20 Nisan 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

20 Nisan 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

bi Sablife eXi aa FIKRA « . « Medeniyet ve sinir Orhan Rahmi Gökçe İnsan neslinin yavaş yavaş sinirli, yorgun ve mul İ bilmem we bakla medeniyetin tekâmülüne ve yükselişin Medeniyetle sinir, mutlaka yanyana yürüyocektir. Ç abır, lâkayd, mütevekkil, sabırlı kanaatli, yarı galil, yarı cehil insan tipi, yerini bir başka tipe vermektedir. Medeniyetin fordi ve içtimai hayatımızdaki rolünü düşününüz: İhtiyaçlarımız daha çoktur. Mücadele daha çetindir. Telâkkilerimiz ta Şazmile değişmiştir, hayatı enlıyor ve seviyorun. Daha değrasu, düne Bik betle çok realistiz; herşeyi çıplak, vazıh ve met olarak görüyoruz. Hlerşeyi tam istiyoraa, Haklar Üzerinde ırrarlarımız, davalarımız vardır, Bir aa ve bir bırka filesefisinin yeriade, bizi tamamile ihata eden mükemmel bir hayat kaygın hüküm sürüyor.. Dünkü basit el tezgülunda ağır ağır mekik firletip kocasnnın karancma birkeç kuruş daba ilâve odin kadın, bütün bu —metsisiaden ancak — şunu bekliyordu: Bir cam bilezik daha -takmak, altı ay sonra bir sulu basma entari da- ha yapmak, bir yıl sonunda da yeni bir iskerpine kavuşmak.. Ocun bütün bayat boyonca istediği, şeylar, aşağı yukarı bunlar ve mümasilleri idi; Ne kendisi, ne çocukları, me de bir başkası için, başka bir dileği yok. tu. Kilinet, onun kendi penceresinden (kafes varsa kafesin arkasından| gö. rebildiği mevafeden ibaretti. Çocuğun mektebe gitmemiş olması, ferkalâde birşey ifade etmezdi. Hayat, ara sıra bir. çul değiştizmek, ber gün iki üç defa mide doldurmak, muayyen bir yeri, birşeyi işlemek ve geceleri endece yumak olduktan soara, elbette ki bir siair mevzaa da hatıra gelemezdi. Hocası da, papası da, dervişi de, halkı da böyle düşünürdü.. Kütlele: rin büayesinde Adeta mistik şeklinde tecssüs etmiş olan bu köklü, bu aarzlık kanaat gimdi çok uzaklarda kalan eski bir barabedir. Köylünün dsabı, elbette ki şehirliden çok sağlamdır. Çünkü medeniyet. ten aldığı nesip ve medeniyet içindeki mücadelesi, daha azdır. Dağdaki gobana yıllarca hüâkim olan çey, yalma insiyaktır. Bir de, musyyan kültü. rve sabip olmuş, içtimai kıymetleri idrak etmiş bir insan düşününüz: Karşınıza derhal sinir çıkacaktır. Bence, onu faal yapan, onu yükselten, ona yeni imkânları yaratmak ve yeni bayat elemanları bulmak kasını veren de, İpte bu sinirin yaratlığı enerjinin ta kendisidir. otomobil ve villâlar sahibidir. İki eli takma genç, kalami ağzına alınca okunaklı bir imza atmıştır! ikibin yüzdür. Halbuki 1937 delayı kapanan 221 gezeeyi de | SEak Tei e LT di hesaba — katarsak, —Amerikada | lileri ispatı vücut ettiler. İki imzalanması sırasında, elleri tak- ma olduğu anlaşılan delikanlı, kalemin ağzına verilmesini rica etmiş ve kalemi iki dudak ara- aıma alarak, okunacak derecede imza atmıştır. Bu genç, bir tayyareciydi. Bir kaza esnasında yaralanmış ve hastaneye yatırılarak, ame- liyat nelicesinde iki eli de ke- silmişti! İngiliz gencinin yanıbar şında gelinlik elbisesile duran dilber de, hastanede kendisine hizmet eden hastabakıcıydı.. Zabıta ——--—- İngilterede köprülere verilen kıymeti İngilterenin — Viktorya — kasa: iyi geçeceklerin, mümkün olduğu kadar az olması ve motörlü nakil vasıtalarının, saatte Üç buçuk kilometre süratle köprü- den geçmesi emrolunmuştur. lagiltere hükümeti, bu