1 Şubat 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

1 Şubat 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmi yedinci yıl No. 7423 Şubat 938 Hergün sabahları (Ixmir) de çıkar, siyasal gazı etedir Telofon: 2776 Atatürk Bursa ve Gemlik fabrika- larını bizzat açacaklardır Zi el —— Fransız gazeteleri son vaziyetten çok memnun Denizde korkunç bir silâh ya- Hatay seçim statusunda bu Uzak Şark hakkında derpiş edilen karar projesi, .. v " .. . in murahhasına verildi. Bitaraflar, 16 ıncı mad- enin esas nizamnameden çıkarılmasını istediler Amerikan teslihatı Hamdi Nüzhet Çançar En son olarak Amerika birleşik bükümetleri de teslibat yarışına işti- rak etmeğe karar verdi. İki gün evel —gazetelerin neşret dükleri rels Ruzveltin beyancamesi bu noktadan çok dikkate ve üzerinde duralmağa şayandır. Amerika — meclisinde okunmuş olan bu beyaaname ile Reisicumhur parlâmentodan bilhasa deniz 1 Khatı için mühim miktarda tahsisat taleb etmiştir. Mister Rozveltin memleketteki masevi büyük nüfuzu ve nihayet parlâmentodaki demokrat — partisinin kavvretli ekseriyeti düşünülürse bu tah- alaatın yakın bir samanda kabul edile-| ceğinden ve Amerikanın da bu saretle teslihat yarışına bilfül başlıyacağın. dan şübhe edilemez. Hatırlardadır. ki 1922 senesinde Vaşingtonda Amerika, İngiltere, ja. ponya, Fransa vo İtalya hükümetleri aranada bir konferans akdedilmiş parite kabul mucibince Amerika niz kuvvetleri bulur da tam bir müsan sulardan eonra japonya ve Framsa ile İtalya geliyordu. Birleşik Amerika hükümeti na. zariyâtta — atihsal etmiş olduğu bu hakkı fillan bu güne kadar kullan: mamış, harb sefineleri yaptırmakta kusur etmemekle beraber bu inşaatı kendisine tamlan hak misbetine yük- seltmemişti. Amerikalılar bir taraf tan büyük ekyanus ile diğer taraftan da — aılan ekyanusu ile muhat oldukları için bunu kendilerine kâfi bir müdafaa teminatı telâkki etmişler, diğer dev. Tetlerin deniz iaşantını gösününde t tarak ona göre hazırlıklı buluamağı ihmal etmişlerdi. Nitekim ayni hataya İngilizler de düşmüşlerdi. Oular da bir gün nanl elea teslihat tehdidi —projesinin ta hakkuk edeceği Ümidine kapılmışlar 've bütün dünya devletlerine — örnek oltun diye bahri teelihatlarımı kendi. Hklerinden tahdid etmişlerdi. İngiliz. ler bu hüsnüniyetlerinin cezasını iki sene evel İalya birdenbire Habeşis. tana — saldırarak Akdeniz — ve Kınl denizlt —müvazenelerini altüst ettiği vaman pek acı bir surette çekmişler ve o gön bu gün dört yüz milyon İngilir Tiralık — musazam bir tahsisat kabul ederek — kaybettikleri zamanı kazanmağa çalışmışlardı. İagilterenin bu vaziyeti Ameri: kaya güsel bir dere teşkil etmek lâ. mgelirdi. Buna teğmen Amerika: Mlar iş başa gelmedikçe keadilerini toparlıy amadılar. Bu gün bu ihmalin cezasını on. Yar da Uzak Şarkta çekiyorlar. Uzak Şurkla Amerikalıların pek büyük ik. tasadi menfaatleri vardır. Fakat bun. dan daha siyade Amerika için büyük okyanusta babri muvazeneyi —muha: faza meselesi daha mühimdir. japon. Jar son dela Çine saldırmakla bu muüvazeneyi kendi lehlerine ihlâl et miş oldalar