21 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

21 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

e Blr kadın Başıboş keçiler Yarı deli âşıkına yarı deli Vediğ; siseklere kocasını nasıl öldürttü? İkinci Karantinada Mısırlı .- caddesinde 217 numaralı cvde' Kadın gençtir. Adamcık ihtiyar ve zaval.| vteran Ağırceza mahkemesi lı.. öldürülürken öyle yalvarmış ki.. Türk-Yunan dostluğu İki ulusu birleştiren bağ- lar çok kuvvetlidir Türkiye ve Yunanistan, sulh ve anlaşma siyasetine zabıt. kâtibi Bay Hüseyin Rauf Benli imzasile aşağıdaki mek- A kuvvetli bir azimle sarılmış bulunuyorlar Ankara, 19 (A.A.) — Elen Başvekili Ekselâns Metaksas Şerefine bu akşam verilen bü- Yük ziyafette, Başvekil Vekili Celâl Bayar, aşağıdaki nutku Ssöylemiştir: —Bay Başvekil, Majeste Elenler kralı hükü- Metinin mümtaz reisine derin bir memnuniyetle hoş geldiniz der ve şahıslarında — döst. ve Müttelik asil Elen millerini selâmlarım. Tapraklarımıza — geldiğiniz dahikadan itibaren Türkiyeye yaptığınız bu muhabbetkâr zi- yaretin herkeste uyandırdığı derin sevinci Ek- selânsınız her halde müşahe- de etmişlerdir. O ziyareti ki, Türk milleti ve Cumhuriyet hükümeti yalnız tam bir his- siyat ve kalb beraberliği üze- rine değil fakat ayni zamanda fikir beraberliği ve karşılıklı menfaatlerin iyi idraki üzerine müesses bulunan — sarsılmaz Türk - Elen dostluğunun yeni bir tezahürü olarak karşıladı. Esasen — milletler arasında müşterek — bir ideale - istinad eden menfaatler ve ayni likir- ler üzerine itina eden bir dostluktan daha sağlam bir dostluk tasavvur olunamaz. İnsaniyet üzerine vahim en- dişelerin çökmüs - olduğu ve daha iyi bir istikbal için yapı- lan teşebbüslerin neticesiz gayretler haline geldiği bir zamanda milletlerimiz arasın- da sarsılmaz bir dostluğun vöcud bulmuş olmasından do- layı hakkile iftihar edebiliriz. Balkan antantı dost ve müt- tefiklerimizle sıkı bir işbirliği halinde itimadkâr bir ilerleyişle cesaretle fırtınaları ve karışık- lıkları ils tanınmış bir mınta- kada değişmez bir sulh ve emniyet binası kurduk. He- men hemen bütün Balkanları kaplıyan bir arazi ve 60 mil- Şonlok bir nüluz kütlesi bu: gün bütün dünyada son de- recede mütecanis ve son de- rece ahenktar — birlik manza- rTası arzetmektedir. Bu muh- teşem başarı daha iyi bir is- tikbal aramakta bulunan her- kese bir imtisal nümunesi teş- kil edebileceği gibi hüsnü ni- yet ve anlaşma zihniyetinin milletleri nerelere kadar gö- Halkevi köiesi 1 — Bütün memlekette bü- yük bir alâka uyandıran Türk Tarih kongresine evimiz hesa- bına gönderilen tarih öğret- menlerinden Bay Hüznü kon- gre intibaatını seri halinde Halkevi salonunda halkımıza anlatacaktır. Kongrenin ehem- Miyetini tebarüz ettirmek için Projeksiyon kullamlacaktır. Projeksiyon kullanmak zaru- retine binaen konferans 27-10- 937 Çarşamba günü ancak Sâat 18 de verilecektir. Bu faydalı konferansa bütün yurd- daşlarımız davetlidirler. “ 2 — Bugün saat 17 de Kü- tüphane ve neşriyat komitesi- hin haftalık toplantısı vardır. istisnasız —. türebileceğini de gösterir. Bu — imtisal iki millet arasında hüküm süren dostluğun muvafıklığım ve ha- kikiliğini gösteren yeni bir is- bat daha getirerek bu Türk ve Elen vatandaşlarını main edebilir. Bütün relah ve saadet surları arasında en kat'isinin suih olduğu