23 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

23 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

y yan eylemiştir. Ko mişler ve Madrid, 22 (Rıdyu) , ( tilâlciler, bugün öğleden sonra Madridi tekrar bombardıman etmişler ve yüzlerce bomba atmışlardır. Bu bombardıman- da, halktan 12 kişi ölmüş ve birçok kimseler de yaralan- Mıştır. Salamanka, 22 (Radyo) — Asturyalıların; Gihon şehrinin zaptından sonra heryerde ka- file kafile ihtilâlcilere teslim olmağa başladıkları söyleniyor. İhtilâlciler, ortalığı temizle- mekle iştigal etmektedirler. Son haberlere göre, general (Avilla) halka bir beyanname heşretmiş ve herkesin, işiyle gücüyle iştigale başlamasını, asayişin avdet ettiğini ilân eylemiştir. Pari aydanberi muhasara altında bulunan Oviyedo, Gihon şeh- rinin zaptından sonra kurtul- muş ve iki şehir birleşmiştir. Madrid, 22 (Radyo)— Cum- huriyetçi İspanya komutanla- rtından Madrid şehri muhafızı general Miyaha, beynelmilel gönüllülerin, Cumhuriyetçi İs- Panyayı terketmek - istiyecek- lerine ihtimal vermediğini be- Sıvas - Erzurum Şimendifer hattı inşaatı ilerliyor.. İstanbul, 22 (Hususi) — Sı- Vas-Erzurum şimendifer hattı, Sıvastan 177 inci kilometreye | | — vardı. Buradan Erzincana ka: dar olan hat üzerinde de top- Tak — tesviyesile iştigal olun- Maktadır. Yeni vapurlar alıyoruz İstanbul, 22 ( Hususi ) — deniz — hattında — işletil- Mmek üzere Almanyaya beşebin tonluk üç vapur sipariş edile- tektir. Bu husustaki mukave- lenin yarın |bugün)| imzası mu- terdir. Von Ribbentrop Romaya gitti.. Berlin, 22 (Radyo) — Al- “Manyanın Londra - sefiri Von Ribbentrop, bugün zevcesi ve l!ıle bırlıklı- Romaya hareket Günlük siyasal gazete ip Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri : Hamdi Nüzhet Çançar İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler sok; C Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 » Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ illığı 1200, altı .yııgı 700, üç yhığı 500 kuruştur. Yabancı memleketlor için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde 5 kuruştur Bgöçmiş müshalar 25 kuruştur, ANADOLU MATBAASINDA — | BASILMIŞTIR Gonullüler, cumhuriyetçi İspanyayı terketmiyor İhtilâlciler, dün Madridi tekrar bombardıman et- birçok bomba atmışlardır Yunan Genel Kurmay Başkanı geldi Rumen ve Yugoslav heyetleri de bekleni- yor. Atatürk heyetleri kabul edecek İstanbul, 22 (Radyo) — Yunan Genel Kurmay Başkanı Ge- neral Papagos, erkânıharbiye heyeti ile birlikte gelmiş ve as- keri merasimle karşılanmıştır. Dost ve müttefik diğer Balkan devleri heyetleri de bekleniyor. Heyetler, Ankarada büyük merasimle karşılanacaklardır. Genel Kurmay Başkanımız Mareşal Fevzi Çakmak, heyet- lere ziyafet vereceklerdir. Dost ve müttefik devletler Genel Kurmay Başkanları, Büyük Önder Atatürk tarafından kabul edilecekler ve Cumhuriyet bayramımızda Ankarada yapılacak geçid resminde hazır bulunacaklardır. Heyetlerin, Kırıkkaleye, Kayseriye ve Eskişehire giderek oradaki askeri fabrikalarımızı gezecekleri bildiriliyor. , 22 (Radyo)— On üç |/ Yeni kabine Pazartesiye kadar tamamlanacak İstanbul, 22 ( Hususi ) — Riyaseticumhur Başkâtibi B. Hasan Rızanın yeni kabineye gireceği ve yerine B. Receb Pekerin getirileceği - söyle- niyor, Yeni kabine, önümüzdeki