24 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

24 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

i ı Kudüs müftüsü hakkında Başında beyaz sarığı, arkasında cübbesi ile fetvahaneden dışarıya çıkıp “Arab milleti,, davasımı haykıran ve çeriat işinin çok fevkinde bir millet hayatının durduğunu gören şu takib ederim, bilmezsiniz? Kudüs müftüsünü ne alâka ile Buna sebeb de, Arab olmak itibarile bizim eski hocalardan daha fazla dini ve ruhani kalması icab eden b cami ve medrese adamının, hayat ve millet bakkında bambaşka bir düşünceye sahib oluşudur. Dün bizim eski hocanın yegâne zaviyesi, yeşil bayrak —altında bir ümmet hayatına çevrilmişti. Bütün bir milletin mukadderatı, işte bu za- viyeden görülürdü. Biz hocayı, hiç bir zaman, milli bir endişe ile ye- rinden fırlayıp kılıcına sarılmış, bayrağım kapmış ve bir kürsü üstünden: — Türklük namına, Türklük şeref ve hakları için.. Şeklinde iki cümle söylerken işitmedik, görmedik. Cihad, (haydi şu kelimeyi, mubarebe diye tercüme edelim), millet namına olmazdı. Millet bir hiçti. Milliyet ve tarih yoktu. Bütün bir millet, ümmet yolundan ancak İslâm peygamberine kadar —mütalea edilebilirdi. Allahın ve dinin büyük ve yüksek mevküni, dinsizler bile hürmetle karşılamağa mecbur. du. Ancak hayat ile vicdani âlemi, yani bir insanın manevi itikad ve âlemioi biribirine karıştrmak — batamdır bizim eski hocayı, — millet hayatında şa Kudüs müftüsü kadar faydalı yapamamıştır. Amma, Kudüs müftüsünün şahs hakkında şöyle deniliyor, yazılıyor. Bunlar benim mevzu çerçevemin haricinde kalan şal kikat olan bir fetva ve din adamından milli bir kahraman lerdir. doğuşudur. böyle hâdise- İngilizlere isyan ediyor, camiye kapamıyor, oradan kaçıyor, kayıklara biniyor, meçhul semlere çıktığı söyleniyor. Daha sonra Suriyeye — gittiği haberleri veriliyor. Evvelâ bir insamın fedakârlık ve ener; göstermek, saniyen cübbe ve sarık altından sıyrılıp milliyet ve milli hayat mef humlarımı her - ne pahasına olursa olsum terennüm — eden bir millt tip vaziyetine geçmek itibariledir ki, ben bu adamı takib ediyorum.. Ve bu arada gözlerimin önüne, bir medresenin köşesinde ömür çü- rüterek dedelerimize sadece fıkıh, sadece tasavvuf, sadece başka şeyler- den babseden, fakat ömürlerinde bir defa olsun, kendi milli menşele- rini, kendi tarihlerini ve vazifelerini batırlamıyan bizim eski medreseleri, hocaları, şeyhleri vesaireleri görüp: — Şu Kudüs müftüsü nerede, onlar nerode. Diyorum. HH AARARANARADALEP PI OROAROR OÖK OP I DİĞEN NN AAA İngiliz ve hayvan dostluğul Cihanın en ziyade hayvan- lara dost olan milleti İngiliz- lerdir. Bu iddiayı ispat için şu misali gösteririz: Kanadada umumi sergide teşhir edilen hayvanların sa- hibi Con Kelley bu hayvan- lara fena muamele ve zulüm etmek töhmetile mahkemeye verilmiştir. Mesele, bilhassa yılanlara verilen yiyeceğin canlı kuş olmasından doğmuştur. Maznun - yılanların — ölmüş hayvan eti yimediklerini iddia etmiş, canlı kuş verilmezse yılanların öleceklerini söyle- miş ve: — Maamafih kuşların yılan tarafından yutulurken çektik- leri bir ıstırap yoktur. Kuşlar, yılanın gözleri gözlerine bak- tığı