30 Ocak 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

30 Ocak 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Banka direktörlerimizLond- hvı * stiaı Wı-ı:)—lııhı ya hareket ediyorlar Zoîâ—uıı. Ereğli, M Mersin ve Samsun limanlarımızın yinşası için/İngiliz gruplarile görüşeceklerdir ıekloıleıımız. bu gün Yalovadan buraya döndüler. Yarın Paris hıid 29 (Huıııı) Banka dııeklorlevıln z; bilhassa Zonguldak, Ereğli, Mersin ve Samsun liraaelarımızın islah've'inşâsı için Londrada İngili; Alâkddarlar, bankat d.tektörlerimiz Lond! ———j Romanya Kralı paktını sadık kalma- ğa azmettiler İstanbul, 29 (Husu: Ro- manya sefiri M. Aleksandr, bu gin buraya gelmiş ve karşılan- miştir. Sefir, gazetecilere vaki beya- natında, gerek Kral Karolun ve gerekse Başvekil M. Goganın, Balkan paktına sadık kalmağa azmettiklerini söylemiştir. Alman Harb gemi.eri Liz. banda bekleniyo: Lizbon, 29 (Radyo) — Bu- raya gelecek olan bir Alman zırhlısı ile iki destroyer için ha- röretli istikbal hazırlıkları ya- pılmakladır. ; İnfilâk Paris, 29 (Radyo) — Vilezvif inlilâkında ölenler, bugün milli censze alayile defnedilmişlerdir. Dahbiliye Nazırı B. Alber Saro, bir göylev vermiş ve müteakıben bir kıt'a asker, tabutların önün- den geçmiştir. Hakaret İşaretle de olsa ce- zayı müstelzimdir İstanbul, 29 (Hususi) — Kız- dığı bir adama işaretle küfür eden bir dilsiz, cürmü meşbud kanunu mucibince mahkemeye verilmiş ve üç gün hapse mâh: küm olmuştur. Bir meyhaneci Yeşilay cemiyetine aza olmak istemiş! İstanbul, 29 (Hususi) — Bir meyhaneci, Y Yeşilaya aza olmak için Mürscaat etmiş ise de ar- zusu İsbul edilmemiştir. Uydurmı haber İstanbul, 29 (Hususi) — Roe- imanyamıa, Boğazlar mukavele- sinin tadilini istiyeceği hakkın- da bir İtalyan gazetesinin ver- diği haber, tamamen uydurma telâkki edilmektedir. Tahtelbahirlerimiz iki aya kadar denize indirilecek İstanbul, 29 (Hususi)— Gerek İstanbulda : ve gerekse Alman- yada yapılmakta olan Denizaltı gemilerimiz, iki aya kadar me- rasimle denize indirilecektir. İstanköye gönderi. len İtalyanlar Brendizi, 29 (Radyo) — İstan: köyde iskân edilmek üzere bu ü üç aile buradan sevk edilmiştir. * grupl, le konuşacaklardır. atine büyük ehemmiyet atlediyorlar. Bir infilâk daha Ve Başvekili Balkani Romada bir mühimmat fabrikası harab oldu İnfilâk neticesinde 9 kişi ölmüş ve iki yüz kişi yaralanmıştır. Hâdise teessür uyandırdı Roma, 29 (Radyo) — (Kolefero) mühimmat fabrikalarından bi- rinde bu sabah bir inlilâk olmuştur. Saat 7,30 da amele işe baş- lar başlamaz, bir duba ateş almış ve bir saat uğraşıldığı halde ateş söndürülemediğinden infilâkın önüne geç lememiştir. Ameleden, dokuz kişi ölmüş ve iki yüz kişi yaralanmıştır. Yara- hlar, otomobillerle (Val Monton) hastanesine nakledilmişlerdir. Hâdisenin vukuu, Romada derin bir teessür uyandırmıştır. Kral Viktor Emanuel ve Başvekil mişlerdir. İnflâkın vukubulduğu fabril M. Mussolini hâdise mahalline git- kismen harab olmuştur. Bunun, ancak üç ay zarfında tamiri mümkün olabilecektir. İspanya dramı —— —— Cumhuriyetçiler (Torilla) da taarruza geçtiler Salamankı, 29 (Radyo) — Fransada Bordu ile Perpinyan arasında elli tayyare vardır. Bun- lar İspanya cumhuriyetçilerine