30 Ocak 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

30 Ocak 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

gabife © ' Bu günkü program İstanbul radyosu: ( Öğle neşriyatı: Saat 12,30 Türk musikisi, 12,50 Havadis, 113,05 Plâkla Türk musikisi,13,30 Hafif musiki. h Akşam neşriyatı: Saat 18,30 ld'" musikisi, 19 Türk musikisi, 19,30 Hava raporu, 19,35Kon- MMerans, 20 Türk musikisi, 20,30 -Arapça söylev, 20,45 Türk mer İsikisi, 21,15 Stüdyo orkesirası, (22,15 Ajans haberleri, 22,30 .Sololar, opera, operet parçaları, Ahiret — înektupları — Başı Sinci sahifede — L. yaptım sanki? Maşukam Hüri kızının adı M.çakara,, Kemal Kâmilin Umaşukasının adı. “ Çapaçula, Pîıııîı. Zaten mezburenin ne ça- Ppaçul 'acsme olduğu suratından (belli idi, Eğildim, benimkinin kulağına: — — Cantmn içi. Dedim, “Vus- atınla bendeni şadeyle ah., di ye oldukça şairane tarafından Be misra yumlrtladım. ' Bön, bön yüzüme baktıktan sonra “gevab verdi: — Burası Âhirettir, tekerle- meye lüzum yoktur, maksadını açıkça söyle. Burada — tekörrür, tekrar filân yoktur aınma. Tale- bini bir defada yapacaksın... — Beraber gezmemiz böyle — devam etsin güzelim.. — Ne zamana kadar?. — Ebediyete kadar. " — Zalen ebediyet içindeyiz. Binaenaleyh bududsuz zaman ıö)hıı nldıı dthıv Hu- ayai tom gaya düşen Kemal Kâmil de bir feryat kopardı. Maşakâlar uçup — gittiler, biz / de, nalân ve giryan, Nasraddın - hocanın yanına dönd döndük... deorta_ı edebiyatı — — Başı 2 inci sahifede — hududların da dışına çıkan rö- | portaj edebiyatı; sağlam bir O kavrayışa, hâdiseleri) fark ve temyiz ediş gibi fikri bir kud- | rete ihtiyaç gösterdiği kadar | bunları çok güzel bir üslüp, tahkiye tarzı ile anlatmak mec- buriyetini de muharrire — yükle- miştir. Bu itibarla güçlüğü böy- le iki türlüdür. Bu iki türlü güçlüğü birden yenenin kazan- dığı rağbet de elbet yerinde olur. Bahri Savcı İkiçeşmelikte Hacıali efendi lN..bM Ahmed oğlu Rüştü, oğlu Receb ve Mehmed kın on beş yaşında Sabriye, Tireli Mehmed oğlu Mehmedi dövdüklerinden yakalanmışlardır. Bında Salih kızı Melâhatin evine girerek kendisini artistliğe teş- vik ödaen ve sandığından on . 1 çalan Osman oğlu Meh- yıhhımq. Adliyeya ve- rîlıılm nıdı lluudalı sokağın- Hasan oğlua Cemal, — idare- siadeki ,bisikleti Hakkı — kızı lihaya çaptırmış, karnından yı_rıluııııuıı sebebiyet — ver- ANADOLU 'RADYO Hatay intihabatı hakkındaAmerika, yeni ki ihtilâf kalkmıştır — Başı Tinci sahifede — Eden, Delbos, Litvinof ve Koo bu sabah yeniden toplan: mışlardır. Karar suretinin tahrir şeklinde müşkülât çıkmıştır. Bu hususta akşama kadar bir itilâla varılması ümidi azdır. Litvinof dün iktısadi ve mali yardım hakkında sarih bir plân teklif etmiştir. Bu plân muci- bince Çine silâh verilecek ve Japonyaya yapılacak petrol ih- racatına ambargo konacaktır. Eden ve Deibos bu plâna itiraz etmişlerdir. Öğrenildiğine göre, her türlü müşterek yardım projesinden vazgeçilecek İngiliz ve Fransız murahhaslarının teklifi - veçhile davletker. kabiliyetlerine — göre Çine yardım etmeğe davet edi- leceklerdir. Mesciâğ bazı devletler Çine kredi açmak, bazıları silâh gön- dermek, bazıları da petrol yok lamak suretile yardım edecek- lerdir. Koo bu tekliflere