zamandan itibaren ölmüş bulunmaktadır! Demiştir. Heyeti hâkime, “yılanların mı yoksa kuşların mı ölmesi icap ettiğine,, dair olan kara- rını henüz vermemiştir. Emsalsiz bir hırsızlık! Amerikanın Dalton şehrinde şimdiye kadar emsali görülme- miş bir hırsızlık olmuştur. Hırsızlar bu şehirde koskoca- man bir evi aşırmışlardır! Bu şehirde elbise ticaretile meşgül bulunan Bay Hommel adlı dul kalmış ve bir hizmetçisile kendisine ait bir evde yaşa: maktaymış. Adamcağız geçen- lerde hizmetçisine yol vermiş, kendisi de ava gitmiştir. Av- | dan dönüşünde ne görse be- ğenirsiz? Evinin yerinde yeller estiğini! Hırsızlar evi ne yapıp ne etmişler, deve yapıp yutmuşlar| Yanmaz kâğıt! Birleşik Amerika fabrikala- rından birinde çalışan bir bir adam senelerdenberi | l genç yeni ve yanmaz bir kâ- ğıt icad etmiştir. Vakıa şim- diye kadar birçok yanmaz kâ- gıtlar icad edilmiştir. Fakat bunlar kalın ve elâstikiyetsiz ol- dukları için heryerde ve bil- hassa kâğıt gibi her işte kul- lanılamamaktadırlar. Yeni icad edilen yanmaz kâğıt pul ve evrakı nakdiye tab'ına bile müsaitmiş. Muazzam bir konser! Belki de en büyük bir kon- ser! Çünkü Amerikanın İndi- yanopolis şehri müzik üniver- sitesinde tam 125 piyanonun iştirakile. bir konser verilmiş- tir. Şüphe yoktur ki, şimdiye kadar bu kadar kalabalık bir konser verilmemiştir. Sinekler konuşuyorlar! İngiliz fen mecmualarından birisinde bir İngiliz tarafından neşredilen bir makale, sinek- lerin kendilerine mahsus bir dili olduğunu iddia etmekte- dir. Fakat sinekler insanlar gibi dillerile değil, sadece ka- natlarının ihtizazlarile görüşür- ler ve anlaşırlarmış! Can kurtaran yılan! Hindistanda yaşamakta bu- lunan bir İngiliz bayan, zehirli bir yılanı küçük yaşındanberi beslemiş ve büyütmüştür. En müthiş zehirli yılan olan bu kobrayı bu kadin - ehlileştir- miştir. Bundan beş, on gün evel bir cani bayanın evine girmiş ve bayanı katledeceği sıra kobra yılanı tarafından öldü- tülmüştür. Yurddaş! Kurduğumuz fabrikalar ve yaptığımız demiryollar, hep | olusun biriktirme gücüne da- yanır. Bu gücü arttırma senin elindedir, Ulusal Ekonomi ve Arttırma Kurumu Bozdağda —a 0 e— Mühim âsarıatika bulundu Ödemişte Bozdağın Değir-? mendere ve Kaplanboğazı mev- kilerinde Kostak İsmail efenin tarlasında yeniden çıkan ve ehemmiyetli olduğu anlaşılan âsarıatikayı incelemek ve son- daj yapıp sonucunu almak üzere müzeler direktörü B. Salâhittin Kantar dün Öde- mişe gitmiştir. Hususi tahsil görenler Memur olmak için imtihan verecekler Posta telgraf müvezziliği, hat bekçiliği, polis memurluğu gibi vazifelerde bulunanlardan veya bu işlere gireceklerden ilkmektep şahadetnamesi aran- maktadır. Bu gibi vazifelere girmek istiyenlerden ekseriyeti hususi tahsil gördüklerinden bahisle imtihan vermek istememekte ve bunlar gittikçe artmaktadır. Kültür Bakanlığı bu vaziyeti gözönüne alarak - vilâyet kül- tür direktörlüğüne bir tamim göndermiş, hususi tahsil gö- renlerin ilkokulu bitirme im- tibanlarına alınmalarını — bil- dirmiştir. Bundan böyle hususi tahsil gördüklerini ileri sürerek yu- karıda yazıldığı şekilde me- muriyet istiyenler kültür direk- törlüğüne müracaat