27 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

27 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Sıvas - Ankara Telefon muhaverelerine başlandı İstanbul, 26 (Husut Muhabi- rimizden) Sıvas - Ankara arasında telefon mubhaverelerine bugünden itibaren başlanmıştır. Sıvas ile ilk konuşmayı, Na- | ha Vekili Bay Ali Çetin Kaya yapmıştır.. Karadeniz fırtınaları devam ediyor İstanbul, 26 (Hususi muhabi- rimizden) — Karadenizde şid- detli fırtınalar devam — etmekte- dir, Bir çok vapurlar Karade: nize çıkamamışlar ve boğazda kalmışlardır. Prens Seyfeddinin cenazesi Nakil —meselesi için Vekâletten soruldu İstanbul, 26 (Hususi muhabi- rimizden) — Geçenlerde ölen Mısır Prenslerinden Seyfeddinin validesi vilâyete müracaat ede- rek oğlunun cenezesini Mısıra nakletmek — istediğini bildirmiş ve müsaade istemiştir. Vilâyet, müsaade verilib verilmemesini Dahiliye Vekâletinden sormuştur, Yanan Kralı İngiliz - Yunan dostluğu bozulamaz, diyor İstanbul, 26 (Hususi Muhabi- rimizden) — Londrada bulunan Yunan Kralı ikinci Yorgi, İngi- liz . Yunan dostluk cemiyetinin Yerefine verdiği ziyafette bir Dütük irad etmiştir. Kral nut- ünda. Yunanlıların İngiltereye “elan — muhabbetlerinden bahsetmiş ve bu dostluğun hiç bir zaman bozulmıyacağını söy- lemiştir. Güneş kulübünde Bir karşılaşma İstanbul, 26 (Hususi muhabi- rimizden) — Çek ve Türk gü- neşçileri Güneş kulübünde kar- şılaşmışlardır. Müsabakaları, Çek güreşçileri 4-3 kazanmışlardır. Yunan takımı Güneş ve Fener takımlarile karşılaşak İstanbul, 26 (Hususi muhabi- timizden) — Enasis Yunan fut- bol takımı bugün şehrimize gel- Miştir. Yunanlılar ilk maçlarını Pazar günü yapacaklardır. Gü- heş ve Fener takımları Yunan- hlarla üç defa karşılaşacaklardır. Ölmemiş sanmışlar fakat... İstanbul, 26 (Hususi) — Dün Pransız shastanesinde ölen bir hasta, defnedilmek üzere götü- 'ülmuq ve fakat, mezara indiri- Eceği sırada vücudünde — tam bir hararet mevcud - olduğu mü- İRhede edildiğinden, tekrar has- l€ye getirilmiş ve — keyfiyet Toktorlara bildirilmiştir. Bunun trine ölü, dikkatlice ,muaye- Öceden geçirilmiş ve neticede lümün vukuu tahakkuk ettiğin *D, mezara götürerek gömül- Üştür, h Fransız zabıtası ün de bazı eşhas tevkif etti üris, 26 ( Radyo ) — Paris hb""' bugün de ihtilâl teşeb- * “sü etrafındaki tahkikata de- etmiştir. 9 haberlere göre, E“l*mk aleyhine dava — âçan t Poço Diyorg ile bir çok İMseler tevkif edilmiştir. iş teral Duşenbur, itham edil- Ve tevkif olunmuştur. miralay Doğu illerimizde çok mü him işler yapılacaktır Yapılacak işler için esaslı bir program hazırlandı. Köylü refaha İstanbul 26 (Hususi) — Doğu illerimizde ya- pılacak büyük ve mühim işler için geniş bazırlık- lara başlandığı ve bu illerde, köylüye refah ve- recek hususatın temnine azami gayret sarfoluna- cağı söylenmektedir. Son haberlere göre, yapılacak olan bülün işler için esaslı yapmışlardır. — 66 10— 4 gü— Vergiler birleştirilirse Beş senede yüzde 25 ten on beşe indirilecek. İstanbul, 26 (Husust muhabirimizden) — Vergiler'n tevhidi ha linde kazanç vergisi; yapılacak o'an zamla beraber, her sene yüzde iki tenzil suretile beş senede 25 den on beşe indirileceği söy- leniyor. Ulukışlada bulunan altin madeni Madenin beher tonunda 11 gram altın ve 250 «ram gümüş vardır Ankara, 26 (Husüsi