23 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

23 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

SERRNTTK Avam ve Lortlari200 lirayı zorla mı almış? kamaralarında.. —— : $ e— Londra, 22(Radyo) — Avam ve Lortlar kamaraları, bugün müşterek bir toplantı yapmış- lardır. Bu toplantıda, kralın açılma nülkuü tetkik edilimiş ve bilâhare okunmuştur. Kralın söylevi, bütün bey- nelmilel ahval ve siyasetten ve İngilterenin, dünya devlet- lerile olan münasebetlerinden bâhistir, Avâm ve Lordlar ları, ayın 26 sındâ müştereken — toplanacaklardır. Kral, o gün bizzat nutkunu okuyacaktır. Londra, 22(Radyo) — B. Etli nin talebi Üzerine dün, sırf kamara tekrar Çin * Japon ihtilâfını müzakere etmek üzere toplanan Avam kamarasında Eden, ahvali Hariciye Nazıri hulâsa ederek demiştir ki: — Uzak Şarkta ve Akde- nizde, resmen ilân edilmeksi- zin iki harp başlamış bulunu- yor. İspanya ihtilâfi, son za- manlarda beynelmilel ticarete de tesir etmeğe başladı. Ak- denizde, bitaraf — devletlere mensup posta vapurları, kor- sanca torpillendi. Bu hal, şüp- hesiz ki devam edemezdi. Bu sebepten dolayı, Fransa ile mutabık kalarak bir konferans akdettik. Alâkadar Akdeniz devletleri arasında bu ihtilâf şimdi görüşülüyor. Biz, İspan- yada harp edenlerle münase- bettar değiliz. Bizim istediği- miz, Akdenizde seyrüsefer ve münakalâtın emniyet altında bulunmasıdır. Nyon konferânsında ahnan tedbirler sayesinde korsanca hareketler sona erdi, Bu n yici, Nyon konferansına — işti- rak eden devletlere medyunuz. İngiltere, bu meselede her devletin çevirdiği rolü kaydet- mekten geri kalamaz. Biz; İn- giltere için hayati bir mesele teşkil eden Akdeniz yolunun emniyetini istiyoruz. İngiltere; bütün devletlerle anlaşarak, İspanya — ihtilâfının hallinden sonra Akdenizde vaziyetin normal bir şekil al- masını istihdaf etmektedir., Muhalif partiler adına sör söyliyen Major Etli ile Arşi- bald Sinkler, hükümetin siya- setini tenkid etmişlerdir. Başbakan B. Çemberlayn, her iki hatibin sözlerine cevap vermiş ve 111 muhalife karşı 220 reyle müzakerenin kifa- yetine karar verilmiştir. Karşıyakada pazar yerinde B. Ahmedin önüne geçmişler. Evelki gece Karşıyaka pa- zar yerinde bir vak'a olmuş Devlet 'demiryolları memurla- rından B. Abmedin 200 lirası zorla alınmıştır. Parayı zorla alan Ahmed adındaki şahis, zabıtâca — tutulmuüş, — adliyeye verilmiştir. Paranın sahibi B. Ahmed, başından geçen vak'ayı şöyle anlatmıştır: —Kaışıyakada Pazaryerinde bir yere gidiyordum. O sırada | arkama bir şahıs takıldı. Para, | Caketimin iç cebinde idi. Ar- kamdan takib eden adamm, paranın yerini bildiğini düşü- nerek tomar halinde bulunan 200 lirayı elime aldım, panto- lonumun cebine sokacaktım, beni takib eden şahıs, birden- bire yetişti, paraları, henüz pantolonumun cebine yerleş. tirmeden elimden zorla aldı ve kaçtı. Ben de zabıtaya mü- racaat ettim. Zabıta, aradan vakit geç- meden maznun Ahmedi