23 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

23 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

Bu günkü program İstanbul radyosu: Öğzle neşriyatır. 12,30 Türk m :S kisi; 12,50 havadisler, 13,05 Türk 13,30 Hafif mus ki, Akşam neşriyatı: musksi, — 19,30 kol 20 Türk musikisi, 20, raporu, 20,33 A apça neşriyat, 20,48 Türk muskis, 21,15 Stüdyo orkesirası, 22,15 - Ajans haberleri, borsa, 22,30 Sololar, 22,50-23 son haberler, 23 san. Avrupa radyo istasyonlarının bu geceki neşriyatlarından müntehap parçalar: Hafif konserleri 6,45 Paris Kolonyal: plâk mu- sikisi, 7,10 Berlin kısa dalgası: Karışık musiki, (8,15: Devamı), 9,20 Paris Kolonyal: Plâk, 10,30: Keza, 11,30: Keza, 13 Keza, Berlin kısa dalgası: Hafif musiki (14,15 Dev mı) 13,10 Bükreş: Karışık plâklar (14,30: Hafif P'âklar), 14415 Pars Kolonyal: Konser nakli, 15: Keza - 17,45 Berlin kısa dalgası: Eğlenceli karışık musiki 18,30 Peşte: Çigan orkestrası, 18,50 Berlin kısa dal- gası: Karışık — musiki, 19,30: Peşte; Seyrüsefer heyeti orkes- trası, 19,45 Berlin kısa dalgası: Bardo muzika, 20,10 Lüypzig: Otto Fricke orkestrası ve erkek korosu, 20,15 Prag: Asker mu- tikası, 20,40 Varşova: De Falla« ma balet sükti, 21,15 Bükreş! Eski Noel halk şarkıları, 21, dalgası: Karışık radyo ve orkes: trası, 23,45 55 Brüno: Orkestra, 22,15 Tokyo kısa, Bükreş: Hafif musiki nakli, 23,30 Stüttagrt, Laypzig: Hafif musiki, Operalar, operetler: 15,25 Berlin kısa dalgası; ÜUvertürler, 16,40: Operet musi- kisi, 18,30 Moskova: Bir opera piyesinin nakli, 19,55 Viyana: Richard Straussun - (Arabella) operası, 21 Varşova: Strauss'un 3 perdelik Viener valzer opereti. Oda masikisi: 16,30 Paris Kolonyalı Oda kuarteti (Mozart, Sehumann, Ra- bo) 18, Prag: Kentet koönseri (Çek eserlerinden), 23 Varşova: Kuartet koönseri (Beethovan, S- hurmann) Rositaller: 16 Hollanda kısa dalgası (16 metre): Viyolonsel konseri, 18,15 Varşova: Sehumann ve Lisztin eserlerinden piyano resitali, 18,30) Berlin kısa dalgası: Piyano (Hay- dain Es-dur sonatı, 19 Vıyana, Graz: Noel — şarkıları, — 19,10 Peşte: Mükâfat kazanan kanar- yalar mikrafon önünde 20,0S Bükreş: Keman - resitali 20,40 : Romen şarkıları, 22,55 musikisi, 18,30 Dans ANADOLU Avam kamarasının evelki akşamki celsesinde — Başı V inci sahifede — toplasımış ve 23 23 çobatta dekrar tepe Tanmak üzere tatiline başla- yartu Londra, 22 (AA) — Avam kamarasında Hariciye Nazırı B. Eden, Uzak Şark meselesi hak- | kında demiştir ki: “—Muhalefet partisi Mlletler Cemiyetin n Sanetionlar tatbik etmesini istiyor. Benim bildiğim iki türlü Sanetion vardır. Biri müessir olmıyan (ki buna teves- sül etmeğe değmez.) Öteki de müessir olan Sanetiondar ki, (ucu harbe kadar varabilir.) Açıkça söylüyorum ki, hiç kimse siyasetini tutmak için ezici bir kuvveti bulunduğuna kani olma- dıkça Uzak Şarkta böyle bir şeyi derpiş edemez. Muhalefet partisi bilmiyor mu ki, bu gün Miletler Cemiyetin- de ancak iki büyük deniz dev- leti vardır. Biz ve Fransa.. Bina- enaleyh bahsettiğim ezici kav: vetin mevcut olmadığı herkesin malümu olmak gerektir. Uzak Şarkta herhangi bir hareketin ancak bu gün Milletler Cemi- yetinde bulunmıyan — devletlerin de teşriki mesaisile yapılabile- ceği aşikârdır. Uzak Şırkta öte- ki devletlerin menfaatlerile çars Pışmıyan muüazzam menfaatleri- miz vardır. Bu mealaat eri mü- dafaa için elimizden geldiği ka- dar çalışacağız. Bizim noktai nazarımıza göre, Uzak Şark ihtlâfı oradaki bütün Milletler için elde edecekleri askeri mu: vaffakıyet her ne olursa olsun büyük bir fakirlik intaç ede- cektir. Bize rehber olması icab eden üç prensip vardır: 1 — Sulhun yeniden için şerefimizle müteni ne tesisi p her yapılmık mümkünse onu yapmak, 2 Beynelmilel taahhüdle- rimizin ifasında bize düşenleri kâmilen yerine getirmek. 