18 Ocak 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

18 Ocak 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Milan Stoyadinoviç B. Hitler' tarafından kabul edildi Avrupa ahvali tedkik edilmiştir Berlin, 17 (Radyo) — Yugos- lavya Baş ve Dışbakanı Milan Stoyadinoviç; Berlin civarında kâin general Göringin köşkünde verilen ziyafette, refikası, Yu- göslavya sefiri maiyeti ile hazır bulunmuşlardır. Ziyafette nutuklar teati edilmiştir. General Göring, verdiği söy- levde demiştir ki: — Siz, yalnız bir hükümet reisi sıfatile değil, ayni zamanda samimi bir dost sıfatile geliyor- sunuz. Almanya, kapılarını sizin için açık bulundurmaktadır. Ne- reye giderseniz gidiniz, Alman topraklarında samimi bir dost gibi karşılanacaksınız. Almanyayı Yugoslavyadan ayı- racak bir sebep yokturr. Ne ye ve ne siyasete müteallik bir ihtilâfım:z vardır. Hitler, iki memleket aracındaki dostluğun kuvvetlenmesini arzu ediyor. Belgrada geldiğimde, Yugos- lav milletinin kalbini kazanmış bir şahşiyet olduğunuzu gördüm. Almanyada da o nisbette bir senpatiniz olduğuna - inanabilir- siniz.., General Göeringin nutkuna Milan S'oyadinoviç şu sözlerle mukabele etmiştir: — Ben herhangi bir tesadüf aeticitlade “Alinanyayü : igelmi yorum, Seyahatim, Yugoslavya ile Almanya sındaki — eski dostluğu takviye içindir. Bilirsi- niz ki, Büyük Frederiğin muha- fızları, Sırb askerlerinden mü- rekkepti. Alman milleti, halen dahi eski Sırbların millt ” şarkı- Jarını terennüm etmektedir. Bu kadim dostluğu, Büyük Şefiniz Hitler de unutmamışlardır. Bu dostluğun, bundan sonra da devam etmesini Ve gündengüne kuvvetlenmesini temenni ederim. Büyük Fuhrerin (Hitlerin) iki memleket arasındaki dostluğun takviyesini temin için delâleti- nize lüzum gördüğünü idrak et- mekle mübahiyim., Berlin, 17 (Radyo)— B. Hit- ler, bu gün Yugoslavya Baş ve Diş Bakanı Milan Stoyadinoviçi kabul etmiş ve bir saat kadar konuşmuştur. Bu esnada, Ge- neral Göring, Hariciye Nazırı Baron Von Nöyraht ve daha bazı Alman Nazırları hazır bu- lunmuşlardır. Mülâkat esnasında bütün bey- nelmilel vaziyet tetkik edilmiş ve Şııkı Avıupı ahvali gözden ve B. H leı Alman Başvekâleti binasının geniş salonlarında Mi- lan Stoyadinoviç ve refikası şe- refine mükellef bir ziyafet ver- miştir, ziyafeti bir resmi kabul takib eylemiştir. Yugoslavya Baş ve Dış Ba- kanı, yarın askeri okullarla mü- essesatı ziyaret edecek ve çar- şamba günü (Anver) de Alman Nazırlarının — tertip edecekleri ava iştirak eyliyecektir. Milân Stoyadinoviç, perşembe başlıyacaktır. tatiline Ankara, 17 (Husust muhabi- rimizden) — Büyük Millet Mec- lisi bu gün birinci reis vekili B. Hilmi Uranın riyasetinde toplar vakıflar umum mü- dürlüğünün 937 mali yılı büdce- sinde 84,000 liralık münakale yapılmasına, muhasebei umu- ye kanununa bazı maddeler ilâvesine, oyun maddelerinden gümrük resmi alınmasına, kaçak- çılığın men ve takibi hakkındaki kanunun bazı