yaka- lamış ve üzerinde çıkan 199 lirayı almış, sahibine - teslim etmiğtir. Ahmed, çiftçidir, vak'ayı an- latışına göre hâdisede genç bir kadın alâkadardır. Memur B. Ahmed, bir ev satın ala- cakmış. Bu ev, çiftçi Ahmedin alâkadar olduğu bir evdir. Aralarında pazarlık — ettikten sonra memur B. Ahmed 200 lira parayı çıkarıp vermiştir. Fakat çiftçi Ahmed, eve daha yüksek fiatle talib bulunduğu- nu söyliyerek bu parayı iade etmiş, memur B. Ahmed de: — Peki öyle ise.. Ben fazla fiat veremem. Demiş, çekilib gitmiştir. Çiftçi Ahmed, teden: se memur B. Ahmedi takibe koyulmuş, pazaryerinde 200 lirasını elinden Aalmıştır. Bü hâdiseye karışan genç kadr nın da şahit sıfatile zabıtaca ifadesi alınmıştır. Genç kadın demiştir ki: — Memür B. Ahmedi bir şahıs takib ediyordu, yetişti, aralarında boğuşma oldu, ta- kib eden adam, bir şey aldı ve sonra kaçtı. Benim başka bir şeyden haberim yoktur, kaçan adamın, ne aldığını da bilmiyorum. Genç kadının hâdisedeki alâkası ne derecededir, bu nokta belli değildir. Gizli Cihangir v Md ee yere yabırırken, hemşiresi de su getirmek için koştu. Soğuk su sayesinde Lidya yavaş yavaş kendine geldi. Gözlerini göklere dikti — ve uzunca bir zaman büu halde kaldı. Bir müddet sotra Lidya: — Sul. Diye inledi. Hemen kendisine su verdi- ler. Lidya bu suyu kana kana içti. Lidya gözleri Okyanuslara dikilmiş olduğu halde uzün dir mübdet düşündü, kaldı. Nakleden: Fğııddln Bnlioilu Bir müddet sonra Taskara: — Bayan, dedi, artık gi- delim. Hava, yangının duman - ve kokularile bozulmuştu. Lidya, hizmetçisine, görü- yormuüş gibi baktı, ve: — Evet, gidelim! Dedi. İki yerli kadın Lidyayı kal- dırdılar ve yürümesine yardım ettiler. Lidya: — Beni küçük göle götü- rünüz! Dedi. Bozdoğanda bir cinayet Bu adamı karısı mı öldürdü? Bözdoğan, (Hususi) — Bu- rada feci bir cinayet olmuş, Kübra isminde bir kadın, ma- halle bekçisi' ile Dbirleğerek ihtiyar kocası Mehmedi gece uykusunda tahra ile öldür: müştür. Yapılan tahkikata göre hâ: dise şöyle olmuştur: Mehmet, gece evine dön- dükten sonra karısından ayrı bir odâda uykuya çekilmiş. Kübra da mahalle bekçisi ile anlaşarak adamcağızı uyurken öldürmüşlerdir. Cinayeti — müteakıb bekçi oradan uzaklaşmış, Kübra da feryad kaldırmış; kacasının öldürül- müş olduğunu, kendisinin gü- rültü. ile uyanınca kocasıni ölü bulduğunu söylemiştir. Hâdiseden derhal zabıta haberdar edilmiş, tahkikat ne- ticesinde cinayeti kadının işle- diği tesbit edilmiş, bekçi Meh: medin de kaçarken bıraktiğı ayak izleri meydana çıkarık mıştir. Kübta ve bekçi Meh- met derhal tevkif edilmişler: dir. Cinayetin geçimsizlik yü: zünden vukuageldiği anlaşıl: maktadır. Dikkatsizlik yüzünden Otomobil babaya çarptı Dün gece, saat 21 suların- da, Bergama belediyesinde yazılı ve şoför B. Necatinin idaresi altında bulunan 26 sa- yılı tenezzüh otomobili, içinde iki yolcu olduğu halde Konak istikametinden Birincikordonu takiben Alsancağa doğru sür: atle