aiddir. Cumburiyetçilere, Fran- sızların ve diğer hükümetlerin yeni yardımları başlamıştır: Fran- ko deniz kuvvetleri, Barselon açıklarında 3500 tonluk mühim- mat dolu bir vapuru ele geçir: mişlerdir. İki gün zarfında de- vam eden harplerde Cumhüri- yetçilerin dört tangı imha edil. miş, 1 avcı tayyaresi düşürül- Müştür. Salamank2, 29 ( Radyo ) — Saat 20 de çıkan resmi tebliği: Düşman, Celava cephesinde vukua gelen çarpışmalda püs- kürtülmüş ve pek çok öü ter- kederek ric'at eylemiştir. Torilla kasabası cenubunda cumhuriyetçi'er tarafından vuku bulan taarruz defedilmiştir. taarruz esnasında — düş; bir tayyare, mevzilerimize meğe mecbur kalmıştır. Paris$ 29. (Radyo) — Havas Ajansının Saragos muhabiri yazı- Ka mal Cumhuriyetçiler, Tervel ceb- hesindeki ihtilâlci kuvvetlerin bir kısmını çekmek maksadile yandan iki defa taarruz etmiş- lerse de muvaflak olamamış. lardır. Paris, 29 (Radyoy — Cum- huriyetçiler, bu gün Tigra ve Çeleda cebhelerinde ihtilâlci- lerle şiddetli bir. harbe tutüş: muşlar ve düşmanı tevkif ey- lemişlerdir. Cumburiyetçilerin, 'Tramado- ra cebhesindeki mevzilerini de- giştirdikleri söyleniyor. Barselon hükümeti; ihtilâlcile- rin, cebhe gerisindeki kasabar ları bombardıman ederek silğh- sız halkı öldürdüklerinden do- uıııl:tı.. Barselon açıklı | de öl. Hâdıqç%ı_ı_ı 1 M!% müh! mmatş 'a dolu bir vapur tuttular layı bütün devletlere birer nota vererek bu hali protesto - eyle- miştir. M. Köse Ivanöf İstifalar için gazete- cilere beyanatta bulundu Sofya, 29 (Radyo) — Başve- kil B. Köse İvanof, ayın 24 ve 28 inci günlerinde kabine aza- sından bazılarının ist.fasını mev- zuu bahsederek gazetecilere be- yanatta bulunmuş: — Bu hafta kabinedeki de- gişiklikle: normalizasyonu tar kip ederek Bulgaristan milletine önümüzdeki hak ve adalet dev- resi için noktainazarını serbestçe bildirmek imkânını vermiştir. Demiştir. Bolu Halkevinde seyyar sinema Bolu, 29 (Hususi) — Halkevi için satın alınan seyyar sinema- nın tecrübeleri — muvaffakıyetle neticelenmiştir. Muhtelif faydalı filmler getirilerek halka göste- rilecektir. Seyyar sinema maki- nesi, Vilâyet kaza ve köylerinde de dolaştırılacak, halkın istifar desi temin olunacaktır. B. Van Zelandın ra. poru,çok kıymetlidir Amsterdam, 29 (Radyo ) — Başvekil B. Koliç, Van Zelan- din iktısadi raporu hakkında demiştir ki: » — Büyük zorluk, büyük eka- nomik devletleri ihzari bir kon> ferans halinde toplıyabilmektir. Rapor bugünkü ekonomik vaz- iyetin ıslahı yollarını ve çare- lerini göstermek ıdbıı-ıle çok hyııotlıdıı Atatürk Yalovada bir gezinti yaptılar İstanbul, 29 (Hususi) — Ata- törk, bu gün Yalovada bir gezinti yapmışlar, Korgeneral Salih ile ikinci mıntaka umum — müfettişi general Kâzım Diriği ve amiral Şükür Okanı kabul buyurmuş- lardır. İzmir ve Mersin | Liman İşletme mü- dürlükleri müstaki. len idare edilecekler İstanbul, 29 (Hususi) — De- nizbankın teşkili üzerine bu mü: essesemize devredilmiş devair meyanında bulunan İzmir ve Mersin Liman - İşletme müdür- lükleri, Denizbanka bağlı kal. mak şartile müstakilen idare edileceklerdir. Romanya Rus dostluğunu ih. mal etmemiştir Moskova, 29 (Radyo) — Ha- vas Ajansı muhabirinin — öğren- diğine göre, Romanyanın