21 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

21 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

|Asiler Asturya cephesini yardıklarını bildiriyorlar Gihon şehrinin zaptı, bir kaç günlük bir iş imiş. ——— Asturyalılardan 40 köy zaptetmişler — Arab diyarındar Ş Salamanka, 20 (Radyo) — İbtilâlcilerin, Asturya — cephe- | sinde bütün mühim noktaları î elde ettikleri ve Gihona düörl kı:loıneın— yaklaştıkları söyle- hiyor. Son gelen haberler; Astur- yalıların bazı — mıntakalarda ihata edilmiş bir vaziyette bu- lunduklarını — ve - ihtilâlcilerin kırk köy zepteylediklerini, As- turyalılardan 8 taburun silâh- larile beraber teslim oldukla- rını ve alınan esirlerin binlere vardığını bildirmektedir. Ayni haberlere göre; Astur- ya umumi valisi (Pelarminoto- mas) Parise kaçmıştır. İhtilâlciler, Gihon şehrinin bir kaç gün zarfında işgal “| edileceğini iddia ediyorlar. Bilbao, 20 (A.A.)— Franka kıt'aları Asturies cephesinde ilerlemeğe devam etmektedir- ler, Şimdi Gijona 29 kilomet- telik bir mesafede bulunmak- tadırlar. Çocuklarımız Yardım görüyorlar Ankara, 19 (AA.) — Ço- çuk Esirgeme Kurumu genel merkezi tarafından 1-10-937 tarihinden 16-10-937 tarihine | — kadar 15 gün zarfında 1158 çocuğa yardım edilmiştir. Bun- - j lardan 180 - hasta çocuk ve anne, genel merkezin polikin | liklerinde bakılmış ve tedavi edilmiştir. Ayrıca diş bakım evinde de 108 çocuğun diş 4 leri bakılmış ve tedavi edil- ( miştir. 768 çocuk ve anne, y genel merkezin banyolarından J istifade etmiştir. Süt damla- sından hergün 69 çocuğa süt d verilmiş ve 15 günde yekün olarak 555 — Lilo süt bedava dağıtılmıştır. Yardım için Genel merkeze ran 40 yoksul çocuğa para yardımı yapılmıştır. Kurumun Keçiörendeki Ana icağını görünüz. Dikkat ve şefkatle bakılan yurd yavruları- nin sağlıkları ve neşeleri sizi sevindirecektir.. Romada — Faşist bayramı.. Roma, 20 (Radyo) — Bu &yın 28 inci ve 29 uncu günü burada yapılacak büyük faşist bayramında bulunmak üzere Almanyadan üç kişilik bir he- Yet gelecektir. ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazgamı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri Müdürü: Hamdi Nüxhet Çançar Tdarehanesi : İsmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi biması içinde Telgralf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ Yallaa 1200, altı aylığı 700, üç ylığı 500 kuruştur. | Yebanca memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde _ğ kuruştur. Bgöçmiş nüşhalar 25 kuruştur Arabların evleri dinamit- lerle uçuruluyor Vehabiler, ' Maverayişeria hududlarında — toplanıyorlar. Filistin Müftüsünün Suriyeden çıkarılacağı söyleniyor Hicaz Kralı İtalya Libyaya 80 bin asker gönderdi Londra, 20 (Radyo) — İtal: yanın Libyaya — gönderdiği kuvvetlerin, altmış bin kişiye baliğ olduğu söyleniyor. Bun- lardan başka 20 bin kişilik bir müstemleke kuvveti daha Libyada bulunduğu anlaşıl- maktadır. Gerek İngiltere ve gerekse Fransa, İtalyanın bu hazır-$) lığına - karşı Afrikadaki hu- dudlarını takviyeye karar ver- mişlerdir. | İstanbul Komutanı Averot zabitanı şerefine ziyafet verdi.. İstanbul, 20 (Hususi) — İs- tanbul Komutanlığı, bu