4 Şubat 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

4 Şubat 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Ingiliz kabinesi, dün toplan- Iktısad Vekili Bursa tüccarlarile konuştu.. ühim kararlar verdi «it (Deyli Telgr#f) muhabirine göre; kara suları içinde görülecek tah- telbahirler taarruza uğrıyacak ve hatta batırılacaktır Londra, 3 (Radye)— İspanya sahillerinde hıMl.pî)ıh- tılan Adinyon adındaki İngiliz vapurunun — sigortasız — olduğu anlaşılmıştır. Meçhul tahtelbahir hakkında İngiliz ve Fransız tor: pitoları tarafından yapılan araş- tırmalar, bu gün akşama kadar hiç bir netice vermemiş bulu- nuyordu. Londra, 3 (Radyo) — İngiliz kabinesi; toplanmış ve İspanya sahillerinde - torpillenerek batı- rlan Adinyon — vapuru hâdise- sile meşgul olmuştur. Söylendi- ğine göre, Niyon muahedesini imzal:, devletlerin iştirakile bu günlerde bir konferans top- lanması kanaatine varılmış ve bunun için, İtalya ve Fransa nezdinde — teşebbüsata girişil- mesi kararlaştırılmıştır. Hariciye Nazırı B. Eden, ka- binenin bu kararını, - İtalyanın Londra sefiri B. Grandi ile Fransız sefiri B. Korbene bil. dirmiştir. Verilen diğer bazı mühim ka- «arlar hakkında son derece ke« tumiyet muhafaza edilmektedir. Londra, 3 (A.A.) — Daily Telgraf gazetesinin diplomasi muharriri B. Edenin Fransız ve eee ğ kisirme bi laniene içinde yakalanacak olan tahtel- bahirlere tâarruz edileceğine ve hatta bunların batırılabileceğine ve bu yüzden hiç bir mesele Mevzuubahs olmıyacağına mü- teallik bir muhtıra vermiş ol tihbaratına atfen yaz- saylavları — .—— Japonyaya gidecek maden veya madeni eşya üzerine ambargo konmasını istiyorlar Nevyork, 3 (Radyo) — Ka> nada parlâmentosunun bu günkü içtimaında Kanadadan — Japor yâya gönderilecek herhangi bir mâden veya madeni eşya üze- rine Aambargo konması, bazı mebuslar fından bir takrirle teklif edilmişti; G. Metaksas Pazar günü İstanbula hareket ediyor Atina, 3 (Radyo) — Yunan Başvekili — general Metaksas, önümüzdeki Pazar günü n bula mütevecc hen hareket ede- cektir. General Metaksas; — Selânik yoluyla gidecek ve Türkiye hu- dudlarında Trakya — müfettişi general Kâzım Dirikle Yunanis- tanın Ankara sefiri M. Refail ve bir Türk heyeti tarafından karşılanacaktır. Yunan Başvekili, İstanbuldan Ankaraya geçecek ve orada toplanacak olan Balkan antantı konseyine riyaset edecektir. General Metaksas, Ankaraya hususi trenle gidecektir. ü Istanbula döndüler Atatürk,. Mudanyada hararetli surette uğurlanmış ve İstanbulda ayni şekilde karşılanmıştır Mudanya, 3 (Hususi muhabirimizden) — Reisicumhur Atatürk, bu gün öğleden sonra saat 16 da halkın coşkun tezahüratı ara- sında Bursada ayrılmışlar, Mudanyayı şereflendirmişlerdir. ” Büyük Şef, burada bir müddet istirahat etmişler ve rıhtımda binlerce halkın alkışları arasında Ege vapuruna binerek İstanbula hareket etmişlerdir. İstanbul, 3 (Hususi muhabirimizden) — Fabrikalarımızın küşat resimlerini yapan Reisicumhurumuz Atati 21 de Ege va purile şehrimize geldiler. Coşkun tezahüratla karşılanan Büyük Şef, doğruca Dolmabahçe sarayına gittiler. rı Meclisten çıkmıyorlar Mısır