10 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

10 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Hat : ; ANADOLU Mıntakamız, en mesud günlerini yaşiyor ——— —< — Başı 1 inci sahifede — Bunu Başvekil vekilimizin şa nutku takip etti: * Büyük Reisicumhurumuz, sayın Bayanlar, Baylar; Milletine lâyık olduğu şe- refli adı ve milletinin tabii temayüllerine hakiki istikamet veren Büyük Halâskâr Atatür- kün irşat ve işaretile İnönü hükümetinin tatbik ettiği bi- rinci beş senelik endüstrileşme programımızda yer alan Na- zilli basma fabrikasının kurul- ması ve işletilmesini Sümer- banka emanet etmiştik. Ban- kamız fabrikayı kurmak için Sovyet endüstrisile teşrikime- sai etti. Ve şimdi yakından göreceğimiz bu büyük ve mo- dern fabrikayı vücude getirdi. Sümerbankın çok kıymetli mesaisini ve Türk mühendis ve işçilerinin gayret ve — ehli- yetlerini burada takdirle sev- gile yadederken Sovyet tek- nisyenlerinin bizimle samimi işbirligini tebarüz ettirmekten zevk duyarım. Fabrika makinelerinin ve techizatının ekseriyeti yakın komşumuz ve dostumuz Sov- yet Rusyadan alınmıştır. Sov- yetler cumhuriyetleri birliğile ekonomik - işbirliğimizin yeni bir ifadesi olan bu fabrikanın işletmiye açılmasında bilhassa bir Sovyet teşekkülü olan Türkstroy idaresinin mesaisini de (memnuniyetle hatırlamağı vazife bilirim. Fabrika 18 ayda kurulmuş- tur. Bina ve makineleri dahil olduğu halde altı milyon liraya mâlolmuştur. Sümerbank fab- rikaya ayrıca birbuçuk milyon liralık bir mütedavil sermaye koymuştur. Fabrika her sene Eve pamuk havzasından üç müvon İiralık pamuk alarak işliyecektir. Fabrika 28 bin iğ ve B00 otomatik tezgâh ile çalışacak ve iki milyon 400 bin kilo iplik istihsal edecek- tir. Bununla yirmi milyon metre basma imal edecek ayni za- mânda eski bir el ve ev sana- yil yatağı olan bu muhitin de iplik ihtiyacını temin eyliye- cektir. Fabrika senede on beş bin ton kömür yakacaktır. Her gün vasati 2400 işçi çalıştıra- cak ve ücret olarak vatandaş- lara senede bir milyon İira ödiyecektir. Anlaşılıyor ki, muhitin iş hacmine — fabrika doğrudan doğruya ve bilvasıta her sene beş milyon lirayı geçen yeni bir hareket ve kazanç - ilâve etmiş olacaktır. Nazilli basma fabrikası ilk Türk basma fabrikası olmakla tarihi bir şeref taşıyor. Fakat bu fabrika © şereften daha üstün ve emsalinin erişemedi- ği daha büyük bir mazhariye- te - maliktir. Atatürk, Büyük Halâskâr açılış törenine yük- sek huzurlarile şeref bahşet- mişler ve riyaset buyurmuş- lardır, Kendilerine hükümet, bütün mesai arkadaşlarım ve şahsım namına derin şükranlarımı ve minnetlerimi ârz eylerim. Siddetle alkışlanan Celâl Bayarın söylevini müteakıp Nazilli sporcuları ile kadın- erkek Yabrika işçileri bir ge- çid resmi yaptılar. Büyük Şef, resmi geçidi takib buyurduktan sonra fab- rikanın iplik, dokuma, hallaç dairesi kapısına geldiler. Bu- rada Sümerbank umum mü- dürü tarafından kendilerine verilen altın anahtarı aldılar. Şef, tam bu sırada karşıya isabet eden elektrik dairesi duvarında kendi büstlerini gö- rerek tetkik etmek üzere yak- laştılar ve büstü çok beğen- diler. Fabrika direktörü Bay Fazlı Şefe hitaben: — Dünya durdukça büstü- nüz de kalacaktır. Dedi. Şef; direktörü — arkalarını okşamak — suretile — iltifatlara mazhar buyurdu ve kapıyı açtı.