ve bunu sarı nehirde bir Ametikan gambotunu batırmak saretile fillen de lsbat ettiler. Büyük okyanusta babri muvaze- nenin herhangi bir devlet lehine ve Amerika aleyhine bozulması Amerika Sonu 3 üncü sahifede — . Bu parite Togiltere de. rmak hususün- elde ediyorlardı, nihayet rışı başlamış bulunuyor ay sonunda istediğimiz gibi Amerika, Fransa, İngiltere tadilât yapılacak hassas görünüyorlar Londra, 30 (A.A.) yanın 35-000 ton hacmminde harb ge- mileri insan — tasavvurunda bulundu: gu mubakkak sarette anlağıldığı tak. dirde 1936 tarihli Londra deniz mu- #hedesinin sababet — maddesinin tat. biki için müzakereler cereyan etmek- tedir. Bu haberi veren Sunday Ti mos ilâve ediyor ki: “Tokyodaki İngiliz sefirinin te. gehbüsleri üzerine japonya hüküme tinden japonyanın 35 bia toadan daha yüksek hacimde zarbılılar inşa etmiyeceği hakkıada teminat almak kabil olmamıştır... Roma, 30 (A-A.) — M. Ruzvek tin mesajı hakkında mütalcalar sere detmekte olan Giornale D'İtalia Em» peryalist demokrasilerin — silâhlanma programlarının harbeuyane bir zihni- yetten mülhem olduğu Fikrindir. Bu gazete czcümle diyor ki: “İtalya M. Ruzveltin dediği gibi silâh almak hakkına itiraz etmez, Yalmız Amerika Reisicamhurunun ba münasebetle Totaliter devleller Ingiltere, Amerika anlaştılar Italyan ve Japon gazeteleri, Ruzvelti ve Amerikayı şiddetle tenkid ediyorlar sükütu Japonyanın manalı 4 Hariciye Vekilimiz Cenevre, 31 (Radyo) — Dün, Pazar olmasına rağmen Uluslar sosyetesi konseyinde hususi mü- kâlemeler olmuş, Hatay mese: lesi ile Çin ihtilâfı etrafında tetkikat yapılmıştır. — — ““Pronsa Hariciye Bakam B. Spor hareketleri: Birincilerde üçok, ikinci- lerde Alsancak şampiyon İzmir muhtelitleri hazırlanıyor. Ekzersizde 4-3 Morlular kazandı ——— | Pazar günü Alsancak saha- sında 37-38 bölge likinin son maçı Alsancak - Demir:por takımları arasında yapılacaktı fakat Demirsporlular sahaya di- zildikleri halde hükmen mağlü- Tevfik Rüşdü Aras İyon Delbos, Parise hareket et- meden evel Hatay seçimi için tesbit olunan yeni şekil hak- kında Türkiye Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Arasla konuş- muştur. — —» p — Sonu 3 üncü sahifede — biyeti kabul ederek oyuna gir- mediler. Alsancak takımıda se- remoni yapmak süretile maçı kazandı. Ve bu suretle bölge- mizin 937 - 938 liki de nihayete — Sonu 5 inci sahifede — Barselon maktel: döndü Dünkü bombardımanda ikiyüz kişi öldü Barselon şehrindeki hastaneler, yaralılarla General Franko Madrid, 31 (Radyo) — İhti- lâlciler, bu gün Madridin merkezi mahallelerini ağır toplarla bom- bardıman etmişlerdir. Bu bom L ee —e dolmuştur bardımanda mühim hasarat ol- Muştur Barselon, 31 (Radyo)— Cum- huriyetçi İspanya resmi tebliği: Teruel cephesinde kayde şa- yan bir hareket olmamıştır. Yalnız iki taraftan da piyade ateşi devam etmiştir. Estrama Dora cephesinde ta- arruza kalkışan ihtilâlciler, tank ve 'son sistem toplar kullandık- ları için mevzileri değiştir- mek lüzumunu hissettik. Barselon, 31 (Radyo) — İh- tilâlciler, dün de tayyarelerle şehri bombardıman etmişler ve bir-çok