fikri ile meşbu bir halde bu sülh ve anlaşma siyasetine azimle sarılmış bu- lunuyoruz. Milletlerimizi biri- birine bağlıyan kırılmaz rabı- taların inkişafında otoritesinin ve heyecanın yardımını getir- mekten hiçbir zaman bali kal- mamış olan ve daha yakınlar- da Türk matbuatı mümessil- lerine söylediği güzel sözlerle bu rabıtaların mahiyetini te- barüz ettiren Ekselânsınız An- karayı ziyaretlerile devamlı ve emektar bir seyir ile ilerliyen bu dostluğun parlak bir saf- hasını açmıştır. Ekselânsınızın bu ziyaretlerinin yarattığı bay- ram havası içinde ve kalble- rimizi dolduran sevinç ile ka- dehimi mufahham hükümdar ları Majeste Elenler kralının sıhhatine, dost ve müttefik Elen milletinin refahına ve bu akşam muhterem misafirleri- miz olan mümtaz hükümet reisi ile nazik refikalarının sa- adetlerine kaldırıyorum.,, Yunan hükümet reisi Ekse- lâns Metaksas, aşağıdaki nu- tukla mukabelede bulunmuş- tur: —Bay Başvekil; Muvasalatımdanberi mazhar olduğum hararetli kabul- ve hakkımda ibzal olunan mu- habbet eserleri beni derin bir tarzda mütehassis — etmiştir. Ekselânsınızın bana hitab eden ve asil Türk milletinin mem- leketim hakkındaki dostluk his- lerinin bir ifadesi olan samimi sözleri Yunanistanda heyecanlı bir makes bulacaktır. Bu söz- lere gerek şahsım namina, gerek kraliyet hükümeti ve dostluk ve — ittifak paktımıza bağlı olduklarını ve ona sar- sılmaz bir iman beslediklerini temin etmekle hissiyatlarına sadıkane tercüman olduğuma emin bulunduğum bütün va- tandaşlarım namına hararetle teşekkür ederim, Güzel memleketinizi ve onun modern hükümet merkezini ziyaret etmek fırsatımı buldu- ğumdan dolayı bilhassa bah- tiyarım, Çok kısa bir zaman içinde Türkiyede elde edilen muazzam terakkileri bilmiyor değilim. Fakat Türk milletinin mübeccel bir Şef olarak ma- lik bulunmakla bahtiyar ol- duğu Büyük Yaratıcının İll ettiği hamle sayesinde onun mümtaz arkadaşlasının yardı- mile yapılmakta olan hariku- lâde eser karşısında duydu- nümunesi mut- un- zip manzara karşısında meb- but kalır. Dürüst ve sadık bir mütte- fik olan Yunanistanın dost Türkiyenin bu çok güzel in- kişafından meserret duymakta | olduğunu söylemeğe - bilmem lüzum var mıdır? Kalplerinden mazinin kinlerini silerek onun yerine bir sulh ve kardeşlik ideali koyan - iki arasında kurulan (Ertente Cor- diale) günden güne resanet bulmaktadır. En eski ve en aziz arzula- rımızdan birini, Türk - Yunan mukarenetini canlı bir hakika- te inkılâb ettiğini görmek be- nim için bir siyâset adamının duyabileceği en büyük meser- retlerden biri olmuştur. Müşterek - tarihimizde kat'i bir merhale teşkil eden itti- fakımız harb sonrası - devre- sinin en ziyade dikkate şayan hâdiselerinden biridir ve bel- ki de sulhu kendilerine emel edinen milletlere bir misal olarak göstilerebilir. Günden güne daha sıklaşan teşriki mesaimizin bariz vasfı olan hulüs ve açık sözlülük bu sulhun genişlemesine mü- sait havayı yaratmıştır. İttifa. kımızın bu suretle Balkan an- tantının müjdecisi olduğunu söyliyebiliriz. Menfaat birliği ve ayni sulh emellerile birleş- | miş olan ve birliklerinin ma- nevi kuvveti de” işte bunda bulunan Balkan yarımadasını Avrupanın en sulheu ve em- niyetli mıntakalarından biri haline getirmiş olduklarından dolayı iftihar duymaktayız. Beynelmilel sahada Balkan antantının