4 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

4 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

ANADOLU 500 yataklı bir hastane yaptırılacak Yeni hastane 'çin istikraz akdolunacaktır Hastanenin yeri mçüllu veya Buca civarıdır Doktorumuz diyor ki.. Anne südü Çoncuklar, haıGl_ şarila altında emzirtilmalidir? Dr. Ali Agâk Dinel Bir ana için çocuğunu emzir- Kâarim Hanı, idama götürülürken namaz kılmak istedi. Secdeye varmıştı ki, bir ses duydu: 'ah, gidiyorum! Di İçeriye giren nelferler son sözümü sordular, — Vötyktin aP. Dediler. Hayatta artık. ne istiyebilirdim? Her emelim mah- Kırım tahtına karde- ti. O kardeş ki beni m etmişti. saade edin de iki rikât layım! m. Dindar Yeniçeriler tılar. Bana leğen, ibrik getirdiler. Abdest öldım, namaza durdüm. Yayuz sabırsızlandı: — Acele et, sonra ne oldu? ©— Tam scedeye varmıştım ki ilerden bir bağırış koptu: — Durun, götürmeyin, durun, — Ben alaım secdede' bekli. yordum. Neferler de şaşırıp kak mışlardı, İçeriye bir Ağa girdi. — Ferman çıktı, Mengülü Gi- yayın hayatı kendine bağışlandı. Dudi. Ben baylitinden beyılar kaldırmışım. Gene secdeye ka- pandım. Gene kapândım. Gene kapandım. Öyle ya, tam idam dakikasında hayatı iade edilen adam muvatzenesini kaybetmez mi?. — Bu affışahaneye sebep ney- miş?.. — Sebebi basit: Ben harp esnasında bir müddet Kırim tah- tında bulünmüştüm. Halk beni sevmişti. Tebaama karşı çok üdil, çok merhametliydim. Bu ahval bazı Kirım beyleri tara- fından şehriyara bildirilmiş, de- deniz de beni menafii devlet namına alletmiş.. Yavuz güldü> — Adalet şiarımızdır. Dede- miz çok iyi etmişler. — Bunun üzerine derhal zın- "dandan çıkarıldın. Evvelâ Ve ziriâzamın huzuruna kabul edik dim. Fermâanı padişahi tekrar edildi. Hayatım bana bağışlan- — dıktan başka taç ve tahtım da bana veriliyordu. İstanbuldan D Kırıma hareket ederken bediye- *lere de nail oldum. Bunlar âra- sında kıymetli bir kılıç ile bir sancak ta vardı. — Yani Kınm, © tarihten itibaren Osmanlı bükümetinin bir beyliği oldu değil mi? — Evet şehzadem, ol hikâyet böyledir işte... — Güzel söyledin Han, çok güzel,. Fakat ölüm denilen nes- neden bu kadar korkulmaz. Haydi bakalım — satranç — oyn- yalım.. Selim, bu kırım ziyaretlerinden çok meninün oluyordu. — Fakat bu seyahatler çok sürmüyordu. Çünkü Trabzon eyaletinde iş başında bulunması lâzımdı. Bir ANADOLU Günlük siyasal — gazete AM ve Başmuharriri — Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi veşriyat ve yazı işleri müdü. tü Hanıdi Nüzhet ÇANÇAR saraa İDAREHANESİ İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi biması içinde İsmir — ANADOLU H 2176 « Posta kutumuz 405 Abone şeralti ğı 1400, altı aybığı 8O0, üç aylığı 600 karaştar in — senelik dür gretaleketler - —e HATBAASINDA IR | larimâk üzete idiler. FN ee Götürmeyin! Durun! Ferman çıktı, hayatı bağışlandı! Yazan: M. AYHAN gün İstanbulda Atmeydam