4 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

4 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

ANAL Japonlar, Şanghayda . yazlı mıntakaya da girdiler ... Çinliler el bombalarile Japonlara hücum ettiler, kanlı hâdiseler oldu, panik çıktı Tokyo, 3 (Radyo) — Japon | kabinesi, bu gün Prens Kano- yonun riyasetinde toplanmıştır. Bu içtimada Harbiye — Nazırı Suçuyama, askeri vaziyet hak- kında malümat vermiş ve — bu hafta içinde Rusların, Çine elli bombardiman tayyaresi gönder- diklerini bildirmiştir. Şanghay, 3 (Radyo) — Ja- ponlar, Nankin üzerine ilerlemek- te devam ediyorlar. Son haberlere göre, — Japon orduları, Nankine elli kilometre yaklaşmışlardır. Şanghay 3 (Radyo) — Bugün altı tabur Japon askeri, beynel- milel imtiyazlı mıntakaya gir- miştir. Bu hâdise, kanlı akıbet- lere sebebiyet vermişiir. Zira bu mıntakada, üç milyon Çinli vardır. Bunlar Japon askerinin beynelmilel imtiyazlı mıntakaya girdiğini görünce feryadı kopar- mışlar, türlü hâdiseler çıkar- mışlardır. Bir Çinli, dört katlı bir bina- nın tepesinden atlıyarak, “Ya- şasın Çin, diye bağırmıştır. Diğer bir Çinli, el bombasile lanonların Üzerine vürümüs ve bir kaç Japonla bir İngiliz po- lisini yaralamıştır. Patlıyan bom- ba, üç Japon neferini öldür- Müştür. Bütün bu hâdiseler, beynel- milel imtiyazlı mıntakada panik tevlid etmiştir. Şanghay, 3 (Radyo) — İmti- yazlı mıntakaya giren Japon askerleri üzerine el bombasile hücum eden üniversite talebe- sinden bir genç, derhal kurşuna dizilmiştir. Japon askerleri, İngiliz askeri kamyonlarını durdurmak istemiş- lerdir. Bunun üzerine, bazı hâ- diseler olmuştur. Japon askeri, bir geçid resmi yaptıktan sonra imtiyazlı mınta- kayı terketmiştir. Şanghay, 3 (Radyo) — Japon tayyareleri, bugun (Kaoşang)ı bombardıman etmişlerdir. Atı- lan bombalardan yüzlerce insan ölmüştür. Nankin üzerinde iki defa uçan Japon tayyarelerinden ikisi Çin tayyare toplarının ateşile düşü- rülmüştür. Pariste İhtilâl teşebbüsü tah" kikatı devam ediyor Paris, 3 (Radyo)— İhtilâl te- gebbüsü etrafındaki — tahkikata devam olunuyor. Zabıta birçok yerlerde silâh, bombaları, hartuç vesaire bulmuş ve müsadere etmiştir. el Son haberler, Marsilyada mü- | him şahsiyetlerden beş kişinin Yakalandığını bildirmektedir. Atlas denizinde Korkunc fırtınalar var Paris, 3 (Radyo) — Atlas de- Bizinde bir fırtına Vardır. “Son gelen haberlere göre, bir Hilep kaybolmuştur. Yolda bu- korkunç | 'Ban vapurların akıbetinden en- işe ediliyor. Alman gençlik teş- . kilâtı şefi Tahranda İstanbul, 3 ( Hususi ) — Alman gençlik teşkilâtı lideri Fon Şirah, tayyare ile Atinaya varmış ve karşılanmıştır. Yunan gençlik teşkilâtı, Fon Şirah şerefinde ziyafet vermiştir. Ziyafet esnasında, Yunan gençlik teşkilâtı hakkında konuşma- lar olmuştur. Fon Şirah, öğleden sonra tayyare ile Tahrana müteveccihen hareket etmiş ve Radostan da geçmiştir. Tahran, 3 (Radyo) — Alman gençlik teşkilâtı lideri Fon