Kralı Faruk, Başvekille bu mesele hakkında uzun müddet konuştu Rahire, 3 (Radyo) — Veft partisi lideri Nahas Paşa, bütün mümanaata rağmen bir çok mebuslarla Mebusan Meclisini işgal etmeğe muvaffak olmuştur. Nahas Paşa ve arkadaşları, yanlarında birer miktar da erzak götürmüşlerdir!. Kral, Başvekil Mahmud Paşayı saraya davet etmiş ve bu me- -hakkında uzua mijddet konusmustur. maralı düşmanı mı? B. Hirotanın söylediği sözler Tokyo, 3'(Radyo) — Japonya parlâmentosunun bu günkü içti- mamda, saylavlardan birı Hariciye Nazırı B. Hirotaya bir sual tevcih etmiş ve Japonyanın, İngiltereyi, ( Japonyanın 1 numaralı düşmanı ) diye ilân etmek için müsaid zamanın hulül edib etme- diğini sormuştur. B. Hirota, bu suale şu cevabı vermiştir: — Japonya, İngiltere ile olan kadim dostluğunu —muhafaza etmek emelindedir. Fakat buna rağmen görüyoruz ki, İngiltere hükümet', son zamanlarda siyasetini tebdil etmiş ve maalesef menafiimize aykırı hareketlerde bulunmuştur. Bu vaziyet devam ederse, biz de İngiltereye karşı mukabil tedbirler almak mecbu- riyetinde kalacağız.. Sehir Gazinosunda Sayın İzmir halkının gösterdiği yüksek alâka dolayısile Bu defa Celbedilen onn dört artistin iştirakile yepyeni numaralar ll.-ıliı_ıı' saatleri: yalmız Pazar günü saat 17 de Süvareler her akşam saat 21 de başlar MÜDÜRİYET E ı ha m r İdaresinde Milli Kütüphane a SİNEMASI Bu gün matinelerden itibaren hakiki şaheser iki film birden Hdi x 1 - KISKANÇLIK Başrolde günün iki meşhur aşık ve maşuku ROBERT TAYLOR BARBARA STANWICK 2 - RAMONA Tabiü renkli harikalar filmi Başrollerde :LORETTA YUNG y DON AMECH Ssanslar: Romana: 3 ve 7 de < Kakınçlık: 5 ve 9 da — Büyük Şef, dün saat 21de Nahas paşa ve arkadaşla- Ingiltere, Japonyanın 1nu- Japonya Parlâmentosunda Hariciye Nazırı sad Vekili Bay Şakir Ke Bursada tacirlerle görüşmüştür. Hükümet pirinç zer'iyatının artırılması ve pirincin ihraç mad- desi haline getirilmesi, zeytin" yağı ihracının da artırılması hak- kında mühim kararlar almıştır. Inhisarlar idaresi Avrupada satış şube. leri açacaktır İstanbul, 3 (Hususi) — İnhi- sarlar umum müdürü, —Avru: pa merkezlerinde açılacak satış şubeleri işile alakadar ol- mak üzere Avrupaya hareket etti. Şüpheli bir Ermeni İstanbul, 3 (Hususi) — Müd- deiumumilik, Aşep Goncegül isminde bir Ermeninin vaziye- tinden şüphe ederek büyük va: kıf hanındaki bürosunda araş- tırmalar yapmış ve bazı evrak ile nüfus tezkereleri bulmuştur. Devletler Romanyanın Yahudi meselesi hakkındaki tezini kabul ettiler Bükreş, 3 ( Radyo ) — Ro- manya Hariciye Nazırı M. Mi- çesko, bu gün Cenevreden dön- müş ve istasyonda — karşılan- mıştir. M. Miçesko, Bükreşe gelirken bütün istesyonlarda — hararetli surette karşılanmış ve Cenevre- de temin ettiği siyasi muvaffa- kıyetten dolayı tebrik edilmiştir. M. Miçesko, matbuât mümes- sillerine beyanatında; Yahudi meselesinde muvaffak olduğunu söylemiş ve bütün devletlerin, Romanya tarafından ileri sürü- len tezi kabul ettiklerini, Kralla Başvekili görmeden fazla tafsi- lât veremiyeceğini, Yahudi me- selesinin, artık Romanyanın da- hit meseleleri arasına girdiğini ilâve