maddelerinin de- giştirilmesine ve bazı maddelere fıkra eklenmesine, halk bankası ve halk sandıkları kurulmasına ve hükümetimizle İran hükümeti arasında akdedilen hudud pak- tının kabulüne, hizmetten ayrılan nafla memurlarının yapamıya- cakları işlere ve İstanbui elek- trik şirketinden Aalınan paranın nerelere — sarfedileceğine — dair olan kanun lâyihalarını müza- kere ve kabul etmiştir. Saylav B. Cemal Tunca ve Hasan Sakanın kiş tatili hak- kındaki teklifi kabul edilmiş ve Büyük Millet Meclisi: günü (Essen) e gidecek ve büyük (Krop) silâh fabrikalarını zi ret edecektir. Burada, Milan Stoyadinoviç için, büyük bir -is> tikbal hazırlanmaktadır. Milan Stoyadinoviç, cumartesi günü Mün he gidecek ve hususi surette B. Hitlerin malikânesini gezecektir. Yugoslavya Baş ve Diş Ba- kanı, pazat günü Viyana yolile Belgrada döncektir. Amerika, Japonya arasın- da denız inşaatı yarışı Tefevvukun, daima Amerikada' kalmasi hususunda büyük bir itina ile çalışılıyor Vaşington, 17 (Radyo) — Amerika hücümeti, zamanda inşa etmekte olduğu harb gemilerinin tonajını öğrenmek için resmen Japonyadan soracaktır. Eğer, Japonyaaın mevcud mua- hedelerde kaydedilen mikdarlardan daha büyük hacimde ve to- najda ha:b gemisi yaptığı anlaşılırsa Amerika, o büyüklükte, hatta daha büyük tonajda ve çok fazla harb gemisi yaptırmak için işe Japonyanın son Büyük Mill-t Meclis'nde Meclis dünden itibaren kış başladı Dünkü celsede, bir çok lâyihalar müzakere ve kabul edilmiştir 938 Çarşamba günü tekrar top- lanması muvafık görülerek - kış tatiline bu günden itibaren baş- lanmaıştır. İtalya Sermayeye kont- rol koyuyor İstanbül, 17 (Hususi muhabi- rimizden) — İtalya hükümeti, son bir kârarla sermayeye kont- rol vazetmektedir. Sermayedarr lar, paralarını * hüzümetin ' gö terdiği işlerden başka işlerde kollan miyacaklardır. Gilüanç bir istatistir! İstanbul, 17 (Hususi) — Pari Suar gazetesi; dünya orduların: dan - bahsederken, — tayyareleri: mizin -adedini dört beşyüz gö termiştir. — Ulus gazetesi, bu rakamı gülünç buluyor. Fenerler idaresi tahlisiyeye bağlandı İstanbul, 17 (Hususi) — Hü- kümetimizce satın alınan Fener: ler Şirketi, tahlisiye idaresine bağlanmıştır. Balıkçılık Bİr eee İşleri için 5 milyon lira larfıdeceğız.. İstanbül, 17 (Hususi muha- rimizden) — İktısad Vekâleti, | a.ı.whkuş himayesi, balık is- Bu mülâkatta, beynelmilel vaziyet ve bilhassa Şarki tihsal ve ihracatının, ayni za- manda memleket dahilinde ba- hk istil inin artırılması — için mühim tedbirler almaktadır. Fazla balık istihsal edilen yerlerde balık konserve fabri- kaları kurulacaktır. Hazırlanan ikinci beş senelik plâna göre, balıkçılık işleri için beş milyon lira sarfedilecektir. Beşiktaş Tayyare küpasını kazandı Istanbul, 17 (Hususi muhabi- rimizden) — Türk - Hava kuru- munun tertib ettiği " (Tayyare kupası) maçında Beşiktaş takımı ile Güneş takımı karşılaşmıştır. Beşiktaş takımı sıfıra karşı bir gölle Güneş