Şirah buraya vasıl olmuş ve karşılanmıştır. rezsidit Ihtilâlciler Madridi tekrar topa tuttular Top ateşi, akşam geç vakte kadar devam etmiş, büyük tahribat yapmıştır Bibao, 3 (Radyo) — Cumhuriyetçi İspanya komünistlerinden Gon Jales Garçiya, saklanmış olduğu duvar arasında bulunmuştur. Gon Jales Garçiya, Bilbaonun zaptından evel yüzlerce Franko taraftarını harb divanına vermiş ve bunların kurşuna dizilmesinde âmil olmuştur. Madrid, 3 (Radyo) — İhtilâlciler, basküllein Bombardıman, akşama kadar devam etmiş ve büyük tahribata sebebiyet vermitir. İnsanca zayiat deıeını belli d Fransa harbiye büdcesibu sene şişkindir — aa Parlâmento, beş milyar 72 milyon frank. tan ibaret olan büdceyi kabul etti.. Par's, 3 (Radyo) — Fransız parlâmentosu, bugün öğleden sonra toplanmıştır. Bu toplantıda, Harbiye Nazırı B. Daladiyer söz al- miş ve Harbiye büdeesini uzun uzadıya müdafaa ederek, bu büd- cenin aynen kabulünü istemiştir. Parlâmento, kısa bir münakaşadan sonra beş milyar 72 milyon franktan ibaret olan harbiye büdcesini tasvip eylemiştir. A el Marmara denizinde bazı yelkenliler battı denizinde şiddetli fırtınalar Madridi tekrar top ateşine Id r İstanbul, 3 (Hususi) — Marmara hüküm sürüyor. Son gelen haberler, fırtıma yüzünden bazı yölkenlilerin battığını bildirmektedir. Yunanistan, 36 askeri mıntakaya ayrıldı DOLU Atatürk Amerikalıların ma- dalyasını kabul bu- yurdular.. Ankara, 3 (A.A.) — Cum- hurreisi Atatürk beynelmilel Mark Tvain cemiyeti namına Amerikadan kendilerine takdim olünün . bir. müdalyayı : kabal buyurmuşlardır. Altın olan düüdalyağin - bir. yüzünde Mark Tvainin kabartma resmi ve arka yüzünde şu yazı vardır: Kemal Atatürk Modern Ro- mulus 3. General Kâzım Özalp İstanbulda.. İstanbul, 3 (Hususi) — Milli Müdafaa Vekili General Kâzım Özalp, bugün Ankaradan gel miş ve istasyonda dostları tara- fından ksrşılanmıştır. Noakliyat müsteşarlığı İstanbul, 3 (Hususi ) — İktı- sad Vekâletinde bir nakliyat müsteşarlığı ihdas edileceği ve bu müsteşarlığa B. Sadullahın getirileceği söyleniyor. Murahhaslarımız Romanya Ticaret Na" zırı tarafından kabul edildiler Bükreş, 3 (Radyo)— Roman- ya Ticaret ve Sanayi nazırı B. Bozdie, Türkiye-Romanya Ticaret müzakerelerini idare etmek üzere buraya gelmiş olan Türk murah- haslarını kabul etmiştir. Murah- haslar, Türkiye sefiri B. Ham- | dullah Tanriöver tarafından tak- dim edilmiştir. Münihte Bir tayyare kazası Berlin, 3 (Radyo) — Münih hava istasyonunda feci bir hâ- dise olmuştur. Bağdad seferini yapan yolcu tayyaresi, bareket ettikten aâz sonra 'yere düşmüş, pilot ölmüş ve mürettebattan dört kişi ağır surette yaralanmıştır. Feci bir tren kazası Brüksel, 3 (Radyo) — Brüksel Liyej treni, bir kaza neticesinde hattan çıkmıştır. Yolculardan 6 kişi ağr surette yaralanmış ve derhal hastaneye naklolunmuştur. Sahife $ Ticaret politikamız ve ecnebi matbuat Sofyada çıkan Mir gazetesi, bu mevzu etrafında yazdığı makalede ne