14 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

14 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Atatürk Sıvas lisesindeki ta- rihi odayı gezdiler Sıvas, 13 (A.A,) — Atatürk liseyi ziyaretlerinde Sıvası ilk teşriflerinde kaldıkları odayı ve Sıvas kongresinin toplandığı sa- lonu gezdiler. O günkü dekoru Muhafaza eden bu oda ve sa- londa o güne ait hatıralarından b:hsettiler. Büyük Şefimiz Çetinkayade Çetinkaya, 13 (A.A.) — Ata- türk beraber nde Başvekil, Da- hiliye ve Nafıa Vekillerile refa- kat ve maiyetindeki zevatla bir- likte bugün saat 16/45 de Sıvas -Erzurum - Kafkas hattının iltisak) noktası olan Çetinkayayı teşrif ettiler, İtalya Sveç ve Finlândiya sefirlerini| çağırıyor Roma, 13 (Radyo) — İtalya hükümeti; Pariste yaptığı gibi İsveçle Finlândiya sefirlerini geri Şağırmağa karar vermiştir. Bu- Bun sebebi, her iki hükümetin henüz İtalya imparatorluğunu tanımak istememeleridir. Londrada Tifo var Londra, 13 (Raydo) — Kre- dionda baş gösteren tifo, git- tikçe genişlemektedir. Dün, dördü ölümle neticele- Ben 49 musap kaydedilmiştir. IA”Gm kamarasında #çilerin bir projesi rededildi Londra,13 (Radyo) — Avam kamarası, bugün toplanm $ ve işçilerin; İagiltere dahilinde bu- ünan bütün mesâai erbabına Senede on beş gün izin veril- Mesi ve maaşlarının, bu müddet Zarfında kesilmemesi hakkında Verdikleri proje, 124 — mubalife $1 134 reyle rededilmiştir. General Papagos kara seyohati hak- inda bir rapor verdi ’ıAhun. 13 (Radyo) — Anka- Gh gitmiş olan Yunanistan ietel Kurmay Başkanı ile ma- Üstündeki askeri heyet, dün Taya gelmiş ve bugür Harbiye zçön — General - Papadimoyu hYııet ederek, seyahati hak- bir rapor vermiştir. Tokyoda t İnyiliz aleyhtarlığı Niıi)“kyo. 13 (Radyo) — ( Nisi d, Sazetes', Japon gençlerin- Mürekkep olmak üzere İn- Te aleyhine bir teşekkül B. emberlaynın mühim bir nutku Ingiltere kuvvetlidir ve git- tikçe de kuvvetleniyor. Avam kamarasının Salı günkü içtimaında mühim meseleler müzakere edilecek Avam kamarası Londra, 13 (Radyo) — Avam kamarası, gelecek salı günü mühim meseleler etrafında mü- zakerelerde bulunacaktır. Londra, 13 (A.A.) — Çem- berlayn dün akşam Edimborug- da söylediği nutukta ezcümle şöyle demiştir: *— Bundan bir kaç gün evel şöyle bir sual sormuştum: Hepimiz ne için çalışıyoruz? Sulh için, sükünet için, ' sasdet için mi? Yoksa her milletin komşu'arına olan endişelerinden doğan ve hakikatte hiç bir esas- h temeli mevtut olmıyan kor- kuların önüne geçmek üzere bi: ribirimize karşı yığmakta de- vam mı etmeliyiz?. Zannımca bu korkuların ve endişelerin. esas ve mahiyeti hakkında daha derin bir tetkik yaparak bunların giderilmesinin mümkün olup olmadığını anla- mak üzere yeni bir gayret daha yapmak zamanı gelmiştir. Böyle bir gayret İngiltere için bir zaaf telâkki olunamaz. Zira İngiltere bugün çok kuv- vetlidir.. Ve — gün geçtikçe daha kuvvetli bir hale gelmek: tadir. İngilterenin arkasında he- men hemen tehdit edilemiyecek derecede geniş membalar vardır. Ve esasen bizzat bu kuvveti- mizdir ki, insanların — istikbali için muazzam saadet veyahut