da, Okmeydam da olduğunu düşün- dü ve kendi kendisine: — Neden benim de meydanım olmasın!. Dedi. Bu düşünce, kendiliğin- den doğan basit bir düşünüş değildi. İstanbul hayatına, daba doğrusu o devirde İstanbulda toplanan zamanın canlı ve par- lak âdetlerine karşı Trabzonda da ayni hayatı yaşamak isti- yordu. Çünkü ruhunda “baba bile, kardeş bile olsa rakibe tahammül etmiyen bir his vardı. Derhal emir verdi: — Kavak meydanını hazır- layın! böyle Bu meydan Trabzonun meş- hur ve maruf bir myedanı idi ki, şehrin inşası zamanından bir az sonra başlıyarak epeyce şöhret almıştı. Şehzade Selim bu mey- danı çok güzel hazırlatmıştı, Burada ok atanlar, ata binenler silâhşorlar, cirid kahramanları, pehlivanlar kâmilen: hüner ve marifet göstereceklerdi. Kavak meydanında ayni zamanda, İs. tanbulda olduğu gibi dikili taş- lar da vardı. Bu taşlar ok atan- ların hedefi idiler, Şehzadenin emri üzerine bü- tün eyalet dahilinde dellâllar bağrıyor: — Devletlü Şehzadenin hiz- metine girmek istiyen bahadırlar hazırlansın! Deniliyordu. Kavak meydam hazırlandıktan sonra artık bu meydanda sık, sik müsabakalar, mübarezeler, kılıç, ok, at eğlen- celeri başlamıştı. Şebzade bu harekâlı teşci için; — Sonu var — Bn. Melek San — B. Kenan SAA Kemalpaşada dolandırılan öğretmen kimdir? Erkek elbisesile İzmire getirilen bulda da bazı İstanbullu Melek San adındaki kız, dün Kemalpaşa kazasından jandarma muhafazasında İzmire getirilmiş ve Emniyet müdürlü- ğünde isticvaptan sonra serbesi bırakılmış, Anafarlalar vapurile İstanbula gitmiştir. Melek San aslen İstanbullu dur, kız olduğu halde erkek kı- yafetinde gezmekte, erkeğe çok benzediği ve sesi de bir erkek gesiri andırdığı için bazı kizları iğfal etmektedir. Hatta bunlar- dan bir çoğundan para çekmiş ve çekmektedir. Son zamanda Kemalpaşa ka- zasının Armudlu köyünde bir Ba. öğretmenle alöka peyda etmişti. Kenan adı altında do- laşan ve gayet şık giyinen Me- lek San, Armudluda bu öğret- menle alâkadar olmakla — bera- ber — mütemadiyen — İstanbula gidip geliyor ve bütün ba se- yahatleri için birer behane ve sebep icad ediyormuş. Bu ve- sile ile de öğretmenin — parala- ni çekiyormuş. Sön zamana kadar bu. süretle çektiği - para mikdarı 200 lirayı bulmuş. Son zamanda öğretmenle B. Kenan adı altında cinsiyetini saklıyan Bn. Melek San mişan- Fakat bu nişan, İstanbullu bir - bayanın Armudlu'köyüne gelmesi yüzün- den bozulmuş ve B Kenanın hakiki hüviyet ve cinsiyeti mey- dana - çıkmıştır. Bu bullu bayan Melek Sanı ve İstanbule daki vak'alarını bildiği için onun- | la nişanlanacağım diye sevinen kıza bakikati söyleyince: — İmkâmı yoktur, siz aramizı açmak istiyorsunuz. Diye bağırmış ve inanmamıştır. Fakat ilk dakikaların şaşkınlığı geçtikten sonra makul — düşün- meğe başlıyan kiz, B. Kenanla götüşmüş, © vakit acı hakikat tamamen — meydana — çıkmıştır. Kızcağız, erkek — kıyafetindeki z dolaşan ve dün bu kızın