şiddetle iti- raz etmiş ve hükümetinden bu hususta yeniden — talimat iste- miştir, İyi cihetten öğrenildiğine göre nihai-karar geniş mikyasta A manyanın tarzı hareketine bağ- hdır. Çünkü Cenevrede temsil edilen devletler Uzak Şark il- tilâfına temas eden her karara Amerikanın da iştirak etmesini atzu etmektedirler. Cenevreye bir müşahid tayin etmesi için Vaşington hüküme- tine bir telgraf gönderilmiştir. Bu telgrafa henüz bir cevab verilme miştir. Bazı mahfeller ikinci bir Brüksel konferansı toplanmasına ihtimal vermektedirler. Her ne olursa olsun Çin me- selesi bu gün öğleden sonra saat 17 de toplanacak — olan konseyde mevzuu bahsedilmiye- cektir. Ankara, 29 (A.A.) — Haber aldığımıza göre, evelce Mik letler Cemiyeti nezdinde Tür- Türkiye murabhası ve Bern se- firi bulunmuş olan Bolu saylavı Cemal Hüsnünün Brüksel elçi- liğine tayini yüksek tasdikten çıkmıştır. Cenevre, 29 (Radyo)— İngil- tere ve Fransa Hariciye Nazır- ları M. Eden ve Delbös, hugün hep Çin delegesi M. Velington- ka ve Rusya Hariciye Nazırı M. Litvinofla alâkadar olmuşlardır. Çin delegesi, Japonyaya karşı zecri tedbirler alınmasını iste- miş ve bu hususta ısrar eyle- miştir. İngiltere ve Fransa Haric'ye Nazırları, bir müddet fikir der- meyan etmeksizin Çin delege- sini dinlemişler ve sonunda zecri tedbirler - sisteminin, iyilik ye- rine fenalık getireceğini beyan etmişler, yalnız, Amerikanın da muvafakatile mütecaviz için bir itham kararı verilebileceğini ve Çinin mukavemetini tem'n ede- cek şekilde teknik bazı tedbir- ler alınacağını bildirmişlerdir. Cenevre, 29 (Radyo) — Ulus- lar Sosyetesi Konseyi reisi İran Hariciye müsteşarı B. Mustafa Adli, bu gün bütün delegeler şerefine bir öğle ziyafeti ver- miştir. Cenevre, 29 (Radyo) Fransa Devlet Nazırı M. Pol Bonkur, bu gün Paristen ge- miştir. M. Pol Bonkor, Pazartesi gü- nü toplanacak, Uluslar Sosya- tesi nizamnamesinin tadilini ko- nuşacak olan 28 ler komitesine iştirak edecektir. PÖzzasa 90 Radunl — ( Tüte lar sösyetesi konseyi, bu gün öğleden sonra saat 17 de İran Hariciye müsteşarı B. Mustafa linin riyasetinde toplanmıştır. Sabahtan, murahhaslar ara- sında göze çarpacak şekilde bir faaliyet müşahade edilmiştir. Konsey; Hatay intihabat işile Romanyadaki azlıklar meselesini ve bilhassa Çin- Japon ihtilâfını müzakere etmiştir. Hatay intihabatı meselesi hak- kında söz söyliyen, Hatay işi raportörü İsveç Hariciye Nazırı M. Sandlerin muavini M. On- den, Türkiye ile Fransanın gös- turdiği iyi niyet sayesinde me- selenin çok — kolaylaştığını ve ihtilâfın, kalkmış sayılabileceğini beyan eylemiştir. Fransa Hariciye Nazın M. Delbos ile İngiltere Hariciye Nazırı M. Eden, konseyin içti- mamndan evel Romanya Hari- ciye Nazırı M. Miçesko ile uzun müddet konuşmuşlardır. Uluslar Sosyetesi genel sek- reteri M. Avenol, Romayadaki azlıklâr meselesi hakkında iza- hat istenmesini ve Romanyadan verilecek cevaptan soara m es - lenin hususi bir. komiteye veri- mesini teklif eylemiştir. İngitere Hariciye Nantı M. Eden, Fransa Hariciye Nazımı M. Delbosla birlikte bir daha Çinin isteğini müzakere etmiştir. Bu sırada, Çin delegesi de hazır bulunmuş ve 6 Teşrinievel 937 de Çine vadedildiği veç- hile, Japonyanın taarruzu