diyor *“Mir, gazetesi, yazdığı bir makalede hükümetimizin son zamanlarda Orta Avrupa dev- letlerile ticari münasebetler te- min maksadile ciddi bazı teşeb- büslere giriştiğini ve bunlardan maada şimdiye kadar ticaretinin zayıf gittiğiuzak bazı devletlerle de sıkı ticaret münasebetleri kurmakta olduğunu kaydettikten sonra bu münasebetini Baltık devletlerine teşmile çalıştığını; bu günlerde harpten sonra mey- dana gelen Letonya, Estonya ve Litvanya gibi devletlerle Avusturya, Çekoslovakya, İsveç, İsviçre ve Yugoslavya devletleri arasında yeni ticaret müzakere- lerinin devam ettiğini kaydet- mektedir. Gazeteye göre, Türkiye cum- huriyetinin takip ettiği — ticari politikanın kendine mahsus bir hususiyeti vardır. Türkiye hü- kümeti ticaret — muahedelerini çok kısa zamanlar - için akdet- mektedir. Bunun sebebi beynel- milel ekonomik — vaziyetlerden istifade edip kendi — ihracatına pazar bulabilmek için veya bu- raya uzun müddet bağlı kalma- masını temindir. Bugün — Türk ticaret politikasını dirije eden- leri en ziyade düşündüren cihet Türk ihracatını ne yolda ve na- sıl fazlalaştırmak lâzım geldiği- dir. Türkiye bu günkü gümrük himaye siyasetinde esasen çok büyük bir ifrata gitmiştir. Bunu daha nihai bir şekle götürmek, alâkadar devletler üzerinde bü- yük bir aksülâmel yapmak de- mek olacaktır. Son seneler zarfında Türkiye ihracatı kendisine dost olan devletler tarafından bile müşkü- lâta maruz bırakılmaktadır. Türkiye gümrüklerinde tatbik edilen bu müfrit himayecilik sisteminin neticesi olarak Tür- kiye ticaret blânçosunda müte- reddit bir muvazene meydana gelmiş ve hükümet çok dürüst ve çok eski bazı pazarlarını kaybetmiştir. Böylelikle Türkiyenin incir, kuru Üzüm, ceviz, fıstık - gibi başlıca ihracatı bu yüzden pa- zarsız kalmıştır. Bunlara, ha- riçte Yunan ve Bulgar tütünle- rine faik tutulan Türk tütünlerini de ilâve edebiliriz. Türk ibracatını tehdid eden Polonyalılar, bir Rus tre- nine tecavüz ettiler Ruas maslahatgüzarı, Polonya Hariciye Nezareti nezdinde protestoda bulundu Varşova, 3 (Radyo) — Geçen ayın yirmi dokuzunda Dubrovo istasyonunda tevkif edilen ve araştırma bahanesile memurları s0- yulan Rus treninin bir vagonu İyakılmıştır. İstanbul, 3 (Hususi) — Yunanistan, yeni teşkilât yaparak, mem- leketi 36 askeri mıntakaya ayırmıştır. Ba mtilaledi her birinde bir firka asker bulundurulacaktır. büyük program hazırlanmıştır. Rusyanın bura maslahatgüzarı, bugün Polonya Hariciye Neza- retine giderek protestoda bulunmuş ve derhal tahkikat yapılarak müsebbiplerin tecziyes'ni istemiştir. Şehir gazinosunda büyük varyete Uzun kış gecelerini neş'e ve zevkle geçirmeniz için ŞEHİR GAZİNOSU kapalı kıs. mında tadilât yapılarak mükemmel kışlık iki büyük mavi salon ve Amerikan Bar mey. dana getirilmiştir. İstanbulun Gardenbar artisleri angaje edilmiş ve kış mevsimi için Riyaseti Cumur orkestrasından yeni ayrılmış bir saksifonla Yunan ses kraliçesinin dahil