emirin hilâhna hareket edeceklerin,üç ağır para cezasile cezalandırı- SŞO N ANARDLU Et fiatinin Ucuzlatılması ——— ., —— Yarın bir toplantı yapılacak Dahiliye Vekâleti, et fiatleri- nin ucuzlatılması için tedbir alınmasını şehrimizdeki alâka- darlara bildirmiştir, Yarın şehrimiz Ticaret ve Sa> nayi Odasında Vali B. Fazlı Gü- lecin riyasetinde ve Belediye re- isi Dr. B. Behçet Uzun iştirakile bir toplantı yapılacak, bütün alâkadarlarda bu toplantıda hazır bulunanacaklardır. - Toplantıda et fiati tenzilâtının icab ettirdiği tedbirler konuşulacak, — netice Vekâlete de bildirilecektir. Bir avcı Ağır surette yaralandı Değirmendere nahiyesinin Tır raşça köyünde muzır hayvanlar râ karşı yapılan sürek avında yaralanan azılı bir yaban do- muzunun ansızın hücumuna uğ- rıyan avcı Hasan oğlu Hasan, ağır surette yaralanmış ve ya- ralı, İzmir Memleket hastane- lamakla meşgul olmuştur. daimi- —— encümeni Belediye daimi — encümeni, dün öğleden sonra belediye reisi Dr. B. Behcet Uzun reis> iğil toplanmış, bazı inşaat ile arsa satışlarının — ihalelerini yapmıştır. Telefon şirketi memurları Hükümetçe satın alınan İzmir ve civarı telefon Türk anonim şirketi, şirketin bütün memur- larına ikişer maaş ikramiye tev- ziini kararlaştırmıştır. Hatıra albümler Şehir meclisi azalarına, in- tihab devresinde belediyenin başardığı muhtelif eserlere ait Fuarda YRAKYADA: ehir Dahili Haberleri | 5 ratcokuları Üeniam ei aüi ae öi a # Küçük Reşad na- Külür kısmına da bir| sıl gömülmüş? paviyon ayrılacak Bütün Kültür hareketlerimizi İzmir fuarında canlı bir şekilde göstermek için Kültür Bakanlığı tarafından bir paviyon yaptır. lacağını yazmıştık. Bu iş için meşgul olmak üzere Kültür Bakanlığı müfettişlerin- den B. Hayrullah dün Ankara: dan şehrimize gelmiştir. Kültür paviyonu için tetkikat yapmak üzere. Güzel Sanatlar akademisi profesörlerinden (Hel- liğer) de şehrimize gelmiştir. Prolesör, dün fuara giderek bazı tetkikatta bulunmuştur. mwdı Ulamış cina- yeti davası Maznun İsmail “Ben katil değilim,, diyor! Seferihisarın Ulamış köyünde Kayserili Mehmedi — öldüren Mehmed oğlu İshakın muhake- mesine dün şehrimiz ÂAğırceza mahkemesinde başlanmıştır. Suçlu İshak, vak'ayı göyle anlatmıştır: — Bayramın birinci günü İzmirden köye gittim, © gece maktul Mehmedin odasında be- raber yattık. Ertesi gün kom- şulara bayram ziyaretine gittim. İkinci akşam da gene lâıhııı- din odasında yattım. akşam, Mıhmeg kılwodıv.ı!.îIE dim, bulamadım. Evine gittim, ,.-'— lehbmedi Diye seslendim. Ses veren olmadı, anahtar da — yerinde yoktu; oradan Celil oğlu Ha- sanın evine gittim. Geceyi ora- dâ geçirdim. Sabahleyin çamar şırlarımı çıkardım, kayın validem Meryemin evine gittim, mendi- limi aldım, bir kamyon geçi- yordu, ona binip İzmire geldim. Ben Mehmedi öldürmedim, miçin öldüreyim; ona düşman değilim, parası da yoktur ki onu almak için olsun!. Buadan sonra maktulün kar- deşi Ahmed şahit olarak din- lenmiş, Mehmed ile İshakın aralarının açık olduğunu söyle- miş ve hâdiseyi anlatarak Meh- Çocuğun suitegaddi. den öldüğü anlaşıldı Güzelyalı civarında bir seb- ze bahçesi işleten B. Arslân hakkında ölen çocuğunu bele- diyeye ve doktora haber ver- meden mezara gömmek suçüt- dan takibatn beşlanmıştır. Tah- kikatımıza göre — vak'a şöyle olmuştur: Çocuk bir buçuk aylık imiş. Arslan, çocuğu ölünce, beledi- yeye ve doktora hiç haber ver- meden, defin