24 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

24 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

FIKRA İç silâhı Dün Kemeraltı caddesinde lm öğretmen urkadaşla birlikte yürüyorduk. Bir «4 yorgun görücüyordu. Ve istükbale yakındaa tesir eden bir mesele bakkışda, kısa zamanda kurar vermek zorluşu ile karşı karşıya bulunuyorda. — Sizi bir az yorgun görüyorum dedim. Bir ee istirahat ediniz! — İmkâmı yok., İatirahate çekildiğim zaman daha çok yorgusluk du- yuyerum dedi. Sevdiğim bir işe koadimi verdiğim zamun o vakit yorgunluk duymuyorum. Yerümeğe dessm ediyorduk. O bana söz wermeden söylüyordu: — Tasan baştadığı bir işin başariyle ilerlediğini görünce me kadar sevi- miyor değil mi? Hwt, kaba bir ağaç gövdesinden ea güzel bir dolab veya masa yapan bir adamıtı dapdağu seriadi — düşün. Oaua o heli — babtiyarlığın ta kendisidir. Bir »8 dutda. Düşündü sonara devam eti — Ben do böyle bir seviaçle karşı karşıyayımı. Hayır onu her aa İiçim Üe duyuyorum. Bir kaç ay önce bir halk derabanesini idare teklif ini aldım. Kabul ettim. Gelenlerle karşılaşır karşılaşmaz saralmağa — başladım. — İnsan / €emiyetin tesirletindea uzak kalıaca ne kadar bozulayor, ne kötü we meafi itiyadlar alıyor. Dili bozuluyor, altı yosan tutan bir vapar gibi onanda var. Dğı bep kö'ü hareketlerin vavası oluyor. İlk haftalarda tehdidlerle karşıla. giyordum. İasibatı büyük göçlüklerle tomia ediyordum. Sabır, sükünel ine. bir işle onları iyi cihetteo görmek, iyilikle, telkisle, kötü — cihetlerile Savaş etmeğe dovam elmek, birer birer müşkülleri ortadan kaldırdı. Zamanla, artan bilgi ile, artan telkialerle bu yabaacı ruhlar aramada öyle bir kaymaşma, başka başka hisler ve fikirlerle konaşan diller arasında öyle bir anlaşma ve bötün gelenlerde öyle bir değişme oldu ki bulanık ve mütcefVin sayılan bir #a birdeo darulda, birdea saf vetemiz bir şekil aldı. üt me kadar arkadaçır, ne kadar biribirimizi seviyoruz ve karşılaşmak veanın çabuk geçmesini ce kadar içtea duyuyoraz. Benim — bütün i- busu görmekti. Böyle bir vaziyet bana içimin silübıaı ve onun gömterdi. Hayatta hiç bir şey beai bu kadar sevindirmemiştir. Dedi. idı, gikti. . Bu arkalape örkanaden kaladan döğen ça #lda İssan — dediği gibi — eğer buğday tanesi kendimi toprak içinde parçalıyarak mabveimeso yeni bol ve gek bir mahsul almak imkâar olur mu? Eğer yığın içinden, kendi hayatını diğer insanların refah ve kurtuluyan: — da mrayan inaarlar yetişmese hayat yaşamağa değmediği gibi terakki dediği- miz bamle de meydana gelmez, Har insanda Bbaşkasına aid vazifeler var. Ne yazık ki hem pek ar insan, benliğinden ayrılarak bunları hemcizsi için bir Şleal olarak kullanıyor. Şüpbesiz bayat yolmuda, her insan şmuri veya geyri gauri cemiyet için bir şeyler veriyor. Fakat yalmız öğretmendedir ki bu verme fazileti en yük. vek süreile keadini göderiyor. —Yalaız odur ki *iç siltn ile, karanlığı ay dın'ağa çevirmeğe muvaffak oluyor ve — yarının bütüu hayat hazineleriain hem muhafızı, hem İşçisi vaziyetinde bulunuyor. ç Holivud