İstan- vak'aları var. Kizı, erkek seviyormuş ki; acı hakikatle kar- şılaşınca beyninden vurulmuşa dönmüştür. Jandarma karakol kumandan- liğının gösterdiği lüzum üzerine Meleğin razı olmamasına rağmen muayenesi yapılmış, kız olduğu anlaşılınıştır. Onu kadın zanne- denler varsa da bunlar aldan: maktadırlar. Melek San henüz kızdır. ve erkek k yaleti altında tek başına, kinsenin şüphesini celbetmeden — her yere — girip çıkmakta, zengin olduklarını an- ladigği kızların peşinde - dolaş- makta, onlardan İstifade çare- lerini âramaktadır. Dün, İzmire getirildiğini haber alan bir çok kimseler kendisini yakından görebilmek için em- niyet müdürlüğü önünde toplan- mışlardır. Fakat hareketinde bir suç görülmediği için Melek San serbest biraktimiş, kisa adım- larla yürüyerek çarşıdan öteberi satırı âldıktan sotra Analartalar vapuruna binmiş, İzmirden ây- nlmıştır. Yaptığımız tahkikata — göre, hakkında dava edilmese menfaat temini maksadile erkek kıyafe- tine girerek bazı kızların para- larım — dolandırmak — suçendan Melek San hakkında Kemalpaşa müddeiumumiliğince resen taki- bat yapılabilir. Nedense, buna şimdilik lüzum görülmemiştir. TAKVİM Rumi - 1353 | Arabi - 1356 llkteşrin 19 Şaban 24 Teştinisani zannile o derece İGüneş 926 451 Öğle 4451 12,30 İkindi 8,48 16417 KürKİYEĞ d İzmirdeki muhtelif hastahane- ler, ayni zamanda Ege minta- kasındaki- - vilâyetler — halkının ihtiyaçlarına cevab vermektedir. Onun için İzmir bastâhaneleri Zaman zaman kesif bir kalabahk manzarası gösterir, hatta boş yatak bulunmaz. Bu mühim vaz- iyeti nazarıdikkate alan vilâyet makamı, İzmirde (500) yataklı büyük bir hastahane inşası için tetkikata girişmiş, Sıhhat ve İç- tmai Muavenet Vekâletinden bir plân getirtmiştir. Vekâletin gön- derdiği plân Samsunda bir. mil. yon liraya inşa edilen büyük hâstahaneye âittir. İzmirdeki — hastanene; - (500) yataklı olacağı için Samsun haş- tanesinin plânına göre modetrn bir şekilde ve her ihtiyatı ta- mamen karşılıyacak mükemme- liyette olmakla beraber, İzmirde Sağlık Bahisleri l ı inşaat malzemesi daha ucuz fi- atle temin edilebileceği için 800 bin liraya çıkacaktır. Vilâyet büdtesinde bu kadar mühim bir paranın bir, iki &e- nede sarfına imkân olmadığı için hastanenin inşasını —temin maksadile hazineden — istikrar akdi de düşünülmektedir. Uzunca yıllarda hazineye öde- nocek bu para ile İzmir, mü- kemmel bir hastaneye malik ola- taktır. 938 senesi vilâyet büde çesinden de bu iş için mühimce Bir tahsisat ayrılacaktır. Şimdiye kadar İzmirde yapı: lan hastaneler hep şehir içinde yapılmıştır. Bu yeni hastahane- nin Kızılçullu veya Buca civa- rında temiz havalı ağaçlıklar içinde inşası muvalık görülmüş- tür, Bu hastahanede 500 hasta yatırılabilecektir. Mülehassıs doktorumuz söylüyor: Çıg yemekler çok faydalıdır Yazan: Dr. Muharrem Şevki UĞUR Mıdc h.