betbahtlık — ihtimalleri — taşıyan meselelerin halli için makul dü- şüncelerimizi, insaniyet fikirleri- mizi ve hüsnüniyetimizi harekete getirmek için diğerlerine davette bulunmamızı bizim için çok ko- lay aştırmaktadır. İnsaniyete iti- madım vardır. Ve bu. itimadım — dolayıs yle- dir ki, böyle bir davete çabuk milletlerimizin refahına tama- miyle kendimizi hasredeceğimiz günü itimat ve sükünet ile bek- liyorum..., Başvekil, bundan sonra İngil- terenin endüstri vaziyetini tahlil ederek demiştir ki: * — İngiltere, bugün dünya- nın her hangi endüstriyel mem- leketinden çok daha büyük bir refah içindedir. Silâhlanma prog- ramının bita esi üzerine memle- kette bunun aksülâmeli görüleceği hakkındaki düşüncelere cevaben şunu diyebilirim ki, silâhlanma programının sonu daha o kadar yakın değildir. Korkarım ki, bu silâhlanma, bizi daha uzun seneler işgal edecektir. Her halde muhakkak olan bir şey varsa o da progra- mın hemen derhal birdenb're değil fakat, yavaş yavaş niha- yete ereceğidir., Aksarayda büyük işler yapılıyor Aksaray, 13 (A.A.) — Aksar ray civarındaki Karasaz batak- hığının kurutulması için 1934 senesinde — başlıyan çalışmalar muvaffakıyetle —sona ermiştir. Bataklığın sularını akıtmak için bir ana kanala bağlı altı kanal? açılmıştır. Kanalın üzerine her türlü vesaitin geçmesine müsaid dört köprü kurulmuştur. Bu su- retle sekiz bin hektar münbit bir arazi kazanılmıştır. Dün ba- tak ve sıtma kaynağı olan bu topraklar üzerine — göçmenler için 400 haneli bir sağlık köyü yapılmaktadır. Yeni köyün sek- sen evi bu ay sonunda bitecek ve göçmenler evlerine yerle- şecektir. Diğer evlerin de bir an evel ü İiçin inşaata — hız * Dünden mabad - kaker, Nestor adamlarına bir Köt me *Pmalarını emretti. Yer- kın 'Ymunu bunun üzerine HüçıSürdüler. Bağlı olduğu Kt he âoıulp.n Tarzan ne Nes , O, Ç© Yerlilere — bakmadı h '“; ulvallı maymunun çek- egi TPlan dolayı çok mütes b 2 — Köye vardıkları vakit, Tarzan ilk iş olarak maymunun yaralarını temizlemeğe — başladı. Yaralardaki okları çıkardı. ve yerlerini temiz su ile yıkadı, sonra yanına verilen dört vahşi ile ormana gitti, bazı yapraklar topladı ve maymunun yaralarına bağladı. 3 — Hayvanın kendine ge- meğe başladığı - sırada Nestorun yanında — gi gördü. Bu bale dayanamadı ve herifin boynuna kuvvetli ellerile sarılarak boğdu. İşte bu suretle Nestor bütün c'nayetlerinin ce- zasını Tarzanın — elile çekmiş oldu. ANADOLU Pariste Komünistler gizli bir telefon hattı kurmuşlardır Paris, 13 (Radyo) — Komü- nistler tarafından tesis edilmiş olan gizli bir telefon hattı keş- fedilmiştir. Zabıta, bu hattı der- toplatmış ve lârımgelen tertibatı almıştır. Gazeteler, bu hâdiseden do- layı hükümete hücum etmekte ve müsamaha gösterildiğini id- dia ederek, alâkadarların teczi- yesini istemektedirler. Bulgar kralı Ve kroliçe Paris ser- gisini gezdiler Paris, 13 (Radyo) — Bulgar kralı Boris ile kraliçe Yuvana, bu sabah meçhul asker abide- sine gitmişler ve birer çelenk koymuşlardır. Kral ve kraliçe, öğleden sonra Paris sergisini ziyaret etmişler ve sergi komiserinden — izabat