yol alırken, şoförün dik- katsizliği yüzünden Pasaport ile Karşıyaka iskelesi arasın- daki babalardan birine çarp:- tırılmış ve Makinenin Ön kıs- mı parçalanmıştır. Otomobildeki yolcular, ha- fifçe yaralandığından Memle- ket hastanesine nakledilmiş ve şoför B. Necati hakkında da tahkikata başlanmıştır. Yaralanan çocuk Evelki akşam — Güzelyalı tramvay caddesinde bir kaza olduğunu, — şoför İskenderin idaresindeki kamyonu, Adolf oğlu 10 yaşlarında Sümere çarparak ağir surette yarala- dığını - yazmıştık. Memleket hastanesine kaldırılan Sümerin sıhhi vaziyeti çok - tehlikeli görülmektedir, yarası başın- Gölün kenarına vardıkları zaman Lidya: — Ben burada kalmak - ir- tiyorum. Dedi. Yerli hizmetkârlar, Lidyaya orada ottan ve daldan bir kulübe yaptılar. Bu adacığın munis iklimi, yaz ve kiş bir insanın böyle bir kulübede barınmasına müsaiddi. .. Lidya kendisinde çok garip bir hal bissetti. Ne mazi, ne istikbal için hiçbir. şey — dü- ordu. Boris veya Ro- zun adırı bir defa olsun ağ- zından işiten olmadı. Görmüyordu, fakat görmek ihtiyacını da — hissetmiyordu. İki sadik Kizmetçinin getir. ederek — komşularını | w Ortağını öldü- ren kadın Sopa için bir dok- | tor ne dedi | “Urla kazasının Gördence köyünde ortağı Meleği sopa ile öldürmekten maznun Emi- nenin muhakemesine dün şeh- rimiz Ağırceza mahkemesinde nakzen devam edilmiştir. Emine, bundan evel Ağır- | sezada on beş yıl ağır hapse mahküm edilmiş, fakat Tem- yiz mahkemesi bu kararı boz- muşta, Dünkü muhakeme cel- gesinde şahid sıfatile dinlenen Urla belediye doktoru B. Ta- hir demiştir ki: — Ben, ölen Meleği mua- yene etmiştim, Bana zabıtaca | gösterilen sopalar bir insanın | başına şiddetlice — vurulacak olursa o insan ölebilir. Fakat suçlu kadın, bu sopaları Me- leğe öldürmek maksadile mi, yoksa yaralamak için mi vur- muştur; bu belli değildir. Bel- ki öldürmek maksadile vur- mamıştır da Melek ölmüştür. Bu hususta- kat'i bir kanaat sahibi değilim. Mahkemece dinlenecek baş- ka şahit kalmadığından mü- dafaa için muhakeme, başka bir güne bırakılmıştır. | Sayın misafirimiz dün memleketimiz.- den ayrıldılar — Başı | inci sahifede — mış bulunan şehrin büyük cadde- lerinden geçerek gemilerine dön- müşler ve yollarda binlerce halk tarafmdan — siddetle — alkışlanınıy- Tardır. Vali B. Muhiddin Üstündağ, öğleyin aat 12,30 da muhterem misafirimiz Ekselâne General Me- taksaş vo refikaları şerefine Pe- raptlasrta Bbir öğle ziyaleti ver- miçlerdir. General Metaksaı, öğleden son: ra Fenerde Patriki ziyaret etmiş ve gece valiye, İstanbul kumanda- mına, ÂAmiral Şükür Okana veda ederek Averof kruvazörüne bi miştir. Averof, gece yarısı Pireye mü- teveccihen hareket etmiştir. İstanbul, 22 ( Hususi ) — Kıymetli misafirimiz General Metaksas, hareketinden evel kabul ettiği matbuat mümes- sillerine şu beyanatta bulun- müştur: *— Allahın dünyayı hal: ketmesi nasıl bir harikâ ise, bugünkü yepyeni, modern ve ileri