edecekler ve münasib görülecek bir ilk- okulda üç kişilik bir imtihan heyeti - tarafından ilkmektep- lerin dördüncü ve beşinci s- nıfları müfredat proğramlarına göre imtihan edileceklerdir. B. Kemal Yüksel Başturak Maliye şubesi va- ridat memur muavini B. Ke- mal Yükselin 30 lira asli ma- aşla terfihan varidat memur- luğuna tayin edildiğini haber aldık. Ashabı mesalihe karşı her hususta gösterdiği kolay- lhık ve dürüst muamele ile ken- disini sevdiren bu vazifeşinas memurâ yeni vazifesinde de muvaffakıyet dileriz. Bn. Handan Dalay Mezuniyetle İstanbulda bu- lunan Müddeiumumi muavin- lerinden Bn. Handan Dalay şehrimize dönmüş, — dünden itibaren vazifesine başlamıştır. Biri Diğeri n'aruıı'iıu“ . Wim! 3 -S çe Ti Kızıla y lıaftaıı 650 yoksul çoçuğa elbise dağıtılacak Izmirde ve" Karşıyakada gençlik teşkilâtı toplantı yapacak Kızılay haftası devam edi- yor, Kızılay gençlik teşkilâtı- na mensub gençler şehrin muhtelif semtlerinde gruplar halinde dolaşarak halkı, Kızı- laya üye kaydetmektedirler. Hamiyetli halkımız, Kızılaya üye kaydedilmek hususunda çok cömerd davranmaktadırlar. Karşıyakadaki merasim Yarın Kızılay haftasının al- tıncı günü olduğundan Karşı- yakada saat 16 da okullar Kızılay - teşkilâtı mensubları bir geçid resmi yapacaklardır. İzmirdeki merasim: Ayın 26 ncı Salı günü haf tanın sonuncu günüdür. Hazır- lanan programa göre o gün İkiçeşmelik, Eşrefpaşa semtle- rindeki okulların, Kızılay men- supları Mısırlı caddesi ve Ya: lılardan da iltihak edecek gruplarla Halkevinde, Tepecik ve havalisi okulları mensupları Basmane istasyonu civarında Çocuk Esirgeme Kurumunda ve Alsancak semti okulları talebesi de Alsancak - okulu önünde öğleden sonra topla- narak karekete geçecek, saat 16 da Cumhuriyet meydanına geleceklerdir. Cumhuriyet meydanında: Bu saatte Kızılay gençlik teşkilâtı mensupları ve parti hatipleri Kızılay mevzulu nu- tuklar irat edecek ve Atatürk heykeline çelenk koyacaklardır. Merasime saat 17 de nihayet verilecektir. Konser: Yarın akşam saat 21 de Karşıyakada Sümer sinema- sında Kızılay Kurumu menfa- atine İzmir musiki amatörleri tarafından bir konser verile- cektir. Kızılayın yardımları: Kızılay Kurumu İzmir mer- kezi tarafından Cumhuriyet bayramı ve Kızılay haftası münasebetile 650 — çocuğa el- bise dağıtılacaktır. Okullardaki fakir talebe tesbit edilmiştir. Ayın 26 sında 400 kız ve 28 inde 250 erkek çocuğa Kırıl- Seviye itibarile yekdiğerlerinden farklı ay tarafından elbiseler verile- cektir. Yazı müsabakası: Kızılay Kurumu, - talebeler arasında Kızılay mevzulu man- zum ve mensur — yazılar - için bir müsabaka açmıştır. Beğe- nilecek yazıları yazanlara he- diyeler verilecektir. Palamut nizamnamesi Gelecek ay mer'iyet mevkiine giriyor.. Gelecek ayın birinden itiba- ren mer'iyete girecek yeri pa- lamut nizamnamesi mucibince ihracat tiplerini ayırmak üzere bu heyet intihap edilecektir. Bu heyette Oda namına bulu- nacak olan dört aza dün se- çilmişlerdir. Bunlar tüccardan Bay Halim Alııyell. palamut şirketi müdürü Fuat, Mustafa Nazlı, Pol Filinezidir. Heyet azalarının diğerleri İktısat Vekâletince tesbit olu- nacaktır. Borsa komiseri Bay Şevkinin de iştirakile bu hafta içinde ilk toplantısını yapacak olan heyet, palamut ihracında esas tutulacak tipleri tesbit edecektir. Sırt hamallığı Yalnız düz yerlerde yasak edilecek İstanbulda olduğu gibi şeh- rimizde de sırt hamallığının kaldırılması için esaslı teşeb- büslere girişilmiş bulunmak- tadır. Bu hususta iki şekil kabul edilmiştir: 1 — Mağazalarda muvak- katen sırt hamallığı devam edecek. 