-Fabrikanın her kısmını birer birer gezerek tetkik etti ve direktör B. Fazlı Turgeden her makine başında uzun uza- dıya izahat aldılar ve saat 16 da fabrikadan çıktılar. Kendilerini büyük bir kala- balık takib ediyordu. Manzara hakikaten çok cazibdi. Atatürk, refakatlerinde Baş- vekil İnönü ve değerli profe- sörümüz Bayan AÂfet olduğu halde fabrika önünde otomo- billerine bindiler ve şiddetli alkışlar arasında otorayların bulunduğu yere gittiler. Oto- rayla Nazilliye geçerek hususi trenlerile manevra — sahasına doğru ayrıldılar. Hareketleri saat 16,15 te vukubuldu. On binlerce vatandaş, senelerden- beri hasretini çektiği ve işti- yakla beklediği şefini ayrılır- ken de hararetle alkışladı ve: — Varol —Atatürk, sağol Atatürk. Avazelerile uğurladı. Vekiller heyeti ve general- ler yarım saat sonra- hususi trenle Nazilliden hareket et- mişlerdir. İbrahim Özdel Manevra sahasında — Başı 1 inci sahifede — seti muhafaza alayının da takviyeli olarak gelmesi — beklenmektedir. Mavi taraf sahil yakınında tatun. muştur. ve faaliyeti, mefrez bir donanma ateşi himayesi altında vukubulmaktadır. En büyük çar. pışmaların pazartesi veya salı güdü vukubulması muhtemeldir. Bütün kuvvetlerde bariz bir zindegi ve neçe büküm sürmek. tedir. Manevrayı Büyük Şefimizle beraber Başbakan General İsmet İnönü, Başvekâlet vekili Bay Celâl Bayar, diğer Vekiller, Genel Kur: may Başkanımız Mareşal Fevzi Çakmak, Or ve Korgenerallerle di ğer — Generaller saylarylar, diğer davetliler bugün çok yakından ta- kibe başlıyacaklardır. Söke, 9 (Hususi muhabiri- mizden) — Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çak- mak, bu sabah Sökeye gele- rek kıt'aları teftiş etti. İki ta- raf komutanlarına meseleler bu akşam verildi. Şafakla »be- raber Maviler taarruza geçe- cektir. Atatürk, İnönü, Vekil- ler sabahtan itibaren manev- raları takibe başlıyacaklardır. REŞAT Ankaradaki Yüksek emniyet kursuna gidenler Ankarada Polis Enstitüsün- de açılan yüksek emniyet âmir- liği kursunu takip edecek olan başkomiser B. İbrahim Ülgen ve deniz başkomiseri B. Faik Nart, bugün Ankaraya hareket edeceklerdir. Belediyenin getirt- tiği otobüsler Pazartesi gümrükten çıkarılıyor Belediyenin, Kordon hattın- da işletmek üzere Avrupadan getirttiği on iki otobüsün güm- rük muamelesine başlanmıştır. Otobüsler, Pazartesi günü pey- derpey gümrükten çıkarılacak ve ilk tecrübeleri yapıldıktan sonra bu ayın on beşinden itibaren seferlere başlıyacaktır. Yeni arabalar, otuzar — kişilik olduğundan, normal zaman- larda on iki otobüs ile bu hat idare edilebilecek, fevkalâde günlerde de diğer servislerde işliyen otobüslerden istifade edilecektir. Kordon otobüsleri faaliyete geçtikten sonra şimdi mevcut durak mahallerinin araları sey- rekleştirilecektir. Belediye oto- büsleri, Konak veya Alsan- caktan hareket edince, şimdi olduğu gibi yollarda durarak müşteri çıkmasını beklemiye- cekler. Duraklarda otobüs bek- liyen müşterileri alıb derhal yollarına devam edeceklerdir. Sabah, öğleyin ve akşam bü- tün arabalar faaliyete geçiri- lecek, sair zamanlarda ise fa: sılalı seferler yapılacaktır. Halen Alsancak-Konak ara- sında işlemekte olan ve birkaç şahsa aid bulunan gtobüsler, şehrin diğer semtlerine tahsis edilecektir. Bu suretle Buca, Burnava, Karşıyaka, Eşrefpaşa ve Tepecik arasında da sık sık ve muntazam otobüs servisleri temin edilmiş olacaktır. Bele- diye otobüslerinde çalışacak şolör ve biletçilerle kontro- lörler şimdiden tesbit edilmiş bulunmaktadırlar. Bazilk torpitosu Taarruza uğramış değildir. Londra, 9 (Radyo) — İngil- tere bahriye birinci Lortluğu- nun