ruhsatiyesi alma- dan cenazeyi civardaki Yeni köy — mezarlığına — götürmüş, gömmüş. Vak'a adliyeye — aksetmiş, müddeiumum! — muavini B. Ce- vad ve doktorlar köy mezar- lığına giderek cesedi çıkarmış- lar ve muayene neticesinde çocuğun — suitegaddi neeticesin- de öldüğü anlaşılmıştır. Zavallı adam! Mustafa oğlu Osman adında bir amele, Denizliden çalışmak üzere Bulgurcaya geçmiş ve evelki gün çalışırken — ansızın sancılandığından, nereden teda- rik ettiği belli olmyan sirke ruhu içerek büsbütün — fenalaş- mıştır. Osman derhal Memle- kot hastanesine nakledilmiş ve todavi altına alınmıştır. B. M. Gümrükçü Sümerbank İzmir satış şubesi müdürlüğüne tayin edilen B. Mahmut Gümrükçü şehrimize başlamıy tır.. Muvâlfakıyetler — temenni ederiz. Borsanın yeni sene büdcesi Şehrimiz Borsasının yeni yıl büdcesi hazırlanmış ve - tasdik için Oda meclisine gönderik miştir. ÇAA YAY BUK VZ ÇAMT T OA seyin oğlu Giridli Ali Zırvanın mubakemesine dün başlanmış- tır. Hüseyin cinayetin sebebinin sarhoşluk — olduğunu, — hâdise günü kendisine eğlenceye - git- meği teklif ettiğini, fazla sar hoşluğundan kabul edemedi- gini, bunun üzerine eline al. dığı bir bıçakla üzerine saldır- Nisan 20 Arttırılacak Azat obJI;'.ı da Haziranda açılacak Edine, (Hususi) — Trakyada mevcut 18 köy yatı okulunun bir misli arttırılması muvalık görülmüştür. Bu sene köy çocuklarının A- zat obaları Haziranda açılacak ve bütün köyler vilâyet büdee- leri bu hayırlı işe — yardım edeceklerdir. Azat obalarının sayısı busene yirmi olacaktır.. Bu- obalarda bin. köylü çocuğu yedirilecek, içirilecek, eğlendirilecek, ba- kımları temin edilecektir. . Ço- cukların başlarında doktorları ve bakıcı öğretmenleri buluna- caktır. Peynir mandıraları Profesör Halidin hazırladığı plâna göre, mevcut peyair man- diyaları; — maliyeti — ucuzlatmak maksadile bu yıl teksif edilecek. tir. Bu suretle Trakyada mande ra sayısı azalmakla beraber tek- nik ve nefaset bakımından daha faydalı ve verimli olması temin Trakyadaki 17 Belediye ka narasının — noksatıları da ikma olunacaktır. —— —— öe Halkevi köşesi 1 — Sosyal Yardım kolumuz tarafından teşkil edilen fakir kadınları çalıştırma menfaati; evimiz temsil kolu 25-4-938 pazartesi günü akşamı “Tarbllar.. Pİyeli terasll " odiler cektir. 2 — Evimiz temsil kolu te- rafından — 20-4-938 Çarşamba lacaklarını ilân etmiştir. Yapıcı çırağı, şimdi meş- hur muganni İngilterede, Kovut adında bir genç, yapılarda amelelik etmek güretile nafakasını kazanmakta ikeo, bir gün otomobil almak sevdasına düştü. Genç, © gün- denberi para saklamağa başla- di ve filhakika, birkaç sene İçinde küçük bir otomobil aldı. Genç otomoile sahip olduktan sonra, kendisini, dünyanın en mesud adamı telâkki ediyordu. Fakat bu saadet, çok sürmedi. Zira, lagiliz genci, bir gün oto- moblini süratle sevkederken, kazaya uğradı, - otomobili par- ga'andı. Bu kaza esnasında, te- yordu. Derhal düşündü ve ma- halleler arasında şarkı söyle- mek suretile sesinden istifade- ye karar verdi. İngiliz genci, kararını tatbi- başladığı gün ümid etme- Esrar içiyormuş Tenekeci Ahmed oğlu Hasan Tartara, İsmetpaşa bulvarında esrarlı sigara içerken yakalan- mıştır. Tegekecinin üzerinde bir mikdar da esrar buluamuştur. Terbiyesizlik Lâle sinemasında Sami karısı Ba. Afifeye el ile sarkıntılıkta bulunan Mehmed yakalanmıştır. Yangın başlangıcı Karantinada İnönü