3 — Bizzat kendi menfaatle- rimizi ve tabiatile İag'liz toprak- larını mutlak suürette müdafaa eylemek. Uzak Şark vaziyetinin bu gün- kü en mühim safhası ve belki de yegâne memnuniyeti mucip olanı Amerika hüsümetle de- vamlı ve sıki istişarelerde bu- lunmaklığım zdır. Bir çok defa- lar mümasil veya muvazi hare- Peşte: Bela Bartok kendi © lerinden çalıyor. Dans musikisi: 18,02: Bükreş: 23,25 - Peşte: Macar şarkıları ve dans musi- kisi (Piâkla) 23,45: Viyana, Graz. Müuhtelif: 12 Berlin kısa dalgası: Musikili çocuk marşları, MA l Ğ K Yuxııı: Aınırıku Cumhurreisi M. Ruzvelt Çeviren: Fnık_Şınııedduı Benlioğlu Tefrika Numara: 43 — Ne kadar ümidsizdim bil- veniz.. Bu gdn sevinmiştim. Fa- kat az daha büsbütün ümi kalacaktım. Dedi ve Jim Blakı, tepaden tıranğa kadar bir daha - tetkik etmek için bir az geri çekildi. Hin: — Demek ki, beni görünce ümidsizliğe düştünüz. Diye vordu. Şaslot kahkaha ile — gül: meğe Size bu halde — Görüyorsunuz ya... itimadım nihayetsizdir. k;,_ de %3.""" Emin olmamış olsaydım size müracaat etmezdim. Nasıl, bana yardım edecek misiniz? Şarlot, cevap olarak Jim Bla- kın boynuna sarıldı. Ve bu gibi vaziyetlerde âşık kadınların yap- tıkları gibi: — Pekâlâ.. Fakat niçin böy- lece yok oldunuz?. Kaçtın z? Neden böyle kend nizi değiştir- diniz?. Ben sizi o zamanki şek- linizle seviyordum! Dedi. Kolkola yazı masasına kadar gittiler.. Jını bu sırada: — Ne için mi?, Basit: Ben ketlerde bulunduk. Bütün bun- lar aramızdaki teşriki mesainin sâmimiyetini ve sıkılığını — gös- terir. Biyük Britanya bu gün dünyada dostsuz değildir. Fran- sa ve büyük Britanya bundan evel zikredilmişti. Keza” küçük antant ve Ba'kan antantını da zikretmeliyiz. : Türkiyeden başlıyarak Çekos- lovakyaya kadar bu ki antan'a mensup devletlerden her birile en sıkı dostlük münasebetleri idame ediyoruz. Dostluk müna- sebetlerimiz arasında bilhassa Amerika ile olanını kaydetmeli- yim. Bir muahede mevzuu bahis değldir. Ve olamaz. Fakat ar: mızda hakiki bir görüş - birliği vardır. Vard ğım netice şudur: Müşkülât azimdir. Fakat boz- güncülük göstermek içn hiç bir sebep yoktur. Silüâhlanmakta ol- duğumuz çok söylendi. Fakat bundan daha mühim bir şey vardır. O da bu silâhlanmanın arkasında milletimizin — iradesi- dir. Son seneler içinde İngiliz milletinin bariz vasfı olan irade Zihniyetinin değiştiğini zannet- mek gibi bir hataya hiç kimse düşmesin. Biz & âr olmakla beraber sabırlı ve uysal olalım. Ve silâhlanmağa devam edelim. Ancak bu suretledir ki silâhlar üzerinde bir anlaşma elde ede- biliriz. Takip edilecek siyaset budur. Müzakereler reye — müracaat olunmaksızın kapanmıştır. Kara kış birden bastırdı — Başı 1 inci sahifede — çok yerlerini sular kaplamıştır. işte Ötobüsler Konak - Alsancak ara- sında güçlükle şlemiştir. Bay- raklı ve Salhane