ııl:ılıklınmn yüzde dok- san dokuzu yinilen yemeklerden tevellüt eder. Bu yanlış ve hatalı yemekler, insanların yaşayış ve fena âdetlerinden husule gelir. Muharriş maddeleri ihtiva eden yemeklerden ne kadar sakınırsak mide hastalıklarından ©o kadar korunmuş oluruz. Çok tuzlu, çok ekşili, hardallı vesaire gibi ye- mekler, mideyi gibi vücut için zehirdirler. Mide hastalık- dlarından korunmak: Mide hastalıklarından korun- mak için birinci derecede fena âdetlerden ve tahriş edici mad- deleri ihtiva eden yemeklerden çekinmek ve çok soğuk ve fazla de müthiş birer we | — Şunu bilmeliyiz ki, Zeytincilik işleri Birçok yerlerde yeni zeytinlikler yetiş. tiriliyor Urla kazasında zeytincilik faa- liyeti deyam ediyor. İçmeler mev- kündeki 250 yabani ve 239 ehi? zeytin ağacı temizlenmiş, aşılan- mağa - bazırlanınıştır. — Muhtelif zeytin mıntakalarındaki — zeytin bakım memurları son 15 gün içinde kendilerine verilen direktif dahilinde çalışmışınışlar, ehli ve yabani zeytin ağaçları üzerinde meşgul olmuşlar, zeytinyağı fab- rikalarında tetkiklerde bulunmuş- lardır. Bu faâliyetten Ziraat Ve kâletine malümat verilmiştir, Halk arasında — zeytinciliğe karşı alâka fazladır. Yer yer de- Kcelerin aşılanması için hazır- lıklar vardır. Yeniden zeytinlik- ler tesisi için şimdiden birçok yerlerde çukurlar açılmıştır. Zeytin hasadına başlanmıştır. Bu sgeneki zeytin reköltesinin, sön yağmarlardan sonra zeytin tane- leri irileştiği için geçen — sene- kinden fazla olacağı tahmin ediliyor. Zeytineilik öğüdleri; Zirsat mütehassısı B. Fertuh Barlasın (zeytincilik — öğüdleri) hakkındaki kitabindan 1250 ta- nesi Muhasebei hususiye namına satın alınmiş, zeytin müstahsil- lerine dağıtılması - kararlaştırıİ- miştir. Ayrıca mekteblere de ve- rilecektir. H ormamialağ v harab ettikleri | AAA Za Kİ sıcak yemekleri yimemek lâzım- dır. Bu muharriş mevad, mide- lerde yaralar açar, hatta mide kanserine zemin hazırlar. Kanser ise mide hastalıklarının en teh- likelisidir. Mide, vücud için bir kuvvet santralıdır. Sağlam bir vücudde sağlam bir mide bulunur. Sağ- lam mide ize vücude gıda ha ıncklerin evv'elıı yapıldığı yer- lerde, mutfaklarda olur, Mut- fak birinci hazım yeri olduğu gibi ağız ve dişler de ikinci ha- zım yeridir. Dişsizlik, mide has- talıklarını tevlid eden başlıca bir müessir ve âmildir. Dişlerin bakımı da ayrı bir meseledir, mide has: talıklarının -tedavisinde en mü- him rolü hastalar oynamakta- dırlar, Doktorların rolü, ikinci dere- dede kalıyor. Fakat böyle yal- vız bir kaç bikarbönat, manyezi Vesâire tesirile tedavi edile- mezler. CPi öcük kongreleri —— ea Toplantılarına başlandı C. H. Partisi ocaâk kongreleri toplantılarıda başlanmıştır. Bu süretle parti ocaklarından baş- lıyan faaliyet, yavaş yavaş biri- kerek nahiye knnııekı'ıııe uza- nacaktır. C. H. Partisi mensuplar, memleketin ihtiyaçlarını semtle- rinden itibaren birer birer tes- bite başlamışlardır. Bu dilekler, birikerek daha yüksek