27 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

27 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

<RA AeZALER eZ Su! 1 — Köylerde akşam. vakti, bir kuya, bir çay bapında, destileri elinde mraya dörürdü kadınlar., Kuyunna dayu, gehirf mi zehirdi. Dere, neceldrden yeçmezdi, nerelerden! 2 — Kazalarda, şehirlerde, gene akşam, sabah çeşme başlarında çarşaflı, poçtemallı, vakalı, lskarpinli gonç, ihtiyar kadın ve kızlar bekleşirdi, Burada bazan düztilge karılır, bazan kafalar yarılırdı. Çeşmeye sa için desti ile gb den, bazan eli destisiz, başı, gözü yarulı dönerdi.. 3 — Anadola topraklarının bir kısmmam üstünde binlerce kişi göklere bakarak: — Allahun yağmur! Diye inlerken, bir kumunda da, çamura, butağa gömülen çiftçiler — Bittik, mahvolduk sudan!.. Diye ağlaşırlardı. Ovalarda, e7 yüzünden, bir damlacık sayu kendi bahçesine, kendi pa muk tarlasına akıtmak — istemek yüzünden kaç kişinin öldüğünü tesbite mu- vaflak olaak, eminim ki facinnın dehşetinden aklımız olduğu yörde - çivile- nir kalır.. Sular bir çok yerlerde boşa akardı. Sular bir çok gartlaklardan — bütün mikropları ve pislikleri ile geçerdi. Ankara yoluna girdiniz mi; Anadolunun . bucaksız orta kamandaki kurak mantaka içinde, yüzünüze ne — bir ,m gölge verir, gözlerinize me bir çiçek gülerdi. Su, asırlarca ne bir sorvet, me bir kuvvet, ne bir mimet ve saadet mel humu olarak düşünüldü. Cumhburiyet devrinde, nura kavuşan Türk diyazı, suya da kuyuşuyor, Su hakikaten, bir gezelenin yazdığı gibi - SU!. başka bir anahtar veya çilingir eli değdi mi, kasanın kapağı infilâk edecektir. Bankacılar ve kasada parâ veya emaneti bulunanlar şimdi ne yapmak lüzimgeldiğini düşün- mektedirler. ü Yolu arslanlar kesmişl Alrikada Onlfada ile Kenyo arasında tek yol vardır; bu yol ©h gündenberi kapalıdır; çünkü yolun kenarlarında yedi — arslan mevzi almış, gelen ve geçeni tehdid etmekte imiş. Sinematoğraflı tenezzüh katarları *Landon-Nort Rayvay, şimen- difer kumpanyası, Londra civa- rına hemen her hatta bir tenez- züh katarı hareket ettirir. Kumpanya bu katara müşteri celbetmek için çok yeni bir usu bulmuş ve tenezzühün tertib edildiği yerin. tarihi, tabil vazi- yetlerini yolda vagonlarda si- nema ile göstermektedir. Talihsizlik sayesindel Nevyork ticaret erbabından Yünke adlı bir Amerikalı, borç altında kalmış ve — borçlarını ödedikten sonra elinde pek az az parası kalmıştır. Bununla da Amerikanın kendine mahsus bir müessesesine gitmiş ve başın- Bunünla bu adamcığın kasdı nedir? Diye elbet soracaksınız. Maamalih yazıyı sonuna kadar okursanız, merakınız tatmin edil- miş olacaktır. Yünke bu plâğı alınca bir çcaddenin kenarına gramofonunu kurmuş ve mahuüd plâğı çalma- ğa başlamıştır. Gelip geçenler- den — merhametli olanlar bu acıklı macera sahibine yardım olmak üzere iane vermişlerdir ve Yünke birinci hafta sonunda bankaya 300 dolar bir tasarruf yatırmağa muvaffak olmuştur! Bu usulün kâr temin ettiğini gören açık gözler, umumun na- zarı dikkatini - celbeden — bu macera plâkları - iane toplama- ğa vesile oluyor diye - yüzer dolardan satınalmağa başlamış- lardır. Yünke bu sayede bankaya 10,000 dolar daha yerleştirmiş- tir ve bir az sonra bu sayede eskisi gibi sermayeli bir tüccar olmuştur! Nasıl? İş bilenin, kılıç kuşa> nanındır, değil mi? Bayındırda bir vak'a Bayındırın Yusuflu köyünden kahveci Eyüp Çavuşoğlu 70 ya- şında Ali Öksüz, ayni köyden bakkal Mustafa Türkere bıçakla hücum ve tecavüz ettiğinden tutulmuş, adliyeye verilmiştir. ANADOLU Ziraat Vekâleti Hayvanların ıslahına ehem- miyet verilmesini istiyor Köy kalkınmasında hayvan- ların ıslahına önem verilmesi hakkında şehrimizdeki alâkadar- lara Ziraat Vekâletinden bir tamim lmiştir. Bunda alınacak ted- irler icin izahat verilmektedir. Şimdiye kadar boğa satın alın: mamış köyler için bu yıl dev- let haralarından boğa satın alı- nacaktır. Ziraat Vekâleti hay- vanların ıslahı. etrafında tedbir alırken baytar müdürlüklerinden aşağıdaki malümatı istemiştir: 1 — Kaza, nahiye ve köyleri göstermek üzere vilâyetin umu- mi bir haritasının tanzim ve haritada köylerde bulunan kıs- rak, inek ve dişi eşek mikdarı- nın köy isimleri üzerinde renk- lerle işaret edilmesi, 2 — Gene bu umumt vilğr:: haritasında ihdas edilmiş nümune kayleri ile bu köylerde halen damızlık olarak bulunan boğa sayısının ayrıca — gösteril- Mesi, 3 — Aşım durağı yapılması Tâzım gelen yerlerin de işareti. 4 — Bu haritada nereleri için merkep aygırı alınması - (âzım geldiğinin da tespiti. $ — Bu yıl hususi muhasebe ve köy büdeelerine hayvanların ıslahı için konmuş olan tahsisat miktarlarının ve bu para ile ya- pılacak işlerin tetkik edilmek üzere bildirilmesi. Kontenjan listesi hazırlandı Fransa, dördüncü üç aylık listeyi neşretti Fransa hükümeti memlekati- 'miz içia 937 senesi dördüncü” üç aylık koatenjan miktarlarını bildir.mştir. — Neşrolunan liste şuduür: 650 kental kabuklu yumurta, 2530 kental yumurta akı, 250 kental şekersiz yumurta sarısı, SO kental şekerli yumurta sarısı 75 bin kental bira imaline mah- sus arpa, 5000 kental mısır ta- nesi, (7500 kental muntazam konleajan — doğrudün doğruya ithalât, 12500 kental muvakkat kabul süretile ) 20000 — kental bakla, ve envaı, 1500 kental fasulya, 1600 kental elma ve arınut, 75 kenlal sair yemişler, 7 bin kental saman, (8 bin ken- tal muntazam kontenjan) FU L ĞALA l Meşhur Adanalı şair Hayret bir gün İstanbuldaki - sarayları gezip görmek ister, Topkapı — sarayını, müzeleri, harem dairelerini, hulâsa saray- layın görülmeğe lâyık nereleri, neleri varsa hepsini birer birer tetkik eder, Zarif bir şair ve ayni zaman: TAYYARE Cihan edebiyatının incisi VICTOR MAR- GERİTE'in lâyemut eseri LA GARSON $'4 (ERKEK KIZ) MARIE BELL Terahından tem: Ahlâki ve İçtimai muazzam eser Mahud et Şehir 'dahilihaberleri hikâyesi- nin başka safhası Peki amma, mezbaha meselesi daha yeni çıktı. Diğer mesele ne oluyor? Evelki haita — Karşıyakanın Dedebaşı köyü pazarından hal- kın aldığı etler İzmir belediye reisliğinin emrile sokak