23 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

23 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmi yedinci yıl No. 7389 L3 Sayın misafirimiz, Ankarada bir çok müesseselerimi ziziyaret etti Suriye Başvekili, dün gece Şama hareket etti Ekselâns Cemil Mürdüm, Türkiye - Suriye dostluğun: dan hararetle bahsetmiş, çok iyi intibalarla Ankara-| te vexe kader devam “eden Avam dan ay . . Yang-çe hâdisesi Hamdi Nüzhet Çançar Taponların — Yangeçe — nehrinde Amerika ve İagiliz harb ve ticaret gemilerini bombardıman etmelerinden çıkan mesele hâlâ kapenmış değildir. Vakıa japonlar bombardımanı b maroz kalan — hü: bir teşebbüste bur kit bırakmadan kendi- liklerinden bu devletlere bizer nota werdiler, hüdisaden —müteessif olduk- darım, tahkikat yapacaklarını, müteca- sirleri tecziye edeceklerini bildirdiler, hulâsa bu gibi milletleraran meseleler. de mutad olan merasim ve teklifatın hbepsini — kendiliklerinden yaptılar. Fakat buna yağmen hâdise ve bundan mütevellid heyecan bâlâ devam ediyor. Sebebi de şadur: japonlar Çine deki son hareketlerine başladıkların" danberi bu gibi hâdiselerin arkam biç kerilmemiş ve japonya her hildi- Beraber japon kumandanları da bi SGmrerr görrammi e —ei damnan edip gitmişlerdir. Son büdise ba gibi vak'aların tam on üçüncüsünü teşkil etmektedir. İşte Avrupa ve Amerikada iti- madsaızlık uyandıran hâdiselerin böy- le dikkate şayan bir surette temadi etmesidir. Nitekim Amerika cumhur. reisi bütün japon hükümet ve dev- let adamlarına bir nevi açık İtimad. mzlık teşkil eden bir nota ile emsali hâdiselerin bir dahba tekrrür etmiye- ceğine dair bizzat japon imparaloru. nün teminat vermesini taleb etmiş ve bu taleb bu güne kadar cevabuz kalmıştır. y Son baberlere göre İngiltere ve hatta Fransa hükümetleri Uzak Şark- taki kuvvetlerini tezyit etmeğe karar yermişlerdir. Buna bakıb da (Yang-çe) hâdisesinin — beynelmilel bir ibtilâta yol açacağına çimdiden hükmetmek bata olur. Fikrimize kalıren, bu hüdise ta. bil tekâmül seyrimi takib ederek za. man ile bermutad - diğerleri gibi ka- panacak, fakat Avrupada yeni bir siyast vaziyetin tebellür etmesine yol açacaktır. Amerika bu güne kadar Avrapa ve dolayısile dünya - işlerine kanç. maktan içtinab etmiştir. Yangçe bi- disesi işte Monroe nazariyesine — isti. vad eden Amerikanın bu siyasetini değiştirmesine vesile teşkil edecek gibi görünüyor. Versay sulh müabedesinin mü. zakeresi esnasında sütten ağzı yanmış olan “reis — Vilson " meselesindanberi Amerikalılar yoğurdu üfliyerek — ye. meğe başlamışlar, yani lehlerine ol. san, aleyhlerine olsun —Avrapa ve dünya — işlerine — burunlarını - sokma: mak hakkındaki Monroe nazariyesine tekrar avdet etmişlerdir. Amerikada iki esaslı siyasi parti vardır. Camhuriyetçiler mutlak çekil. de Moaroe — namriyesinin tatbikine taraf tardırlar. Şimdi iktidar —mevki.: inde bulunan demokratlar ise — icabı halinde Monroo Bazariyesinden fede- kâzlık edilebileceği - ve Amerikanın dünya işlerine karışması lâzrmgeleceği tezini müdafan ederler. Fakat Ames rikada umumt efkâr Monroe nazari. yesine çok beğlı olduğu için hayatt bir zaruret ortaya çıkmadıkça demok. rzatlar bu fikirlerini — tatbik sabanna koymağa cesaret edememektedirler. — Sona 8 inci sahifede — —— Hergün sabahları (İzmir) de çıkar, siyasal gazetedir Ş çe ı B. Cemil Mürdüm Ankara, 22 (Husust muhabi- rimizden) — Suriye Başvekili Ekselâns B. Cemil