gece Averof zabitanı şerefine mü- kellef bir ziyafet vermiştir. Averof komutanı da, Ave- rofta bir çay ziyaleti vermiştir. Dost ve müttefik devlet ge- micilerile gemicilerimiz ara- sında samimi hasbıhaller ol- muştur. Hollandada bir ko: mite yakalandı Amsterdam, 20 (Radyo) — Hollanda zabıtası, cumhuri- yetçi İspanyaya gönüllü gönder- mek üzere burada teşkil edil- miş olan komite azasını tev- kif eylemiştir. Gayrimübadiller Senelik kongrelerini akdettiler.. İstanbul, 20 (Hususi) — Gayrimübadiller, senelik kon- grelerini akdetmişler ve yeni idare heyeti azalarını seçmiş: lerdir. 4 Prenslerle beraber Paris, 20 (Radyo) — Londra ile Paris arasında başlıyan müza- kereler, Filistin müftüsünün Suri- yeden tardedilmesi — keyliyetini ie- tibdaf etmektedir. Kudüs, 20 (Radyo) — Arya köyünde, yeniden bazı evler dina. mitle uçarulmuştur. Burada ve Haylada tedhişçile. re aid olan binaların da dinamitle uçurulması takarrüir. etmiş ve bu binaların listesi neşredilmiştir. Kahire, 20 (Radyo) — Vehabi- lerden mühim kayvetler Maverayı şeria hududlarında — toplamıyorlar. Tocemmü harekâlı sona erdikten sonra, Medineden verilecek emir üzerine hareket edilecektir. * Vehabiler, İbolssuudun — oğlu Prens Faysalın kumandasındadırlar. Kudüs, 20 (Radyo) — Filistin. Suriye hbududları, bir müddetten- beri kapahdır. Arahlar, Yabudi köylerine bücumlarda bulanmuş- Tardır. İran H. Veziri memle- ketimize geliyor İstanbul, 20 (Hususi)— İran Hariciye Nazın B. Sami, yarın (bugün) sabah Berlinden ge- lecek ve merasimle karşılana- caktır. İran Hariciye Nazırı, bura- dan Ankaraya gidecek ve rica- limizi resmen ziyaret edecektir. Ankara İran sefiri ile sefa- ret erkânı, Hariciye Vezirini karşılamak üzere bugün İstan- bula gelmişlerdir. İran Hariciye Veziri, gerek burada ve gerekse Ankarada üçer gün kalacaktır. Kızılay aza adedinin, mil- letin rüştü içtimaisile mütena- sip bir derecceye varmasını, bütün milletin bu tenasübü temin etmesini temenni ede- rim. K. Atatürk Maarif Vekâletinin emri karşısında ee zi Bunun sebeblerini, aile ter- biyesinde, içtimai muhitimizin tezahürlerinde ve bir hayat- tan, bir sistem ve prensipten diğer bir hayata, diğer bir se- bebe geçişte aramak lâzımdır. Her türlü prensip mülâha- zalarında ısrardan vazgeçerek, bir mekteblinin sınıf, mekteb ve cemiyet içi hayatın, zevk- lerini, telâkkilerini, hareket: lerini tetkik edecek olursak, onda her inzibat sisteminin tevlid ettiği büyük bir taşkın- hk ve hazımsızlık bulacağız. Muallim de, aile de,fcemiyet te bunu sarahatle görmektedir. Çünkü çocuk, hepimizin önün- dedir. Sempati ile otorite arasında muallimi şaşırtan, çocuğu da şımarlan bir aksaklık — vardır. Bütün bu fikirleri ileri sür- mekten maksadımız, sopa ve falaka devrine etmek için veya dayakta bir hikmet, terbiyevi bir keramet ve kud- ret gördüğümüz için değildir. Haşâ!... Ancak bugünkü aşikâr ter- biye anarşisinin daha müsta- kar, daha otoriter ve vuzuhlu bir sistemle ortadan kaldırıl- masını istiyoruz. Bizim bugün- kü sistemimiz, alelıtlak her çocuğa tatbik edilemiyeceği gibi iktibas edildiği cemiyet- lerin umumi bünyelerinin ge- çirdikleri safhalar ve tekâmül itibarile