ortasın da zaptedilmiş ve muayeneye sevkolunmuştu. Bu muayene, pek tabit olarak -çünkü orada da baytar ve mezbaha vardır- temiz çıkmıştır. Haber aldığımıza göre vilâ- yet te' hâdise olup geçtikten son-| ra, Dedebaşı mezbahası işni teb kik ettirmiştir. Bundan da şu neticeye varılmıştır: Mezbahada hayvan pislikleri- nin ve kanlarının temizlenmesi için akar su yoktur. - Mezbaha evarında bir. kuyuya tulumba konmuşsa dabuyl vukubulan kuraklık yüzünden kuyunun su- yu da (çekilmiştir. Temizlik iş- leri çok uzaktan taşınan su ile yapılmağa başlanmıştır. Fakat bunun, matluba kâfi olmağıdı ka- naati ileri yürütülmüştür. Bu mezbahada bir de kan kuyusu varınış. Güya burası da, zamanla — temizletilmediği — için taaffüne başlamıştır. Ve nihayet, şu karar verilmiştir: Lâyıkile temizlik yapacak su bulunmadığı için Dedebaşı köyü mezbahasında yalnız köy ihtiya- ena kâfi miktarda hayvan ke- silmesill... üzüm piyasasında hara- retli hareketler başladı —— Almanya ithalât firmalarının mühim bir kısmı, ihracatçılarımıza mü- him siparişler vermişlerdir Dün şehrimizdeki alâkadarlara gelen malümata göre, Almanya fiat kontrol dairesi; Türkiye üzümlerinin — Almanyaya idhal Fatini bir miktar yükseltmiştir. Fakat bu dairenin üzümlerimiz. için tayin ettiği fiat, beklendiği nisbette değildir. Evelce üzüm- lerimiz için tayin edilen fiatler şöyle idi: 7 numara 19 kürüş, Snumara 20 kuruş, 9 numara 21 kurüş, 10 numara 24 kuruş, 11 numara 25 kuruştu. Şimdi tayin şöyledir: P ll 8 ” 9 » 10 # 25,75 n ” 28 kuruştur. İki fiat arasında bir. muka- yese yapılacak — olursa bazı nu- maralarda bir kuruş, bazı nır edilen — fiatler 21,25 22,24 23 Nışan taşları da tuhaflardan olan Hayret, sa- ray bahçelerinin ötelerine beri- lerine bir takım taşların dikilmiş olduğunu görünce bunların ne olduğunu kendisini gezdiren zata sorar. O zat ta bu taşların ( Nışan taşları ) olduğunu, eskiden Padi- şahların — ok attıklarını, okların sil edilmiş maralarda da üç kuruş zam ya- pıldiği anlaşı'ır. Fakat bu fiatler - beklenen miktardan noksandır. Onun için ihracatçılarımız, bu” hatler üze- kontrol dairesinin üzümlerim ze yeni ve daba yüksek Fat tespit etmesi için İktisad Vekâleti nez- dinde teşebbüste bulunulacağı haber alınmıştır. Ayrıca Almanyadaki - ithalât Ürmalüki tafafiadar ihrasütçılar» mıza yüksek fiatle mühim sıpa- vişler sebebile üç,; döst günden beri üzüm piyasasında çok ha- raretli satışlar 'devam — etmekte- dir. Son Üüç gün içinde üzüm piyasası çok sağlamlaşmış ve fiatlerde 1,5 kuruş kadar yük. seliş olmuştur. 9 Numara üzüm- ler 15 kuruştan aşağı satılma- maktadır. isabet edenlerine böyle birer nışan taşı dikildiğini izah eder. Bu izahatı dinledikten sonra Hayret der ki: — İyi ki okların nışana isa- bet edenlerine taş dikmişler, ya isabet etmiyenlerine taş dikmek âdet olsaydı. memleket baştan başa mezarlığa dönetdi. Fıkracı| lardan itibaren SİNEMASINDA Busünkü seans- 2 m :EE BİRDEN ANSLAR DAT DYOR JASÜB - ENDAM - ve SES itibarile güzel kadın tipini yaratan