muhabirimizden) — Maden arama ve tetkik enstitüsü, Ulukiş'a “civarındaki Bulgardağında bülunan. ve -200,000 ton tahmin edile : gümüşlü kurşun madenini tahlil ettirm ştir. Blde redile netkeolerer göre, “bu maden'n bir tonunda 11 gram altın ve 250 gram d-ı gümüş vardır. Yani yanız buradaki altın z 220 | Nısamıan milyonlari aE aot RAÇi > Metruk mallar müdü: lüğüne ait emlâk, şimdiye kadar bir Ermeninin elinde idi İs'anbul, 26 (Hususi muhabirimizden) — Firsri Rum ve Erme- nilerden kalmış olup Metrus âzım vıra Mallar müdürlüğüne ait olması gelen bir kaç'mılyon lira kıymet'ndeki malları giz.ice idare e anlaşılan Nisanyan sminde bir Ermeni, takibata maruz ka: anlayıca Mısira kaçmıştır. Bu adamın yakalanması ve hül hesab vermesi için lâzım gelen te ler alınmaştır. Arnavudlukta istiklâl bay- ramı şenlikleri ——— e— Kral Ahmed Zogo, sarayda büvük! bir ziyafet vermiştir Tiran, 26 (Radyo)— İstiklâl bayramı münasebetile Kral Ahmet Zogo, bugün sarayda büyük bir ziyafet vermiştir. Bu ziyafette, mebusan ve âyan reislerile Kordiplomatik ve bütün devlet ricali hazır bulunmuşlardır. Ziyaletten sonra, bir suvare tertip edilmiş, Prensesler ve bütün aristokrat ailelere mensup kızlar dans etmiştir. Belgrad, 26 (Radyo)— Yugoslavya matbuatı, Arnavutluk istiklâl baâyramı münasebetile sitayişkârane makaleler yazmakta ve Arna- vutluğun, başta Yugoslaya olduğu halde bütün komşularile dos- tane münasebat tesis etmeğe muvaffak olduğunu kaydelemektedir. Tiran, 26 (Radyo) — Arnavutluk Başvekili, bugün Corci Katri: yöoninin heykelini bir söylevle açmıştır. Bütün mahsullerimiz Ihrac edilmeden evel İktısad Vekâle- tinin lisansına tâbi tutulacak Ankara, 26 (Hususi muhabirimizden) — Buğday ile kömür de dahil olduğu halde bilümüm - mahsül ve maddelerimizin ihrac edilmeden evel İktisad Vekâletinin lisansına tâbi tutulması Heyeti Vekilece kararlaştırılmıştır. Pulluk fabrikası Senede 55 bin pulluk imal edebilecektir Ankara, 26 (Hususi muhabirimizden) — Ziraat Vekâleti, Anka- rada büyük bir pulluk fabrikası inşasinı kararlaştırmıştır. Bu fab- rikada, senede 55 bin pu'luk imal edilecek ve memleketin pulluk ihtıyacı bu suretle ucuzca temn olunacaktır. Toplantıya, umu: sin Üzer riyase; işleri görüşülmüş, | okunmuş, kabul kavuşacaktır. bir program hazırlanmıştır. İstanbul 26 (JHHusust mahabirimizden) — Doğu illeri valileri bugün Trabzonda mühim bir toplantı müfettiş B. Tah- etmiştir. İçtimada doğu illerinin bazı mühim kararlar verilmiştir. B. Stalin 19 sefir hakkında ta- kibat yapılmasını emretti Varşova, 26 (Radyo) — B. Stalin, Rusyanın mubtelif memleketlerindeki telirlerinden 19 unu mübaleletle it- hbam ederek haklarında kanont taki- bat yapılmasını emreylemiştir. Kamutayda | Yeni saylavların mazbataları kabul edildi Ankara, 26 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi bu gün Refet Ca- mitezin başkanlığında toplanmış ve münhal mebusluklara seçilen Dr. Hüsameddin Kural (Beyazıd), Vedid Uzgören ( Kütahya), Ne- cati Güner (Zonguldak), emekli Örgeneral Ali Said Akbaytuğ (Kocael:) nin intihap mazbattları edilmiş ve Ali pam Akbaytuğ. ile Necati Gü- nerin tahlifleri yapılmıştır. Devlet ormanlarından köylü- ek kanun hesine dair ve B. M. ievel 1937 ayı clis hesap- i encümeni mazba- tası okunmuştur. Meclis, pazartesi günü topla- necaktır. Şuşningin