19 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

19 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

| 'a li A ”I T 4 l.iarp okulunun162in- ci yıldönümü Ustanbul, 18 (Hususi muhabi- rimizden) — Deniz harp okulur nun kuruluşunun 162 inci yıldö- nümü Heybeliadada muazzam merasimle kutlulanmıştır. Merasimde eski babriyelilerle mütekaid amirallar da bulun- muşlar, söylevler vermişler, eski hatıraları canlandırmışlardır. Me- rasimden sonra eski âdet veç- hile 162 inci bakla da denize atılmıştır. Almanya, Mançukoya kredi açıyor Berlin, 18 (A.A.) — Alman- ya ile Mançuko bükümetleri arasında teati edilen notalar Alman emteasının mübayaası için Mançuko merkez bankasına krediler açılmış olduğunu teyid etmektedir. 35 milyon yenden ibaret olan ilk kredi " Hsinking hükümeti — tarafından — garanti edilecektir. Eski paralar Yerine Türk harflerile bastı- rılmış yeni paralarımız Ankara, 18 (A.A.) — Türki- ye Cumhuriyet Merkez banka- sından bildiriliyor: Türkiye Cumhuriyet Merkez bankası tarafından Türk harf- lerile bastırılmakta yeni bankaotlarıı beş liralıkları ge- çen ayın on beşinden beri te- davüle çıkarılmağa başlanmıştı. ayın on beş'ne kadar bir ay zarlında yeni beşliklerden 8,170,000 lira tedavüle çıkarıl- mış ve buna mukabil eski harfli paralardan — 8,170,000 — liralık miktarı mevkiü tedavülden kal- dirilmiştir. Merkez bankası peyderpey bu Türk barfli yeni paraları piya- saya çıkardıkça ayni zamanda eski harfli paralardan ayni mik- tarda parayı mevki tedavülden çekecektir. Yeni tahtelbahir. lerimiz Tersanelerimizde hummal bir faaliyet var İstanbul, 18 (Hususi muhabi- rimizden) — Tersanelerimizde hummalı bir (faaliyet — vardır. İnşa edilmekte olan iki denizaltı gemimizden biri bitmek üzere- dir. Bu denizaltı gemisinin bir ay sonra denize indirilmesi mu: karrerdir. Tarzan: Balta değim — Dünden mabad — Hulâsa: Lord Greyston Tar- Zanın oğlu, B. Tarzan küçük Yaştanberi vahşi yerlerde ve bü- Yük ormanlarda yaşamıştır. Bir ğün sadık maymunu ile birlikte 'yarilerin bulunduğu yere git- Mit ve bunların Avrupalı reisi 'estor tarafından tutulmuş, hap- ilmiş, fakat Tarzan fevkalâde Cesareti sayesinde Nes'oru öldür- Müş yerine şef olmuştur. KiZTELGRAF Belçika Kralı Lond- radan avdet ediyor Paris gazeteleri, son ziyaretleri muh- telif şekillerde tefsir ediyorlar Belçika Kralı 1924 harb sahasında son manevraları takib ederken Londra, 18 (Radyo) — Bel- çika kralı Leopold, yarın saat 10 da Londradan hareketle Brüksele dönecektir. İngiltere kralı, misalirini Vik- torya istasyonuna kadar teşyi edecektir. Kralın Londradan avdeti, mu- vasalatı. kadar resmi olmuya- caktır. Paris, 18 (Ratyoy — Belçika Krâlı Leopoldun Londra seya- hati ve Lord Halifaksın Berlini ziyaret etmesi, Paris — siyasal mehafilinde — düşündürücü bir vaziyet husule getirmiştir. Gazeteler, bu ziyaretleri muh- telif şekillerde tefsir etmekte- dirler. Londra, 18 (Radyo) — Bel- ka kralı Leopold, bu akşam İn- giltere kral ve kraliçesi şerefine mükellef bir ziyalet vermiştir. Bu ziyafette, Dükler ve Düşes- lerle Başbakan B. Çemberlayn ve İngiliz nözırları hazır bulun- muşlardır. Kral Leopold, bugün (Kolçes- ter) e giderek, fahri komutanı bulunduğu İngiliz alayını teftiş etmiş ve askere hitaben mühim bir söylev vermiştir. Berlin, 18 (Radyo) — Lord Halifaks, İogilterenin Berlin se- firile birlikte bugün avcılar ser- gisini ziyaret etmiştir. General Göring, Papaz daktor Göringin avcılığı zamanında öldürmüş ol- duğa hayvaaları göstermişrir. Lord Halifaks bugün Blum- berkle konuşmuştur. 