10 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

10 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

bi hıdıı topladıkları mantarları İ 479 senelik bir maziyi ihya eden bu filimi sayın müdavimlerimize tavsiye ederiz 1518 — 1937 Avrupa tarihi p. Ayni zımanda | $ İRLEY TEMFPLE iscehoden yaratılan NAZAR BONCUĞU Nâveter PARAMOUNT JOURNAL RUGÜN TAYYARE SİNEMASINDA Seanslar: ııgııuıı Tacı 4,30 ve 8,45 te.. Şrloy 240 ve 7 de Cr Pozar 12,15 te İngitere Tacı ile y — meÜzakerelerin — etmek — şında Mehmet UÜçdemir — Ömer — Döğerleri tedavi ılundıdıı Realist siyaset Geçmiş devirlerin birçok faciaları, balkları idare edenlerin Bazan ma: manız hodbialikleri bazan da hiçbir sebep ve bikmete dayanımıyaa kapzisleri Hğuruna oyaanmışlır. Helk topluluklarının » çönkü er irlerde millet ve milliyet ©: bekis değildir. - Göğsünde kendi: miş bir sabne bulan bu dramların müelüf ve rleri ibda ettikleri bu halleleri ekse. viya kafalarının atare bir fikri ve benlik duygalarımın, kibir ve kapris duyguları ile meydana getirmişlerdir. — Dökülen kanlar, yıkılan ocaklar, cehemneme dönen mamureler çok defa halkların mukaddes hayat menfsatleri uğrana değil böyle tek bir adaman, stek adamların. kibir, guruz ve talcafuruşluk — hislerini tatmin uğruna dü- külmüş, yıkılmış ve cehennemlesmiştir. , Zavallı insanlar, seneler, hayır asurlarca kendilerine biçbir mia etmiyen sebeplerle boğuşmaş, dargın kalımıştır. Bu boğuşmaların ve dargın kalmaların yaratlığı infirad hiesi ile kendi Kabuğu içiade çöreklenip kelaa halklar, millet ve milliyea — duygularının yayıldığı samanlarda artık idare edenlerin kaprisleri ve yersin idare edici. Hik fikirleri neticesi biribirini boğazlamaktan kurtulmuştur. Şahaf eçolsm: larin ve tafrafuruşlukların yerine millt menfasiler, idealler ve milli şeref ler mevzuu bahsolmuştur. Mili menlaatlere karşılık bir muvazene verilmek menfast te. — Metenmiş milit çeref ve haysiyet duygularısa müsavi derecelerde mevki ay- tılmıştır. Bu mutaseme yapılır bu müsavi dereceler verilirken çu göz Önün. de totalmuştur. kü Tek taraflı ve hasis duygularla bareket elmek, — sadece — kendi miller kadrosu içinde hodgüm bir bazirgân 'rubu beslemekle bütün milletler camiasının içinde sadece kendimize mataf tek cepheli bir wadot — gahakkuk etirmeğe imkân yoktur. Aruk anlaşılmıştır ki başkanı kan ağlar. Ka bizim dudaklarımız gülemez. Bizim dudaklarımızdaki tebenüm © — başkasına da sürayet elmesse çok geçmedün © tebbenüm bir izlırap çizgisi “halini alır. Milif menfaailar böyle karşılıklı bir muvasene düyçusile ahenk. beştirilmezse tabakkuk edemer. İşte banua işin de karşılıklı meafaat muvaszenelerimizi kurarken mazi» mia kötü Adetlerinden, an'anclerinden © ceki devirlerin idare edicilerinde gözüken kibir, gurur, ogolam ve kapris duygulanadan kendimizi syırmak, apıkla bir gözle, aydıalık bir Fikirle, berzak bir muhakeme ile çalışmak 14 müageldiği solaşılımıştır, Yani Srealint olmak, hüdiselerin ve — menfaatlerin rdeti istikametlerini köstekliyen arızaları atmak çerel ve haysiyet duyguları: mun, menfaatlorimizi körü körüsce baltalıyan bir âmil yapmamek, onlara kendi kadrosa içindeki hakiki doğerini vermek icap eitiği bir bodakat ola. ı:*ı.ı—mıuhuıma».—u “acur olmaktan çık- Evet artık böyle olmalıdır. Fakat; sulh yolunda mubakkak ki iyi bir büdire elacak olan İtelyan ve Fransız anlaşmanına varmak için yapılacak ea güç nektası medir, biliyor musunuz? Bu müzakeratı idare için Pariste bir İtalyan, Romada bir Pranma sefirin balunamıyıpı!. Habeş iheilâfının ortaya çıkardığı bu mütekabil sefir —buluaduramama eniyeti her iki milletin milli meolaatinin tahakkukuma mani olayor. — Reslist bir dünya siyasetinin icaplarına hiç te uymuyan bu kötü vazi- — yetin yakamda kalkacağını bildiğimiz için sözümüzü bu vasiyetin doğurduğu Bahri Savcı bdemıştekı mantardan zehirlenme vak'ası — Ödemişin Adagide nahiye- -UÇ DB Vindaor dünyanın şatosunu | ..uut""uw YS uu kiralamı m "N.hğ'f,.":'k,_. içinde güzellik ve tettip itiber unda desti ve bardak ocağında | "ile birinciliği kazanan, ıı!