neşrettiği resmi bir teb- liğe göre, Bazilk adındaki İn- giliz torpidosuna hiçbir taar- ruz vukubulmuş değildir. Şim- diye kadar bu hususta çıkan bütün haberler, asıl ve esastan âridir. Elcezirede grev Paris, 9 (Radyo) — Elcezi- rede, bütün müesseselerin me- mur ve müstahdemleri, haya- tın pahalılığını ileri sürerek bugün umumi grev ilân etmiş- lerdir. Grevciler, maaş ve yevmi- yelerinin — ziyadeleştirilmesini istiyorlar. B. Ali Emre İzmir ihracat kontrolörlü- ğüne tayin edildi İktısad Vekâletinin, İzmir ihracat kontrolörlüğü şefliğine B. Ali Emre tayin edilmiş ve vazifesine başlamıştır. Kısa bir zamanda kendisini herkese sevdiren B. Ali Emreyi tebrik eder, muvaflakıyetler dileriz. Manisa ve Dikilinin Mahrukal ihtiyacı meselesi İzmir ve Manisa mıntaka birinci sınıf orman mühendisi B. Emin Çokgür Manisa mer- kezi halkının mahrukat ihtiya- cını temin için Bergamadan Manisaya gitmiştir. Dikili kazasının kışlık mah- rukat ihtiyacını temin için Kuşadası orman kondoktörü B. Feyzullah Yollu acele Di- kili kazasına gönderilmiştir. B. Kemal Gökcedağ Ziraat Vekâleti orman umum müdürlüğü şefliğine tayin edi- len İzmir orman mühendisi B. Kemal Cökcedağ Ankaraya gitmiştir. Filistinde tedhiş harekâtı Arap- Yahud' boğazlaş- masının İçyüzü.. İngiliz ve Yahudi şeflerine niçin Filistinde vazi- yet, her zaman- dan çok daha fazla gergin ve korkunç- tur. İngiltere hükü- meti mandater sı- fatile ve asayişin temini — için şid- $& detli ve mühim tedbirlere başvur- * muş bulunmatadır. O kadar ki, Ca- mi — Ömere ilti- caya mecbur kalan Kudüs başmüftüsünü ali İslâm komi- tesile Arap komitesi reisliğin- den de azletmiştir. Bundan başka 200 den fazla arap şefi tevkif edilmiştir. Tevkif edilen bu araplar da, idari bir kararla muhtelif yer- lere sürülmüşlerdir. Vakıa, dört, beş aydanberi İngiliz veya Yahudi şeflerine karşı yapılan suikasd ve teca- vüzler durmuş gibi idi. O ka- dar ki İngiliz manda idaresi Filistinde tabii halin avdet ettiğini sanmıştı. Fakat bu zan birdenbire sukut etmiş, 26 Ey- lülde İngiliz şeflerine suikastler yapılmıştır. Son tahkik komisyonu reisi General Allenbi Nazaretteki - kiliseden çık- makta iken İngiliz kumandan- larından Mister Andrao ve polis müdürü Mister Mak Even üç arap tarafından kat- ledilmişler, polis âmirlerinden Mister Piri Gardon bir harika nev'inden — ölümden kurtul- muştur. Katiller de iz bırakmadan kaçmışlardır. İşte; birkaç gün içinde 200 den fazla tevkifat ve nefi bu suikast üzerine ya- pılmıştır. Buna rağmen tedhiş harekâtile alâkadar olanlardan hiçbir. kimsenin tevkif edil- memiş olduğu kanaati umu- midir. Taymis — gazetesi de bu” kanaattedir. İngilizlerin mukabil tedhi- şine rağmen suikastlerin ar- kası kesilmemiştir. İngiliz âmir- lerinin katlini müteakıp bir hıristiyan arap zenginile emlâk sahibi Müslüman bir arap, Yahudilere arazi sattıkları için tedhişçiler tarafından katledil- mişlerdir. Arabların tedhiş plânında çok büyük bir değişiklik göze çarpmaktadır. Tedhiş komite- sinin evelce faaliyeti en ziyade Yahudilerin aleyhine idi. Fa- kat son ay içinde tedhiş ha- reketleri Yahudilere — değil, doğrudan doğruya - hıristiyan veya Müslüman Arablara tev- suikastler yapılıyor.. - —— — .