takımını yenm ştir, İktısad fakültesinin 55 inci yıldönümü İstanbul, 17 (Hususi muhabi- rimizden) — İktısad fakültesinin kurulışunun 55 inci yıldönümü, bu gün fakültede yapılan parlak tören ve tezahüratla — kutlulan- miştir. Bakırköyde, bir adam tren altında kaldı ve öldü İstanbul, 17 (Hususi) — Bu akşam, Bakırköyde bır tren ka- zası olmuş, bir adam tren al- tında kalarak parçalanmıştır. Süt istihsalâtı İstanbul, 17 (Hususi muhabi- rimizden) — Süt istihsa'âtın! artırmak ve süt fiatini ” ucuzlat- a İktisad Ve- teşkil mak için Ankarı kâ'etinde bir. komisyon edilmiş ve işe başlamıştır. İtalyanlar Habeşistanda zor tultunabiliyorlar Londra, 17 (Radyo) — Mor: ning Post ve Deyli Telgraf gazetelerinin sağlam menbalar- k neşrettikleri haber. lere göre Habeşistan işgal or- dusu, Habeş kuvvetlerinin mü- temadi taarruzlarına mukabele için uğraşmaktadır. İtalyanlar, şiddet kullandıkları halde çalış: tırmak için yerli işçi bulama» maktadırlar. Habeşistanda mer'i kanuna göre İtalyanlar, ilerin ver- meğe mecbur oldukları mahsuk leri de toplamakta çok müşkülât çekiyorlar. salonlarında Ka ee SA ! N Et kongresinde Başvekil Ankara, bulda et ticareti ile alâkalı işler toplantısında Başbakan B. Celâl Bayar aşağıdaki nutku söylemiştir: *—Sizi niçin davet ettiğimizi biliyorsunuz. İstanbul büyük şe- hirlerimizden biridir. İçinde ma- alesef fakiri, orta hallisi çoktur. Bunlar huyatı anlamış, hayatını muntazaman idare etmek isti- yen insanlardır. Ancak pahalı- lıktan dolayı bu imkâmı bula- miyor ve sıkıntı çekiyorlar. Sıh- | hat istatistiklerine göre, İstan- bulda da et ucuzluğunu temin etmek Tâzımdır, Süreti umumi- yede vatandaşların hayali şeraiti- ni ucuz'atarak kolaylaştırmak ve ilk ağızda onların sağlığını korumak için gıda maddelerini birer birer ele alarak ucuzlatı- cağız. Bunun için her fedakâr- lığı yapacağız. Ş mdi İstanbulda etten başlıyoruz. Çünkü burada et fiatleri fazladır. Türkiyenin hayvan yetiştiren bir memleket olması - ve diğer - vesaitin - bu: nunla uygun bir fiat vasatisi gösterdiği halde etin bu kadar pahalı olması aklın kabul etmi- yeceği bir haldir. Harice yaptığımız fiatler iti- barile ihracatta en ucuz satan biziz. Fakat Türkiyedeki pera> kende fiatlerimiz. diğer memle- ketlerdeki satışlardan daha pa- halıdır. Bunun menasını anla- mak müşküldür. Et, başlıca gıda maddesi — olduğu göre bu manzara yalnız bükümeti değil vicdanları da alâkadar edecek bir mevzudur. Sizden bu mesele hakk nda kat'i cevab almak için içtimaa gelmenizi rica, ettim. Sizi davet etmeden — evel şöyle düşündük: Çağırıyoruz. Et fiatini indir- mek hususunda talepte buluna- cağız. Acaba bu meselede bize yardım ederler mi?. Fakat gene düşündük ki, bu iş milli bir zarurettir. Bir ku- mandan cebhede askerlerinden nasıl fedakârlık - istiyorsa bizim de sizden istiyeceğimiz mesleki cebhem zde milli maksad adına menfaatlerinizden — bir fedal lıktır. — Bunu — yapacağınızdan