26 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

26 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

H ( Kültür ve insan Fikir ve sanut Giçenlerde, “himayesi lâzım bir müstahs.!, den bahsetmiş — ve İmüs'absil, derken, umumiyetle fikir ve sanat adamlarını, bunları bimaye etmek lâzımdır derken de, şahıslarını değil tuttukları işleri | kasdetmiştik. “Fikir, ve “sanat,. Şüphe yok ki, bunlara da bir mevi İstihsal nazarile bakılabili urlanta yahud altın istihsalinden (daha yüksek değerde br istihsal. Eğer bu iddia üzerinde, yalnız ( mazari değil, ameli bir mutabakat olsa, bu memlekette, beynel- | milel kıratta cild cild eserler ve biribirinden güzel romanlar, gürler, mecmualar çıkması; resim sergilerinin bir yılın en büyük hâdiselerini teşkil etmesi; bir tiyatro muharririnin, nazarlarda ve rda ve muamelelerde el üzerinde tutulması lâzımdır. » ve “sanat, a başta gelen bir paye bağışlamak kültüre “içerden gelen bir inan ve ateş ile bağlı bulunmak demektir. Her Türk evinde bir aile kütüphanesinin mevcud olması, babanın okuması, ananın okuması, çocukların okuması demeklir. Sanat eserlerine ve süseyici sanatların zevki en ince eleklerden geçirici yüksek bassaşına derin bir gönül ürpermesile inanmak ve evleri- mizi, binalarımızı, mekteplerim zi, batta sokak'arınızı ve camekân- — larımızı bunlarla süslemek ihtiyacını, samimi olarak duüymamız — demektir. Bzde yemekten anlıyan, bir meze kompozisyonu yapabilen ne çak aile babasına mukabil, kültürü, bütün faziletleri ve üstünlük- / deri ile evine sokabilen ne kadar az aile babası vardır. Bu nedend'r? — B. Bu da bi Birleşik Amer.kada, Kemedi adlı bir adam, sarkıntılık suçun- — dan dolayı bir ay hapse mah- küm edilmiştir. Mahküm bu ka- rarı temyiz etmemiş fakat, aile sahibi olduğu ve işini kaybet- memesi için bu bir ay haps'n yalnız geceleri ve her iki gece br gün addedilmek üzere infar zım istemiştir. Amerika kanunlarında da 'bu şekilde bir kolaylık yoktur. Fa- kat Kenedi Cumhurreisi B. Ruz- velte müracaat etmiş, hapis ce- zasınin istediği şekilde tatbikini temine muvaflak olmuştur. Lâyipzia havvanat bancasi Avrupada mevcud hayvanatı vahşiye bahçelerinin en müh m- mi ve en zengini Lâyipziğdeki bahçedir. Bu bahçenin en meş- hur olan vastı nlarının çok- loğu ve güzelliğidir. Bahçe ida- resi bütün masraflarını bu aslan- Tarın yavrularımı satmakla elde etmektedir. Bahçe, 1877 den bugüne kadar 1000 aslan sat- mıştır. Cennet tüccarı! Kurunu vustada papazların cennet sattıkları malümdur. Bu garib tcatetin cski zamanlara aid olduğunu sanmakla aldan- miş oluruz. Çünkü açıkgöz pa- pazın birisi, Besarabyada halka cennet satarken tutulmuştur. Papaz, evvelâ cennetin bir hâaritasını çizmiş, haritada sınıf- lara göre yerler ayırmıştır. Bi- ; bir. kişilik yerin ücreti 1000 Leydir; ikinci sınıf bir derece uzaktadır ve bir mevki 500 Leydir. Kenarlar üçüncü mevk dir. 200 Leye bir mevki satılır. 100 ve S0 Leylik yer- ler de vardır. Papaz, fakirlerin de cennetten “velevki kenarcı- ğgından- mahrum kalmamasını düşünmüş ür; amma.. Zabıta bu adamın dolandırıcılık ile mah- kemeye verilmesine karar ver- Miştir. En garin bir dava! Nevyorkta çok garip, hatla garip davaların en garibi olmak bir dava eörülmektedir. Genç bir kadın, kocası aleyhine (doğum tarihini gzlediği çin) bir iğfal ve binnetice bir de farak davası açm ş'ır. Zevç, karısına 18 Kânunevel- de doğduğu halde 28 Kânunev- velde doğduğunu söylemiştir. Bu garip davaya bakan hâkim: — Fakat, aradaki on günlük fark mühim