de bir hayli tadile muhtaçtır. Biz bu tadili, evel- cede mevzuu bahsettiğimiz veçhile talebe - muallim müna- sebetlerinin daha sıkı şekilde tanziminde, muallim ve mek- teb idareleri ile talim heyeti meclislerine daha şiddetli ce- zalar tatbik edilebilmek üzere geniş salâhiyetler verilmesinde arıyoruz. Birçok garp mekteblerinde bile hâlâ dayak vardır. Fakat biz dayağı da istemiyoruz. Da- yak, pek sert, vahşiyane, hu- kuk nazariyeleri ile gayri ka- bili telif, vahim neticeler ve- rebilen, çocuğun ruhi bünye- sinde isyanlar yaratan, kötü izler bırakan bir terbiye - sis: temidir amma, bir başıbozuk nizamı da istemiyoruz. Tehdi- din yerine irşadın ikamesi, hakikaten bir zarurettir. Fa- kat bu irşad, tam olarak işli- yemediği gibi, Maarif Vekâle- tinin mevzuu bahsettiği sem- patik hava da matlüp neticeyi veremez. Otorite —lâzımdır, lâzımdır. Bugün sokaklarda tesadüf ettiğimiz mekteblilerden bir , kısmının, hayat serbestisi hak- kında en fahiş ve korkunç bir takım telâkkilere zebun olarak, ne hoca, ne büyük, ne de iç- timal nizam namı altında hiç- bir kıymet ve mefhum tanıma- dıklarına esefle şahit oluyoruz. Hürriyet asıldır. Çocuğa hür bir terbiye içinde, hür yaşamak ve hürriyetin fikri gıda ve faziletini aşılamak, keza, şart- tır. Fakat bu hürriyet, bağsız, şartsız, anarşiye giden hürriyet değildir. Biz, her sahada dev: letçiyiz. Bu demek, otoriteli, hürriyeti organize edilmiş, yani hürriyeti faydalara intibak et- tirilmiş bir cemiyetiz demektir. rücu disiplin Ha ei D İhracatçılara y ND Ka | ikı'_zîlyon ira verildi - Mahş_uller_imizin ihracın- da gösterilen kolaylıklar Almanların üzüm fiatlerini 3 ku- ruş tenzil etmeleri piyasada hiç bir tesir yapmamıştır. Geçen sene kliring anlaşma- sına göre, İzmirden Almanyaya mahsul ihraç eden ihracatçıla- rın kliring hesapları tamamen kendilerine - verilmiştir. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasının aldığı yerin le ted- birle İzmirdeki ihracatçılara üzüm, incir vesair mahsullerin bedelleri karşılığı olarak iki milyon Hiraya varmış ve bu para tesviye edilmiştir. İhracatçıların yaptıkları ib- racata ait kliring hesabından 31 Mayıs 937 tarihine kadar olan hesapları tamamen kapa- tılmıştır. Bu tarihten sonra yapılan satış ve ihracata ait paralar da geldikçe vetilmek- tedir. Dün alâkadar dairelerden yaptığımız — tahkikata — göre, Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası ihracatçılarımıza her türlü kolaylığı göstermektedir. Kliring hesabından alacaklı tüccarların paralarının süratle verilmesi temin edilmiştir. He- Hüz paraları gelmemiş ve ve- rilmemiş olan kliring hesabın- dan az miktarda pamuk mah- sulü vardır ki bunların para- larının da yakında geleceği tahmin olunmaktadır. Üzüm, incir ve diğer 'mah- sul ihracatçılarının 31 M .yis 937 tarihine kadar yaptıkları ihracata ait iki milyon liradan fazla para almaları, piyasada iyi bir vaziyet husule getir- miştir. Son zamanda Türkiye İş bankası da ihracatçılara ko- U TURERME KTT TENem — * Bizde “otorite, namı altında bir mefhum vardır. Bugün de- gil, ta atalar günündenberi biz otoriteyi kabul etmişizdir. Terbiye sistemimizin de bu- na muvazi yürümesi İâzımdır. Bugün — dünyarın — yarısında, mektebli ve gençlik yığınları, muayyen ahlâk ve terbiye sis- temlerinin, muayyen içtimai, milli ve siyasi teşekküllerin avuçlarında, adeta asker gibi disipline bağlanmıştır. 