civarında da dalgalar, demiryoluna — kadar uzanmışlar lır. Güzelyalı, Kara: taş arasında bir çok deniz ban- yoları harap olmuştur. Öğleden sonra fırtına poyraza dönmüş, ve deniz sükünet bul- müştür. Alşama doğru da kara- yel esmeğe başlamıştır. Dün kış tmevsiminin birinci günüydü. Kış, bütün şiddettile ansızın bastırmıştır. Kömür f at- leri yüksektir, Hat; toptan yedi, perakende on karuştor. Yapılan teşebbüsler üzerine bu günlerde denizden ve ayrıca Manisa, Ala- şehir havalisinden mühim mik- tarda kömür gel es beklenmek- tedir. Halbuki havaların iyi gitme- sinden bazı ağaçlar çişek açmağa bile başlam'ştı. Bu tomurcuklar yanacaktır. Yalnız sebzeler fayda görecek, bazı haşarat soğuktan mahvolecaktı tiyordum. Matüm ya, bir başka- sını sev yordu. Hatta beni öldür- mek te istiyordu, dedi. — Tabi.. İlka müthiş bir ka. dındır. Sizi - ölmüş sandığımz zaman kararı verd m, bu bildik- lerimi zabıtaya haber verdim! — İlkayı haber veren siz m- siniz? — Evet, ben! Jim içini çekti. — Şarlot, ben bu iş için bu- raya geldim. İlka beni katlet memiştir. Şu halde onu kurtâr- mak mecburiyetindeyiz. — Bu vaziyetten kurtulacak- tır. Zaten bu tip kadınlar hep böyledirler. Bununla beraber, sizi öldürmeğe kat'i surette ka- rar vermiş idi, değil mi Jim? Fakat.. Ben sizi buraya beni sevdiğiniz, beni görmek istedi- ğiniz için gelm ş sanıyorum. Jim, başını salladı. — Bilâkis, sizin sevdanız için bu kardar zaman bu kadar uzak- Yang çe hâdisesi — Başı | inci sahifede — X disesi — Amerika demokratlarına aradıkları ba vesileyi terecek gibi görünmektedir. Çinde çok büyük vardır. Bundan Amerikamıa meddi masda Çinde hâkimiyet meselesi Pa silik denizinde muvazene merelesile çok yakından ve içinden alâkadardır. Pasif'ik bâkimiyetini mu: hafaza etmek Amerika için bir ha. yat memat işidir. japonlar Çinde hâkimiyet ve bianetice Pasilik mu- ektir. menfaatleri denizinde Amerikalılar velev Monroe naza- «ini gömmek babasına bile olsa Pasifik denizindeki mümtan vaziyote lerinden — vazgeçemezler. Bu günkü yetleri ise Çin işi içim başlıbap larına japonlarla bir. barbi göze al- dırmaları; asid değildir. Bunun için ister istemez İngilizlerle ve hatta bir dereceye kadar Fransızlarla temas aramakta ve Uzak Şarkta — müdalâa edilecek büyük —meafaatleri olan bu iki hökümeti de kendileri ile birlik. te harekete — getirmeğe çalışmakta. dırlar, Tagiltere ile Fransanın ise böyle bir messi teşrikine ötedenberi can atmakta oldukları malümdür. Ancak hagiltere ve Feansa bi böyle bir tesanüdü alıkaz — yaamıyacaklar, buna mukabil Amerikalılardan Avrur Pa cebbesinde tetanüdü taleb edeceklerdir. Ba Roma-Berlin-Tokyo mihveri karşısında bir Parit-Londra. Vaşington erinin teşekkül etme imhkân hazırlanmış oluyor ki işle cihan ÖLÜ saretle sine siyasati ve sullu için oa mübim, en hayati, en ziyade temen: ai edilmeğe şayaa olan nokta da budur. Eğer Yang-çe meselesi ba netice- yi verirse dünyanın sulh taraf tarları bu büdiseyi ber seae tes'id etmekten geri — dürmayacaklardır. se dürma: malıdırlar, Çinliler Rusya 1le Çini birleş-| tirmek için büyük bir şose açıyor'ar Piürs, 99 Mi 'yey — ROYteY Ajatisına göre; Çini Rüsya — ile kolayca birleştirmek için Suçeo: dan dört bin altı yüz kilomet- relik bir şosenin inşasına bış- lanmıştır. Bu şosede yedi yüz bin Çnli gecel gündüzlü