Türkiyenin, Ankaranın ortasından fışkırması da öyle bir harikadır. Ankarada konuştuklarımız, bizi bir kat daha bağlamıştır. Muhtemeldir ki, bir gün Alla- inayetile Türkiye - Elen di- yarları arasında hudut kal- di«leri yiyeceklerle — karnını doyuruyor, öylece gününü ge- çiriyordu. Ne düşünüyor, ne de en küçük bir emel üzerine bir söz söylüyordu. Yalnız iki yerli kadının şarkıları onda derin bir haz uyandırıyordu. Lidya, bir gün Taskara ile birlikte yalnız kaldı, hemşiresi civar bir köye gitmişti./Taska- ra, tatlı bir ses ile çok güzel bir şarkı söylüyordu. Bu ses- te garib bir cazibe — vardı. Lidya bu cazibeye kapıldı, ellerini uzattı, Taskarayı ken- disine çekti. Takâra, bir kedin değildi. Kendisini uzün zamanlar giz- Byebilmiş yerli, dinç ve kuv- vetli bir erkekti. Ve... Lidya bugünden iti- baren, kendisini en mesud GÖ v ORDA Üzüm salışları Ç. Alıcı K S. 298 Alyoti bira. 13 75 249,5 İnhisar ida, 13 220 Ü. Kürumu 12 50 160 S. Erkin 14 50 129 Vitel 14 66 Beşikçi o. 12 50 55 P. Klark 14 75 SÖ N. Çolak o. 14 75 48 $Ş. Remzi (14 48 K. Taner 14 25 46 ). Köhen — 14625 36 Şınlak o. — 15 25 27 F.z. Mehmet15 50 18 A.R. Üzüm. 18 3 Kaptan Hu. 13 2 Kati Akyi. 13 50 1455,5 114909 116364,5 İncir satıştarı Ç. Alıcı K. S. 1059 $Ş. Remzi 863 Tütsü ile t. 15 500 B. S. Alazra. 5 S0 — 5 50 $0 Ş. Rıza H. 7 25 S. Beyazıt 715 675 K. S. 18 25 14 75 15 25 20 50 16 16 15 15 16 4 17 18 16 18 13 13 $0 50 St 25| $0 S0 50 K. S. n 2497 96842 99339 Zeytinyağı satışları Alıcı L S CERGR 10000 S. Erges 32 32 Zahire satışları Ç. Cinsi KS KS 195 Bakla 4 18 B. Pamuk 36 50 36 75 BH, 36 50 36 75 Piyasa fiatleri No. 7 12 00 — 13 SO0 0 & CABA AA Ğİ 1450 15 00 Öğretmenler arasında İzmir Erkek lisesi Türkçe öğretmenliğine 25 lira aylıkla Safranbolu-Karacapınar okulu öğretmeni B. Fuad Edip Baksı tayin edilmiş, Bursa - Mustafa Kemalpaşa merkez okulu öğ- retmeni Bayan Fahriye Öder mir ili emrine verilmiştir. Bir mektebi su basıyor Menemen Şehit Kemal (Bey) mektebi geçen yağmurlardan su baskınına uğramıştır. O sı- rada mektepte bulunan talebe, çok zörluk çekmişlerdir. Mektepte su baskınına mani olacak tedbirlerin alınması için Menemenliler vilâyete müra- caat etmişlerdir. GÖTEMFRSİR İ OY OA NM A FM mıyacak — ve iki millet bir- leşecektir. Talihin, bana böyle mesut bir günü idrâk ettireceğini ümit ederim. Ö mesut günleri idrak edecek Türk ve Yunan milletlerini şimdiden tebrik ederim.,, görmeğe başlamıştı. Ve gene Bbir gün, bir sevinçle Taskaraya: — Ben gebeyim, sana bir çöcüuk doğuracağım!. Dedi. büyük " .. Kadın, her zaman kadindir. Kadın, her zaman ihtirasın esiridir. Lidya, senelerce sü- ren aşk ve zevk ihtiraslarına raâğmen tatmin edilmemiş bir kadındı. O, şimdi gözlerinden mahrum, fakat Taskara ilc, Taskaranın karnındaki çocuğu ile tatmin edilmiş bir kadındı. Tabiat, herşeyin fevkinde- dir ve her zaman galebe eder. Cihana asıl hâkim, Boris, o bedbaht cihan hâkimi Boris değil, tabiattır! 