bombalar atmışlardır. İnsanca zayiat, 47 çocuk, 90 erkek ve 63 kadından ibarettir. Sevillâ, 31 (Radyo) — İhti- lâlci kumandanlardan general (Kepodolyano) Franko — kuvvet- * Sonu 8 inci sahifede - baştanbaşa vamtasile bu parayı bakikaten güm- aleyhindeki ittihamların yerinde ok madığına hükmeder. Filvaki M. Rus- velt ba devletlerin taarruzlara giriş. mek lerinden şüphe — etmekte. dir. bu devletler kendi ihti. yaçlarına göre — silâhlanmaktadırlar, Ve bizzarure silâh yarışına sürükden: mişlerdir. — Sonu 8 inci sahifede — tedkik ediliyor 1850 lira alınmış Şehrimis ithalât gümrüğünde, se- 6 aid bir sahtekârlık ydana çıkarılmış! yeti, © za de - çalı tenvire çalışmaktadırlar. tahrifat ile 1850 küsur lira çalınmış ve talhımin olunduğuna göre de bu hidiseye gümrük memurlarından ba- zıları karışmıştır. Ö vakitler komasyonculuk — ile iştigel eden ve hülü da Bafrada me- muriyotte bulunan Cemal namında bir gat, Fazıl ve çerikleri ticarethane- tinden gümrüğün 75 — kuruşluk — bir makbuzunu tahrif ederek 1850 lira almiş ve gümrükte çerikicürümleri PT rük yeznesin: rılmış gibi göste. Sekiz sene gizli kalan bu büdise, son samanlarda gümrök — muamelâtı. mın birer birer tetkiki esnasında un. daşılmış ve gümrükler umum müdür. Tüğü teftiş beyeti keyfiyetten haber. dar edilmiş, derbal tahkikata baş. Tanmıştır, Haber aldığımıza göre teftiş be. İstanbal Elektrik şirketi Tehlikeli vaziyeti ortadan kaldırmak için 15 milyon lira sarfedecek —e eee — — — İstanbul, 21 (Hususi) — Naha Vekili B. Ali Çetinkaya, Yulovaya gide. zek Atatürk tarafından kabul edildikten sonra Lu güm buraya gelmiştir. B. A Çetinkaya kendisile konuşan gazetecilere bazı işlerin tetkiki içim geldiğini söyledikten sonra: İstanbul elektrik şebeketinin bir çok yerlerinde tehliko var. Şirkel, bu tehlikeli vaziyeti ortadan Kaldırmak için on beş milyoa lira sarfetmeği kabal etmiştir. Bu para, altı senede harcanacaktır. Demiştir. Gümrükte bir yolsuzluk 75 kuruşluk makbuz tahrif edilerek larda gümrük idaresin. bite ve hddiseyi Habeş harbi hatırala-ından Amerikan donanmasından Bir kaç gemi F Bir Yunan gümrük motörü fırtınadan Saib iskelesine sığındı Yunan gümrük idaresine aid 12 numaralı motör Midilli ada- sından Sakız adasına giderken müdhiş bir fırtmaya — tutulmuş ve Karaburunan Saib iskeles'ne iltica etmiştir. Motörde 7 güm- rük muhafaza memuru vardır, enyire çahmaktadırlar. — y — Italya - Habeşistanda fena vaziyette: Habeşistanı zaptedenler, şimdi kaçışıyorlar Londra, 34 (ALA.) — Sandap Times gazetesi Habeşistanın — fethia. denberi ilk defa olarak bu mantaka. daki Vvaziyet hakkında endişeler izhar etmektedir. —Bu — gazete — ezcümle diyor kiz ultalyanlarnra Habeşistanda maruz kalmakta — oldukları ciddi müşküldla & Y tar bir membadan gelmiştir. Bu tak silât gösteriyor ki Habeşistan İtalya. bir piya- ekmeksizle — onun ) parvsımı ve vesatisi - kendine çeken fakitlep miş bir mıbtaka haline gelmiştir. Tis caret durgundur. Yerliler ncak kena di ihtiyaçlarına yetecek kadar istibs sülde buluumakladır. İlalyan memur: Sonu 8 izinci sahifede — vmarı l e rerva-