işle mektedir. Bu yol b.tince, Çinden Rusyaya mükemmel bir surette oa beş günde gidilip gelinebi- lecektir. Balkan antantı Ekonom.k konseyi İs tanbulda toplanacak Bükres, 22 (Radyo) — Balkan antantı Exonomik konseyi, Nisa: da İstanbulda toplanacaktır. Fransızlar silâh dağ'tıyor İstanbul, 22 (Husust muhabi- rimizden) — Fransızlar, Haleb- de aşiretlere silâh dağıtma baş- lamışlardır. larda kaldım. Karım ayrılmağı stemedi. Beni çok zengin bil: diği için bu hareketi pek tabii. dir. Ben de size kavuşamıyacak olduktan sonra firarı tercih et. tim. Kararımı tatbik ettim; hem de mükemmel surette, fakat gö- rüyorsunuz. ki, hâdiseler beni avdete icbar etmiştir. Şarlot, çok garip hisler altın- daydı. Jim Blaka ne diyeceğini şaşırmış bir insan gözüyle ba- kıyordu. — Doğrusu.. Artık buluşmuş olduğumuza inanmıştım.. Yazık.. Dedi. Jim ayağa kalktı, yazıhanede dolaşmağa başladı. Sonra tekrar yerine oturdu. Böyle buhranlı bir vaziyette Şarlotu buraya davet ettiğinden dolayı memnun idi, bunu çok tabi görüyordu. Çünkü Şarlot, Jim Blakın en samimi ve iyi dostu idi. Esas itibarile karısın- dan kurtulmak - fikrile buraya Muhtarı ve arka- daşlarının muhakemesi Kema'paşa kazasının Çambel köyü muhtarı Ahmet oğlu Meh- medin zimmet ve ihtilâs suçun- dan şehrimiz Ağırceza mahke- mesinde muhakemesine dün baş- lanmıştır. 982 yılında köylokulu binasının inşası sırasında köy muhtarının ihtilâ; suretile zim- metine para geçirdiği haber alınmış, yapılan tetkikat netice- sinde makbuz cildlerinin sökü- lere bazı kâğıtların alındığı, yer- lerine başka ve eski makbuzla- rın kâğıtları konulduğu anlaş I- mış, tevkif edilen muhtar Meh-, met, ihtiyar heyetindeki arka- daşlarile — birlikte mahkemeye sevkedilmiştir. — İhtiyar — beyeti azaları gayrimevkulftur. Maznun Mehmet, dünkü muhakeme cel- sesinde kendisini müdafaa ede- rtek demiştir ki: — Hakkımda ihharda bulun muşlar. Hususi muhasebe mü- dürü köye geldi, bütün defter: leri, makbuzları alıp g tti, bana hiç bir şey sormadı ve bir da- ha da köye gelmedi. Bir gün beni sorgu hâkimi çağırd , bazı sualler sordu. Ona söyledik'e- rimi burada tekrar ediyorum. Türk harflerini köyde açılan kursta köylülerle beraber takib ettim, yazı ve rakamları, şöyle böyle öğrendim. Köy d fter ve makbuzlarında bu yazılarla ha- talar yapmış olabilirim. Hesap- ları tetkik için ehlivukuf olarak iki kişi intihab etmişler. Bunlar bana husumeti olan kimselerdi. Aleyhimde rapor vermek için hazırlanmışlar. Sonra istifa etti. ler, başkaları ehlivukuf - seçildi, huıılıı da beni çağırıp hiç bir Ph Wi nvrilEy görmeliyim, ne yapmişım bana da izah edilmeli ki, suçumu öj reneyim. Maznun, ihtiyar meelisi aza- ları dinlendiler. Onlar da cahil oldaklarını, muhtarın ve daha bir kaç kişinin imzalarını gö - dükleri kâğıtlara ne — olduğunu bilmeden imzalarını attık arını, bilmiyerek belki suç işledikle- rini söylediler. Muhtar, kireç ocağından kireç satıyar, para- sını bize göstermiyordu, bir gün kendisinden bu paraların hesa-' bıni istedik: — Size hesap veremem, ka- rışmayın. Dedi. Bunun üzerine ihbarda bulunduk. İhbarı yapan biz ol duğumuz halde - şimdi bizi de mahkemeye maznun sıfatile ver- mişler. Bizim suçumuz yoktur. Azıdan maznun Yusuf gelme mişti, Zorla getirilmesi ve din- lenmesi için muhakeme başka güne bırakıldı. ATAMY