Mos- kova elçisi, Bükreşe dönmek emrini almıştır. Şubat iptida- sında Moskovadan ayrılacaktır. Bunun sebebi, Romanya siya- setinde hasıl olan son vaziyet sebebile Sovyet Rusyanın Bük- reş elçisinin Moskovaya davet edilmesidir. Son vaziyet bazı faraziyelere yol açmıştır. Fakat iki hükümet arasındaki diplo. masi münasebetlerin kesilece- ğine inanmamalıdır. Maslahat: güzarlar, bu vazifeyi görecek- lerdir. Romanya Başvekili M. Goga bu akşam Moskoyaya hareket eden Rus selirine bir ziyafet vermiş ve ziyafet — esnasında, Romanyanın, — Rus dostluğunu ihmal etmediğini söylemiştir. Kültür faaliyeti — Başı | inci sahifede — ler öğrelmiştir. Komite; Halkevi içia İzmir faa. arında ayrılaa köşeye de fotoğraf lar, gtalikler ve ihsat çizelgeler bazırlamıştır. malümat veren Halkevi komitesi, kısa bir z0 man — içinde faaliyet sahasnıı ömld edildiğindet çok fazla genişletmiş ve herhangi bir darbesi meticesinde ha- pishaneye düşmüş olan bir çok ka. dın ve erkek için çok faydalı terti. bat alarak, cezaevinde ayrıca dere Serbest sütunlar aai aa Terbiye meselemiz -B. Yonus Nadiye - Sayın Cumhuriyet gazetesinin 2471/1938 tarih ve 4921 nume- ralı sayısında intişar cden baş yazınızı. okudum. Çok mühim olan içtimai mevzularımızdan birisi üzerinde — durmuşsunuz. Parmağınızı öyle bir yara üze- rinde durdurmuşsunuz ki — her oynayışında 2ltında bir ceraha- tin fıkırtısını duymamağa imkân yok. Yalnız hastalığın tatbikin- de gösterdiğiniz isabeti, teda- visinde tutturamamışsınız. Sayın bay; - Br çok pedagoji üstadları- mızın özene bezene ve her türlü vasıtaya müracaat ederek mem- leketimize sokmağa çalıştıkları ve kısmen de muvaffak olduk- ları pedagojik esaslar sizin bu- yurduğunuz - gibi pek takdire şayân bir iştir. at serlerde çiçek yetiştirmeğe — benzetilme- mek - şartile.. Okullarımızda tatbik edilmekte olan yüksek prensiplerin yük- sekliğine ve değruluğuna siz de inanmış — görünüyorsunuz. Bu, mevzuun hararetle müdafaa edi- Tiş'nden bellidir. Onun için da- vayı ayrıca teşrihe lüzum gör- müyorum. Yalnız tatbikattaki imkânsızlığı bilmem neden sizi korkutmuş. Sebep olarak ta içtimai bün- yemizin müsait olmadığını iddia etmektesiniz. Sayın gazetenizin hemen her nüshasında yazdığı- nız yazılarla biz gençlere Tür- kiyede imkânsızlığın bulunmadı- ğıdı öğreten siz değil misiniz? Bugün 'devrünlerin hepsini töe kik edelim; yapıldıkları zaman içtimai bünyemiz müsait miydi? Halbuki bugün bütün devıım- ilân etmiyor muyuz? Vakıa sizin gibi inkılâp elemanları karşısın- da bize söz söylemek belki düş mez amma, yeri gelmişken kı- saca biz fikrimizi izah edebili- riZ, sanıyorum. İnkılâplar, ya halktan otori- telere doğru, yahut ta otorite- lerden halka doğru yapılır. Bi- zim inkılâbımız iki — yöni Birincisini başardık. Şimdi ikin- cisi ile meşgulüz. Bu ikinci işde Atatürk rejimi bize öğretti ki inkılâp için zaman, muhit aran- maz. İyi olan her şeyi alırız ve alacağız. Yeni prensipleri göz önünde bulundurmakla beraber bane açmış, tamaman cahil — kalmış pek çok mahkümları gençler için Dumlupınarda açılan dershanode, bir çok — gençler yetişti. rilmiş ve hayat sahasına mücehhez Bu fılıır bir az da eskiye dönelim der gibi bir mahiyet taşıyor. Aman