dört devleti müte- kabil menfaalerine hâkim olan itimattan doğan tek bir azim ile müteharrik bir küle ha- linde gözüküyorlar, Bay Başvekil, İki milleti. izi çözülmez olduğunu bugün bir kere daha müşahede etmek benim için büyük memnuni: niyettir. Bütün kuvvetimi bu bağların sıkılaşmasına hasre- diyorum. Ve Mufahham bü- kümdarım Majeste kralın bu işin başarılmasına olan derin alâkasını görmek benim için bir hâz oluyor. Ekselânsınızın ve mümtaz iş arkaşlarınızın. kıymetli mü- zaheretlerile bu bağların her gün daha ziyade kuvvetlene- ceğine ve parlaklaşacağına eminim. Bu duygularla müte- hassis olarak Türkiye cumhu- riyeti reisi Ekselâns büyük Atatürkün sıhhatine, dost ve müttefik Türk milletinin refa: hına, mümtaz hükümet reisinin ve nazik refikalarının saadetine kadehimi kaldırıyorum. Orgeneral İzzeddin Çalışlar ğum hayranlığı ifade için söz İDün İzmirden ayrıldı.. bulamıyorum.. “Yeni Türkiyeyi ziyaret eden kurucu bir işde bütün verimi- le çalışan kuvvetli ve kıymetli bir milletin arzettiği bu ca- Geçen hafta yapılan Ege manevraları kumandanı Örge- neral İzzeddin Çalışlar ve mai- yeti dün İzmirden harekel et- mişlerdir. milletimiz Lehistanda, bundan on dört ay evel banyosunda kurşunla öldürülmüş bulunan — hukuk nihayet bulmuştur. Maznun kadın, henüz yirmi bir yaşında, iri siyah gözlü, çok güzel bir kadındır; hâkim huzurunda en küçük bir teessür eseri göstermemiş, hakkında verilen ademi mesuliyet kara- rım da soğukkanlılıkla karşı- lamıştır. Bu güzel, bu garip kadını böylece hâkim huzuruna ge- tirten cinayetin tarihçesini yar zalım: Hukuk - doktoru, bir gün umuma mahsus bir dans sa- lonunda Mariya adını taşıyan ve o zaman henüz 19 yaşında bulunan kıza rasgelmiş ve kıza o kadar dikkatle bakmış, ki bu hal umumun nazarı dikkatinden kaçmamıştır. Dok- tor Velgo Mariyaya dans tek- Kf etmiş, beraber bir müddet dans etmişlerdir. - Danstan birleştiren | bağların ne kadar kuvvetli ve | sonra, şehirde tanınmiış olan bu adam genç kızdan bir mü- lâkat istemiştir. Genç kız bu | daveti kabul etmekle beraber, garib ve sebebi bir korkuya — kaptır- kendisini meçhul mıştır. Doktor Velgo Mariyaya teş- rikihayat teklifinde bulunmuş, Maryanın tereddüdüne karşı israr ve tehdid ile nihayet vermiştir. Velgo ve Mariya artık be- raber yaşamıya başlamışlar, fakat Mariya 57 yaşında bu- lunan bu adamın izdivaç mu- kuvelesi teklifini mütemadiyen reddetmiştir. Kız bunda haklı idi. Dok- tor Velgo yarı deli bir adamdı, hergün genç kadını dövmekte, öldürecek kadar zulümler yap- maktadır ve kadın bitab ola- rak yerlere düştükten sonra, baykuş sesini andıran bir sesle eski çingene şarkılarından bi- risini teganni eder imişl Bir gün bu zavallı kadını bir mezarlığa götürmüş ve orada mezarlar ve haçlar ara- sında çıplak olarak fotoğrafım çektirmiştir. Bu aralık Mariya, evelce red ettiği izdivaç teklifini kabul etmiştir; çünkü artık bir çocuk doğurmak üzeredir. Fakat he- rif bu defa fikrini değiştir- Miş ve: — Merak etme, evlenece- ğiz, fakat şimdi param yoktur. Hem benim elimde bulunan kadın sade sen değilsin ki.. doktoru Jan Velgonun davası | Sağda maktul, solda katil Demiş ve birçok! kadın re- simleri göstermiştir. Mariya, cidden müşkül ve tahammül edilmez bir cehen- nem hayatı yaşamaktadır. Bir gün ailesinin evinde bu haya- tından bahsederken, orada