Mürdüm, bu e e eet ziyaret etmiş ve ricalimizle te- maslarda bulunmuştur. Sayın m safirimiz şerefine bu gece Anadolu kulübünde mükel- lef bir ziyafet verilmiştir. Ankara, 22 (Hususi) — Müh- terem misafırimiz Suriye Başve- kili Ekselâns Cemil Mürdüm, bu sabah Gazi orman çftl Kara kış Birden bastırdı Etrafa kar yağıyor. Dünkü fir- İzmirde geçen yıllarda bir kar yağışının hatırası İstanbul Rasadhanesi müdü- rünün dedği çıktı. Beklendiği haber verilen fırtına dün sabah birdenbire patladı ve muhtelif yerlere kar yağmağa başladı. Firtina, dün " sabah ansızın çıkmıştır. Bütün gece şehrimize ve civarına yağmur yağmış, saât ikide çok sürekli boşanan yağ- murdan sonra bava - tabakala- rında burüdet - başladığı — için sabaha karşı yıldız. esmiş ve fırtına alâmetleri belirmiş, de- nizdeki vapur ve yelkenliler müşkül vaziyette kalmışlardır. Sabahleyin erkenden — denizin Suriye Başvekili Bay Cemil Mürdüm istanbuldan geçerken Felemenk Uzak Şarkta Ingiltere ile el ele vermeğe hazırdır. Telefon: 2776 - ——— ccaccocvckcvçcocococoeceocoecjvjvvooeccr Avam Kamarasının evelki akşamki celsesinde anmisa ae —— — M B.Eden, Avam kamarasında mühim beyanatta dostluk halesi tesis etmiş Londta, 22 (Fadyo) — Dün gece kamarası — içümmada, — Başvekil B. Çemberlayadan sonra kürsüye gelen Hariciyo Nazırı B. Eden, harici vazi- yeti hulâra ederek uzun beyanatta bulunmuş ve ezcümle çanları söyle: miştir: — Müstemlekeler — meselesinde, başka devletler ve bilhasaa Portekiz aleyhine Almaaya ile pazaclığa giri- geceğimiz asılsızdır. Biz, İngilizler için ceki sistem siyaset ölmüştür. İu- Biltere, hiç bir devletin menafüini ihlâl etmek istemez, Bu böyle olduğu gibi, Avrupada diğer devletlerin zara- fına bir w akdetmek de aklı- mızdan geçmez. B. Eden, Uzak Şakta devam eden hâdiseler hakkında da demiş- tir ki: — Uzak Şarkta sulhun bir an evel iadesini temeani ediyoruz. Öra- da beynelmilel bakımdan taahhüd et. tiğimiz vazifeler vardır. Buadan de- Tayı Amerika ile damli bür temas halinde bulunayorur. —— Negüs Amerikaltlara —x hitab edecek M. Eden lagiltere Hariciye Narırı, sözleri-? ne devamla çunları ilâve eylemiştir: — İagilterenin dostları az değil. dir. Fransadan başka, Türkiyeden Çe- kozlovakyaya kadar uzanan bir dost- gezmiş, İsmetpaşa ve Gari ens- titülerini dolaşmıştır. x Ankara, 22 (Husust muhabi- rim'zden) — Sayın misafirimiz el BAA MKARNGİ Mürdüm, bu gece Şama müte- veccihen harekt etmş ve istas- yonda büyük merasimle uğur- lanmıştır. Sayın misafirimiz, Türkiye-Su- riye dostluğundan hararetli bir Ksanla bahsetmiş ve çok iyi intibalarla Ankaradan ayrıldı- ğını söylemiştir. Otomobil diyece satın alınmasına karar verilen 12 otobüs yerine 12 trambös alınına- © kararlaştırılmıştır. Trembüsün ter- cih edilmesi bunların, diğer — otobüs lere mazatan daha geniş, rahat olma: *1 ve fazla yolca #lmasıdır. Bunlara 22 kişi oturabilir; trambüslerin — iki kapım — vardır. - Belediye cacümeni, bunların derbal' sipariş edilmesini kararlaştırmıştır. İzmir imar sahasında inça edile cek Adliye sarayı ve modern hapis. have binası için do arsa ayrılımıştır. Londra, 22 (Radyo) — Habeş İmparatoru Negüs, Noel yortusu- nun birinci gecesi, Amerika aha« lisine hitaben radyoda mühim bir söylev verecektir. Negüsün bu söylevi, merakla beklenmek- tedir. Bu arsalar cumühüriyet meydamı ar. kanında, belediye sarayımın iaşa edi- leceği yerin eivarınd Cezası bir seneden