eylemiştir. Romanya Hariciye — Nazırı, Kanda Polonya Hariciye Nazırı Kolonel Bek 've bilhassa Tür- | kiye Hariciye Vekili B. Tevfik Rüşdü Arasla ve — Belgradda Yugoslavya Baş ve Dış Bakanı Milan Stoyadinoviçle — yaptığı | temaslardan çok memnun oldu- | gunu kaydetmiştir. M. Miçesko, Başvekil M. Go- | ga ile konuşmuştur. | Italya müdafaa | komitesi (Massolininin riyase. tinde toplandı Roma, 3 (Radyo) — İtalya milli müdafaa komitesi, bu gün İtalya Başvekili B. Mussolininin riyasetinde — toplanmıştır. Bu toplantıda, Harbiye, Deniz ve nazırları ile Erkânıharbiyei umu- miye reisi hazır bulunmuşlardır. Cumhuriyet matba- ası tehlike atlattı İstanbul, 3 (Hususi) — Cum- huriyet gazetesi matbaasının ar. sında büyük bir abşap binada yangın çıkmış, civar halkı teh: Tike atlatmıştır. Sahite 3 Şehircilik Şehir bünyeleri hakkında (Le Corbusier) fikirleri Yazan: D. M. S. v irln, 4 — Yeşillik sahaları artırı- larak insanların sâkin bir fikir ile çalışmaları temin olunma- hıdır. Bu dört esasın hallini şehir- lerin ve şehir inşaatının zaman ihtiyacatına — göre yapılmasile tamamen kabil addediyor. Şehirde üç kısım ahali var- dır: Biri oturan kısım, — ikincisi çalışan takım, yani hayatları yarı merkezde, yarı banliyöde geçer, üçüncü kısım amele kıs- mıdır ki bunlar şehir haricin- deki fabrika ile site jardende hayatlarını geçirirler. Şehri asıl dolduranlar — çalışan — kı: h Bunların — barındırılması lâzım- dır. Eski şehirlerin hesapları görülmeli ve büsbütün silinme- lidir. Şehir merkezi tamamen işe hasrolunmalıdır. Şehirde hektar başına isabet eden miktar, nüfus adedi 10-20 misline çıkarlmalıdır. Yolların genişliği bu günkü gibi 7-9.12-25 ilh metre değil, en aşağı yüz metre olmalıdır. Daha doğrusu yol mefhumu kalmalıdır. İnşaat bu güne nisbetle ancak & 5 olmal & doksan beşi yeşilliğe terk olunmalıdır. Merkezde binalar asgari alt- miş kat olmalı, fakat Amerikan üvri kuleler halinde şekilde, oturaklı ve mümkün mertebe cebheleri fazla olmalıdır ki ziya ve ha- vaya maruz kalabilsin. Binaların mihverden mihvere mesafeleri 400 metre olup binaların ken- dileri 300 metre kutrunda ve iki bina arasında 200 metre mesafe olmalıdır. Bu binâlarda 40-60 bin kişi sühuletle, sükünetle çalışabilir ve her çalışan her zaman bol ziya, sükünet ve bol hava bu- labi (Tarzı taksim insan ba- şına 10-14 metre murabba: he- sabile). (Le Corbusier) in kendi iti- râfı veçhile bu proje, her ne kadar bazı atımıza mücs- sir olabilirse de bu günün şe* hirlerinin ıztıraplı hayatından hurtulmak (bilhassa otomobilin çalışma âleti gibi kullandığı şu zamanda) bu itiyadı terkin bir mükâfatı addolunabilir. (Le Corbusier) binaların alt- larının tamamen mürur ve ubu- ra terkolunması, otomobil yol- larının tamamen ayrı olması, otomobillerin bu günkü süra- tinden yirmi defa dahâ süratli gitmesi taraftarıdır. Yaya yolları ise büsbütün ayrıdır. Asarıati- kanın ilgası ve asırlarca evel konulan bir köhne taşın bu gün muhafazası için bu kadar ada- min ıstirap çekmesini bilhassa kaydetmektedir. Ayni zamanda bu tarz bina- ların müstakbel hava müdafaası için çok müfid olacağını ve yalk