ZARAH LEANDER Tarafından temsil edilen ŞARKILI - REVÜLÜ BÜYÜK FİLİM İLÂVETEN: PARAMOUNT JOURNAL Danslar 3,45—7,25 de DANSLAR il> huş'ur FİATLER: 30 — 40 — S0 CUMARTESİ TALEKEYE 115) KURUŞTUR Belediye Lâğımları islah etme- ge kırar verdi Eyelki gece ve dün şehrimize sürekli yağınarlar yağmıştır. Bu yüzden şehrin münhat yerlerine yağmur suları birikmişse de za- rvar olmamıştır. Hatta, şiddetli ve sürekli yağmurlara rağmen tramvay seferleri intizamla de- vam etmiştir. Yalnız Bahribâba parkı önünde ve Damlacık cad- desinde bir lâğım — patlamış, derhâl gönderilen ameleler tü- Yafından molozlar - temizlendik- ten sonra tamir edilmiştir. Belediye, şiddetli yağmurlarda İzmirin bazı semtlerinin su ak tında kaldığını göz Önünde tw- tarak buna mani olacak tedbir- leri almağı, lâzım gelen İâğım ları genişlettirmeği kararlaştır« miştir. İlk iş olarak Tilkilik ve İkiçeşmelik semtlerinin yağmur su arını denize dökecek ana lâ- gunları başka lâğımlara bağ- lamaktansa denize akıtmak mu: vafık görülmüştür. Gazi, İsmet paşa ve Fevzipaşa bulvarları- nın lâğımları muhteviyatı pasa- port binası yanından — denizç ökülecektir. Üç hafta sonra bu lâğımlar denizle birleşecektir. O vakit şehrin bazi münhat yer- lernde toplâanan sular med za- monlarında bile doğruca denize gökülecektir. Daha sonra Bah- ribabadaki — lâğımın — geniş'etik mesi ameliyesine başlanacaktır. Göztepe Partl ocağı kongresi C. H. P. Göztepe ocağı yıllık kongresi bu akşam saat 21 de Göztepede ocak binasında top- lanacaktır, Yıllık iş raporu okun- duktaa ve plânço tetkik edik dikten sonra yeni idare heyeti seçimi yapılacaklır. Maarif müdürü Bergamada « Maarif müdürü Bay Ali Rıza | Özkük, ilktedrisat mülettişlerile birlikte Bergamaya gimiş ve Maarif işlerini tetkik eylemiştir, Bay Ali Rıza bugün şehrmize dönecektir. iretmenler arasında temir İnönü okulu “eski ” büy öğretmeni Ba. Şükrüye Menkü Seferihisarın Hereke köyü öğ- retmenliğine, Muğlanın Datça kazası Çeşmeköyü eski öğret- meni B. Şeref Sezain Meneme- nin Hasanlarköyü öğre etmen» liğine tayin edilmişlerdir. İzmir Merkez Müdafasi Hukuk okulu öğretmeni Ba. Makbüle Tükel Bursa ili emtine, Yözgad İsmiet- paşa okulu öğretmeni Bu. Emik ne Gülpıear İzmir ili emrine ve “Ar, mecinyasının 11 inci sa- — yısı da zengin — münderecatla intişar eylemiştir. Bu sayıda Rar gıp Köse Mihalin musiki müzesi, — Kemal Yenginin Cezanne; Malik — Akselin Türk resminin - garp sanatine tesirleri, N. Papazoğ” lunun Yunanistanda heykel san* atı isimli yazılı ve diğer muhaf” rirlerin kıymetli makaleleri vardif. Tavsiye ederiz. Asık Mülzlere Manisada S. G. Moktubunuzu aldık. Babsey” lediğiniz yazı, şüphesiz ki pek çok kimseleri alâkadar etmiştif Bu hususta yeni bir malümatâ sahip bulunmüyoruz. Tabit bu mühim mesele ında u'î, neceklerimizi yazacağız. Şii vaziyet evelce de büdird'p': gibidir. Yani bu iki doktorum' keşifleri için Sikhiye V,% K müracaat etmişlerdir. Bir y müessesesinden aldıkları teklif cekleri belli değildir. vardır, no şekilde ıı%