lelh içindel Holivud telâş içinde. San Fransisko liman amelesi sendi ası veznedar ve sekreteri olan ve son zamanlarda işine nihâyet verilen İvan Koks adlı bir adâm, tam 5000 kışi — aley- hine zarar ve ziyan davası açımış ve 1$S0 milyon frank tazminat istemiştir. » Bu adam, dava ettiği insanları, komünist komplosu ile itham etmektedir! Bu mazaunlar ara- sında Holivudun güzel ve yakı- şikli Frederik Marşı, elebaşı olar rak vardır. Gene Holivuddan Geym's Dogney, Franşo Ton, Mari Astor da mevcutturl Harb ve sulhi Nobel mükâlatı, her sene bü- tün cihanı işgal eden bir hâdise demektir. Nobel mükâfatı “sulh,, “fizik, *kimya, “tabiat, ve “su.h, mü- kâlatlırından mürekkeptir. Mükâfatları tesis eden Alfred Noöbel 1733te — Stokholmde doğmuş ve 1896da muazzam bir sermayeyi beş sınıf üzerine verilmek üzere bu mükâla'a © sretmiştir. Hayır ve sulh için kurulan mükâlatların sermayesi ise “di- natwit, ve “ dumansız barut , yani en korkunç harb ve imha Milyonlarca Fransız gençlik... dangal Asım İsmet Kültür eee vasıtaları sayes'nde kazanılmıştır. Ne garib tezadi. Miki Mavs ve siyaset Mki Mavsı sevmiyen mevmi- yen mem eket yoktur. Bu biçim- siz mahlük, cihan çocuklarının en ziyade sevdiği bir mahlük- tur. Fakat; Yugoslavyada Miki Mavs aleyhdarlığı — başgöster- miştir. Miki Mavs, Belgradda siyasete karışmak ile ittiham edilmiştr. Bakınız nasıl: lagiliz gazetelerinden birisinin Belgrad muhabiri, Politika ga- zetesine bir Miki Mavs masalı yazmış; fakat bı gazete o gün toplattırılmış ve İagliz muhabir- de üç gönde Yugoslavya toprak- larını terke davet ed imiştir. Bu şiddetli hareketlere sebeb olan hikâyenin mevzuu, çocuk bir hükümdar, bu bükümdarın amcası ve eski usul bir taht zaptı... Mastl, bir. kısmın zannına göre, siyasi maksad a yazılmıştır. Budanın vekilil Geçen ayın 30 acu gecesi Çahi Lama öldü. Çahi Lama da Dalay Lamı gibi Tibetin mutlak hâk'imi bir adamdı. Çahi Lama, isim değil unvandır, ölen Çah Lamanın adı da Pan-Şen Riyo Po-Şedir Tayyare Sineması Sinemacılık âleminin şimdiye kadar yaptığı filmlerin en maazzamı ve ea müthişi MAHKÜMLAR KALESİ ANADOLU Te Ce Otobüs servislerinde Halka nazikâne mua- mele edilecektir. Belediyenin otobüs servisle- rinde çalışan şoför ve biletçile- rin halka daima iyi ve nazik muamelede bulunması esas ola- rak kabul edilmiştir. Bu esasa rityet etmiyen şoför ve biletçi- kr, işlerinden — uzaklaştırılacak- lardır. Kazanç vergisi İkinci taksit ödeme müddeti.. Kazanç vergisi ikinci taksitinin ödeme müddeti bu ay sonunda biteceğinden ve taksitlerini müd- deti içinde bağlı oldukları ma- liye şubelerine ödemiyenlerin vergileri İkincikânun 938 den itibaren kazanç vergisi kanunu- nun 77 inci maddesi hükmüne göre, tahsili emval kanununa tevikan hacz yolile ve yüzde 10 ceza ile tahsil edileceğinden mükelleflerin cezaya maruz kal- mamaları için ikaz edilmeleri alâkadırlar tarafından — maliye tahs | şubelerine emir verilmiştir. Maliye tahsil şubeleri bu bususta lâzımgelen tedbirleri alarak mü- kellefiere tebligatta bulunmak- tadırlar. İncirlerimiz