almışlardır. Brezilya Faşist ol- mağa mecburmuş Tokyo, 13 (Radyo) — Japon- ya Hariciye Nazın B. Hirota, bugün Breziya sefirini kabul etmiştir. Sefir, Brezilyanin, artık faşist diktatörlüğü ilân ettiğini kor mücadeleye karar verdiğini söylemiştir. Paris, 13 (Radyo) — Brezil- yanın bura sefiri, bugün Hari- ciye nezaretine gitmiş ve Bre- zilyanın yeni rejimi hakkında malümat vererek, komünizmin propagandalarına karşı — hükü- metin, ancak bu şekilde hare- ket etmek mecburiyetinde kak dığını beyan eylemiştir Vali B. Fazlı Güleç Bugün İstanbuldan hareket edecek .. İstanbul, 13 (Radyo) —Val B. Fazlı Güleç, yarın İzmire hareket edecektir. Valimiz B. Muhiddin Üstün- dağ, bugün kendisine bir ziyafet zmle vermiştir. Varşovada Örft idare ilân edileceği yalandır Varşova, 13 (Radyo) — (Pat Ajansı), Polonya hükümetinin, burada örfi idare ilân edeceği hakkındaki haberleri yalana çı- karmaktadır. 4 — Fakat vahşiler, Allah telâkki ettikleri Nestorun — inti- kamını almak istediler; Tarzana saldırdılar, Tarzan bir vahşiyi gebertti; fakat vaziyet ne kadar zaman böyle devam edecekti? Vahşiler çoktu; şimdi Tarzan lehinde müdahale edecek bir Nestor da yoktu. Şu halde?, — Devam edecek — Ahtilâlciler Pan Pelonu bombar- dıman ettiler Salamanka, 13 (Radyo) — ihtilâlcilerin, on tayyareden mü- rekkep bir tayyare filosu, bugün Pan Pelonu bombardıman et- iştir. Bu bombardımanda, bir çok binalar tahrip edilmiş ve yüz kişi ölmüştür. Franklen Büyyon öldü Paris, 13 (Radyo) — Cum- huriyetperverler partisi lideri ve sabık nazırlardan B. Franklen Büyyon, bugün kalp hastalığın- dan hastanede ölmüştür. Müte- veffa, Fransanın birinci sınıf si- yasi ricalinden idi. Franklen Büyyon, 1922 de yeni Türkiye ile ilk muahedeyi imzalıyan bir diplomattı. Brezilyadaz sonra Arjantin de komünizmle mü- cadeleye başladı Boynos-Ares, 13 (Radyo) — Brezilyadan sonra Arjantin hü- kümeti de komünizm aleyhine tertibat almış ve komünizm ki- taplarını musadere etmiş, pos: tahanelere verdiği emirde, bun- dan sonra Arjantine girecek bü- tün propağanda eserlerinin san sör edilmesini bildirmiştir. Amerika Faşist bir hükümete yardım etmiyecek Nevyork, 13 (A.A.) — Ame- rikan harb ve Faşizmle müca- dele birliğinin rcisi Dr. Henry Vard Hariciye Nazırı Hulle br telgraf çekerek Brezilyadaki şi- mali Amerika askeri heyetinin geri çekilmesini istemiştir. Dr. Henry Vard Amerika halkının Faşist bir hükümete yardım etmiyeceği bildi .. Havaya göre Ben İzmirli olduğum için ola- cak ki, İzmiri çok, hem de pek çok severim, Kısa yahud uzunca bir seyahate çıksam bir gün evel İzmire kavuşmak - isterim. Siz diyeceksiniz ki; sıcakları bunaltıcı, soğukları bazan don- durucudür. — İlkbaharının serin, Sonbaharının ılık gün'erini dü- şünerek bunlara tahammül ede- rim. Hele yaz sıcaklarında de- nizden esen ve ismine nedense *“İnbat, denilen rüzgârına doy- mak bilmem, Güzel İzmirimizde neler yok- tur? Havası güzel, suları temiz, hele Şaşal ve Yamanları enfes, sebzesi, meyvası bol, geçimi ucuz, ahalisi candan kişilerdir. Elektriği, havagazı, tramvayı, otomobili, tek kapılı