1 — Tarzan bu hazinelerin yerini sorda. Vahşiler cevab ve- recekleri yerde Tarzanı aldılar, madenlerin olduğu yere kadar götürdüler. 2 — Bundan sonra, vahşiler yeni reisleri şerefine büyük şen- likler yaptılar, saatlerce eğlen- diler, yidiler ve içtiler. Bu mü- nasbetle de bir çok kuvvet oyun- ları oynadılar. Bu oyunlarda Zo- Lord Halifaks, bugün (Ber- gez Hafen) e giderek B. Hitlerle konuşacaktlır. Yanında, Hariciye Nazırı Von Nöyraht da bulu- nacaktır. Halifaks gazetecilere beyanat- ta bulunmak istememiştir. Büyük bir şose daha - yapılacak İstanbul, 18 (Hususi muhabi- rimizden) — Nafıa Vekâleti yol siyasetine büyük ebemmiyet ver- mektedir. Bu cümleden olarak Karadeniz sevahilini takiben İs- tacbula kadar uzanacak büyük bir şose inş sı kararlaştırılmıştır. Maliye Vekâletine B. Muammer Erişin getiri- leceği söyleniyor Bay Muammer Eriş İstanbul, 18 (Husust muhabi- rim zden) — İş Bankası umum | müdürü Bay Muammer Erişin münhal — saylavlıklardan birine namzed gösterilerek saylav ol- duktan sonra Maliye Vekâletine getirileceği söylenmektedir. İtalya Yerli mallar sergisi Sütten ve Isırgan otundan kumaş yapmışlarl! Roma, 18 (Radyo) — İtalya Yerli mallar sergisi, bugün açık m ştir. Sergiyi, B. Mussolini aç- mıştır. Açılış merasiminde Hitlerci- lerden mürekkep bir heyet de hazır bulunmuştar. Sergide, sülten ve ısırgan otundan yapılan kumaşlar da teşbir edilmiştir.. FNO 5. tu adlı bir vahşi de yaralandı. 3 — Bunun üzerine, Zotuyu yaralıyan adam Tarzanın yanınâ koştu ve: *— Mademki Allahsın, bu yaralıyı da iyi et!, Dedi. Tarzan, bir çok ilâç ve tedavi usülleri bilmesine rağmen bu yaralıyı ölümden kurtaramadı. Yerli vahşilerden birisi arkaya dönerek şöylece bağırdı: Tayyarelerimizden biri daha geldi İstanbul, 18 (Hususi muhabi- rimizden) — D. havayolları idaresi tarafından Londraya si- pariş edilen yolcu tayyareleri- mizden biri daha bugün gelmiş- tir. Bu tayyare dört motörlü ve son sistemdir. Serseri torpiller Meydana çıkmağa başladı Sânca, 18 (A.A.) — Fransız Palme torpidosu dün akşam Rg 2 arz ve 2,33 tulde bir mayn batırmıştır. Bugün ise gene Fransız Mars Elkebir vapuru Creus burnunun 85 mil şarkında serseri bir mayn gördüğünü bildirmiştir. Diğer taraftan bir İngiliz va- puru da 36 derece arz ve 2,46 derece tulde bir serseri mayne tesadüf ettiğini haber vermek- tedir. Çocuklarımız Yardım görüyorlar. Ankara, 18 (A.A) — Çocuk Esirgeme Kurumu Genel mer- kezi tarafından 1/11/1937 tari- hinden 16/11/1937 tarihine ka- dar on beş gün zarfında 1317 çocuğa yardım edilmiştir. Bun- lardan 215 hasta çocuk ve anne Genel merkezin pol kilniklerin: de bakılmış ve tedayi edilmiştir. Aynıca Diş Bakımevinde de 249 çocuğun dişleri bakılmış ve te- avı edilmiştir. 