pazartesi gününe kadar ta- |W mamlanmış olacaktır. Şimali Çinde Müstakil bir hükümet teessüs ediyor Pekin, 22 (Radyo) — Mer:- kezi Pekin olmak üzere Şimali Çinde müstakil bir Çin hükü- meti tcessüs edeceği bu hükümetin, Japonyanın hima- yesi altında bulunacağı söyle- niyor. Japon generallerinden Kita, bu mesele için bugün buraya gelmiştir. Balkan hüküm. darları Londrada siyast temas- larda bulunacaklar Londra, 22 (Radyo)—Lond- ra gazeteleri; Yunanistan, Ro- ve manya ve Bulgaristan hüküm- darlarının kısa fasılalarla Lond- rayı ziyaret edeceklerini haber verirlerken, yekdiğerini takib edecek olan bu ziyaretlerin ehemmiyetini kaydeylemekte- dirler. Londraya evvelâ Bul- gar kralı Boris gelecek ve seyabatinin hususi mahiyette olmasına rağmen İngiliz rica- lile müzakerelerde — buluna- caktır. Bu ziyareti, Yunan kralı Jorj ve bir müddet sonra da Rumen kralı Karolun ziyaret- leri takib edecektir. Belçika kabinesi Van Zelândın dönüşünde çekilecek.. Paris, 22 (Radyo) — Bel- çika Başbakanı B. Van Ze- lândın; milli bankada görülen yeni suiistimal münasebetile mezuniyetten âvdet eder et- mez istifa edeceği söyleniyor. Bulgaristanda Kadınlara da intihab hakkı verildi Belgrad, 22 (Radyo)— Bul- gar kralı Boris, Saylav inti- babı hakkındaki -projeyi tas- dik etmiş ve proje bugünkü Resmi gazetede intişar eyle- miştir. Yeni kanuna göre 21 yaşını ikmal etmiş kadın - erkek her Bulgar vatandaşı intihab hak- kını haizdir. Bulgaristan 160 intihab dairesine ayrılmıştır. Her intihab dairesinden bir mebus çıkacaktır. 30 yaşını dol- durmuş, askerliğini ikmal etmiş ve muayyen bir meslek sahibi bulunan her Bulgar vatandaş saylav seçilmek hakkına ma- liktir. Devlet menafii aleyhine çalışmış olanlar saylav seçile- miyeceklerdir. Nazırların me- bus olmaları şarttır. B. Kompani Niçin istifa etmiş? Paris, 22 (Radyo) — Kata- lonya reisi B. (Kompani) nin cumhuriyetçi İspanya payitah- tının Barselona nakledilmek istendiğinden dolayı istifaya mecbur olduğu haber veriliyor. Cumhun 'etçi İspanya Baş- vekili B. Negrin, payitahtın Bıııeloııı naklinden Katalon- yanın bukuki ve siyasi vazi- yetine halel gelmiyeceğini be- yan ederek B. Kompaniye te- minat vermiş ve bükümet re- isliğinden çekilmemesini, ist- tilasını geri almasını rica ey- lemiştir. Cumhuriyetçi İspanya Baş- vekili B. Negrin, bugün öğle- den sonra B. Kompani ile bir- likte Madride gitmiş ve bu süretle, cumhuriyetçi İspanya ile Katalonya arasında bir ih- tilâf olmadığını ispat etmek istemiştir. Gerek B. Negrin ve gerekse B. Kompani, bu akşam; İs- panya halkına hitaben radyo- da birer beyanname neşret: mişlerdir. Markoni Posta pulları çıkıyor Roma, 22 (Radyo) — İtal- ya posta ve telgraf nezareti, yakında müteveffa Markoni için bir seri posta pulu çıka- racaktır. Ka l M Medeniyet İnsan ıuhu, bazan hafif yağ- mur serpintilerinden sonra yap- raklarının tazeleşmiş, yenil miş rengile uluklara, güneşlere, rüzgârlara, mavi göklere açılmak| mek maksadile çakı ile Bn. | kan içinde çıkıp gişti. Birkaç istiyen çiçeklere benzer ve bu sırada istediği en büyük şey de müziktir. Düşünüyorum: Düne kadar Anadolu kasa: balarında, hatta, İzmir, İstan- bul ortasında senede bir defa- cık olsun, iyi bir saz takımını dinliyen bahtiyar zor bulu- nurdu. Kafes arkasından gelen