4 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

4 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Sahifa 6 AVADOI.U 4 Teşriniesnt Resiml' dünya haberlerı | Dünyânın başka memleketle- rinde, fotoğrafçılar, mevzularını layıkile tesbit için, işte böyle bazan sırtüstü yatarak, bazan da ; yere kapanarak, bazan da hen- || deklere, köprü, masa altlarına girerek fotoğraf çekerler. #ki balıkçı, bundan birkaç gün evel Afrika sahillerinde büyük bir deniz canavarı yakalamağa muvaffak — olmuşlardır. Balıkçı- ların bu canavar yanında cüce kaldıklarını görüyorsunuz. “Şanghayda öldürücü Japon bombardımanından lmçııı yüz bin- lerce Çinli; beynelmilel mıntakaya iltica için büyük köprüden geç- meğe çalışıyor.. Büyük harbde bir bacağını kaybeden Amerikalı tayyareci Severski; Bendix Derby yarışına girmek için son sistem bir tayyâre yaptırmış ve bunun ilk tecrübesinde bir kaza geçirmiştir. 'Tayyare yere indikten sonra tekerlekleri sıkışmış, müthiş bir gürültüyü mü- teakıb bir alev sütunu yükselmiştir. Herkes tayyarecinin ve tayya- renin artık mahvolduğunu sanırken Severski son sistem bir terti- batla ateşi söndürmüştür. Vücudü kısmen yanan tayyareci hastaneye kaldırılmış; fakat iki gün sonra hasta halile ve ayni tayyare ile yarışa girmiş birinciliği kazanmıştır. Amcrikalı kadınların son moda başlıkları, Amerika Kongola rındaki vahşi kabilelerin başlıklarile farksızdır. İşte size nümuneler: High - Ranking kabilesi, Amerikalı kadınların şapkaları,. 'spanya — işini tasfiye ederek Avrupayı sü- küna kavuşturduktan sonra, menafiini baltalıyan diğer hâdiselere yetişebilmek için serbest kalmak arzusundadır. “Utro, gazetesi profesör Ge noffun “ İngiltere ve Akdeniz . başlıklı bir yazısını neşrediyor. Makale sahibi bu yazısında B. Ededin son nutkunu tahlil etmektedir. Muharrire göre; B. Edenin son nutku Üüzerine beynelmilel politik dürumu hakkında bir bü- küm vermek icab ederse, poli- tik ufuktaki - karanlık - bulutlar hâlâ bertaraf edilmiş değildir ve durum bütün ciddiyetinifjmu- hafaza etmektedir. B. Eden bu natkunda — İspanya — işlerinden uzunuzadıya bahsetmiştir. Buna mukabil uzak şark işlerine pek az temas etmiştir. Demek olu- yor ki, İngiltere, — Avrupadaki ihtilâtlar hasebile, Japonya işle- rine karşı biraz mMmüsamahakâr ' olmak zorunda bulunmaktadır. Esasen bu ciheti çok iyi sezen Japonya, İngilterenin bu sükü- tundan cesaret alarak Çin top- raklarında ilerlemektedir. Buradan çıkan netice şudur; logiltere İspanya i: tasfiye ederek Avrupayı süküna kavuş- turduktan sonra, kendi menafi- ini baltalıyan diğer bül bâdi- selere yetişebilmek için serbest almak arzusundadır. Fakat bü- yük Britanyanın bu işde muvaf- fak olacağı şüphelidir. Çünkü; devletler arasında göze çarpan nisbi bazı anlaşmalara rağmen durum, esası itibarile bütün ger- ginliğini muhafaza etmektedir. Eden de bu ciheti müdrik bu- lundağu içindir ki, muhafazakâr Chamberlain kabinesini müte- reddid ve kararsız - olmakla it- ham eden amele partisine, ateşi körükliyerek Avrupayı yeni bir uçuruma sürüklemekten — sakın- masını ihtar etmektedir. Muhbarrir, bundan sonra Ede- nin İngiliz silâhlanmasının İtal- yada ııyındırdığı hoşnutsuzluğu gidermek için İngilterenin bunu Akdenizde bir revanş olsun diye yapmadığını ve böyle bir karek- terin İngilizlere yabancı bulun- duğunu, İngiliz silâhlanması he- definin ebediyen büyük bir de- niz yolu kalacak olan Akdenizde İngiltere vesaitinin serbest geç- mesini korumaktan ibaret oldu- ğunu söylediğini yazarak; Edenin şu sözlerini alıyor: “ Akdeniz yolunun münhasıran filân devlete aid olduğunu hiç bir zaman söy- lemiş değiliz. Bugün de böyle bir şey söylemiyoruz.., Profesöre göre, Edenin ifade