geçti. Yeni yılım- pamuk- hasadi başlamıştır. Toplanan — Akala pamuklarının Çırçır fabrikala- | rında tohumlardan - temizlen- mesi ameliyesine de her ta- rafta başlanmış bulunuluyor. Havalar, pamukların toplan: masına- çok müsaid- devam ettiğinden pamuk müstahsilleri memnundurlar. Çünkü topla- ma mevsiminde havanın kurak geçmesi lâzımdır. Bu havalar, kozaların açılmasına ve pamu- ğun temiz bir şekilde toplan- masına yaramaktadır. Yalnız zeriyat için bu sırada yağmura şiddetle ihtiyaç vardır. Sey yahlar memnun oldular 29 Eylülde limanımızı ziya- ret ederek beşyüz seyyah getiren Alman bandıralı Mil- vake Transatlantiğinin men- sub olduğu Hamburg-Amerika Layu kumpanyası — şehrimiz Türkofis şubesine bir teşek- kür mektübu göndermiştir. Mektubda, seyyahların ge- zintilerinin tertibinde tam bir muvaffakıyet gösterildiğ, gemi idaresinin ve seyyahların ge- rek İzmirden gerekse Berga- ma:Efezden çok kiymetli ha- tıralarla ayrıldıkları - tebârüz ettirilmekte ve mektub şu cümlelerle bitirilmektedir: “Ziyaretçilere büyük bir ne- zaket, bilgi ve misafiperverlik gösteren bayan ve baylara kumpanyamız en derin teşek- kürlerini arzeder. , İmtihari sona erdi C. H. Partisi tarafından yurda alinacak - talebeler için açılan imtihan dün sona er- miştir. İmtihan evraki yarın bir heyet tâarafından tetkik edilecek ve kazanan talebeler tesbit olunarak derhal yurda alınacaklardır. Bozuk yolun yapıl. masına karar verildi Birincikordondaki eski itfa: iye binası önünden stadyoma kadar olan ve belediye ile li- man işletme müdürlüğü âra sında çıkan itilâf neticesinde bir türlü yapılamıyan yolun beton ve parke - olarak inşası nihayet kararlaştırılmıştır. Belediye, şürayı — devletin vereceği kararı beklemeden yolun çok* perişan” bir halde bulunat bu kısimini derhal yaptıracak, bilâhare verilecek karara göre Liman işletme idaresi ile anlaşacaktır. Bu yol, şimdiki parkenin nihâyet bulduğu yerden başlanacak ve yarısı betön, yarısı da par- ke olarak stadyomun önüne kadar uzatilacaktır. Yolün iki kenarında geniş yaya: kâldı- rımları yapılacak, buralara da Kördonda olduğu gibi hurma ağaçları dikilecektir. * İskân müdürlüğünün . nakli İskân müdürlüğü yarından itibaren — İkinci Beyler — soka- ğinda 21 humaralı binada ça- hişacaktır. Hükümet konağında İskân- müdürlüğüne — mahsüs odalar, son kadro teşkilâ göte iskân müdürlüğü dar gelmekte idi: - Yeni bina kiralanmış ve dün iskân mü- dürlüğüne aid masa, dolap, dösya — vesaire kiralanan bi- naya taşınmıştır. te devam ediyor Bugünkü adaletsizlik devam ederse, hiç bir millet- taarruzdan masun- kalamaz Sgarbörougl; 9 (AA) — Mu- hafazakâr — parti- kongresinin 2z0h içtimaında dün akşam bir nutuk töyliyan Çemberlayn, İngilterenin dahili ve harici siyaseti hakkında izahat vermiş ve pek nazik ahival ve şerkit dairetinde çalışan Edet den takdir ve sitayişle — bahset: Mmiştir. Aalihazırdaki korkanç — mese- leler karşıstında dünyanın vaziye- Hini tahlil eden Çemberlayn açık bir şekilde ilâm barb edilmemiş olmakla beraber iki harb karşıtın- da bulunduğunu kaydetmiştir. Bon lar İspanya ve Çin harbleridir. Bu harblerde kullanılan bombardıman tayyareleri barbe — İştirak etmiyen: leri de öldürmekte ve sakatlamak- tadır. [ yeni müzakerelere- başlanaca« ğıni ümit ettiren İtalya ile ya- pilan” itilâftan — memnuniyetle bahsetmiş İngilhereııin dave- tine' karşı” İtalya - tarafından verilecek cevabın her hususta