akortsuz ud seslerine karışmış bir kadın şarkisile, yoldan ge- lip geçenler, durur, uzun uzun dinlerlerdi.. Ses ve müzik ihtiyacı, insa- nin ağzını açıp bağırması ve kulaklarının rüzgârın, denizlerin, çağlıyanların — seslerini işitme- sile başlamış gibi Sahile vuran bir dalgada müzik vardır. Sıraya durmuş servilerin te- pesinde esen rüzgâr dinle- yiniz: Orada da müzik eser.. İnsanın; anormal doğmamak şartile, mutlaka ve mutlaka müziğe ihtiyacı vardır.. Radyoda, parmağımla kü- çük bir kavis çizerek iklimler, mesafeler aşıyorum.. Bazan bir operanın, bazan spiker mev- küne gelmiş bir muganni veya muganniyenin şarkısını dinli- yorum. Bazan da, yakın şarkın birkaç istasyonundan Arap şarkılarını, İstanbul ve Anka- radan da bizim şarkıları din- Tiyorum.. Ruhumun — derinliklerinden ağır ağır göz açan bütün zevk- lerimle neri istersem ora:- sını seyrediyorum ve onları dinliyorum. Mesafe, o istas- yonla benim aramda, bacak- larını sokak ortasından çekmiş bir dilenciyi andırıyor. Medeniyet, mesafeyi, zaman ve mekân mefhumunu ağzı, burnu dağıtılarak tanınmaz ve hatta kavranılmaz bir hale ge- tirdikten sonradır ki, benim ruhumu, falan veya filân istas- yondaki — müziğin yanıbaşına getirip bırakmıştır. Çok değil, bir parmak hareketile, meselâ Moskovayı dinledikten sonra, Berlini ve Romayı da alıyorum. İnsan yaratılışının mutlaka “Allah, mefhumunu hatırlatan harikulâde bir genişliği vardır. Bir tahbayyülün enginliğini ve ve bir ruh âlemi içinde olup bitebileni düşünecek olursak, bu insan denilen mahlükun kafatasındaki emsalsiz kudretin eserlerinin de ona muvazi ola- cağına iman ederiz. Bu satırları yazdım; düğ- meyi çevirdim: Bükreşte gayet güzel bir müzik var.. Müsaadenizle Bük- reşe gidiyorum.. Allahaısmar- ladık!. Yarın gene İzmirdeyim.. Orhan Rahmi Gökçe K RAEERN K Kızılay Cemiyeti Cumhuri- yet devrinde yoksullar için 3,717,208 lira harcamıştır. Kızılay, çocuklara sevgi, var- lık ve benlik aşılar. Kızılay düşkünlerin kara gün dostudur. Karşıyakada kendisini öldür- | Müyesserin buğazını kesen, güzelliğine halel verecek şe- kilde boynunda daimi bir iz bırakan Hayatinin muhakeme- sine dün şehrimiz Ağırceza mahkemesinde — başlanmıştır. Müyesser adındaki genç kadın davacı mevkünde oturuyordu. İstintak kararnamesi okunduk- tan sonra Bn. Müyessere söz verildi. Müyesser, vakayı şöyle anlattı: — Üç sene evel Hayati beni kandırdı, evli olmadığını söy- liyerek beni evine götürdü. Bir ay bir arada yaşadık. Beni her vakit dövüyor, işkence ve tehdit ediyordu. Bundan mü- teessir olarak birkaç defa kendisini terkettim, evime git- tim, fakat her defasında Ha- yati gelerek yalvardı, beni tekrar evine götürdü. Karısını boşayacağını, benimle evlene- ceğini söylüyordu. Nihayet da- yak meselesi tekrarlandı, ben de tekrar birakıp kaçtım. Vak'a günü, karakolda bir işimiz vardı. Annemle birlikte karakola gittik. Dönerken yaya yürüyorduk. Hayat' önümüze çıktı. Bana: — Haydi eve gidelim. Di- ye teklifte bulundu. Kabul etmedim. O sırada evinin önü- ne kadar gelmiştik. Birden- bire boğazıma sarıldı, beni evine soktu. Bıçakla boğazım- lan yaraladı, sonra ne oldu- ğunu bilmiyorum. Davacıyım. Mahkeme reisi, maznun Ha- yatiye ne diyeceğini sorda. Hayati, vak'ayı tamamen baş- ka bir şekilde ve tevil ede- rek anlattı, dedi