kitabı Viyana, 26 (A.A.) — B. Şuş- hing üç Avusturya namında bir kitap neşretm ştir. Mumaileyh bu kitabında serbest ve müsta- kil bir Avusturyanın mevcudiye- tinin mutlak bir zaruret oldu- ğundan bahsetmektedir. B. Şuşning Avusturyanın baş- hca vazifesinin Tuna devletlerile Tuna konfederasyonu ve Alman- ya arasında köprü teşkil etmek ve büyük kültürel Alman daire- sile irtibatı muhafaza eylemek olduğunu yazmaktadır. Almanyaya Mukabil teklifler yapılacak Londra, 26 (A.A.) — Havas Ajansının muhâbiri bildiriyor: Almanların iptidat maddeler satın alabilmeleri ve mamul mad- deler ihraç edebilmeri için müs- temlekelerde bir açık kapı re- jimi ihdas etmek. Almanyanın müstemleke - taleplerine — karşı ngilizlar - tarafından yapılacak ve Pazârtesi günü Fransız nazir- larına bildirilecek olan mukabil teklifler işte bunlardır. Bundan maada Hava ve Ha- rictiye Nazırları tarafından dün gösterilen faaliyet neticesinde eski garb veya silâhlarını ter- ketme meselesinin yeniden ihya edileceği zannı hasıl olmustur. Ha ; Sahite $ _.ğ_[yasî icmal Londra mülâkatı Lord (Halifaks) ın Almanya seyahati ilk neticelerini ver- meğe başladi. İngiliz kabinesi Lordun rapo- runu uzun uzadıya tetkik ve münakaşa ettikten sonra Alman- ya ile görüşülmeğe değer bazı esaslar mevcut olduğu kanaatine varmış olacak ki ilk iş olarak Fransız Başvekili ile Hariciye Nazırının Londraya davet edil melerine ve keyfiyetin bir de- fa da iki hükümet arasında müş- tereken tetkikine karar vermiştir. İşte bu karar neticesi olarak- tır ki Fransız Başvekili M. Ka- mil Şotan ile Hariciye Nazırı İvon Delbos yarın Londraya hareket ediyorlar. Londra arasında Almanya ile neye mal olursa olsun uyuşmak lâziım olduğu kanaatini müdafaa etmeğe baş- lıyanlar mevcud olduğuna göre Alman teklifleri içinde Fransız menfaatlerini doğrudan doğruya alâkadar eden bazı mühim nok- talar olduğu tahmin edilebilir. Zaten İngiliz kabinesinin de her hangi bir kat'i karar vermeden evel Fransız mesul ricali ile gö- rüşmeğe lüzum görmesi işin bu şekilde — olduğunu — işrab et- mektedir. Fransızların harici siyasetteki ve bilhassa bu siyasetin Alman- yaya taallük eden kısımlarındaki zihniyeti ötedenberi malümdur. Onlar kat'i ıztırar karşısında xalmadıkça, daha doğrusu siya- set sahasında Almanyaya karşı yalnız bırakılacaklarını anlama- dıkça her hangi bir müsaade veya tavizde bulunmayı akılla- rına bile getirmezler. Dünkü cumhuriyet Almanya: sını bugünkü Nasyonal Sosya- listlerin kucağına atan zaruret- ler içinde Fransa siyasetinin bu anlayışsız zihni- yetine mühim bir pay ayırmak lâzımdır. Eğer Fransız ricali son üç dört sene zarfında zorla kas bul ettikleri müsaadatın yüzde ellisine bundan on on beş sene evel o zamanki demokrat Al- manyaya vermeğe razı olsalardı muhakkaktır ki bugün cihanın vaziyeti her noktai nazardan bambaşka olurdu. Fransada iktidar mevkiinde sol cenah mensuplarının bulun- masına fazla miktarda bel bağ- lamamak lâzümdır. -Avrupanın vaziyetini kavrayış bakımından Fransada sol cenah ile sağ ce- nah arasında ufak tefek nüans farklarından başka bir ayrılık yoktur.. Nitekim daha müzakere ve münaka; esasları — ortaya atılmadan bile Fransız gazete- leri şimdiden büyük bir telâş eseri göstermeğe başladılar. İki devlet ricali arasında mü- nakaşa edilecek mevzular acaba