hazır bulunan ve eskiden de tanıdığı Kerni adlı bir dejene- re gözlerinden ateş saçarak: — Ru Velgo ölümü hak etmiştir. Diye bağırmıştır. Yarı deli Kerninin bu sözü i ihnini bozmuş ve kocasının ölümünü düşünmeğe başlamıştır. Bu fikir, bir kaç mülâkattan sonra tamamen olgunlaşınış ve bir akşam için — doktor Velgonun vücudünün izalesi kararlaştırılmıştır. Cinayet gecesi, Kerni Mari- yayı ziyaret etmiş ve katil doğruca maktulün banyo al- makta olduğu yere girmiş, banyo almakta olan doktorun göğsüne bir kurşun - sallamış- tır. Bu tabanca sesini ikinci bir tabanca sesi daha ve bu- nu da: — Hazreti Meryem, aşkına.. Yandım!. Diye çoxz acı bir feryad ile olduğu yere düş- müş ve bayılmıştır. Komşular geldikleri — vakit, katil Kerniyi Bir kenarda ve kanlar içinde, doktoru da ban: yonun kıpkırmızı suları içinde bağulmuş bulmuşlardır. Bundan sonra aradan ge- çen 14 ayda katilin yaraları iyileşmiş ve 30 sene kürek cezasına mahküm edilmiştir. Mariya da şimdi bir yaşına varan bir kız çocuğu dünyaya getirmiştir. Mariyanın ademi mesüli- yeti, çektiği ıstırablarla bera: ber, cinayete derecei iştiraki- nin yarı deli katilin ifadesile tesbit edilememesi ile temin edilmiştir. Belediye otobüsleri Gümrükten çıkarıldı.. Alsancak hattında işletilecek belediye otobüsleri tamamen gümrükten çıkarılmıştır. Bele- diye mühendislerinden müte- şekkil bir fen heyeti, otobüs- lerin tesellüm muamelesini ya- pacaklar, şartnamedeki evsafı haiz olup olmadıklarını tetkik edeceklerdir. Tesellüm mua- melesi ve tecrübeler bu hafta içinde bitirilecek ve belediye otobüsleri en kısa bir zamanda işletilmeğe başlanacaktır. tubu aldık: *Mahallemizde başıboş b rakılan bazı keçiler, gelişigü- zel evlere dalarak bahçelerdeki nadide çiçekleri yimekte, ağaç: lara da zarar vermektedir. | Evime bu suretle giren birkaç keçi, çok sevdiğim çiçeklerimi yimiştir. Sahiplerini görüp ke- çilerini sahvermemelerini ten- bih etmiştim. Buna rağmen zarara girdim. Böyle zararlı hayvanların serbest bırakılma- maları hakkında kanuni yasak- lar vardır. Çok rica ederim, benim mahvolan çiçeklerimi şimdi kim tazmin edecek?, Sigaralar Birinci neviler de niçin bozuktur? Menemenli bir karilmizden aldığımız bir mektubta; 11,5 kuruşluk birinci nevi sigara- ların ekseriyetle delik - çıktığı ve bunun da tütünün zamanla eskimesinden husule gelen” bö- ceklerin tahribatından — ileri geldiği yazılmakta, İnhisarlar İdaresinin diğer lüks sigara paketlerinde olduğu gibi bu sigara paketlerine de numara koyması ve satış müddetinin muayyen bir zaman olarak tesbit edilmesi istenmektedir. Bilir misiniz ki: Bu kız! Dı'ânyaı;:ı.ı' 'en çok kazanan yıldızıdır. Arzın en çok para kazanan kıizıni öğrenmek — istiyenler, herhalde çoktur! Fazla meraka meydan bırakmamak — üzere hemen haber verelim ki, bu kız Holivuddadır ve henüz 16 yaşındadır! Evet, henüz on altı yaşında bulunan bu Dean Dürbin, bun- dan birkaç ay evel Holivudun en meçbül bir kızcağızı idi. Fakat son çevirdiği bir. filim sâayesinde Kanadalı Dean Dür- bin en büyük bir yıldız. olu- vermiştir! Amerikada en ziyade sevi- len bu yıldızdır; bü - yıldızı keşfetmiş olan sinema şirketi kontratoyu yenilemiş ve yeni yıldıza ayda 600,000 — frank vermektedir! Ne âlâ iş! fakat işin bundan âlâsını, Dean Dürbini nil hyacak delikanlı görmüş ola- caktır.