31 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

31 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Sahifa 6 ANADOLU Uzak Şarkta hem sulh hareketi var, hem de harb hazırlığı! ae A A 0 Japonyanın Çine teklif ettiği sulh şartları nelerdir? Japonya bir taraftan Nankini işgal etmek istiyor, En ç0k mektub alan j Oşibombardımanında & )lenler çoktur Şanghay, 30 (Radyo) — Çin cumhurreisi Mareşal Şan-Kay- Şekin zevcesi, dün otomobille Nankinden buraya gelirken, bir kazaya uğramış ve kaburga ke- mikleri kırılmıştır. Şanghay, 30 ( Radyo ) — İç Mongolistan istiklâli ilân - edik Miştir. Müstakil hükümet reisi B. Yon ve muavini B. Tekdir. Müstakil Mongolistanın — mer- kezi Suyandır. Londra, 30 (Radyo) — (Eve- ning Şandard) gazetesi, Şapeyin işgalinden sonra Japonya tara- fından Çine bir nota verilerek , Sulh teklif ettiğini yazıyor. Bu gazete, notanın muhteviyatını şu süretle tesbit etmektedir. iç Mongolistanla istiklâlini kabul ede- 2 — Mütareke aktedildiği gün Japon ordularının işgali al- tında bulunan bütün yerler, der- hal Japonyaya terkedilecektir. 3 — Çin hükümeti, Korfo adasından Şanghay - sahillerine kadar olan mesafe dahilinde Ja- pon balıkçılarının serbestçe av- lanmalarına müsaade edecektir. 4 — Çin hükümeti, derhal Uluslar Sosyetesinden çekile- cektir, 5 — Çin hükümeti, askeri tayyarelerini derhal imha ede- cektir, Şanghay,; 30 (Radyo) — Ja ponya Harbiye Nezareti, yeniden kuvvet göndermeğe başlamıştır. Alâkadarlar; bu — hazırlıkların, Nankini işgale matuf olduğunu iddia etmektedirler. Şanghay, 30 (Radyo) — Japon tayyareleri, bugün Oşiyi bom- bardıman etmişlerdir. Tayyarelerin attıkları bomba- lardan kırk kişi ölmüş, birçok kimseler de yaralanmıştır. Japon bataryaları, mevzilerini bombardıman etmekte devam ediyorlar. Dün, imtiyazlı İngiliz mınta- kasına düşen bir bomba, bir İngiliz neferini öldürmüştür. Bu- nun Üzerine, İngiliz Amiralı pro- testoda bulunmuştur. W Son gelen haberler, öğleden sonra atılan ikinci bomba, daha üç kişi yaralamış ve iki kişi de öldürmüştür. » Cenevre, 30 (Radyo) — Çin hükümeti, Uluslar — sosyetesine yeniden bir muhtıra göndermiş y geee y Ş s e Japon askerleri ileri hatta ve Japon tayyarelerinin, şehirleri bombardıman etmel, akr üçüncü defa olarak protesto ey- okiğ Fransa aleyhine Fasta hareketler var örfi idare ilân edildi. Fransız askerleri faaliyete geçtiler Paris, 30 (Radyo) — Fransa Harbiye Nezareti, Elcezire ile Fas arasındaki sahada, esaslı ve çok şiddetli tedbirler almağa başlamıştır. Paris, 30 (Radyo ) — Fasta çıkan arbedelerin Fransa aley- hine bir isyan hazırlamağa ma- tuf olduğu tabakkuk - etmiştir. Hükümet vaziyeti tesbit ettikten sonra, derhal örfi idare ilân ey- lemiştir. Fasta isyan çıkarmak istiyen- lerin, geniş teşkilâta malik ol dukları tesbit edilmiştir. Fransız askerleri (Fej) deki abluka etmiş bulunuyor. Harb tayyareleri, Fasın her tarafında uçmakta ve isyan çe karmak — istiyen — mıntakalarda keşifler yapmaktadır. üniversiteyi Japonjranın Çm düşmanlığı nn — Vay, vay vay; bir Çinli mağazası var diye, nerede işe bütün Londrayı uçuracak? KUCA Mısırda hava manevralurı Mısır Elli tank alıyor Kahire, 30 (Radyo) — Dün gece, tayyere tecrübe manevra- ları yapılmıştır. Bu münasebetle, bütün elektrikler kesilmiş ve şehir, yarım saat karanlıkta kal- miştir. Manevralar, salı günü akşamı