768 çocuk ve anne Genel merkezin bonyolarından istifade etim ştir. Süd damlasından her gün 72 çocuğa süd verilm ş ve on beş günde yekün olarak 605 klo: bedava süd dağıtılmıştır. Yardım için Genel merkeze baş- vuran yoksul yavrulara para yardımı yapılımıştır. Kurumun Keçiörendeki Ana kucağını görünüz. Dikkat ve Şefkatle bakılan Yurd yavrula- rının sağlıkları - ve neşeleri sizi sevindirecektir. İtalya Kralı B. Antoneskoya nişan gönderdi Bükreş, 18 (Radyo) —İtalyanın bura sefiri, bugün Hariciye Ne- zaretine giderek, B. Antoneskoyu ziyaret etmiş ve İtalya Kralının göndermiş olduğu —nişanı ver- miştir. emiş ormanlarda.. 16 ) B e Z — Bu yalancı bir Allahtır!, Hiç korkmadan onu öldürünüz! “ve yüz kadar vahşi Tarzana saldırdı. Tarzan tehlikenin bü- yüklüğünü anladı ve vakit ka- zanmak : “— Hey bana bakınız.. Ben size ancak hakiki bir Allahın yapacağı bir mucize gösterece- ğiml., Diye bağırdı ve mucize oldu.. — Sonu var — ç : İ7 Ş n n İ Kü Bronz on kuruşluklar ve nikel yirmi beş kuruşluklar Eski paralar bir sene müddetle dçğiştirilecek Bronz on ve nikel yirmi beş kuruşlukların Birincikânundan iti- baren tedavülden kaldırılacağını yazmıştık. Hükümetin bu husus- ta vermiş olduğu kararın bazı yerlerde yanlış anlaşıldığı gö- rülmüştür. Bronz ve nikel yirmi beş ku- ruşluklar filhakika 1 Birincikânun- dan itibaren tedavülden kaldırı- lacaktır. Tedavülden kaldırılma, yalnız halkın alışverişine inhisar edecek ve bu paralar 1 1. kânun 927 tarihinden itibaren bir sene müddetle malsandıklarınca, ha- zinenin — veznedarlığını yapan Cumhuriyet Merkez Bankasında ve Ziraat Bankasınca tediye ve mübadele için kabul olunacaktır. 1 Birincikânundan sonra kat'iy- yen kabul edilmiyeceği anlaşılan ve vatandaşları ellerinde bu pa- ralardan kalması ihtimalile te- lâşa düşüren bu neşriyat yanlış değil tavzihe muhtaç bulunmak. Vatandaşlar, yazdığımız gibi 1 Birincikânundan sonra ellerinde kalacak o'lan bronz on ve nikel yirmi beş kuruşlukları bir sene müddetle Merkez ve Ziraat Bankalarile malsandıklarına gö- türerek değiştirebileceklerdir. Diğer taraftan bir takım kim- seler kumbaralarında bulunan paraların yanması — endişesile bankalara hücum etmekte ve bankalar bu tehacümü güç ön- lemektedir. Bu hususta kendi- lerine müracaat ettiğimiz alâkalı salâhiyetli zatlar anahtarları ban- kalarda bulunan kumbaraların bankanın kasası mahiyetinde ol- duğunu söylemektedirler, Bu vaziyete göre kumbara sahiblerin paralarının yanması ihtimalini düşünerek bankalara hücüm etmelerine bir sebeb bu: lumamaktadır. 1 İkinti kânun- dan itibaren bir sene müd- detle — tasarruf — sahiblerinin kumbaralarında çıkacak bronz on ve nikel yirmi beş kuruşluk- lar bankalarca kabul ve tebdil olunacaktır. Haber aldığımıza göre, tram- vay, elektrik, sinema vapur ve tren gişelerinde bilet ve saire bedeli olarak halktan alınacak paraların tekrar piyasaya çıka- rılmıyarak şimdiden mübadelesi muvafık görülmüş ve alâkadar- lara tebligat yapılmıştır. Bu gibi müesseseler, tahsilât arasında çıkacak olan bu para- ları mal sandıklarına, Merkez ve Ziraat