neler olabilir? Bu noktada res- mi makamların ilhamatını bek- lemeden bile hakikate çok ya- kın bir takım faraziyeler yürüt- mek mümkündür. Bugün için Almanyanın en çok ehemmiyet verdiği ve bina- enaleyh karşı grupla uyuşmak için şart olarak ileri süreceğine şüphe edilemiyecek — olan iki esaslı mesele vardır. Merkezi Avrupa işi ile müstemlekelerin iadesi mddeiyatı.. Artık umumiyetle kabul edıl— miş ve anlaşılmış bir haki ki Hitler Almanyası, Mussolini İtalyasına muavenet ve müzahe- retini ancak merkezi -Avrupada serbest bırakılmak kaydile ver- miştir. gazeteleri ve âmiller Bundan iki, üç sene evel Vi- yanada Başvekil Dolfusün kat» lile neticelenen Nasyonal Sos- yalist baskını yapıldığı devirlerde yirmi dört saat içinde Brenner hudutlarına bir kaç kolordu asker tahşit ederek vaziyete hâkim olan İtalya artık tarihe karışmış. tır. Şimdi bilâkis Almanyanın Avusturya üzerindeki müddeiyatını ve hatta bir bakımdan Çekoslo- vakya hakkındaki metalibatını terviç ve teşci eden bir İtalya vardır. Avusturya şimdiye kadar herhangi bir hükümet darbesile bir Alman eyaleti haline gelme: mişse bunun saiki Mussolini de- ğil Ren hududunda nöbet bek- liyen Fransız askerleridir. Diğer taraftan evel ve ahir ileri sürdüğüm gibi bugün İngil- terede — Almanya ile uyuşmak pahasına bu hükümetin eski müstemlekelerini kendisine iade için kuvvetli bir cereyan vardır. Ancak İngiltere bu noktada bir müzakereye girişebilmek ve müs: pet bir neticeye varabilmek için tıpkı merkezi Avrupa mesek- sinde olduğu gibi evelemirde Fransa ile uyuşmak, onun mu- vafakatini almak zaruretindedir. Alman — müstemlekelerindey mühim bir kısmı İngilterenin elinde ise diğer kısmı da Fran» sızların işgali altında bulunmak- tadır. Acsba — Fransa Almanların Avusturyayı, velevki zevahiri kür- tararak, kendilerini ilhak edip kuvvetlenmelerine ve Çekoslo- vakyadaki kuvvetli Alman ekak- liyeti meselesini kendi lehlerine bhalletmelzrine ne dereceye kadar muvafakat edecektir?. Saniyen — Almanların umumi harbten evelki müstemlekelerini istirdad ederek iptidai maddeler bakımından bütün dünyanın yar- dımından müstağni kalmaları Fransanın ne dereceye kadar işine gelecektir?. Vakıa bunlar öyle hâdiselerdir ki Fransa istese de istemese de bir gün olacak, zaman onları gene Almanya lehine hallede- cektir. Fakat o zamana kadar da Mütarekeden şimdiye kadar olduğu gibi bütün dünyaya rahat bir nefes almak, bir huzur gör- mek nasib olmıyacaktır. Siyasette marifet herhangi bü müsaade veya tavzili mecbur olmadıkca, kal'i ızlırar vaziye tine düşmedikce — vermemekte değil, fakat onu tam zamanında yaparak mukabilinde ayni dere- cede ehemmiyete malik tavizat elde etmektedir. İşte Fransız devlet adamları bu korkunç, fa- kat tabii hakikati ne dereceye kadar anlamış o'duklarını Lomw drada yarınki mülâkatta göste- receklerdir. Hamdi Nüzhet Çançar ——— ?/ .— İzmir telefon şirketi Sağın alınma mukavelesi Vekiller Heyetine gidiyor Ankara, 26 (Hususi muhabi- rimizden) — İzmir telefon şir- ketinin satın alınma mukavelesi, bugünlerde tasdik edilmek üzere Nafhıa Vekâletince Vekiller Hey- etine verilecektir. Rusya Donanmasının yerini değiştiriyor.. Berlin, 26 (Radyo) — Sovyet Rusyanın, Kroniştadla Finlândiya körfezini terkederek, donanma:- sını Mormanska nakledeceğini Anerif gazetesi yazıyor.