tekrar edilecektir. Kahire, 30 (Radyo) — Mısır hükümeti, İngiliz - silâh fabrika- larına elli tank 1smarlamıştır. İtalya 9 lar Konferansına iştirak etmiyecek.. Londra, 30 (Radyo) — İngil- tere Hariciye Nazın B. Eden, 9lar könleransında hazır bulun- mak üzere Pazartesi günü Brük- sele hareket edecektir. B. Eden, Brükselde — diğer devletler - Hariciye Nazırlarile birçok meseleler hakkında gö- rtüşmek fırsatını bulacaktır. Son gelen haberlere göre, İtal- ya, Almanya gibi 9lar konleran- sına iştirak etmemeğekarar ver- miştir. - Tunusta veba Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâletinden sahiller sıhhat mü- dürlüğüne gelen bir tamimde; Tunus limanında bundan çok zaman evel veba hastalığının tekerrür etmesi yüzünden bu limandan gelecek eşya ve mal- lara karşı konulmuş - olan - sıhhi tedbirlerin kaldırıldığı bildiril- miştir. Dünyada yer Holivuddur ||Senede buraya gelen mektub sa- yısı nedir bilir misiniz? 6,500,000 SA VA Katesin Hepburun ekıe;'l_y— ge biyecilerden mektub alır Bayramımız “|Hakkında dost mem- Sağda Fernand Gravey hakikaten güzel bir erkektir. Solda Olivaya ve Erol Flim Olivaya “Her zaman güzel kalınız., Erole de “Bıyıklarınızı kesiniz ve Amerikada birleşiniz,, cümlelerini havi mektublar gelir. Arz üzerinde en fazla mektup alan bir yer varsa, o da Holi- vuttur! Bunun da sebebi aşikâr- dır: Holivut, yıldızlar diyarıdır; bu yıldızlarn da milyonlarca -çoğu giyabi olmak şartile- pres- tişkârları vardır. İşte bunlar, cevap alıp alma- mamak mevzubahs olmamak üzere mütemadiyen yıldızları mektup yazmaktadırlar! Holivudda, — sade - yıldızlara mahsus olmak üzere her hafta muntazam sürette 125,000 sene- de 6,500,000 - mektub gelmek- tedir. Bu 6 buçuk milyon mek- tubun muhatabi da ancak 445 kişidir. Bu milyonlar arasında hediye ve havale adedleri yoktur! Yıl- dızların haftada aldıkları hediye paketlerinin de adedi 200 dürl Bu 6 buçuk milyon mektub arasında, Frederik Marş, Lesli Hovard, — Janet Gaynor - gibi müstakil — aktörlerin — aldıkları mektublar da dahil değildir. Holivuda gelen mektublar, mü- temadiyen çoğalmaktadır; bunun: için mevcud posta teşkilâtı, çok zamanlar mektubların vaktinde dağılmasını temin edememektedir. Yıldızlara gelen mektubun kıs- mı azamı fotoğraf ve imza tale- bine aittir. Bu gibi mektubların mikdarı yüzde 80 dir; yüzde 10 nisbetinde bir takım mektublar da tenkit ve takdirden, yüzde on da bir takım ruh hastalarının tahkir veya edebsizliğinden iba rettir. Yıldızlara mektup gönderen memleketlerin başında Cenubi Amerika gelmektedir. Sesil B. De Mil ayda 35,000 mektup alır ve hepsine de mut- laka cevap verirl Bing Grosbi ayda 25,000 mek- tup alır. Olivaya çoğu: *Her zaman güzel kalınız, cümlesile nihayet bulur. Erol Fline ekseriya “bıyıksız oyun oynayınız, veyahud “daima Amerikada kalınız, nasihatleri verilir. Katerin Herbone de en ziyade mektep muallim ve mürebbileri yahut terbiye müesseseleri men- gelen — mektupların supları mektup yazarlar. .. Mektuplar içinde garib olan- lar da pek çoktur. Ginger Rogers bir köylüden şöyle bir mektub almıştır: *Sizi çok — severii izin rol- lerinize bayılırım. Fakat sine- maya gitmek için param yoktur; eğer bana yüz dolar gönderirse- niz, bu para ile inek alacağım. Bu ineğin südünü satarak sine- ma parası çıkaracağım ve, bu ineğe de sizin isminizi vereceğimi, Ankara