kongre- lere, oradan da hükümete bil- dirilecektir. Teftiş lâyhiaları Mülkiye müfettişlerinin - teftiş- lerine aid lâyihalara zamanında cevab verilmediği, bu yüzden işlerin sürüncemede kaldığı gö- rülmüştür. Dabiliye Vekâletinden vilâyete gelen bir tamimde her memurun tektiş lâyihalarına za- manında cevab verilmesi, aksi takdirde haklarında takibat ya- pılacağı bildirilmiştir. ) la hazırlığı, ye- | mek mukaddes bir vazife, bir borçtur. Ancak bazı istisnai va- ziyetler vardır. ki, bu mukaddes vazifeyi ifasına imkân birakmaz. Esasen doğurmaz: daiz olm- Yaân bir veremli emzirmesi caiz d ğ Uzvi kalb v lvr»k hasztalık- lâarına müptelâ olan analar için de bu vazifeyi ifaya imkân yok- tür. Ancak frengili bir ananın Çocuğunu emzirmesine kat'iyyen bir mani yoktur. Esasen İrengili bir anadan veya babadan doğan bir çocuğu bir süt hineye ver- mek; © zavallı kadına hastalığı aşılamak demek — olduğundan, kat'iyyen tecviz edilemez. Frengili ebeveynden doğan çocuklar ekseriyetle zayıf — olur: lar. İnek, Keçi, kutu — sütlerini hazmedemezler. Bunların anaları tarafından emzirilmesi zarvridir. Tifo, zatürree vebunlara ben- zer Ve devamlı ateşli hastalık- larda emzirmeğe manidir. Gebelik çocuk, emzirmeğe Mani midir? Halkın büyük bir ekseriyetin Zannınâ rağmen kat'i bir kaide yoktur. Yani bazan gebe südü dokunur, bazen dokunmaz, Ge- belik vesilesile çocuğu meme- deh kesmeden evel her halde tabibin reyini almalıdır. AÂnanın çocuğunu emzirmesine bazan içtimal vaziyetler mani teşlil eder. Ana çalışarak ha- yatını kazaninak ve günün mus ayyen saatlerinde — bürolarda, mağzalarda, fabrikalarda' çodus gundan uzak kalmak — mecburi- yetindedir. Ancak — bu gibilerde çocuğu memeden kesmemeli evde bur lundukları zaman meme ve bu- lunmadıkları zâman da - fenni surette hazırlanmış sütlü veya sütsüz gıdalar vermelidirler, Bu gıdaların cins ve mikta: zının çok ehemmiyeti vardır. Münevver analar (çocuk bakımı) kitaplarından bu hüsusta faydalı malümat edinebilirler. Buna im- kün bulmiyanlar herhalde bir tabibin reyini almalıdırlar. Bizde çocuk ölümü en ziyade bu gıdaların iyi seçilmiş olmas masından ileri gelmektedir, ananın Nöbetçi eczahaneler Bu gece Bu gece Kemteraltında Hilâl, Güzelyalıda Güzelyalı, Tilkilikte Faik, Eşrefpaşada Eşrefpaşa ec- zahaneleri nöbetçi - eczahaneler: dir. Ârbede Belgrad, 3 ( Radyo) — Hırr vütistanın Rozaprice kasâbasında arbede olmuş ve köylü ile jan- darmalar arasında müsademeler vukubulmuştur. İki taraftan da 4 kişi ölmüş ve 8 kişi yaralanmıştır. Yaralılar arasında Çiftçi say- lavı Masaroç da vardır. Bekçiye hakaret Tire kazasında kahveci Ab- durrahman, vazile gören bekçiye hakaret cottiğinden adliyeye Ve" rilmiştir. Ödemişte bir vak'a Ödemiş kazasının Camiikebir mahallesihde Süleyman oğlu Yaşarla Sökeli Mehmet, tabancâ ile Mehmer Çeliği kolundan yar ralamışlardır. Suçlular tutulmuş, adliyeye verilmiştir abali Te