üze- rine her devletin, Çine — ayrı ayrı ne suretle yardım edebile- ceğini anlamak istemiştir. Bu mesele etrafında, M. Eden, Delbos, Litvinof ve Doving- tonko arasında yapılan görüş- melerde hiç bir karar verilme- miştir. Polonya Hariciye Nazırı kole- nel (Bek) Çin-Japon meselesin- de esaslı itirazlarda bulunmuş ve hükümetinin hiç bir taahhü- de girişmek istemediğini söyle- miştir. Konsey Pazartesi günü tekrar top anacaktır. Fransa Hariciye Nazırı B. Del- bos, hattı hareketini değiştire- rek bugün Parise azimetini te- hir etmiş ve Pazartesiye kadar burada kalmağa karar vermiştir. Polonya Hariciye nazırı kolo- nel (Bek), bu akşam Varşovaya hareket etmiştir. Cenevre, 29 (Radyo) — İn- giltere Hariciye Nazırı M. Eden, refakatinde Lord Grayor oldu- ğu halde bu gece Loüdraya hareket etmiştir. 30 Kânunusani tayyareler yapacak - Başı T inci sahifede - ve tayyareler tarafından bombar. dıman edilmektedir. Dünya yü- zündeki gerginlik hiç bir zaman bu günkü kadar yüksek bir raddede tecelli eylememişti. Bn vaziyette bizim bu günkü silâh- larımız diğer milletlerin silâhları ile mukayese olunur ise milli emniyetimizi temin edecek de- recede değildir. Ve bu sebep- ten fazlalaştırılması lâzımdır. Sırf diğer milletlerin kendi kara ve deniz silâhlarını dünya Sulhu ve dünya emniyeti için bir tehlike teşkil eyliyecek mik- yasta fazlalaştırmakta olmaları sebebile kongreye — aşağıdaki tavsiyelerde bulunuyorum: 6,800,000i 1938 büdcesine dahil olmak üzere hava müda- faa tertibatı için 8,800,000 dö- lar, ihtiyat ordunun ıslahı için 550,000 dolar, 5,000,000 w 1939 büdçesine dahil olmak üzere orda levazımı — imaline lüzumla matrisler vesaire için 6,08),00) dolar, orduya mühimmat satın almak için 2,000,000 dolar do- ntomanın — fazlalaştırılması — ve yenileştirilme si programının yüz- de 20 nisbetinde genişletilmesi için İüzumu — kadar tahsisat, 1938 senesinde iki yeni zırhlı ile iki yeni kruvazörün tezgâh- lara konulmasını temin için lü- zumu kadar tahsisat, yeni tip hafif harb gemileri yabancı memleketlerin yeni in- şaatına mukabele edecek harb gemilerinin yeni plânlarının vü- cude getirilmesi masarifi olarak 15,000,000 milyon dolar. Bu işten ayrı olarak kongre için harb zamanı yüksek kârla- rın önüne geçmek ve harb ma- sarifi yüklerini tevzin edebilmek maksatlarını güden — kanunların çıkarılması zamanının — gelmiş olduğunu zannediyorum. Hepimizin şu ciheti nazarı dikkate almamız lâzım gelir ki, dünyanın bugünkü elim şeraiti etternasyonal kanunların esasını teşkil eden prensiplerin ve mu- abedelerin sık sık ( sinden ve harbin idaresinde yeni yeni unsurların meydana çıkmasından ileri gel- miştir. Tam bir emn'yetten kasdım yalnız sahillerimizn değil fakat ayni zamanda sahillerimizden çok uzak arazimizin emniyetini tahtı temine alan bir müdafaa- dıir. Mühtemel bir. düşmeni sa- hillerimizden yüzlerce mil uzak- ta tutmamız lâzımdır. Müdafaa- mızi yalnız bir Okyanusa ve bir sahile hasrederek diğer Ok- Suriyede olanlar —0 ——— —— —— Partizanlık, kanlı vakalara sebebiyet verdi İki parti birbirine girdi, hükümet, bazı kim- seleri tevkife Antakyadan buraya gelen har berlere göre, ( İttihadilvatani ) ecemiyetinin bir davetnamesini imzalatmakta olan