23 İlkteştin 937 ——— ——— — KAEEMLALAE GKLK TERM CD — İzmir Belediyesinden: 1 — Cumhuriyet meyds nıtda, İsmet paşa bulvarı ağ zile Tevfik Rüşdü Aras cad desi arasında ve yeni yaptırı lan kanâlizasyona bağlanmal üzere yetmiş metre uzunluğun da - yapılacak — kanalizasyot 2/11/937 salı günü saat or altıda açık eksiltme ile ihak edilecektir. İşin keşif bedel iki bin beş yüz otuz İiradır Keşif, şartname ve projesi on üç kuruş mukabilinde başmü: hendislikten alınır. İştirak için yüz doksan Miralık muvakkat teminat makbuzu veya banka teminat mektubu ile söylenen gün ve saatte encümene ge- linir, 2 — Senelik kirası iki yüz lira bedeli muhammenli Bey- ler sokağında 50 sayılı gara- jin bir senelik kiramı baş kâ- tiplikteki — şartname — veçbile ÜYÜOSİ : ddi gümü ” öamt öt altıda açık artırma ile ihale edilecektir. İştirak için on beş liralık muvakkat teminat mak- buzu ile söylenen gün ve sâ- âtte encümene gelinir. 3 — Mezarlıkbaşında Hay- reddin paşa sokağındaki beş sayılı hanın enkazı müteahhide aid olmak üzere yapılması işi 2/11/937 sah günü saat on altıda açık artırma ile ihale edilecektir. Keşif bedeli yüz âaltmış sekiz lira elli altı ku- ruştar. İştirak için on üç lira- hk muvakkat teminat mak- buzu ile söylenen gün ve sa- atte encümene gelinir. 4 — Birincikordonda 194/3 sayılı Şehir gazino ve bahçe- sinin bir senelik kirası başka- tiplikieki — şartname — veçhile 2/11/937 salı günü saat on altıda açık artırma ile ihale edilecektir. Senelik kira be- deli muhammaci iki bin lira- dir. İştirak için yüz elli liralık muvakkat teminat makbuzu veya banka teminat mektubu tle söylenen gün ve saatte encümene gelinir. $ — Bahribaba parkı med- hali kenarındaki benzin satış yerinin bir senelik kirası baş- kâtiplikteki şartname veçhile 2/11/937 sah günü saat on âltıda açık artırma ile ihale edilecektir. Senelik kira be- deli muhammeni dört yüz elli liradır. İştirak için otuz dört liralık muvakkat teminat mak- buzu ile söylenen gün ve saatte encümene gelinir. 23 26 — 3653 Belediye Havagazı fabrikası için tek teshin jeneratörlü ve kavi gazla — ilâveli — teshin cihazını havi 24 santte asgari yedi bin beşyüz metre mikâb gaz istihsal edebilecek kabi- liyette altı şakuli vertikal ka- maralı bir havagazı istihsal ocağı malzeme ve montajı işi için 19/10/1937 tarihinde ya- pılan kapalı zarflı eksiltmede ihale yapılmadığından mezkür tarihten itibaren iş bir ay pazarlığa — birakılmıştır. Şat namesinin fenni kısmında ya- zılı olduğu veçhile ocağın mü- teahhide ait makina alât ve malzemesile montajının bedeli muhammeni yetmiş bin beş yüz liradır. Şartnamesi 176 kuruş bedel Mmükabilinde ha- vagazı müdürlüğünden alınır. Taşradan — istiyenler ayrıca posta ücretini de gönderme- lidirler. İştirak için dört bin yedi yüz yetmiş beş liralık muvakkat teminat müakbuzu veya banka teminat mektubu ile encümenin toplandığı Cuma ve Salı günleri şaat on altıda encümene müracaat edilir. 3762