ık çalışan amele, Aarasıra kırdan | İngiltere kralı Edvard ve şim- diki Dük Dö Vindsorun, Fran- — mantar toplıyarak - yiyormuşlar. ' m ..'ı.. Hahi “(brabim Uğde- | sada küraladığı. GÜŞT A repla, : — Büyük bir tecssürle bitizmiyoruz. — mr ile Himmet 3 Ömer | Dük Dö Vindsor, bu şatoyu Karacan, Ali oğlu Mehmet Uç- | üç sene için üç bin beş yüz Öııiı İbrahim — oğlu Bayram | İsterlin mukabilinde (bizim para Kıııır. Mehmet kızı Nuriye , İbrahim kızı Kamar k Mıiıuı oğlu Nail ve karısı Asiye, bu suüretle ile otuz beş bin liraya yakın) kiralamıştır. Şıhııı. Dük Dö Vindsor için en mühim tercih noktası, yukarı katındaki banyo tertiba- tıma, sırf gümüşten — olmasıdır! Üç ay sonra doğuracak olan Düğes Dö Vindsor, şimdi gün- de iki defa bu banyoya gir- mektedir. Günde 100 b.n kilo ekmek İstanbul, 9 (Hususi) — Var: şovada ekmek ticareti yapan bir Türk, güde yüzbin ekmek çıkarabilecek firın - tesisi için vilâyste müracaat ederek rahsat istemiştir. ateşte pişirerek yimişler ve bir — müddet sonra midelerinde müd- — hiş sancılar hissetmişler. Derhal — Ödemiş Memleket hastanesine — kaldırılarak tedavi altına alın- y mışlarsa da bunlardan on ya- ve karısı As'ye ölmüşlerdir. Davis kupası ” Belgrad, 9 (ALA.) — Davis v—h»l tasviye maçında Yugos- . xlıvyı 2 ye karşı 3 le Çekoslo- — yakyeyı yenmist r. L | Ingiltere Tacının İncileri İ 2 büyük filim... 2 büyük san'atkâr temaşaya değer iki eser Şl âiâberl_öfi Et, sebze ve meyvenin maliyet ve toptan satış fiatlerile perakende fiatler ar_asmdıı yükseklik var Hayat ucuzluğunun devletce bir ana daya olarak benimsen- diği ve bu işte belediyelerimize büyük vazifeler düştüğü hak- kında Dahiliye Vekâletinden alâkadarlara mühim bir tamim gönderilmiştir. Ekmek, et, yaş ve kuru sebzeler, meyvoler, hu- lâsa bütün gıda maddelerile ev kiralarının ucuzlatılmasını emre- den bu mühim tamimi yazı yoruz: *Belediye kanunu, belediye: lerimize hayat ucuzlı işinde mühim vazifeler vermiş, bu mevzular üzerinde tevakkuflar yapılarak zaman zaman karar- lar alınmıştır. 1935 yılında dev- let merkezinde toplanan birinci Uraylar kurultayı ruznamesinin en mühim — maddesini teşkil eden bu mevzu üzerinde yapi- lan görüşmeler sonunda alınan kararlar bütün belediyelerimize tebliğ edilmişti, Belediyelerin yaşayış ucuzlu- gunu temin işinde alacakları | müessir tedbirlerin bilhassa g- da maddeleri, meskenler üze- rinde temerküz ettirilmesi ka- rarlaştırılmıştır. Başlıca üç gruba ayrılan osaslı gida maddelerin- den ekmeğin, etin, her nevi sebze ve meyvanın maliyet ve toptan satış fiatlerine perakende satış Hatlerinin ta- mâmen gayri tabil olan yük- sekliğine icrayi tesir eden âmik ler ve bunların izalesi çareleri üzerinde esaslı — surette durub- duğu halde bu gaye memnuni- yeti mucip olacak derecede temin edilememiştir. Bu vaziyet tedbir ve tatbikata aid noksan- lardan doğan bir neticedir. Pazar gerleri: En basit ve umumi tedbirler arasında görüşülen pazar yerleri tesisi, pazarların çoğaltılması suüretile müstahsil ve müsteb- liğin karşı karşıya getirilmesi ve yaklaştırılması, aradaki fazla ve fuzuli mutavassıtların kaldı- rılması tedbiri bile çok yerlerde esaslı ve etrallı surette teemmül ve plân dahilinde tatbik edil- memiştir. Pazar kurmak için herşeyden evel pazara gölecekleri ve pa- zarda satılacak maddeleri kar- dan, yağmurdan, güneşten ve sıcaktan koruyacak üstü kapalı pazar yerleri lâzımdır. Bu, o kadar basit iştir ki, belediye seşkilâtı olan her