İsveçte rağbet gördü Busene İsveçe — gönderilen incirlerimizin, — gerek nefaseti, geıekıe ambalajlarının mükem- meliyeti ve bil tanınmış bir Türk Yirmasının bu husustâ g österdiği itina takdire şayan ulunmuştur. lsveçte incirlerimize olan rağ- betin geçen senelere nisbetle arttığı, memnun'yetle haber alın- mıştir. Kızılay Mektepler törene hazırlanıyor Yarın Kızı'ay Kurumunun ku- rulduğu günün 60 ıncı yıldönü- müdür. Bu münasebetle saat 14,30 da Cumhuriyet meyda- nında büyük tören yapılacak, nutuklar iradedilecektir. Bu tö- ren için İzmir mektepleri mü- him — hazırlıklar — yapmaktadır. Hava yağmurlu olursa -toplantı Halkevi salonunda yapılacaktır. — aa idi. Hayatının slk kısımlarını Mogolistan ve Çinde menfi ola- rak geçirmiştir. Son zamanlarda da Ö-Pa-Mi (Yani sonsuz nur) olmuş - idi, Tıbetililere göre Lamalar, Bu- danın asırdan asıra ruhunun in- tikalinden doğan mukaddes şah: siyetlerdir. Bu son Çahinin ruhu da, kendisi taralından işaret edi- len yer bir yeni doğmuş çocuğa intikal etmiş bulunmaktadır! Fılmile hakiki zafer tacinı giyecektir mal olan buf.lı:rd.:vu A N N A Aıl ile voz'fe arasında müthiş mücadele... Her şeyden evel vatan ve istiklâl Diye bağıran ve zulme ve istibdada rağmen yılmıyan Müstebit ve mağrur bir saltanatın inhidamı... Gibi her biri birer mevzu teşkil eden binbir safahat... AYRICA: RENKLİ MİKİ VE PARAMONT JURNAL Seanslar: Her gün: 3,15 — 5,50 — 8,25 de.. Cumartesı, Pazar 12,40 da baş'ar İ 0 güğüllülü BüSÜRÜ, DA vcuyuş İ Bu film: Film değil bir mucize... Temsil değil bir san'at abidesidir. BELLA San kudret ve kuvvetinin fevkine çıkmıştır Bugünkü seanslardan itibaren Şehır dahili haberleri Kömür meselesi Bu iş, belediye işi değil, hükümet işidir Orman idaresinin kömür için geç ruhsatiye vermesi bir hatadır Havaların birdenbire soğu- muüştur. Bunu fırsat bilen bazı kömürcülerin ihtikâra saparak kömür fiatini yükselttiklerinden #ikâyet edilmektedir. Belediye, kömür satışlarını kontrola baş- lamıştır. Halkın en çok — kullan: dığı odun kömürüdür. Her kö- mürcü, hatta seyyarlar bile sat- tıkları kömürlerin fiatini göste- ren etiketler kullanmağa mec- bur tutulmaktadır. Belediye za- bıta memurları, bu işle alâkadar olmak için emir almışlardır. Eti- ket kullanma sayesinde kömür- cülerin istedikleri fate kömür satamamaları temin edilecektir. Tahkikatımıza göre, kömürcü- lerin depolarında oldukça kö- mür vardır. Fakat bunlar gizlen- Miştir. Şunu da kabul etmek Iâzımdir ki, bu yıl şimdiki mev- simde İzmire fazla kömür gel- mesi lâzımdır. Fakat orman ida- resinin zamanında kömür imali ruhsatiyesi vermemesi ve hatta bazı ruhsatiyelerin bu ay içinde yani çok geç verilmesi gibi se- bepler yüzünden ormanlarda kö- mür imalâtına Çok geç başlarr mıştır. Dün, belediyede alâkadarlar: dan yaptığımız tahkikata györe, belediye, soğukların birdenbire bastırması yüzünden fakir ve “muhtaç halka parasız kömür da- gıtmağa başlamıştır. Kömürler, belediyenin Kemerdeki temizlik hanında - verilmektedir. Kömür dün Karşıyakada top- : Süt