Abbud Keleş adında biri, evelki cumartesi akşamı Royal sineması önünde osbeclerden bazı gençlerin ta- arruzuna uğramış: İlyas Levend adlı bir genç imzalandırı.makta olan davetnameyi kaparak kaç- mış, Mebmed Ali Zırka ise Abbud Keleşi tokatlamıştır. Bunun Üzerine yetişen polis- ler Mehmed Zıirkayı tevkif ede- rek mevcuden Adliyeye teslim etmişlerdir. Davetnameyi kapıp kaçan İlyas Levendin Sancak hududları haricine & vıştığı anla: mecbur kaldı şılmıştır. Mehmed Ali Zırka 4 uumaralı kararla muhakeme edi- lecektir. Suriye-Lübnan müzakereleri: Suriye ile Lübnan arasında iktisadi münasebatın — bir kat daha takviyesi için müzakereler başlamıştır. Aldığım malümata şeb- nmlıd'ğ'bnlının ve Ce'.:nmıı-— dam beyin riyaseti altındaki heyet Lübnan heyeti ile dün parlâmento binasında ikinci bir içtima akdedilmıştir. Bir gazete kapandı Yüce komiserliik — dairesinin kararıle Berutta çıkan E'crayete gazetesi skiz gün Müddetle kıpanmışrır, yanusu ve öteki sahillerimizi meşkük bir müdafaa halinde bırakamayız. Tam bir müdşfaa Amerika Birleşik devletletinin bütün kısımlarını ayni zamanda çerçevesi dahiline almalıdır. Sulh için elimizden gelen bü- tüt gayretleri yapmak sarih su- rette vazilem'zdir. Fakat ayni zamanda milletimizi de muha- faza etmeli ve emniyet altına almalıyız. Bütün bu muhafaza tedbirleri bir tecavüz fikri üze- rine değil fakat bir müdafaa fikri üzerine müessestir. Ve mü- || dafaa fikri üzerinde müesses kalmakta devam edeceğiz. Vaşington, 29 (A.A.) — De- niz silâhları programının yüzde 20 nisbetinde — fazlalaştırılması hükümlerini ihtiva eden Vinson kanun projesi Reisicumhur Ruz- veltin mesajı ile ayni zamanda mebusan meclisine tevdi olun- müştür. Vinson projesi tabsisatı tas- rih etmekte, lakat yalnız ilâve olarak 47 s fırarb gemisi, 22 muavin harb gemisi ve 1000 yeni deniz tayyaresinin inşasını talep etmektedir. Bu projenin bir maddesine göre, Amerika Birleşik devletlerinin iştirak ede- ceği bir “Silâhları azaltma en- ternasyonal anlaşması, ihtima- linde Reisicumhur devletin ha- rekâtını bu anlaşmaya - tevfik etmek maksadile bu deniz inşa- atınt İözumu kadar — kısabile- cektir. Müsaadesi inşaat şudur: $ Zırhlı, (zırhlıların adedi bu suretle 18 € çıkacaktır) 2 tayyare gemisi, (tayyare gemilerinin ade- di bu suretle 147 ye çıkacaktır) 9 denizaltı gemisi, (den zaltı ge milerinin adedi bu süretle 58 e çıkacaktır) 1000 deniz tayyaresi, | (halen kullanılmakta — olan tay- | yarelerin adedi bu suretle 3000 & | çıkacaktır.) 1 Tahminlere göre, yeni pro- gtam neticesinde subay adedi 1200, er adedi 2000 fazlalaşa- caktır. Reisicumhur Ruzveltin tecrübe gemileri için istediği 15 milyon dolar, tonilâtosu azami üç bini bulacak gemiler üzerinde kulla- nilacaktır. Yeni yapılacak üç zırhanın mecmu tonilâtosu 105 bin, 8 kruvazörün mecmu ton:- lâtosu da 68,500 tutacaktır. Zırh- hlardan ikisi 1938 de üçüncüsü ise bir az sonra tezgâha kona- caktır. Bahriye dairesinin tahminle- rine göre, Reisicumhur Ruzvel- tin teklif ettiği deniz silâhları programının yüzde 20nisbetinde fazlalaştırılması takriben — 800 milyon dolar tutacaktır. Vaşington, 29 (Radyo) —Bir harb takdirinde bütün hususi sanayi müesseselerinin — derhal harb malzemesi imaline