31 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

31 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmi yedinci yı! No. 7396 Cuma 31 Mahmud P: Hükümetimiz Fener idaresini satın alma işini bitirdi —— Hergün sabahları (İzmir) de çıkar, siyasal gazetedir kabinesinin diktatörlük yapacağı söyleniyor Kral Faruk, Başvekil Nahas Paşayı azletti Yeni kabine, Nahas P aşa ile taraftarlarının evle- rinde araştırmalar yapılmıııını ve silâh bulunursa müsadere edilmesini emretti Fransa gebedir Hamdi Nüzhet Çançar Evet Frania gebedir, het de doğurman yakın, belki de çök yakın bir gebedir. Son bir kaç senedir Fran. samın geçirdiği ardı arkam — kesilmez müştir. Binnefs 1789 büyük ihtilâlini vergi sisteminin — münasebetsizlikleri, barjuvalarla imtiyazlı mnıflar arasıne daki doldurulmaz uçuramlar doğur türlü kesilmiyen takallübleri, keşme. keşleri Napolyonun imparatorluğunu, Napolyon imparatorluğunun halka ve dünyaya nefes aldırmadan — muharo- beleri restorasyon devresini, restoras yon — devresinden asilzade smfının ortada değişmiş bir şeyler bulunabi. leceğini hesablamadan eaki hamamı, eski tam olduğa gibi iadeye — kalkış: masi Lui Filib hükümetivi ve niha yet Lai Filib hükümetinin cumbhuri yetçilere de, kralcılara da yar olm. yan mütereddit idaresi 1848 ibtilâli. ni ve onun idaresizlikleri Lui Napole yon iümparatorluğunu ortaya çıkardı. Biçare Lai Napolyon isc - zama» mın ve zihaiyetlerin yürümüş olması: m hiç hesaba katmadan —amcasının © bütün dünyaya hükmeden nüfazu- mu kendi beceriksiz ellerile istirded etmeğe, Fransayı dünya —hükümetleri fevkinde bir hâkim hükümet şekline çıkarmağa kalkışınca — işleri yüzüne gözüne bulaştırdı. (Sedan) da kılıcımı ve onunla birlikte Fransanın çeret ve ketiklâlini de (Bismark) ın demir pen- Ççesine teslim ederek sahneden çekil- mek zaruretinde kaldı. 1871 harbini mütcakıb — teassüs eden Üçüncü cumburiytün bütün meşgalesi, bütün vazilesi tam bir aar devam etmiş olan bu sonsuz — ihtilâl ve takallüblerin memloketin sinesin. çınış oldukları sonsus — yaraları tedaviye — çalışmaktan mıştir. Elli sene süren bir. huzur dev resinden sopra bu gün Fransa yeni- den ve tekrer gebedir. Uzağa gitme- Be, işi tü mütareke bidayetinden ala- zak sakı sakı tahlile lüzum yok. Son büdiselere bakmak suretile bunu an- lamak mümkündür. Şimdiki Harbiye Noziri (Daladiye) nin Başvekileti za. manında başgöstermiş olan 6 tubat ihtilâlindenberi Fransada doğam san- teşeb. Büsü, fabrikaları işgale müncer olan Gstü örtülü bir ihtilâl başlangıcı, ya rim kalmış bir bir isyan — hareketi, beceriksizce hazırlanmış bir — Sonu 6 ıncı sahifede — Miısir kralı Farak Kahire, 30 (Radyo) — mütddettenberi Kral Faruk - ile Başvekil Nahas Paşa arasında başgösteren ihtilâf, Nahas p hine neticelenmüştir. Kral Faruk, Saray Nazırı Ali Mahir paşa ile Nahas pâşa arasında uzun süten bir mülâ- kattan sonra, Nahas paşanın ileri sürdüğü teklifleri reddct miş ve Nahas paşayı azlettiği restüii' bir tebliğle bildirmiştir. Kral, derhal Mahmut paşayı saraya davet etmiş ve yeni ka- binenin teşkilini kendisine havale eylemiştir. Mabmut paşa, muhalif parti- lere mensup kimselerden kabine teşkil edecektir. Kral, neşrettiğ resmi tebliğde, Nahas pâşanın, Misir kanunü- esasisini çiğsrediğini ve memle- ket aleyhine hareket - ettiğini ilân eylemiştir. Kahire, 30 ( Radyo) — Kral Faruk, bu sabah kabineyi azlet- miştir. Kral, sabahleyin Nahas Paşar nın evine hususi bir memur göndermiş ve bir mektupla ka- bineyi azlettiğini bildirmiştir. Bir ! Azil keyfiyeti; hükümeti hay- rete düşürmüştür. Kralın, hükü- metin icraatını . ağır bir isanla — Sonu 8 inci sahifedi Telafon: 2716 Pariste Grevler kismen sona erdi B. Şotan Parla, 30 (Radyo) — Roen 1i manında bulunan - otuz vapur, | amelosinin grevi münasebetile bir tarafa gidememektedir. Hükümet grevcilerin alacığı son yaziyete —intizaren şiddetli tedbirlere başvarmak istememektedir. Paria, 30 (Radyo) — Gıda mad- deleri satan müceseselerdeki amele ile nakliyat şirketlerindeki memurla- Tn grevi devam — ediyor. — Patronlar n eden amele ile memur. tediklerini istihdam edebile- ceklerdir. Paris, 30 (Redyo) — Hükümetin aldığı giddetli tedbirler ” neticesinde Paris ve civanında grev ilün etmiş olan resmi mücsseselerdeki amele, bu sabah cskisi gibi işlerine başla. yuşlardır. Erzurum.Kars hattı tadil ediliyor İstanbul,' 30 (Hususi) — Er- | zurum-Kars dar şimendifer battı, normal bir hatta tahvil edilerek Rus şimendiferlerile birleştirile- bilecek bir hale konâcaktır. SON YAĞMURLAR: Gediz nehri taştı. Tarlalar sular altında kaldı Küçük Menderesin suları 2,40 metre yiikselpıîş bulunuyor Evelki gece ve dün çehrimize ve | mülhakata — sürekli ve bol yağmur düşmüştür. Bu yözden birçok derelerin | suyu taşmıştır. İzmir-Çepme arasında iki ahşab köprünün tamirine başlan- ması şebebile suların pok fazla gel inden yolma diğin yazmış tık. Düm yağdığı içla bu ki bulonduğu dere- lere daha çok su gelmiş ve yollar ıço çok yağınur rüleria kapanunştır. Şehrimizde Evelki gece yarısından sonra İs. mire fazla yağmur yağmış, bu — yüze den bazı yerleri su basacağı tahmim edilmişse de hiç bir şey olmamıştır. Bonuo sebebi, yukarı — mahallelerde belediyece yeni yapılan kanalizaryon tesisatıdir. Ru tesisat bayli ilerlediği İzmir Nasıl işgal edildi? Gireson saylavı ve Anadolu ile Duygu gazetelerinin eski muharrirlerinden Bay Talât Onayın halıraları.. Yakın tarihin karanlık perdelerini yırtan İzmir işgalinin çok heyecanlı hâdiselerini anlatan bu tefrikayı okuyunuz! Salınüshamızda! ur saları, eskisi gibi müne hat yerlerde toplanıp kalmamaktadır. Holzler projesine göre — kanalizseyon tevisatına devam — edilecektir. Yukamı mahallede belediye, geniş mikyasta kanalizasyon — tesisatına devam — eyli. yecektir. Cumhuriyet meydam önünde ana- kanalisasyoa teşkilâtimı denize bağlı. yacak kısımda inşast ikmal edilmiş. tir. Dökülea betonlar kuruyunca, bir iki gün sonra lâğun, devizle birleşe. cektir. O vakât Tilkilik ve İkiçeşmes Tikten gelen kanallar muhteviyatı, bu meafezden denize dökülecektir. Gediz nehri taştı Manisa ve Menemen havalisine fazla yağmur yağdıği için Gediz nehri taşmış, Manisa ve Menemen ovasında arazinin mühim bir kısmı salar altında kalmıştır. Gediz nehrinin suları üç metre- den fazla yükselmişt stağı | dolü olduğu için sular etrafa yayıl. maktı h Küçük Menderes Küçük Menderes nehrinin suları da 2,40 metre yükselmiştir. Bam yere lerde salar, civardaki tarla ve bah« çelere yayılmışsa da Cellâd gölünün kurutulması ve Köçük Menderes ya tağının islahi için açılan büyük ke- nallar sayesinde feyezan tehlikesinin öaüne geçilmiştir. Bu sebele — Küçük Meaderes nehri - civarındaki köyler balkı eskisi gibi telâş endişeye düşmemek tedirler. Mahsulün zararı Fazla yağmurların mahsüllerimi- Şimdiye —kadar ya- inci sahifede — AT İSPANYA HARBİ - — Cumhuriyetçiler Terueli tamamen zaptettiler İhtilâlcilerin verdikleri esirler ara- sında mühim şahsiyetler de var Madridden bir görünüş Barselon, 30 (Radyo) — Cumhu: riyetçi İspanyanın neşrettiği resmi tebliğde, ihtilâlcilerin, Teruel cebhe- siöde totundukları yerlerin zaptedil. diği bildirilmekte arasında mühim — bazı çahsiyetlerin bulunduğu. bunlar hakkındaki tafsi. Tt bilâbare verileceği ilâve maktadır. Resmi — tebliğde, — ihtilâlcilerin püskürtüldüğü ve tayyare (ilolarının giddetle takib edildiği de kaydolun- maktadır. Paria, 30 — (Radyo) Arandanın kumanda etmekle ol kuvretlerin, Teraeli mubasara © üzere buluaduğu, ve alınaa esicler olun. Saragosadan İhtilülciler, Teruclin gime Könkot — köyünü işgal eyler erdir. Vilaşerin ve cumhuriyetçi, işgalinde bulunaa Bbazı istik kâmların da — ihtilâleilerin eline düş- tüğü söyleniyor. Havas Ajansının verdiği malüme- ta göre, bu günlerde Terasl — cebhek sinde büyük bir muaharebe beklem. mektedir. Bu muharebeye, ikl taraf tan da yöz bin kişilik bir kuvvet işirak edecektir. Salamanka, 30 (Radyo) — Tera: el cebhesindeki harb, şiddetle devram etmektedir. Cumhuriyetçilerin zayiatı mühimdir. Top ve mitralyöz ateşi riliyor. Tindeki inkıtasızdır. Romnnva(q dahili | vaziyet Yahudilere karşı şiddet politikası Dün üç gazete kapat başladı ıldı. -Ba ışvekil, bu ak. şam radyoda p-ogramını okuyacak. Paris, 30 (Radyo) — Fran: siyasal mehafili, Romanya kabi- nesinin harici siyaseti hakkında muhtelif kanaatler dir. Söylendiğine göre, kıbincs:. yürütmekte* ; Romanya Yugoslavya g. bi ta Gemi kaptonı — Yapmal.. Atmal. — Görüyorum, j kurztulacak değil miyim? Üç kuruşluk pul papıştırda Allaba islida ver! müstakil bir. siyaset takip ede- | cektir. Bükreş, 30 (Radyo)— Roman: ya kabine bu gün Başyekil Oktavyan Koganın rıyasetinde — Sonu 8 inci sahifede — Gemide sallanan Amerikan bandıra. fakat vasıl olsa bir vermekle