caddesinde Giritli İbrabimin evinin üst katın- maki banyo dairesinde yangın çıkmışsa etrafa sirayetine mey- dan verilmeden söndürülmüştür. Yı banyo dairesindeki kapının iç kısmı yandıktaa sonra ateş söndürülmüştür. Bıçaklılar Kemerde yapılan silâh araş- tırmasında Hüseyin, Ali — ve Nazmi isminde üç şahsın üze- rinde birer biçak bulunarak Dolandırıcılık Amele Ali lokan- tacı Mehmed AÂlinin İlokanta- sında rakı içmiş, 50 kuruş ye- rine bronz para vererek dolan- dırmağa kalkışmıştır. Âdil tw tulmuştur. medin kafasına vurulduğu an- laşılan İshaka aid baltayı nasıl bulduklarını bildirmiştir. Muha- keme, diğer şahitlerin celbi için başka güne bırakılmıştır. Ciğerci nasıl öldürülmüştü? Eşrefpaşada ciğerci namile maruf Mustafayı öldüren Hü- birer albüm verilmesi belediye reisliğince — kararlaştırılmıştır. Albümler hazırlanmaktadır. Elektrik hırsızı Asansörde elektrik çalmaktan suçlu olarak mahkemeye - veri- len Jozef, suçu sabit görüldü. ğgünden 1,5 ay hapse mabküm olmuştur. dığını, kendisini müdafaa mak- sadile eline geçirdiği demir parçasını salladığını ve bu su- retle — Mustafayı - yaraladığını, ölümüne — sebebiyet verdiğini söylemiştir. Bazı şahidler de dinlenmiş ve muhakeme başka bir güne bırakılmıştır. Şeyh Abmed filimini göstermiş olan TAYYARE SINEMİASI Önümüzdeki Perşembeden it baren senenin ikinci büyük TÜRKÇE SÖZLÜ ve ŞARKILI Arşın Mal Alan Meşhur Şark Operetini Takdim edecektir ARTİSTLERDEN: Hazım, Muammer, Mahmud, Halide, Samiye ile Bayan Diradoryanın iştirakile Marmara stüdyosunda Türkçe Adapte edilmiş gayet güzel bir filim. Musiki - Dans - Şarkı . Neş'e . Kahkaha' Bir haftadaaberi görülmemiş muvalfakıyetle devam eden Yakan Buseler TiNo rossi Bugün son defa olarak gösterilecektir.. Fırsattan istifade ediniz, Ayrıca: MİKİ ve JURNAL SEANSLAR: 1 — 3 — 5 — 7 ve 9 da günü saat 21 de (Canavar) pi- yesi temsil edilecektir. Bu pi: gnn Bölkelere aekea SlduğuuYay çocuk ve talebe alınamaz. Bi letler Halkevi sekreterliğinden verilmektedir. 3 — Halkevinin tertip ettiği spor hârekâtında gün değişik- likleri ve barekâta güreş de ilâvo edilerek program aşağır daki şekilde tadil edilmiştir: A — 1, 8 ve 16 mayıs pa- zar günleri akşamları saat 20 de evimiz bahçesinde amatör güreşleri yapılacaktır. B — Atletizm seçmeleri 29 mayıs, müsabaka da 5 haziran pazar günleri Alsancak stadın- da yapılacaktır. C — Bu müsabakalar birinci ve ikincilerinin hediyeleri Hak kevinde teşhir edilmektedir. D — Kayıt muamelesine bâp- lanmıştır. — İştirak — edeceklerin Halkevi sekreterliğine müracar atla adlarını kaydettirip birer numara almaları. 4 — Evimizde nakış kursu açılmıştır. Kursa devam etmek istiyenlerin Halkevi sokreterli- gine müracaatları. $ — Gezi komitemiz 24 ni san pazar günü Devlet Demir- yollarının tertip ettiği Alaşehir tenezzühüne iştirake karar ver- | miştir. İştirak edecek arkadaş- ların adedine göre vagon tutu- lacağından gitmek - istiyenlerin 22 nisan urııı ıı'ııiwıız:ıııı kadar evimiz sekreterliğine mü- racaatları. 6 — Büyük şairimiz Abdük: hak Hâmidin nümü dolayıs! embe günü saat 20,30 da E:ı'ııı ııloııııdı“ bir tören ya- pılacaktır. Onuo ölmez eserlerinden *Eş- ber, piyesindes son kısını tem- sil edilecektir. Bu törene bütün yurddaşlar davetlidir. 7— 204938 Çarşamba günü sasi 1öide - Sörzyal - yardım e sast 17 de Hale dersaneleri ve kurslar komitelerinin — haltaık * toplantıları vardır.