2 — Şehrin düz yerlerinde İstanbulda olduğu gibi el ara- balarile nakliyat temin edile- cek. Yokuşlar ve yüksek ma- hallelerde de — sırt hamallığı kalacak. Bu iki esas üzerinde yeni- den tetkiklerde bulunulacak, şehrin ticari faaliyetini halel- dar etmiyecek şekilde hare- ket olunacaktır. D4 İlkteşrin Londrada Ğğd Bir gazeteci Çarın veliah- dını buldu! Londradan yazılıyor: Etrafını araştıran bir gaz! teci için herhalde birşeyler bu mak mukarrerdir. İşte, Lo dranın büyük gazetelerinde birisinin muhabiri araştırdı! ve etrafını iyi tetkik ettiği içi! bakınız neler bulmuştur: Bulduîu ehemmiyetsiz b şey değildir. Romanof hı d.ımnın ve çarların sonu Nikolanın veliahdını bulmuştu Röportörün bulduğu, hen yirmi yaşında bulunan Grı dük Vilâdimirdir. Fakat b “büyük Dük, Londranın T! mis nehri kenarında basit fakir evceğizde ikamet etme tedir. Grandük Vilâdimir, 1924 © *yanlış değil, 1924 te- kend sini Çar ilân eden Grandü Kirilin tek oğludur. Grandük halen Oksford versitesine Grandük olarak d gil, sadece B. Vilâdimir Rom nof adıyle devam etmektedi! Bu sebebten dolayı, Oksfof dun bu müdaviminin hi vaziyet ve mahiyeti hiçb kimseye malüm olmamış, 80 günlerde bu muhabir tar. dan keşfedilmiştir. Grandük, Londrada İsp ya prenseslerinden ve 53 şında bulunan prenses Beat! ile beraber oturmaktadır. Bi kadın, Dük Gembriçin ve Kraliçe Viktoryanın to nudur. Yani Romanya Kr. çesi Marinin de hemşiresid Beatrisin annesi de Çar İkin Aleksandrının kızı idi. İngiliz gazete muhabirin bu röportajı, gizli bir vazi meydana çıkarmış olmakla b raber, gazeteler — tarafınd fazla bir ücrete lâyık görülm miştir. Çünkü... Çarların bu toprakta isimleri okunu maktadır. B. Rauf İnan Manisaya gitti — Manisa Vilâyeti Kültür rektörlüğüne tayin edilen İziif Kültür direktör muavini Rauf İnan, dün Manisaya b reket etmiş, Basmane ( nunda arkadaşları tarafınd samimi şekilde uğurlanmıştı! B. Hulüsi Vilâyet Jandarma Komul Binbaşı B. Hulüsi dün malpaşa kazasına gitmiş!) Orada Jandarma teşkilât! teftiş edecektir. şahsiyetlerin tabiat ve mizaçlarile alay eden ve bunların içyüzlerini meydana vuran eğlenceli ve zevkli filim ile Karımı ihmal ettim cezamdır diye feryad eden ve aşkı uğrına sinir buhranına uğrıyan bir kadının ıstırabiı ve intikamını tasvir eden iki büyük filim TAYYARE Sinemasınde Oynıyanlar: PARAMOUNT 120 de Aşk şükramı 4,50 ve 8,45 de cumartesi, pazar 1,45 de Aşk şükranı ile başlar Görmek üzere şimdiden hazırlanınız -- Aşk Şükranı GABY MORLEY.ELVİRE POPESCO.LEF UR - RAIMU . DUVAL - VICTOR FRANCEV Gibi beş Fransız artisti taraftından temsil edilmiştir 2 -- Operada bir gece Aile hayatının inceliklerini musavver hissi ve içtimat aşk fili" Güstav Frohlich - Lida Barovi FHU R N AL » Fiatler: 30 40 50 Ğ )