fabrikası için beledi- tan 7,5 kuruştan perakende 8 kuruştan, İzmirde toptan 7 ku- ruştan, perakende 8 kuruştan satılmıştır. Elleme kömürler ise 10 veya V1 kuruştan — satılmak- tadır. Maamalih bazı kömürcü- ler, elleme yerine tozlu kömür- leri de yüksek fiatle - satmakta- dırlar, Denizden bu günlerde kömür gelmemiştir, fakat bekleniyor. Maamafh açık denizlerde hır- tına yüzünden kömür kayıkları- nn gecikmeleri de muhtemel- dir. Kömür meselesi, bugün be- lediye işnden ziyade hükümet we devlet işidir. Belediye, hava gazı — fabrika- sında istihsal edilen kok kö- miürledini muayyes fiatle sat makta, mülhakata sattırmamakta- dır. Bu süretle bü kömürler, İzmirin ihtiyacına ayrılmış — olu- yor. Havalar, soğuk devam ederse İzmirde bulunan az — miktar- daki kömürlerin de kısa bir zamanda sarfedileceği tabildir. Onun için civar vilâyetlerden kömür getirilmeli ve bılhassa Vekiller heyeti kararile Bulgar ristandan getirilmesine — karar werilen 10 milyon kilo kömürden mühim ııılıı.ınV İzmir içn ıynlo Bu gibi. İe n mirde kömür fiatlerinin yüselme- snin önüne geçilmesi ve halkın nisbeten ucuzca kömür bulması mümkün olabilecektır. yeye teklifte bulunuldu İstanbuldan İzmire otobüs get.rilerek işle. tilmesine müsaade edilmiyecektir Belediye tarafından İzmirde bir süd fabrikası vücude getiri- leceğini — evi yazmıştık. Bu fabrika, İzmirin süd ve tereyağ ihtiyacım temin edecek, süd ha- zırlıyarak - kamyonlarla — şehrin her tarafına dağıtacaktır. Beled ye süd fabrıkasının, şeh- tin muhtelif yerlerinde satış şe beleri bulunacaktır. Bu suretle başka kimsenin İzmirde süd satmasına müsaade edilmiyecek ve iyi bir idare ile halkın hilesiz, susuz, temiz ve sıhhi süd içmesi temin olunacaktır. İzmirde süd fabrikasının inşası için Almanyada bir firma tara- fından belediyeye e bulu- nulmuştur. — Belediye hı heye- tince bu teklifin tetkikine baş- lanmıştır. Trambüs: Belediyece, Birincikordonda işletmek üzere otobüs yerine 12 Trambüs satm alınmasına kaârar verildiğini yazmıştık. Trambüs- ler onar bin liraya satın alına- caktır. Ayrıca her uri için dört bin Tra gümrük resmi ödenmek lâzıradır. Belediye, bundan evel satın aldığı o0 iki — otobüsün gümrük resmini tamamen öde- mişti. Trambüslerin gümrük res- minden muaf olarak idhali için belediye reisliği tarafından An- karada alâkadar ner dinde teşebbüste bulunmuştur. Trambusler geldikten sonra belediye, bunları Birincikordon- da işletecek ve şimdi Kordonda iyen otobüsleri Tepecik sem- ;ı"lnıni:lchıiye buîıym. Hak kın ihtiyacile alâkadar olan bu mesele üzerinde — bükümetin, trambüslerin gümrük resmini af edeceği ümid olunmaktadır. Istanbuldan gelecek otobüsler Evelce lıııınîı muhtelf semt- lerine işlerken İstanbula götürü- len bir çok otobüslerin xtektu İzmire getirilerek işletilmesine müsaade edilmesi hususunda İz- mir belediyesi nezdinde teşeb- büste bulunulmuştur. Bunun se- bebi İstanbul belediyesinin, önü- müzdeki Hazirandan sonra İstan: buldaki eşhasa aid otobüsleri işletmiyeceği haberidir. İstanbul belediyesi, otobüs