İstasyon binası açıldı Ankara, 30 ( Husust muhabi- rimizden) — Ankaranın yeni is- tasyon binası, bugün büyük me- rasimle açılmıştır. Merasimde Büyük Millet Meclisi reisi B. Ab- dülhalik Renda, Başbakan B. Celâl Bayar, Vekiller, siyasi ve idari müsteşarlar, Devlet demir- yolları ileri gelenleri hazır bu- lunmuşlardır. Devlet demiryol- ları işletme umum müdürü B. Ali Rıza Devlet demiryollarının çalışması hakkında bir konuşma yaptıktan sonra Başbakanımız kordeleyi kesmiş ve davetliler, yeni istasyon binasını gezmişler, Devlet merkezinde böyle mükem- mel ve güzel bir bina vücude getirdiğinden dolayı Nafıa Veki- limiz B. Ali Çetinkayayı tebrik etmişlerdir. Kız ve erkek- izcilerden ve bir müfreze askerden mürekkep bir kafile, Saman pazarından hareketle Cumhuriyet abidesine gitmiş, merasimle bir çelenk koymuşlardır. Çakmaklı köyünde bir cinayet (Manisa muhabirimizden) — Manisanın Çakmaklı köyünde 18 yaşlarında Mehmed oğlu Ah- med adında bir genç, ayni köy- den 18 yaşlarında Mehmed oğ- lu Aliyi tabanca ile öldürmüştür. Manisa müddeiumumi muavini B. Avni, cinayet yerine giderek tahkikata başlamıştır. Cinayet, köyde derin akisler yapmıştır. Katil yakalanmıştır. leketler matbuatının yaptığı neşriyat İstanbul, 30 (Hususi) — Bütün Rumen gazeteleri, Cumhuriyet bayıaımatadar ve B. Tatares- kecaa Ankarada bulunmak fır« satını elde etmiş olduğundan bahsile uzun vo sitayişkâr maka- leler yazıyorlar. Bükreş, 30 (Radyo) — Bütün Rumen gazeteleri, Türk cumhu- riyetine ve Romanya Başbakanı ve Genel Kurmay :bakanının Ankara seyahatine aid makale- lerle doludur. Vne Niversule gazetesi yor ki: *Romanya Başbakanı ve Ge- nel Kurmay başkanı Türkiye cumhuriyet bayramlarına iştirak etmek üzere -Ankarada bulunu- yorlar. İki memleket arasındaki — sıkı dostluk, Balkan antantı çer- çevesi dakilinde takviye edik: mektedir. Dünyada Türk devlet ve mik leti kadar iyiliğe müsait devlet ve millet pek azdır. Türkiye, Atatürkün idaresinde en yüksek bir tekâmüle ulaşmıştır. Türkiye, tam bir sulh siyaseti takib et- mektedir. Büyük adam Atatük memleketine çok kuvveti, yenil- mez bir ordu vermiştir. Bu ordu, cihan sulhunun Mmühim bir un- surudur. Atatürk, vatanına iyi hizmet etmeğe ahdetmiş bir adamın ne- ler yapmağa muktedir olabile- ceğini bütün cihana göstermiş- tir. Türk milletine refah ve saa- detler temenni eder.., Diğer gazeteler. Tüsx hükü- metinin dünya ve Balkan suk hunda oynadığı mühim rolü te- barüz ettirmekte, Türkiyenin Ata- türk idaresinde barış için mü- him bir varlık olduğu, en nazik ve tehlikeli zamanlarda iki dev- letin ittihadı sayesinde harbin önüne geçildiğini yazıyor ve (Türkiye, Balkanlarda sulhun ga- rantisidir.) Diyorlar. Varşova, 30 (Radyo) — Po- lonyanın yarı resmi gazetesi (Politika) da Türkiye Cumhuri- yet bayramından bâhis bir ma- kale çıkmıştır. Bunda Atatürkün yarattığı büyük inkılâb ve mem- lekette vücude getirilen eserler gösterildikten sonra ezcümle de“ niliyor ki: “Atatürk, milleti silâhla mü- cadeleye hazırladıktan sonra ça lışmağa davet etmiştir. Atatürk çok kiymetli bir Şef, bir diplo- mat, bir devlet adamı ve büyük bir organizatördür. Osmanlı im” paratorluğunun enkazı ve hıll'ğ bir memleket üzerinde yepye©i bir millet ve vatan yaratmıştır. İki memleket arasında samimi münasebat vardır. Türkiye Cum- huriyet bayramını seiâmlarız.s | di-