şüphe etmedik. Çüakü milli olan her insan tarafından yapılacağı veyahud behemehal yaptırılacağı tabildir. Bana bu mevzu etrafında mü- teaddid raporlar verdiler. Hep: si de noksandır. Biz masrafla- rın hükümete, belediyelere ve- sair teşekküllere aid olan kıs- mından fedakârlık edeceğiz. Sizi de kendi hesabınıza bu feda- kârlığa davet ediyorum. Bu si- zinle ilk gitmek istediğimif nor- mal yoldur. Şayet bu fedakâr- lığa iştirak etmezseniz milli za- ruret diye ifade ettiğimiz bu neticeyi sizsiz olarak tahakkuk ettireceğiz. Ancak bu- neticeyi yertlen Çocuk balosuna aittir H SS normal şekilde sizinle mizin muhım bir nutku Mevaşi ihracâtinda €en ucuz fiat a zeden memleketimizdir 17 (A.A) — İstan beraber temin edebilir ve bu meselede çalışanların menfaatleri (ile telif edebilirsek bizim için kazanç iki katlı olur. Çünkü bir müşterek menafie kıymet veriyoruz. İndireceğimiz resimlerin, yapacağımız fedakâr- lığın doğrudan doğruya tehlikin cebine girmesi dır. Yani bü. tenzilâtın t edildiği gün müstehlik o nisbet- te ucuza etini alabilmelidir. Bu esaslar dahlinde sizden mütalca istiyorum. Gerçi buraya — kada: getirmekle sizi yorduk. muvaffak olursak zevki büyüktür. Bu, bükümetin milletle elele vererek memlekette iyi işler vü- cude getirmek âdetine d olur. müs- lâzım- uygun Sermayenizin ve sâyinizin milli kuvvet olduğunu biliyorum. latı körletmek asla istemem, Şayet hükümet tedbirini biz biliriz, yaparmış gibi gözükelim diye bulunursa o adama da sa- dece acırım. Sözümü bitirmeden evel da- vetimizi - kabul / ederek gelmiş olmanızdan dolayı teşekkür eder ve hepinize muhabbetle geldiniz derim. Ankara, 17 (A.A.) — Et kon: gresinde bulunmak üzere buraya gelmiş olan et tüccarları şerc- fine İktisat Vekili B. Şakir Ke- sebir tarafından Karpiçte bir ziyafe verilmiştir. Ankara, 17 (ALA.) — Müs- tehliklerin fili olarak menlaat» lerini temin etmek şartile İstan« bulun et fiatlerini indirmek için lâzımgelen — tedbirleri — birlikte düşünmek üzere — İstanbuldan davet edilmiş olan celeb komis- yoncuları, toptancı ve peraken- decileri temsil eden 27 tücca» rın iştirakile dün İktısat Vekâ- letinde Başvekil Celâl Bayarın reisliği altında görüşmeler ya. pılmıştır. Bu görüşmelerde Dahiliye Ve- kili ve Parti genel sekreteri B Şükrü Kaya, İktisad Vekili ve Ziraat Vekâleti vekili B. Şakir Kesebir, İstanbul valisi B. Mu- hiddin Üstündağ, Ekonomi müs- teşarı B. Kordoğlu ile alâkadar müdürler hazır bulunmuşlardır. Tedkikat neticesinde nakliyat, ücret, resim ve komisyonculuk, mezbaha ücreti de dahıl olduğu hâlde İstanbul perakendeci ka- sap dükkânında her nevi ot fi- atlerinin fili ak kiloda müs- teklik lehine kuruş indirile- ceği anlaşılr Başvekil C Bayar p kendeci kasa 1 husüst ve yetini ve müstellikle yakın : kalarını nazarı itibara alara bunların hissesine isabet edece azami kârı muhalfaza tedbirler almışlardır. Neticede 1 mart 1938 tari- » Sonu 8 inci sahifede - hoş