olduğu daha dört müzisyen mevcut kadroya ilâve edilerek fevkalâde muhteşem bir müzik ve on varyete artisti ile bayramın birinci günü açılacaktır. Müzik saat 21 de, numaralar saat 22 de başlar. Gazino her gece sabah saat dörde bBadar a-ık kalacaktır. bu vaziyet, Türkiye hükümetini bu işde ciddi bazı tedbirler al- mağa ve Türkofis umum müdü- rü Burhan Zihni gibi elemanlarını ciddi surette çalış- tırmağa sevketmiştir. Böylelikle Türkiye hükümeti yeni dış pa- zarlar aramağa ve organize et- meğe çalışmaktadır. Gazete bundan sonra ihracatı bazı primler vermek suretiyle teşvik eden sistemden - ve bu sistemin bilhassa ziraat memle- ketleri tarafından tatbik edil- mekte bulunduğundan ve bu gibi memleketlerin bu sistem sayesinde ecnebi rekabetine kar- şı durabildiklerinden bahsettik- ten sonra Türkiyenin de son zamanlarda bu sistemlere rücu eylemekte olduğunu yazmakta- dır. Makaleye göre, Türkiye hü- kümeti, ihracat tacirlerine ikra. miye vermekle tereddüdlerin fe- lâketengiz neticelerini önlemeğe ve her hangi bir pazarın oşya fiatlerini tebdil teşebbüslerine karşı tüccarları korumağa çalış maktadır. Meselâ her hangi bir tacir malını yüksek fiat arzeden muayyen bir pazara sevkedece- ği zaman hükümet derhal mü- dahale ederek tacire başka ve yeni bir pazar göstermektedir. Bu sonuncu pazarda ayni mal daha düşük bir Fiat arzetse bile aradaki fark tüccara hükü- met tarafından — verilmektedir. Baunun gayesi ihracat hacmini genişletmekten ibarettir. Türkiye hükümeti bu husustaki ikrami- yeleri kendi idaresinde bulunan bankaların konsörsiyomunun yar- dimile ödemektedir. Bankalar, ihraç edilecek malın tutarına göre avanslar vermektedir. Hü- kümet bu hususta tüccarlara bü- yük yardımlarda bulunmaktadır. Türkiye cumhuriyeti işbu ik: ramiyelere aid avanslardan alı: nacak faizin yüzde on ikiden yedi buçuğa indirilmesini temin etmekle ihracat tacirlerine bü- yük bir kolaylık yapmakta ve böylelikle kendi ihracatının hac- mini yaymağa çalışmaktadır. Hü- kümetin bu yardımlarından mem- nun olan İstanbul ihracat tacir- leri, kendi aralarında, branşla: nna göre, birlikler meydana ge- tirerek İüzumsuz — rekabellere meydan vermemeği kararlaştır- mışlardır. Muharrir: “Bu izahat ve bu malümat bizim ticari işlerimizi düzeltmek hususundaki teşebbüs- lerim ze yardım eder kanaatim deyim, demektedir. Suriye Başvekili Şerefine ziyafet vermişler Paris, 3 (Radyoy — Fransa Haric'ye Nezareti Müsteşarı B. Fransuva Dö Tetsan, bugün Suriye Başvekili B. Cemil Mar- dam şerefine bir ziyalet ver» miştir, Arazi meselesinden çıkan kavga Cumaovası nahiyesinde Gö- rece köyü yakıninde Çamurdere mevkiinde bir vak'a olmuştur. Süleyman oğlu 45 yaşında Hü- seyini, bir kavga neticesinde ayni köyden Mustafa oğlu Abdullah bıçakla sol böğründen ağır su- rette yaralamıştır. Kavganın se- bebi bir arazi meselesidir. Ağır yaralı Hüseyin Memleket hasta- nesine kaldırılmış ve Abdullah yakalencıstır, önemli