ki: — Vak'a günü evden çık- tım, yolda giderken Müyes- serle annesine rastladım. Mü- yesser: — Beni evine al. Diye ri- cada bulundu. Birlikte eve gittik. Karyola üzerine uzan- mıştım. Müyesser, çantasının içinden uzun bir çakı çıkardı ve üzerime atıldı: — Karını bırakıp beni hâlâ almıyacak mısın? Diye bağırdı. Çakıyı tutan elini kavradım, boğuştum. Bu esnada kendi elindeki çakıdan yaralanmış olacak. Ben yara- lamadım, Hayatinin — komşularından Bn. Rukiye şahid sılatile din- lendi. — Öğle yemeği yiyordum. O sırada Hayatinin evinden bir gürültü aksetti, baktım; İştirak etmiyecekler.. Tokyo, 22 (Radyo) — Ja- ponya Nazırlar meclisi, bu sa- bah toplanmış ve Belçikanın, Japonyayı 9 lar koönleransına davet eden notasına ret cevabı verilmesini kararlaştırmıştır. Mimar B. Necmed- din Emre Avrupadan döndü Bir buçuk aydanberi Avru- panın — muhtelif şehirlerinde mesleki tetkikiklerde bulunan mimar B. Necmeddin Emre şebrimize dönmüştür. OK İSS Si «& <. oe Müyesseri oldurmek ıstı- yen Hayati mahkemede ve müzik Maznun dıyor ki: Karyolada ya- tıyordum, Müyesser çakı ile hücum etti.. | L B G C 9 lar Konferansına Hayati kapıyı açmış, elleri dakika sonra da boğuk boğuk sesler duydum, Hayatinin evi- ne girdim, Müyesseri avluda kan içinde baygın yatarken gördüm. O sırada Hayatinin akrabasından Naci de geldi ve polisler yetiştiler, tahkikata başladılar. Dinlenen diğer şa- hitler de vak'ayı bu şekilde anlattılar, Bazı şahitler gelmemişlerdi. Onların celbi için muhakeme, başka bir güne bırakıldı. egi gölilmes - a —— Üzüm fiatleri düşüyor İncirde iş var.. Üzüm piyasasında son gün- lerde başlıyan durgunluk dün de devam etmiş ve hömen he men bütün numaralar üzerinde onar paralık bir düşüklük kay- dedilmiştir. Alâkadarlar, bugünlerde ha- riçten yeni teklifler gelmesinin beklenmekte olduğunu, Alman idhalâtçılarının vaziyetleri - te- bellür etmemiş olduğundan ve diğer uevletler tacirlerinin mü- tereddit davrandıklarını söyle- mektedirler. İncir üzerine işler daha faz- ladır. Alman idhalâtçıları da dahil olduğu halde hariçten müsaid tekliller alınmaktadır. Üzüm tipleri ayrıldı Üzüm nizamnamesinin on dokuzuncu maddesi mucibince standard tiplerini tesbit et- meğe başlıyan heyet mesaisini bitirmiş ve 7 numaradan 12 numaraya kadâr, 17 numara- dan 21 numaraya kadar ol- mak üzere 11 standard tipi ayırmıştır. Teşrinisaninin on beşinden itibaren ihracat bu tipler esas tutularak yapılacak, kontrolör- ler, ihraca hazırlanan malları bu tiplere uygun olup olma- dığı bakımından da muayene edeceklerdir. İktısad Vekâleti kontrolör- lük dairesi ihracatçılara birer mektub göndererek, ileride müşkülâtla — karşılaşılmaması için tesbit olunan tipler üze- rinde şimdiden — çalışılmıya başlanmasını tavsiye etmiş ve bu tiplere aid nümünelerden tstifade edebileceklerini bil- dirmiştir. Beraet kararı Denizyolları İşletme müdür- lüğü İzmir şubesinde bilet memuru B. Dursunun zimme- tine para geçirmek suçundan şehrimiz Ağırceza mahkeme- sinde cereyan etmekte olan muhakemesi neticelenmiş, şuç işlediği sabit olmadığından beraetine karar verilmiştir. TAKVİM Romi 1353 İ İlkteştin 10 İlkteşrin 9 23 Ş 3 3 T * Cumartesi Evkat Ezan Vasat Evkıı Ezun Vasat İĞüneş 9,26 A stakşam I3 Tüç öğle — 4,51 12,20 yatdı - 1,36 201 ü 8448 16,17 imsuk - 8,55