üstadım, sakın hal. Bize öğrettiklerinizin aksine harekoti sizden beklemiyoruz. Bu güzel usullerden bugüne kadar ne ka- zandıksa kârdır. Ölmek var, dönmek yok. — İnkilâbı daima kurbanlar besler. İşte Kubilayl. Bir kaç öğretmen pımız bir iki azgın talebe elile ölmüş ise bu bizi korkutmamalıdır. Si- zin de pek güzel diye tavsif et. tiğiniz bu değerli prensiplerin yolunda ölüm var diye dönelim mi? Evet ölüm var, zorluk var, fakat o parlak istikbale kavuş- mak için bunları aşmak mecbu- riyetindeyiz. Dünkü Osmanlı im- paratorluğu ile bugünkü Cum- huriyet arasındaki yola bakınız. Ne kadaâr ölümler ve zorluklar ile doludur. Bü yolua her haagi' bir nok: tasında korksaydik, - dönseydik bugünü bulabilir miydik?. t Sayın Bayım; biz Ulu Atamız - dan öğüd aldık. Ölrmek var, dönmek. yok!., Yolumuz cehen- nem' olsa atılacağız. Bizi yarınin iyi günleri bekliyor. Manisa: V. Kurşuncu Film mübadelesi Peşte, 29 (Radyo) — Alman- ya ile Macaristan arasında film mübadelesi hususuna dair bir anlaşm imza edilmiştir. Felemenk Hin. distanında Amsterdam, 29 (Radyo) — Felemenk Hindistanında hava ıçhııl bünyemize bir bulaka, a»—“’-:î kuvvetlerinin tensikine — başlan- — — mıştır. Buradaki hava kuvvet- leri, diğer Felemenk hava kuv- —— vetlerinden ayrı ve müstakil ola- caktır. Yasaktır! ; Bazı kimselerin beraberlerin- de posta pulsuz mektup götür- dükleri anlaşılmıştır. -Dahiliye Vekâleti buna karşı - zabıtaca tedbir —alınması, — kaçakçılık yapanlar hakkında takibatta bu- lunulması bildirilmiştir. Bir kızıl! İzmirde Şerif Ali oğlu Tunç Kızıl hastalığına — tutulmuştur. Hastalığın görüldüğü yerde sıh- hat ve içtimai muavenet müdür- lüğünce — lâzimgelen tedbirler alınmıştır. Şehir Gazinosunda Sayın Izmir halkının gösterdi yüksek alâka dolayısile Bu defa Celbedilen onn dört artistin iştirakile yepyeni numaralar bir derecede atılabilecek hale — geti. | rtilmiştir. Halid, Şehidfadıl, Karataş, Keçe ciler ve Dumlupınar okullarında açıl. miş olan halk dershanclerinde lisan dersleri do verilmek suretile gençle. rimiz için yapılân bilgi, Halkevi dershaneleri ve — kurglar komitesini teşkil edenlerle beraber her yurdda. gn göğsünü kabartacak derecededir. Sevinçle kaydedelim ki, Halke. vinde açılan daktilo kursu da dabil elduğu kalda bütün kurslarda bu ve. me altı yözden — Tazla kiz ve erkek genç okatulmüş ve mükemmel bir halde yetiştirilmiştir. Komitenin gösterdiği bu meşkür faaliyeti kaydederken, kâbul-etmeli. yiz ki, komite ile alâkadar xevat ile. birlikte —vazife alan değerli menlerimize yurd namıca — töyekkür etmeği vicdant — bit POrç telâkki ediyoruz. BMatine saatleri: yalnız Pazar günü saat 17 de Süyareler her akşam saat 21 de başlar Elhamra MÜDÜRİYET İdaresinde Milli Kütüphane SİNEMASI . Rolde: 1 — Çingene Prenses ANR&BtLLA 2— Şen Yumurca SHIRLEY TEMRLE'in son ve €n güzel filmi Framsızca sözlu Kürrei arz üzerindeki bir milyar çocuğun sevgilisi 3 — Yunan Veliahdinin evlenme Merasimi (— Çin sularında Amerikan PANAY zırklısının JAPON | — tayyareleri tarafından batırılması.. Türkçe Sözlü 5 — Bilmediğimiz Hakikatler.. Kültür filmi 6 — Türkçe izahlı FOX Jurnalda en son haberler Seanslar: Çngene Prenses 5 ve 9 da. Şen Yumurcax 3 ve 7 de i |