bir şey ifade etmez! Dem ş ve kadın da davasını şu şekilde izih etmiş ve: öneta — Ben, hayatta hiç bir insana yıldızaames ne bakmadan kıymet vermem. Kocam bu h sırsta beni aldatmıştır. Çü rkü 28 Kâ un- evelde doğan nazik, kibar, şıir olür. Halbuci 18 Kânunevelde doğanlar ise, kaba, soysuz ve düygusuz oluclar. Ben feci su- rette aldatılmış bulunuyorum. Hey gidi akıl dünyası hey.. BUGÜN Tekmil İzmir Halkı Düânyenın en büyük filmi Mahkümlar Kalesi Filimini görmek üzere TAYYARE SİNEMASINDA Top'anacaklardır Si İlâve olarak Renkli MİKİ - JURNAL vardır SEANSLAR 12,40—3,15—S,50—8,25 de 26 Küganusvmn Ö F S , Gizli nüfuslar ve soyadIları A b di Nüfus muamelelerine ehemmiyet verilecek.. 2576 sayılı kanun mucibince tesbit edilerek defterleri nüfus idarelerine verilen gizli vak'a- lardan bazı mahallerde halen ölüm vukuatının şlenmediği ve gizli ölüm defterlerinde dahil olup esas s cillerde sağ görünen bu gibi nüfusun soyadı almamış oldukları samlarak ad verilmek Üzere cedvellerinin çıkarılmâkta olduğa görülmüş ve soyadı hak- kında vekâlete verilen malümata da bunların nazara alınmadığı anlaşılmıştır. Yaalışl ğa ve bey- hüde yorgunluğa mahal kalma» mak üzere hâalen bu vukuatı iş- lememiş olan nüfus memurları- nın faaliyete sevkedilerek önce nn — işlettirilmesi ve elde gzli hiç bir. vak'a bı- rakılmamasının temin edilmesi Dahiliye Vekâletinden vilâyete bildirilmiştir, ayrıca vekâletten gelen bir tamimde, bazı yerlet de nüfus dairelerinin temizl ğine baklmadığı, bütün evrak ve defterlerin toz, toprak — içinda bulunduğu ve mühim bir kı- minin hükümet dairelerinin alt ve bodrum kısımlarında bulun- dukları, günlük evrakın zama- nında postaya ve dairelere ve- rilmemesi yüzünden işlerin ge cktiği anlaşılmıştır. Temizliğe dikkat edilmesi ve nülus — mua- melelerine aid evrakın günü gü- nüne — çıkarılması bild rilm ştir. Nüfas daire ve işleri skı bir sekilda könteal adilamalekie —£ Kazanç vergisi Kimler beyanname verecek Muüxddel kazanç . vergisi ka- nunu şehrimizdeki alâkadarlara tebi ğ edilmiştir.. Yeni kanuna göre, tüccar ve kom syoncuların 1 İkincikânun 1938 - tarihinden itibaren Mal ye tahsil şubelerine ne sutetle beyanname k- leri hakkında D - fterdarlıktan Malye tahsil şubeleri , şeflikle- rine tebl gat —yapılmıştır. - İhra: catçı — ve ithalâtçı — tüccarlarla Borsada muamele gören müdde- ler üzerine iş yapan komisyon- cular 1 İkincikânandan it beyannam> - vermekle tirlor. İhracat ve itha'âtçılar diye kadar zaten beyansame ve- ryorlardı. - Komisyorcular se, işgal ettikleri bina ve mağaza- ların gayrisafi varıdatı üzerinden vergiye tâbi tutuluyorlardı. Yeni kanunla komisyoncular da be- yanname usu üne göre vergiye tâbi tutulacaklardır. - .. . Çalı süpürgesi M.mlekete 200 bin liralık döviz getiriyor İskenderi belediyesi, her sene olduğu gibi bu sene de temizlik işlerinde kullanılmak üzere 60 ton çalı süpürgesi satın alacak- | ta. Bunun için açtığı münaka- nan şartnamasi rmir Türkofis müdürlüğüne ge.m.ştirz. Türkofir siu teşebbüsile iki yıldır İsken: deriye beled'yesinin çalı süpür gesi ihtiyacı İzmirden temin edilmekte ve bu yüzden mem- leketim ze iki yüz bin lira döviz girmektedir. İhracatçılarımızdan bazıları bu yıl da İskenderiyeye çalı süpürgesi ihraç etmek için hazırlık y.pmağa başlamışlardır. Şehir dahili haberleri “Otomatik telefon şebe- kesi genişletilecek Şehirler arası telefonuna 938 de yeni ilâveler yapılacak.. İzmir ve havalisi otomatik telefon — şirketinin hükümetçe 1,200,000 liraya satın alınma- sına