yakarı olmiyan mahkümlar bu binada bulunacaklar, Burası ayni za: kilhane o! eşhur Kello da vefat etti Vaşington, 22 (Radyoj — Kelb log, müptelâ olduğu — zatörreeden kurtulamıyarak 81 yaşında olduğu balde dün gece saat 1,20 de vefar etmiştir. Meşhar Briyan-Kellog misakını imzalıyan Kellog, bir müddet siyasi bayattan çekilerek avukatlıkla mep- gel olmuş; 929 Nobel — mükâfatım kazanmış, 930 da da Lâhey adalet divanına bükim tayin edilmişti. Saint Paul, 22 (AA) — (Mim- nesota) zatürreeden muztarib bulu- nan B. Kellöğ dün akşam 81 yar gında olduğu halde vefat etmiştir. Mütevef fa meşbur. Kellog misa- kımı imza etmişti. Goolidyein riyasetinin sonunda siyast bayattan çekilerek cski mes. || leği olan avakatlıkla meşgual olmağa || başlamıştı. 1929 da Nobel sulh mü- || kâfatımı alan Kellog 1930 da bey: melmilel Lâhaye divanına hükim tayin edilmişti. durgün haline aldanan ve açı- lan bir kaç balıkçı, fırtına pat- layınca sandallarını körfez sa- hillerinde terketmekten başka çare bulamamışlardır. Dalgalar, bu sandalları Konak vapur iske- lesi önüne kadar sürüklemiştir. Açık denizde kaza olup olma- dığı mechüldür. Dün fırtına yü- zünden İimanımızdan hiç bir va- pur hareket etmemiştir. Körfez vapurlarının normal faaliyeti bile aksamıştır. Birinci kordon, dalgaların hü- cumuna uğramıştı. Rıhtımın bir — Souu 8 inci sahifede — bir eser.. kaz bulundu Ingiltere, Türkiyeden Çekoslovakyaya kadar bir bulunuyor uk halesi teşis etmiş bulunuyorus. Amerika ile olan münasebatımızda *00 'derece samimi ve dostanedir. B. Edeain verdiği izahet, İşgi partisine mensub — saylavlarca yeter görülerek, kamara riyasetine verilmiş olan istizah takriri geri alınmıştır. Avam kamarası, ba gün tekrar — Sanu8 inci sahifede — ——— ee — Yunan kralı Seyakati hakkında Başvekile izahat verdi Atina, 22 (Radyo) — Kral ikinci Jorj, bu gün Başvekil Ge- neral Metaksası kabul etm'ştir. Başvekil, vaziyet hakkında Krala uzun izahat vermiş ve Kral da, seyahati esnasında könuştuğu rical ve Devlet reislerile edin- diği intibaları Başvekile bildir- - ANADOLUDA İki gün sonra okumağa başlıyacaksınız! Zabıta romanlarının bir şaheseri.. O kadar ki, ilk tef. rikagı okuduktan sonra bırakamıyacaksınız!. KIZIL AKREB En çok sevdiğiniz, en meraklı ve en heyecanlı zannettiğiniz roman'ardan daha yüksek ve bütün dünyada çok alâka görmüş Bir yazı serisi Güzide yazı arkadaşımız Doktor ESAD HATİBROĞLUnun ANADOLU Trine bazırladığı çok mefis, münevverlerin, hekimlerin, Mmuallimlerin, terbiyecilerin, herkesin okuyacağı bir yam serisi.. Bu günlerde bekleyiniz! miştir. işleri Şehir değil, trambüs alinacak ——— |Hapishane ve adliye sarayı için arsa ayrıldı. Garaj plânı da bu hafta içinde hazırdır ——L Şehir Meclisinin kararı ile bele- | Ayrılan yer 12,000 metre mürabi bar / gecişliğindedir. 200 bia İiraya çıkacaktır. Şehir garajınıa plâaı, ber lediye fen heyetince bir. haftaya ka. dar hazırlanacaktır. — Garâj, iki katlı olacak, taksiler üst katta, — otobüsler alt katta düracaktır. — Taksilerin: âst kata — çıkıb inioeleri için helezonlu merdivenler inşa edilecektir. G bir — atölyesi, — müşteri beklemeğe mahsus gazino ve kahvesi, parkı, yedek Tevazım, benzin” ve yağ satış yerleri, şoförler kulübü ve duş yerleri olacaktır. Plân bazırlandıklan sonru tasdik içiu — Nafta Vekâletine gönderilecektir. Fnar — gazinosu için Kültürpatk. taki serde » çiçekleri — yetiştirik mesine kı ilmiştir.