gelmişt. Halbuki vaziyet olduğu gibi çıkmamıştı. İlka, Şarlot yü: zünden ve irtikâp etmediği bir katil için elektrik sandalyesine kadar gittiğini anladığı zaman kuduracak ve Şarlota-tamamile düşman olacaktı. Bu da pek Jim Blak bu vaziyeti zihninde şöylece — muhakemeden yavaş ve sakin bir halle: — Şarlot, -dedi- biliyor mu- sunuz ki ben şu anda ölümü her şeyden üstün ve faydalı bu- luyorum. Yani, İlkayı ölüme terketmeği tercih etmek üzereyim. Şarlot gözlerini indird ; sarih bir memnuniyet ile; — Bunu benim daha doğrusu bizim için yapmak istiyorsunuz! Dedi, — Fakat bu müdhiş bir şey dir, değil mi? Manmalih yapmak istiyorum. Biz hür kalmağa ş d. detle muhtacız ve bundan baş- ka da hür kalınak çares. yoktur. sonra, | TRENLER: İzmirden her gün kalkan tren- Teriv bareket esatloci.. Ağdın hattış Alsancak: İzmir-KarakuyurAnkarı: Yesi, çarşamba, cüma, pazar enat 21,35 de, * Nazilli: Her Patate günleri gün eat i saat 630 da İzmir” lemiş: Hersabah saa! 5,35 de bir katar her akşam sast 17,80 da otoray. Afyon hattı; Basmaneden: Tamir-İstanbul-Ankara: Her gün aaat 7 de (pazar, cuma, çarşamba günleri yataklı vagon-büfe bulusur) Cumartesi İamir * Alaşehirr Hor gün sast Pazar, sahı, ies: ) de mühtelit katarş pazartesi, çarşambı, ekapres sast 12 de İzmir-Some: gönleri aat ama — günleri Pazar ve parartesi Her zaman lâzım olan tele-i fon numaralar Yengın ihbarı: fonu müracaat hirlersrası telafoa eyehir teler aumarasız 2201 . müzacast numa- velektrik — şirketi: 2091 - 326 * polie 2163 2040 - Bazmane Alsancak istasyonu: adadı h seti 3634 - 2134 « BPasapört vapur iskelosi 2854 Şehir nakil vantalarımın sabab leyin ilk *e gece hareket *oa #aatleri: Tramvaylar: Her sebah Güzelyalıdaa — aat beşte bir. Uamvay hareket eder. Bunü ssat altıda hareket eden ikine ci tramvay takib eder. Bundan sonra bher dürt dakikada bir traa- vay vardır. Cece son tramvay Güzelyal 245 dedir. Konaktan Güzelyalıya ilk tram. dadır. İkinci iramvay bic saat sonra, 6,26 da has eder. aktan Güzelyalıya gece son #n4t birde haraket evel 26 de vay sabableyin K trnmy eder Bundan bir tramvay vardır. Vapurlar: İzmirden Karşıyakaya ilk vapar Pasaporilan kalkar. Gece t0 vapür aat 11,30 da Kopaktan - hareket eder. Karşıyakadan İzmire ilk vapar aat 6,20 dedir. Son vapur da gece sast 14 dedir. Gündüz her yanm santte bir vapur vardır. Akşam sekizden sonra selerler saatte birdir, Ziynel altınları piyasası Ziynet altınlarının alış ve satış fiatleriz Beşibirgerdeler: Alış 5850 5550 58250 6400 6700 Reşadiye Armalı Reşad . Hamid Tek altınlar: Reşad Hamid Vahdettin 1200 Camhuriyet 1200 ——— 125 1300 İkisi de bir kanapeye yanyana oturdular, biribirlerinin yüzüne baktılar. Biraz sonra Şarlot ayağa kalktı, yürüdü biraz dolaştı. ve sonra.. Jim Blakı kucaklıyarak: — J.. Hayır, bunu biz hiç bir zaman yapamayız, —yapmı» yacağız. Fakat ben sizi böyle fedakârlığa hazır gördüğüm için çok bahtiyarım! Dedi. Jim, genç kizi kucaklamak fikrile ayağa kalktı: fakat genç kız Jimi hafifçe itti. — Rica ederim. Sabrediniz ve olmaz! Evelki gibi ancak sa- mimi dost ve kardeş olabiliriz. Ondan başkası ve ileris. yoktur. Çünkü siz evlisiniz. Şimdi biz İlkayı nasıl kurtaracağımızı dü- şünmek mecburiyetind yiz., -— Umumi vali vaz'ıy:t edecektir. — Albani de m:ı? — Sonu vaz — yarın bn işe