otobüsü, parklar ve bulvarları vardır. Bir tiyatrosu yoksa sesli sine- maları, birinci sınıf otel ve lo- kantaları yoksa birinci sınıf han ve aşcı dükkânları, müzikli bir gazinosu, patiserisi yoksa — rad- yolu, gramofonlu hatta fonograflı kahvehaneleri ve börekci dük- kânları vardır. İçtimai, ticari bir kulübü yoksa, nargileler tokurtadılan, kahveler höpürtetilen ve içtimai, felsefi ve edebi mubahasalar cereyan eden meşhur “Palavra, kulübü vardır. Bu kulübte arasırada Güzel İzmirden bahsedilir. Azanın her biri söz alır ve düşündüğünü söyler. Söyliyen bir mesuliyet altına giremediği gibi dinliyen: ler de, kızmaz, darılmaz ve gü cenmezler. İki üç gün evelki yağmurlar münasebetile, şehrin bazı yolla- rnı su basmakta olduğundan Kiyantingi zabtettiler Şanghay, 13 (Radyo) — Ja- pon orduları, bugün Kiyanting şehrini zabtetmişlerdir. Japon tayyareleri, bu hava: lide bütün Çin cebhelerini bom- bardıman etmekte devam edi- yorlar. Japonların elinde bulunan ve Çinden tamamen tecrid edilmiş olan menatıkta, dört milyonluk bir halk mevcuttur. Mali mehafil Brezilyanın kararını tenkid ediyorlar Paris, 13 (Radyo) — (Deya) gazetesine göre, Brezilyanın ha- riçte olan borçlarının tediye edil: memesi hakkında verdiği karar, Pariste derin akisler yapmıştır. Paris borsası, Brezilya eshamı üzerinde muamele yapmamıştır. Londradan alınan haberler de, hemen hemen ayni mahiyettedir. Londra mali mehafili, Brezik: yanın hareketini tenkid etmekte ve buna, Almanyanın sebebiyet verdiğini iddia eylemektedir. Bugünkü maçlar Bugün Alsancak — sahasında 937-938 lik müsabakalarına baş- lanacaktır. İlk oyun saat 11 de ve Üçok - Demirspor takımları arasında yapılacaktır. Bu müsa- bakayı günün en mühim karşı« laşmaları olan Alsansancak-Do- ğanspor ve Ateşspor - Yaman lar karşılaşmaları takip — ede- cektir. Halk sahasında da saat 10 dan itibaren B. takımlarının liki başlıyacaktır. Birinci müsa- baka saat tam 10 da Alsancak- Doğanspor arasındadır. Bu maç- tan sonra sırâ ile Yamanlar- Aleşspor ve Üçok - Demirspor şehir çehresi şikâyet eden bir azaya, hazır cevab bir arkadaş şöylece cevab verdi: — İzmir hakikkaten çok güzel bir şehirdir ve öyle bir şehirdir ki büyük bir hususiyeti haizdir. İzmir poyrazlı havalarda tozdan Arabistan çöllerine; lodoslu ha- valarda da sokaklara, caddelere dolan sulardan “Venedik, şeh- rine benzer. Bir şehrin havaya göre çehre değiştirmesi urbani- sim noktainazarından bir şahe- serdir| Binaenaleyh ortada şikâyeti mucib bir şey yoktur! Her şeye sıkılacağımıza, her şeyi tenkid edeceğimize işin alay tarafını alıversek — sanki — kiyamet — mi kopar? İlk sözlü Manevra filmi Marmara stüdyosu tarafından yapıl- mıştır Atatürkün, Heyeti Vekilenin kumandanlarımızın bizzat ko- nuştuklarını, top, tülek, mitral- yöz, tayyare, tank ve şanlı as- kerlerimizin hakiki ve manevra sahasında çekilmiş — seslerini yalnız Marmara filim stüdyo- sunun çektiği 1500 metrelik Ege manevraları milli filiminde dinliyeceksiniz. Her Türkün görmesi lâzımgelen bu muaz- zam filim gelecek Perşembeden itibaren Tayyare sinemasında österilecektir.