nız üstleri tahkim olunmuş bu binalarda ferah ferah altmış bin vatandaşın barınabileceğini ve bu binalar çalışanlar — için neş'e ve hayat membaı olaca- ğını söylemektedir. Bu projenin, umumiyetle bi- naların güneşlenme noktasından ve buralarda aile barınaı cağından (Le Corbusir) nin kem disi de söylediği veçhile altmış yetmiş bin kişinin işten çıkıp evlerine avdetleri ânında husule gelecek ankomrmandan vesair sebeblerden dolayı bir çok mu- terizleri vardır. Pek muhtasaran yazdığım bu fikirleri (Le Corbusier) beynel- milel 1928 Sarraz kongresinde ve Frankfurt A. M. de ve 1930 da Brüksel kongresinde ve muh- telif şehirlerde verdiği konfrans- larla yaymağa uğraşmaktadır. Çok revolüsyoner olan bu fikir- ler bir çok şehir teşekküllerin- de ufak tefek - tesirler yaptığı gıbi yapılan binalara da mües- sir olmuş ve hatta hastane in- şalarında bile tesiri görülmüş tür, Binnetice ortaya tetkika şayan yeni bir çok meselelerin çıkmasına sebeb olmuştur. Me- selâ: Kış ve yaz ağaç yeşillik- leri ve deniz ve rakit suları in- sanlara; otomobiller tarafından neşrolunan gazların insanlar ve nebata tesiri, insanlar için tam hava nasıl ve ne karakterde olabileceği ve şimdiki binalarda yapılan tebdili hava enstalas- yonlarının bunu temin edip et mediği, sıhhat için bir derecei hararet mi yoksa mevsim deği- şiklikleri mi lâzım geldiği, in- sanların mutlak süküna mı, yok- sa ültra viyole ziyalarım nâkil camlarla mı olması muvafık ola- cağına. Sun'i ziyanın insanlar üzerinde tesirlerine, velhasıl bir alay messilin halline çalışmıya yol açmıştır. Bu mesaili doğu- | ran hemen hemen (Le Corbu- sier) nin projesidir, denebilir.. Şurası muhakkak ki ortaya atılan bu fıkir, nazariye itibaril cidden çok yüksek ve tetkike çok şayan noktaları havi ve iş- lenmeğe çok muhtaçtır. Şehirler bu günün terakkiyatı karşısında her halde başka bir şekle bü- rünmeğe mecburdurlar. Fakat bir çok düğümleri havi (Le Cor- busier) nin tasavvur ettiği şekle değil. Bu adım yürüyecek ve dü- gümler çözülecek ve ©o zaman şehir nüveleri bu günün ıztıraplı şeklinden kurtularak neş'e ve sıhhatli birer merkez olacaklar- dır. Yaşıyan ve — çalışan insan buna çok muhtaçtır... Amerika TanToki vapurunun, derhal serbest bırakıl. masını Frankodan istedi.. Paris, 3 (Radyo) — Amerika Hariciye Nezareti; İkincikânunun | 18 indenberi ihtilâlciler tarafın- dan tevkif edilmiş — bulunan Tan Toki adındaki Amerikan vapuruyla mürettebatının derhal serbest bırakılmasını, general Franko hükümetinden istemiştir. General Franko, — vapurun, yedi bin ton petrolden ibaret olan hamülesi tahliye edildikten son: rbest bırakılacağını bil- ŞA Z İzmir Ticaret ve Sanayi odası in- tihap heyeti riyasetinden: 938 yılı İkâncikânun iptidasında müddeti hitam bulan İzmir Ticaret ve Sanayi odası meclis azaları intihabı 7 Şubat 938 Pazartesi günü saat 9 dan 17 ye kadar İzmir Ticaret ve Sanayi odası salonunda yapılacağından odada, fevkalâde, birine,, ikinâ üçüncü, dördüncü sınıflarda kayıtlı bulunan tacirlerin yukarıd gösterilen gün ve saatlerde reylerini kullanmak üzere odaya gelmeleri ehemmiyetle rica olunur. 456 361