işletme im- tiyazını bu tarihten sonra bizzat YFAT aa 42 Künmnnars! Fikirleri -— Çalış nalorımız Kendi kendime “acaba kaç türlü çalışma vatdır?, diye dü: şünmek istedim. Kafamda kıv- rılan bu istifhamın öyle karşı lıklarını buldum ki, — kendim de şaşaladım ve bu ihtiyarsız sor gudan, ben de pişman oldum. Meğert çalışmanın muhtelif ku- tublara göre, yekdiğerine tama- mile aykırı, bazılarının ulviyet ve asaleti karşısında bazılarının çirkinliği ve bayağilığı aklı dure duran ne kadar bol çeşidi varmış. Çalışan var: Tam bir insan, tam bir ide- alist gibil Çalışma onun naza- rında, şahsi bir hâdise değil, deruni ve fikri bir zevk ve bir gayedir. Randımanmı kendi ce- Miyetine ve beşeriyete vermek içn çalışır. Çalışma vardır ki, insanı, ta- kıldığı yerde gözü kapalı dönen ve mütemadiyen suyu çıkarık kendi bahçesine akıtan bir do- lab beygirine benzetir. Kendi- sinden we kendine mensub olan- lardan başka, hiç bir. kimseye faydası yoktur. Ona bazan, *hesabini bilen, evini, yolunu tanımış insan, da diyoruz biz. Bazı çalışmalar, tamamile menli mahiyettedir. Hırsızın eve velâ gözlerile zekâsı çalışır. Hay- duduün da insiyakındaki — vahşet ve ihtiras faaliyete gelir. On- lar da çalışırlar. Fakat başka- Tarını yıkarak, kırarak, vurarak öldürerek çalışırlar. İnsanlar — vardır ki, kaza w kaderin cilvesile zine'rlendikle- rini sanarak, ağır bir otomatik gibi hiç durmadan, sessiz, şikâ- yetsiz, sabırlı ve sükütü çalışırlar. Gene insanlar ve zihniyetler vardır ki, bu gibi ferd ve yı- gınları, — firavnın — ehramlarını hazırlıyan esirler gibi, — küllah” mak için çalışırlar. Kurdukları yüksek medeniyet ve kavuştuk ları geniş relah ve saadet, on« ların bu şekilde, diğerlerinin de esir yığınları gibi çulışmaların dan doğagelmiştir. Çalışma vardır; mıymıntı, mis kin, şaşkın ve mızmızdır, baş- ladığı yörde biters Gene insan vardır ki, çalış ması kendi kendini - serinletme- yip geçt ği yollarda baharlar, servetler, güzellikler doğuran kaynakları hatırlatır.. Her insan çalışıyor. şüphesiz. Fakat bu çalışmalarımızın ge- rek kendi mahiyetler, — gerekse neticeleri, ne kadar biribirine benzemiyor?, İnsan zekâsı, insak karakteri ve olgunluğu, çalışma * hayatında bir ayna içinde imiş gibi kendisini gösteriyor. Ve- sâire. Ş Sa' -e Sadi ——— ?.—- ——— Otomaobil kazası İki otomobil çarpıştı Karşıyakanın Şemikler köyü civarmnda teşocağı mevkünde bir ötomobil hnıı olmuştur. Ber- amadan İzmire gelen şoför ilııınıu idaresindeki 4 numaralı otomobil, Menemen - belediye- sinde 10 numarada kayıdlı ve şoför Kâmilin idaresindeki kaptı kaçtıya çarpımıştır. Kaptı kaçtının sol tekerleği ile camları kiril- mıştir. Nüfusca zayiat olma- mıştır. Kaza - tahkikatına zabr taca devam ediliyor. İzmir belediyesinden aldığımız malümata göre İstanbuldan İz- mire hususi eşhasa ait otobüs- lerin getirilmesine ve işletilme» sine müsaade — edilmiyecektir. Çünkü İzmir belediyesi, her sene bir miktar otobüs alacak ve hu- susi eşhasa ait otobüslerin işle- tilmesini menederek otobüs ser- visini bizzat yapacaklır.