-- A Bte Kudüs müftüsü cih edilmektedir. Bu suretle katledilen Arabların cürmü, vatani işlerde lâkayıdlık gös- termek, tedhiş komitesine pa- ra vermemektir. Bazı İngiliz gazeteleri Na- zaret kilisesi önünde yapılan suikasdin Arab komitesi ve müftü tarafından hoş görül- mediğini yazmaktadırlar, Ted- hiş hbareketi o kadar şiddetli ve müessirdir ki, bu suretle Filistin mukadderatı en müş- kül safhasına girmiş - olmak- tadır. Ayni zamanda Mister Androv, Arab rüesasile çok iyi geçinen, Arab dostu yük- sek — bir İngiliz. memuru idi. Hatta krali tetkik komisyonu nezdinde Mister Androv bil- hassa Arab hukukunu hem de şiddetle müdafaa etmiştir. Krali tetkik komisyonu ra- porlarından birisinde “müftü tedhiş harekâtından doğrudan doğruya veya bilvasıta her zaman mesuldür, demiştir. Fakat Taymis diyor ki: “ Bu mesuliyetin sadece Arabların omuzlarına yükletil- mesine imkân yoktur. Mister Androv Filistinde en yüksek rütbeli bir memur olmak iti- barile Britanya hükümetinin vazife ve mesuliyetlerini de tesbit etmiştir. Mesai komi- seri olmak itibarile de arazisi Yahudilerin — eline — geçmiş Arabların vaziyetini ıslah için çok iyi çalışmıştır. Filistin ahvaline tamamile vakıf, Arabları çok iyi tanı- yan bir İngiliz idi. Maamafih Arab - Yahudi boğuşmasının önüne geçmek için Filistinin taksimi İlüzumuna — şiddetle kani idi., Yavuz Kitabevi İSahibi Fahri Kitabçı getirttiğil Bütün mekteb ki. tablarını en müsaid şartlarla satışa çıkardığını sayın öğretmenlerle müşte- mlerine arzeder. İNÖNÜ Cad. No. 20 Atölyede En güzel pozlar çekilir. Amatör işler Temiz çabuk “kararı mucibince İzmir memu! Vl,o İlkteşrim . . * . İzmir sicilli ti- caret memur- luğundan Tescil edilmiş olan İzmir memurları istihlâk kooperatifi şirketinin — 30-9.937 — tarihile tasdikli sirküleri ticaret kanu- nu hükümlerine göre sicilin 2092 numarasına kayd ve tescil edildiği ilân olunur, İzmir sicicilli ticaret me- murluğu resmi mührü ve F. Tenik imzası 1-Sirküler Kooperatifimizin — 9-6-937 tarihli sirkülerinde imzası bu- lunan Müdür Bay Mustafa Çe- lebinin vukuu istifasına mebni kendisindeki imza selâhiyeti refedilmiştir. İdare heyetinin 22-9.937 — tarihli içtimaında ayni derecede imza selâhiyeti uumumi kâtip bay Rahmi ile beraber olarak muhasebeci- miz bay AVNİ DEREKÖY OĞLUNA VERİLDİĞİNDEN aşağıdaki —imzasının — nazarı dikkate alınmasını rica ederiz. İdare heyeti reisi C. Ünver Bay AVNİ DEREKÖYOGLU| şu şekilde imza edecektir. İzmir memurları istihlâk | kooperatifi A. Dereköyoğlu Umumi No. 7836 İşbu varaka arkasında ya- | zıli 30 Eylül 937 tarihli sir- küler altındaki imzaların zat ve hüviyetleri - dairece meruf ve İzmir memurları — istihlâk kooperatifi idare heyeti reisi vali muavini bay Cavit Ünveren ile heyeti idarenin fevkalâde içtimaında verilen ve bir su” reti daire vesaik dosyasınd& hıfzolunan — 22-9937 — tarihli. ları istihlâk kooperatifi mü” dürlüğüne tayin olunan muh sebeci Avni Dereköyoğlunu? imzaları bizzat ş makla tasdik kılındı. Bin di7 kuz yüz otuz yedi yılı Eylöl Ayının. otuzuncu — pol günü, T. C. İzmir Birinci Bayraktaroğlu imzası Umumi No. 7836 İşbu sirküler nushası, d#f rede saklı 30-9-937 - tarih * 7836 numaralı aslına uyg olduğu tasdik kılındı. Bin d kuz yüz otuz yedi yılı E ayının — otuzuncu — perşem günü, İzmir Birinci noteri re mührü ve M. R. Ba; taroğlu imzası Za Ödemişin Zeybekler mâl lesi Ziyaeddin sokağınd evimizin tapusu kayboldu! dan yenisini çıkarcağız. F nin hükmü yoktur. Ödemişde Süleyman ve eşi Zayi 1335 senesi Alaşehir id sinden aldığım tasdikn zayi eyledim. Yenisini ğımdan eskisinin hükmü y0 mazı '75 numaralı b _' Osmaniyeli Süleyman 7 İbrahim Daktilo bilir bir 1 ihtiyaç vardır. Maril baasına müracaat c