karar verildiği malümdur. Satış mukavelesinin imzası için şitket namına kendilerine salâhi- yet verilen şirket müdürü B. Rap ile ectacı B. Faik yakında Na- fi Vekâletince Ankaraya davet edilecek ve gideceklerdir. Haber aldığımıza göre; İzmir otomatik telefon şirketi hükü- mete intikal ettikten sonra yanr gin sahasında yer altı. telefon tesisatı yapılacak ve uzun za- mandanberi bu havalide oturan- lardan evlerine ötomatik telefon almak istiyenlerin arzuları ye- rine getirilecektir. Şehrin bir çok semtlerine daha - otomatik tele- fon tesisatı yaptırılacak, şebeke genişletilecektir. Nafıa Vekâleti şehirlerarası telelfonuna da bazı ilâveler yar pacaktır. İzmir-İstanbul arasında- ki telefon bir devrelidir. Onun için bu telelonla görüşmek istie yenler epey zaman sıra bekle- meğe mecburdurlar. Eksariya telefon hattı meşgal olduğundan, bir iki saat beklemeden İstanbul le görüşmek müm- Devre — sayısını artırmak için bundan evel Posta, Telgraf ve Telefön umum mü- dürlüğü tarafından İzmire gör derilmiş olan Kuranportör maki- nesinin kullanılamıyacak ve işe yaramıyacak derecede harap ol- ğu anlaşılmıştır. Onun için umum müdürlük, Avrupadan — satın alacağı yeni bir kuranportör makinesini İz- mire görderecek ve bu makine kurulduktan, tesisata ilâve edi- dikten sonra devre sayısı arta- cak, o vakit ayni zamanda iki veya üç kişi birden İstanbul ve- ya Ankara ile görüşmek imkâ- nını elde edecektir. Yeni sene büdcesine bu işler için kâfi mikdarda — tahsisat konmuştur. Hükümet bir taraf» tan memleketin —muhtelif - vilâ- Tüccarlar kulüibü binası Oda büdcesi hazırlanıyor İzmir ticaret ve sanayi odasır nın 938 senesine ait büdeesinin hazırlanmasına başlanmıştır. Pa Zartesi günü saat 10,30 da odt salonunda toplanacak olan tica- ret odası idare heyeti, yeni yıl büdcesi üzerinde müzakerede bulunacaktır. Büdce hazırlandık- tan sonra oda meclisine veriles cektir. Haber aldığımıza göre Tica- Tet odası, 938 yılı içnde Birinci kordonda bir (Tüccarlar Kulübü) binası yaptıracaktır. B na, tüc: carlarımızın muhtelif toplantıları ve aralarında müzakereleri için müteaddit salonları ihtiva ede- cektir. Borsanın yeni sene büd cesi de pek yakında hazırlana- caktır. Abideveheykeller Dokuz kişilik bir jurt heyeti kuruldu. Cumhuriyetin — tesisinden beri yetlerini otomatik telefonla biri- birine bağlarken d ğer taraftan bu tesisatı muhafaza etmek, ayni zamanda onlardan daha çok istifade mümkün olacak tarzda yeni makineler satın almak için tedbirlere başvurmaktadır ki, bu tedbirler çok yerindedir. İstan- bul ve Ankaradaki şehirler ara- si telefon tesisatına da bu şekik de makineler yerleştirince hak kın hiç beklemeden istediği yerle görüşmesi mümkün olacak, tesisata ses yükselten müşeddi: da makineleri de - ilâve - edile- cektir. Tavuk cinsinin : ıslahı meselesi 938 senesinde köy köy . faaliyete Tavük “cinsinin — islahi için 1938 yılında faaliyete geçilecek- tir. Şimdiye kadar tavuk cins- lerinin ıslahı hususunda yapılan hareketler noksan — kalmıştır. Çünkü daima âdi tavuklarla cins tavukların bir arada üretilmesine ve bundan netice alınmasına ça- lışılmıştır. Halbuki bu şeklin sa- kat olduğu anlaşılmıştır. Vilâyet ziraat müdürlüğü, bu müh.m iş üzerinde kat'i netice almak için 1938 yılında harekete geçecektir. Ziraat müdürü Bay Retet Dikerin mütaleasına göre, evve'â bir köyde işe başlanacak ve o köyde yerli tavuk ve yerli yamurta namına hiç bir şey br rakılmiyacaktır. Bu köy halkına cins yamürta ve tavuklar verile- cek, kısa bir zamanda