tarzına nazaran İngilterenin Ak- deniz hakkındaki fikri, İtalyan noktai nazarına uygundur. ve F Müstakbel Moğol hükümeti- nin müstakbel Krallığına namzed olan Rrens Teh, Japon ordusun- da hizmet etmektedir. Altta: Nevyork sokaklarında otomo- bil akıntısı akıllara durgunluk verecek kadar çoktur. Fakat bü- tün ötomobil sahipleri yol ge- çitlerinin fazlalığından şikâyetçi- dirler. Zira sık sık Fzlı benzin sarfetmektedirler. Askerlik bahisleri: — Fransız donanması ihmal edilemiyecek bir kuvvettil Donanmanın takviyesi için iki milyar 9. milyon frank sarfedilecektir Mevcud gemilere bir bakış! bahsediyorlardı. durmakla | Bir Bulgar profesörı'inün dikkate dikkate şayan makalesi Akdenizde hüküm süren İn- giliz-İtalyan rekabeti Ingiltere, Akdenizde llal;ı;hın vaziyetini kontrol için Çeşme limanımızdan da istifade ediyormuş.. Maltada Lavalet limanı nitekim Mussolininin 1 İlkteşrin 1936 tarihinde söylediği nutukta bu ciheti tebarüz ettirmektedir. Bu ise, ilk nazarda iki devlet arasında Akdeniz hakkında bir anlaşma olacağına delâlet eden bir keyfiyettir. Fakat meselenin içyüzü başkâadır. Barışda bu de- niz bütün devletlerin ticaret ge- milerine açıktır. Halbuki maksat, bu denizdeki kuvvet faikiyetidir. Bu denizde her devlet kendisine kuvvetli deniz üsleri bulmakla meşgüldür. İtalya, Akdeniz sa- billerinde daha bazı- yerler. iş gal etmek hususundaki emelle: rini gizlememektedir. Makale şu suüretle neticelen- mektedir: Cebelüttarık, Malta, Kıbns, Hayfa limanı Kudüs; İskenderiye dahil olmak üzere Mısır - İngil- terenin elindedir. Buna mukabil İtalya, kendi yarımadasının sa- hillerine; Şerdunya " va ; Sişiya Şarki Akdenizde de Anadolu sahillerine yakın bulu- nan on iki ada ile Tobruk müs- tahkem -mevkiine mal ktir. Smı zamanlarda İngiltere, g dan gelip geçenleri ve on ikâ adada İtalyanın yaptıklarını an lamak için Türkiyenin boğazlara yakın olan Çoşüü'lününine 'yeri leşmiştir. Bugün İngiltere Akdeniz işini halletmek için 'İspanya hâdise- sini bertaraf etmek istemektedir. İtalya da bilâkis bu . meselenin uzaması dileğindedir. İki mem" leket arasında akdedilen “cenm tilmen muahedesi, müsbet bir netice verememiştir. Çünkü;, bu paktda da problemler sarih ve kat'i bir ifade ile ve bütün ter ferraat le gösterilmemiş; umum? bazı formüller tebarüz ettirik mekle iktifa olunmuştur. Halbuki | bugün beynelmilel politika me* yanında bu cihet önemli bir yar ra halinde kanamaktadır. Bütün muvaflakıyetsizliklerin ve ınlır mazlıkların başlıca - sebebi dur. Her hangi bir gnıuımedd kat'i ve müsbet netice, bu yüı' den alınmamaktadır. w Bütün İtalya-İngiltere müzake” releri, şimdiye kadar, bu yüz den sukut etmiştir. Fransız donanmasına bir bakış Geçenlerde gazetelerde çıkan bazı haberler, Fransanın yeni bir deniz inşaatı programından Bu — haberler, dünya kamoyunun dikkatini tek- rar Fransanın donanma kuvvetine ve bu donanmanın diğer büyük deniz devletleri arasındaki mev- küne çevirtmiştir. Gazetelerde çıkan haberlere göre, Fransa, 1938 bütçesine yeni deniz programı için 2 milyar 930 milyon frank tahsis etmiştir. Bu para ile 55000 ton hacminde yeni donanma - birlikleri edilecektir Ancak radan yaliız inşa önüklüzdeki yıl bu pa: 39.000.000 - irack | rulmak sine harcanacağı söylenmektedir. - Fransada hâkim olan bir Kf naate göre, Fransız dona! diğer devletlerin donanmalar! dan geri kalmış olduğu ir deniz - silâhlanmasını bi ması icab etmektedir. 190 Fakat, Fransada hâkim adf bu kanaat hilâfna, Fransız nanması çok kuvvetlidir. Cihan barbi, bitince, Frtfir harb donanması, yalnız ye liklerle değil, ayni zamandi mevcut donanma aksami der e- p'ara V, “v yansif yeni' tadıl ve modern ' lenmiş -i Vma Sunu Üünci süuygevü