'Türk çocuğu da, buna muh- taçtır. Aldıkları şımarıklıkla, bütün mefhumları çiğneyip mekteb çatısı altında, muallim- lerinin göğsüne tabanca sıkan, zavallı muallimi sokak orta- sında tokatlayıp gırtlağını ya: kalıyan serseri, sokak haydut- ları kanunun pençesine veril- mekle beraber, terbiye saha- sından başlıyarak bu gibi is- tidatlara karşı “tedabiri ma- nia, alınmalıdır. Muallime el uzatmak değil, muallime yan bakıp kala tu- tan, muallimini bir eğlence mevzuu yapan, muallimine hür- mette en küçük kusur göste- ren talebeyi, mekteb idarele- rinin itiraz kabul etmez karar- "larile derhal ve en şiddetli bir şekilde cezalandırmalıyız. Yani mektebin haysiyetini, muallimin otoritesini ve talebe mefhumunun nezaketini, sarsıl- maz şekilde tesis etmeliyiz. Bu ise, şimdiki terbiye sis- temizde, biraz tadilât ihtiya- gını emretmektedir. Orhan Rahmi Gökçe laylık göstermeğe başlamıştır. İhracatçıların dış piyasalara yap- tıkları satışların bedellerijyüz- de seksen nisbetinde tüccara derhal verilmekte, yalnız ihra- catçılardan üç ay vadeli bir bono alınmaktadır. Bu şekilde bono alınmasının bazı tüccar: lar arasında garip bir şekilde tefsir edildiği öğrenilmiştir. Bu tüccarlar diyorlarmış ki: “İhraç edilen mahsulün be- deli, üç ay zarfında gelmezse ve banka bononun tahsililine teşebbüs ederse vaziyetimiz ne olur?,, Bu düşünce varid olamaz. Çünkü şimdiye kadar ihracat- çılar daima bu şekilde bono vermek — süretile iş yapmış- lardır. Fakat hiçbir “vakit bauka, bona müddeti doldu- ğu vakit tüccarı sıkıştırmamış, paranın geleceğini kabul ede- rek bononun ödenmesi mua- melesini tecil etmiştir. Üzüm fiatleri: Bundan evel Almanya kon- trol bürosunun verdiği bir kararla üzüm fiati üç kuruş birden tenzil edilmiştir. 9 No. üzüm için tayin edilen bu üç kuruşluk tenzilât, İzmir piya- sasında üzüm fiatleri üzerinde hiçbir tesir göstermemiştir. Çüakü buyıl üzüm rekoltesi zâten azdır ve İngiltere piya- sasına iyi satışlar yapılmak- tadır. Rekoltenin az olmasına rağmen Almanya fiat kontrol bürosunun üzüm fiatlerini üç kuruş birden indirmiş olması hayretle karşılanacak bir hâ- disedir. Fakat -yukarıda da yazdı- ğımız gibi- bu hâdisenin üzüm piyasasında fiatler üzerinde hiçbir tesiri olmamıştır. Suriye Arap misa- kına davet ediliyor.. Beyrut, 20 (Radyo) — Hi caz kralı İbnissuudun —hususi sekreteri Şeyh Yusuf Yasin, birkaç gündenberi Şamda bu- lunmaktadır. İbnissuudun — hususi sekre- teri; Suriyenin, Hicaz, Yemen ve İrak arasında mün'akit mi- saka Suriyenin de iştirak et- mesi için Suriye ricalile temas- larda bulunmaktadır. B. Mussolini Cenovada bir söylev verecekmiş Roma, 20 (Radyo) — İtal- 'a Başbakanı B. Mussolininin, kinciteşrinin bidayetinde Ce- novaya giderek orada mühim bir söylev vereceği söyleni- yor. ç İlkteşrin : ZL Perşembe Evkat Ezan Vasat Evkat Ezan Vasat| âr 9.26 4,54 akşam 12 — 18,44) 4,51 12,20 yatsı — 1,36 20,1 ü 8448 16,17imsak 8,55 3, 4 AW - ;