başlıya- bilmeleri için bususi harb em düstrisi hazırlıklarına — başlan- mıştır. Bu süretle her sene modası geçen mühimmat stok- ları yapılmasının önü alınmış olacaktır. Bu işe altı milyan dolarlık | istenen münzam KOGN | Lârkiye muhafırı: Elyevm Lazkiye muhafızı olan İhsan Cabiri bey, Suriye hükü- metinin Paris sefiri olarak tayin edileceği şayi olmuştur. Aldığım malümata göre tayin kararı pek yakında çıkması mühtemeldr. gemiler ve/Lüzumlu notl TRENLER: İzmirdea her güa kalkan tren. Aydın hattız Alsaricak: İzminKarakuymAnkara: Pazan Vesi, çaryanıba, cuma, paxar günleri sant 21,35 de. İzmit » Nazillk Her gün aat 15440 da İsmir-Denizli —Salı, —perşeniba, cumartesi gönleri eat 6,30 da İzmir-Tire-Ödemiş Herenbah 5,35 de bir katar; her akşam aat 17,30 da otoriy. Afgon hattış Basmaneden: İzmir-İstanbul-Ankara; Her gün esat 7 de (pazar, cuma, çarşamba | günleri yataklı vaşon:büfe bulanaz) Hamir * Alışehir: Her gün sast 15,28 da İzmir-Bandırma: Pazar, salı, pet- şembe ve cumartesi günleri sabahle » yit eat 7,20 do muhtelit katar; parartosi, çarşamba, cuma — günleri ekaprot sast 12 de İzmizSoma: Pasar ve parartosi günleri sant 15,28 de Her zaman lâzım olan tele-i Jen namaralar Yanzın ihbarı: 2222 « gehür tele- fotu müracast numarasız 2200 - e- hitlerarası telefon — müracaat numa- Şehir makil vasıtalarının sabatı- leyin ilk ve gece son — hareket santleri: Tramvaylar: Her sabah Güzelyılıdan — maat beşte bir tamyay bareket eder. Bunu aat altıda bareket öden ikim- © Yramvay takib eder Böndaa | sonra ker dört Gakikada Bör temer vay - vardır. Gece som izamıvay Cüzolyalıdıa 24,5 dedir. Konaktan Güzelyalıya ilk tram- vay sabahleyim 5,26 dadır. İkinci tmamvay bir saat sonca, 620 da h rekat eder. Konaktan Güszelyalıya gece son Aramvay saat — birde hacekot — eder, Bundan evekâi de bir uamvaş”) yardır. mı:nm.ınnyı ilk vapar geet 5,45 te Pasaporttaa kalkar. Gece sda vapac eat 1130 da Konuk. yan Hareket eder. Karşıyalaidan — İcamire ilk vapar saat 6,20 dedir. Son vepur de yece sant 24 dedir. Gündüs her yarım saatto bir yapur vardır. Akşam sekizdea sonra seferler saatıe birdür. Ziynet altınları piyasası Ziynet altınlarıa alış ve salış tüatleriz Beşibirgerdeler: Alış Reşadiye 5850 Hamidiyo Vahdettin malı - Reş M dn Tek altınlar: Tek Reşad * Hamid * Vabidettin « Camhuriyet kredi ayrılmıştır. Asker? makamr Jar, harbin ilk senesinde alına- cak verim için her cihetce ha. zırlıklı bulunulmasını istiyorlar. Onun için ordunun seferber vaziyeti yükseltilecektir. Büyük Amerikan kütlesinin bir harb takdirinde derhal yetiştirilmesi, alınacak — tedbirlerle - mümkün olacaktır. Deniz kuvvetlerinin artırılması ve tensiki meselesine gelince, yeni harb gemilerinin 35 bin tondan yüksek olarak inşa edilib edilmiyeceği ve bun> lara konalacak — silâhlar hale> kında Cumhurreis B. - Ruzvelt koetum davranmaktadır. Bu he susta Londra — ve Vaşingtos arasında müzakere cerayan ede- cektir. Antalya vilâyetinden: Şvartskopt marka vilâyet silindirlerinde çalışmak üzere dört daimi makiniste ihtiyaç vardır. Ücretleri 70, 50, 35, 30 liradır. Taliplerin vesikalarile birlikte 15 dürlüğüne müracsatları ilân olunur, Şubata kadar Antalya naha mür 20 25 30 4 245/161 -