bankaları şubelerine mü- racaat ede.ek değiştireceklerdir. Finans Bakanlığı bu hususta Ankara, İstanbul - ve İzmir- Def- derdarlıklarına da ayrıca tebliğat yapmış bulunmaktadır. Yugoslavya Roma setfirinin beyanalı Belgrad 18 (A.A.) — Avala Ajansı Romadan istihbar ediyor: Yugaoslavyanın yeni Roma se- firi B. Hristiteh, itimadnamesini takdim ettikten sonra İtalya ga- zetecilerine beyanatta bulunarak, bilhassa geçen mayıs ayında Belgradda Yugoslavya ile İtalya arasında aktedilmiş olan itilâfın iki memleket münasebatını idare eden dostluk hislerini teyid et miş olduğunu söylemiştir. Belgradda Bay Stoyadinoviç ile Bay Ciano arasında imza edilmiş olan itilâfname, bundan 15 sene evel iki memleketin iki büyük şöhretşiar devlet adamı- yani, Benito Mussolini ile Nicolas Rachitchin tesis et- miş oldukları siyasetin devam etmekte olduğunu göstermiştir, Bu dostluk ve itimat esasına mütekabil münasebetlerinin her sahasında müsbet neticeler ver. iştir. p B. Spak İngiltere Baş ve Dış Bakan- larile konuştu Londra, 18 (Radyo) — Bele çika Hariciye Nazırı B. Spak, bugün avam kamarasına gitmiş, İngiltere Başbakam B. Çember- layn ile Hariciye Nazırı Bay Edeni ziyâret ederek, uzun müd- det konuşmuştur, Et, Belediye vezaifi ve vatandaş * malının masuniyeti bir arada Karşıyakadan A. E. Y imza- sile şöyle bir mektup aldık: Dedebaşı pazarından vatan. daşların satın aldıkları etlerin İzmir Belediyesince ne suretle müsadereye kalkıldığı hakkındaki yazılarınızı okuduk. ( ANADO - LU) ya çok teşekkür ederiz. Hürriyetimizin, malımızın ma- suniyeti uğrundaki müdafaanız bizce cihan değer bir kıymeti haizdir. Baytar kontrolundan geçmiş ve mezbahada kesilmiş bir eti, sokak ortasında elimiz- den almağa kalkışmanın ne de- mek olduğunu bu memlekette herkes bilir.. İzmir Belediyesi, bunu - hiç şüphe etmeyiz ki, kendi mezba- hasının varidatını artırmak mak- sadile yapmıştır. İyi amma, Be- lediyenin vazifesi bu mu idi? İhtikârla, hayat pahalılığı ile mücadele ederken galiba en fazla iş, Belediyelerin omuzlarına düşmektedir. Belediyelerin aça- cağı şuurlu bir mücadeledir ki şehirlinin yaşama, geçinme, kuv- vet ve kudretini artıracaktır. Me- selâ, nakil vastaları, elektrik, su, havagazi tarifelerini ucuzlat- mak, ekmek narkını takip etmek vesaire — gibil. Et te ayni şekilde mütalca edilir. Etin hastalıklısını, iyisini ayırmakla beraber, onun fal fukara tarafından satın alınal mesini de temin eylemek Bele- diyelerin vezaifi asliyesindendir. Mezbaha, evelce bir şirketindi, şimdi Belediyenin malı oldu. Be- lediye rüsumu indirerek, masraf- ları kısarak, şebirliye daha ucuz et yedirmek mecburiyetinde iken sokak ortasına memurlar dike- rek, halkın sepetinden, paketin- den vesairesinden etleri topla. tıyor. Hem de yalnız kendi men- i düşünen bir şirketin ta- rifesini tatbik ederek bu işi ya- piyor. Bü cihet birl.. İkincisi, düşünmüyor ki, eğer bu et mes- elesinde her hangi sıhhi bir en- dişe mevzuubahs ise, Dedeba- şında kesilen eti, oradaki vatan- daş ta yiyor. İzmirliler can da onlar nedir? Onu sorma, bunu sorma, fa- kat bu kadarcığını sorarsak kı- yamet mi kopar? »»