cins ta- vuk yetiştirilecektir. Yetişecek cins tavuklar, artık eski isimlerini taşımıyacak, o köyün ismini alacaklardır. Sıra ile diğer köylerde de ayni usul tatbik edilecek ve bu tavuklar, ilk yetiştirildikleri köyün ismini alacaklardır. Metod dahilinde çalışmak şar- tile bu suretle bir veyâ iki yıl içinde vilâyetin her köyünde yerli tavuklar tamamen harcan- mak ve elden çıkarılmak suretile cins tavuk yetiştirmek, bunların bol mahsul ve etlerinden istifade etmek mümkün olacaktır. Saç kümes Ödemişte bazı tavük — yetişti ricileri saçtan tavuk kümesi yap- mak için vilâyet ziraat müdüre lüğüne müracaât etmişlerdir. Saçtan tavuk kümesi yaptırı- İamıyacağı, modern kümeslerin di ada üi ; geçilecek beton olarak inşa edilebileceği kendilerine bildirilmiştir. Yukarı mahallelerde —.. .— Müteaddid lâğımlar inşa ediliyor Belediyece yakarı maballelerde müteaddid yollarda lâğım inşa edilmekted r. himmi, Bunların en mü- Malderesi üzerinin ka- Ppatılması ve bu derenin ana lâ- ğim baline ifrağıdır. Belediye reisi Dr. B. Behçet Uz, dün yukarı mahallelerdeki lâğım ia- şaâtını tektiş etmiş'ir. Ziraatmüdürlüğü Vekâletten tahsisat istiyecek Vilâyetin Ziraat müdürlüğü teşkilâtı kismen — genişletildiği için bükümet konağınduki üç oda dar gelmektedir. Onun için müsaid ve münasib bir bina kiralanması düşünülüyor. Vilâ- yet Ziraat müdürlüğü, yangın yerinde Baytar müdürlüğü dai- relerini de ihti: etmek üzere bir bina inşası için Ziraat Ve- kâleti büdcesine tahsisat kon- ması hususunda Vekâlet nez- dinde teşebbüste bulunulacaktır. Evvelâ belediye reisliğinden arsa istenecek ve bir de plân hazır lanacaktır. Ziraat Vekâleti bunu memleketin bazı şehirlerinde di- kilen abide ve heykellerin mü- him bir kismı gerek proje ve gerekse asılları itibarile tan ma- nasile mütehassıs bir jırinin murakabe ve kontrolundan geç- memiş olduğundan, memlekette abide ve heykel iş'erine sarf edilen paranın tamamen mahal- Hne masruf olabilmes içn gü zel Sanatlar aka lemisinin m ma- Ti heykeltraş ve resim - şubelee rine getirilen beynelmile şöhr reti haâiz üç mütehassıs le bu akademinin şehi'cilik mü'chiş- sısları ve Maarif Vekilliğ. tese bit edlecek iki, Nafıa Vekilliği e Part Göüyömr burr' eei gilecek birer azad. do. kuz kişilik bir sanat j teşe kili Hususunda Vekiller Heye- & bir karar kabul elm ştr. Bu karar şehrim zdeki a'âçadırlara tebliğ olunmuştur. Elektrik kilovat tarifesi Elektrik - kilovat — tarfesi önümüzdeki altı aylık — devrel için yeniden tesbiti iç n elextrik tarife komisyonu ikinci kânun başlangıcnda Naha komsseri Bay Halidin reisliği altındı top- lantılarına — başlıyacaktır. Yeni tarifede halkın ve müesseselerin lehine bir miktar tenzilât yap- lacağı söyleniyor. Yni tarifenia tesbitine esis olacak muhtelif ma ümat, Nafıa komiseriiğince toplanmaktadır. Kaymakamlar kongresi Kaza Kaymakamları Pazartesi günü saat 14 de Vilâyette Vali B. Fazhı Gülecin reisliği altında toplanacaklardır: Kay nakamlara yapılan teblığatta Vi âyetin ziraf kalkınma işleri için kararlar alı- nacağından, bu hususta bazır hklı gelmeleri bildirilmiştir. Ayçiçeği küspesi Polonya hükümetince verilen bir karara göre, Polonya güm- rük tarifesinin 24 P 3 numara- sına giren ayçiçeği küspesi günr rük resminden muaf tutulmuştur. Polonyaya ihraç edilecek ay çiçeği küspesinden Polonyada gümrük resmi alınmıyacaktır. » toplu isi kabul ettiği takdirde inşa edi- || lecek binanın tohum ambarları, bir lâbrotuvarı ve müteaddit daireleri olacaktır. rat bayit Haydar Edende bulunur