bir- ahenk temin edeceğini ümit ettiğini söylemiştir. Hatip- o zaman Mussolini ile teati ettiği mektubların mevzüunu teşkil eden müza: kerelere yol açılacağını — ilâve etmiştir. Çemberlayn halihazırda tek- rar silâhlanmanın durdurulma- ması lâzimgeldiğini ve- istih- salâtın pek seri bir tempo'ile başladığını kaydetmiştir. Kara ordusu tamamile tec- hiz edildikten- sonra vazifesini yapabilecek bir hale gelecek- tir. Diğer cihetten- bahriye mevcut gemilere ilâve edilmek | üzere inşa edilmekte olan ge- milerin — mecmu: - tonilâtosu 500,000- tondan fazladir: Bah- riye 'zabit ve efradının: mik- tarı da artırılmıştır. Tayyare- cilik faaliyeti- sür'atle- inkişaf etmektedir. Çemberlayıı - son iki- sene zarfında ana vatandaki kuv- vetlerin üç misline iblâğ edil- diğini tasrih. etmiştir. Hatip, bu senenin ilk altı ayındaki endütri istihsalâtının 1931 senesinin aytii. devresine nazaran yüzde S0 nisbetinde artmış olduğunu ve bu seyrin devam etmiyeceğine dair or« tada hiçbir emmare mevcut olmadığını ilâve eylemiştir. -|Romanya hududları B. Çemberlâyn ve refikası Hatib, insani duyguları İsyan' ettiren bu gibi hareketlerden mu. harebe zamanlarında içtinab edile- miyeceğini beyau etmiştir. Binaen: aleyh bizzat muahedelerle girişilen tanhbhüdlere rağınen — mevcad ihti- lâfin sulhen halli için müzakereye girişmeden evel kuvvete müracaat etmek üsülüne karşi isyan etmek Tâzamdır. Hatib, Rusveltin — nutkunu ha. tırlatarak bu nutkun tam vaktinde söylenmiş olduğunu tebarüz ettir. miş ve çöyle devam etmiştir: Şimdiye kadar Amerikânın açık bir tecerrüd siyaseti tas kib edeceği zannedilmekte idi. Halbuki Ruzvelt dünyaya ârız olan adaletsizlik hastalığının yayılmasına müsaade edildiği takdirde hiçbir milletin taar- ruzdan masun kalmıyacağını görmüştür. — Ruzvelt, — verilen sözde durulacağın& ve mua- hedelerin kudsiyetine inanmak siyasetine avdet etmek lâzım- geldiğini söylemekle İngiltere Admerikanın kanaatlerine tercüman — olmuştur. —Sulhun ve | idamesi için birleşerek gayret sarfedilmesi hususundaki tek- life de İngiltere bütün kâlbi ile iştirak eder. Çemberlâyn, — Amerikanın dokuz devlet konferansına iş- tirak edeceğinden emin oldu- ğunu ve İngiltere namına vak- tinden evel taahhüde girmek istememekle beraber bu dev- letin yegâne gayesi sulhun te- sisi olduğunu söyliyebileceğini ve İngiltere hükümetinin de bu maksatla hazırlanacak her türlü plânın tatbikine iştirak edeceğini beyan etmiştir. İspanya hakkında hatip, ade- mi müdahaleyi müessir kılacak Kolayca zaptedilemez.. Bükreş, 9 (Radyo) — Ra: manya Başvekili B. Tataresko, bugün Transilvanyanın Rade- maro şehrinde mühim - ve si- yasi bir töylev vermiş ve ez- cümle şunları söylemiştir: — Hududlarımız, kaya ve demirden mamul kuvvetli bir çemberle muhattır. Romanya, bu derece küv- vetli olduğu halde, herkesle dost — geçinmek — emelinde bulunmakta ve hayati menfâ- atlarile ahenktar ölmâk şartile her sulh teşebbüsünün diğer devletlerle teşrikimesai kabul etmektedir. Româanya hükümeti, kendi hududları içinde buluntü akat Hiyetlere her suretle yardım etmeğe ve bunların het-türlü haklarını tanımağa onlara tam bir serbestiyet vermeğe âma- dedir. Türkofis müdürü Ankaradan döndü İktisat Vekâletince Ankaâra- ya davet edilen Türkofis” Mü- dürü B. Cemal Ziya, evdlki gün şehrimize dönmüş Ve va- zifesine başlamıştır. İĞüneş 9.26 458 nkşamı 4,51 12,20 1,36 20,19) di 848 16Itiamak SS 3