yer- de ve hatta büyük köylerde az masrafla ve kolaylıkla temin edilebilir. Halkımız, köylüleri- miz böyle pazarlara otıdııbon alışkındırlar, Yeter ki bu kabil tesislerin hâyat —ucuzluğunda yapacağı tesirler ve temin edeceği yük- sek menfaatler gözönünde bu- lundurularak daima bu gayeye müteveccih esaslı bir hattı ha- reket takip edilmiş olsun, müs- tahsille müstehliğin — karşılıklı menfaati korunmuş olsun. Bu pazarlarda bazı yerlerde oldur ğu gibi dellâl, simsar, kabzı mal vesaire elinde kalırsa pa- zarlardan istifadeye imkân bı- rakılmamış olur. Pazar yerleri taze çeşidli, ucuz mallarla dai- ma beslenmeli ve fiat de bir taraftan ciddi ve makul bir kontrol altında bulundurulmalı ve icap ederse belediyeleri is- tihsale yardım, sevkiyatı teşvik veyahud doğrudan doğruya pa- zarı malla tenmiye suretile mü- dahalede bulunmalı ve muva- zeneyi elinde tutmalıdır. Bele- diyelerin bu hususta kanuni sa- lâhiyetleri vardır. İcap eden tahsisatı da büdcelerine koya: bilirler. Ekmek, et, yaş ve kuru sebze, süd, yoğurt, peynir, yaş ve kuru meyve böyle pazarla| rın emtialarıdır. Yol ve nakil vasıtaları: Yalaız pazar yeri hazırlamak pazar açmak. maksadı temine kâfi gelmez. Civardaki yalnız givardaki müstahsillerin pazara gelmesini — istihsalâtının kolıy ve ucuzca naklettirilmesini te-” min edecek tedbirler almak, bilbassa büyük şehir ve kasa- balarda arz hacmini genişlet- mek için istihsal mıntakalarını bu yerlere muntazam yollarla bağlamak icap eder. En kısa bir zamanda inşa veya hüsnü- hale ifrağ etmelidir. İstihsal mıntakalarile ihraç iskeleleri ve istihlâk merkezleri arasında iş- liyen nakil vasıtalarının ücret tarifelerini devamlı mürakabeye tabi tutmak, nakliye ücretlerini azaltacak tedbirler almak, ayni maksadın tahakkukuna tevessül için mütalea edilebilir. Kooperatifler: Çok nüfuslu Şşehir ve kusa- balara gelen yaş sebze ve mey- ve gibi kısa zamanda müsteh- liğe arzı lâzimgelen gıda mad- delerinin sür'atle tevzi ve satı şında ve talebin artmasında faydalı unsur olan mekezi bir hâl yapmak ve teşkillendirmek istihlâk kooperatifleri kurmak ve bunları çoğaltmak, ucuzluğu tedbirlerinin esae'-.n- dandır. En rasyonel - t dbirler- den olan — teşkilâtlandıru.. — şi üzerinde idare âmirlerimizin ma vücude getirmek halli teşekküllerin osaslı surette durmülarinı bu mevzuda ciddi tedbirleri almalarını ehemmi- yetle tavsiyeye şayan görürüm. Ehmek narkı ve fırınlar En esaslı gıda maddesinden olan ekmek üzerinde ötedenberi # Hayatı ucuzlatmak için ya- pılacak işler.. her yerde durulmakta ve nark usulü tatbik edilmektedir. Narkın gelir fiatine yakın olması lâzımdır. Ekmek - işine ibtidai madde olan buğdaydan başlamak, onlar üzerinde dur mak ve nihayet iyi cinsten iyi gidali ekmek haline - gelinciye geçirdiği safhaları takib etmek icabeder. Borsa teşkilâtı olm- yan yerlerde Belediye reisleri- nin devamlı surette buğday ve un piyasasını takibederek satış fiatlerini buna göre tesbit, ilân ve murakabe etmeleri belediye sınırları dahilinde un değirmen ve fabrikalarile yakından ali. kadar olmaları, belediye kanu: nunun verdiği selâhiyetlere göre tedbirler almaları muvafık olur. Mevcud - fırınların çoğa bugü- nün teknik şartlarına ve sıhhi icablarına uyğun değildir. Gıda maddelerinin başında gelen ve herkesin samimiyetle alâkadar olan ekmeğin el ve ayakla yoğurma şekline nihar yet verilmesi, fırınlara sıhhat şartlarının tatbik olunması en kat'i bir zarurettir. — İstihsalâtı, muayyen bir haddin, dununda olan fırınlarda asgari sıhhat şartlarını tatbik etmek bile im- kânsızdır. Büyük şehirlerde ek- mek fabrikalarını kurmak, kur- teşebbüslerinin tesriini rica ede- rim, Et muhakkak ucuzlatılma- lıdir: B aa Bu tesri, hem halkın, hem de bizzat kendilerinin menfaatleri icabıdır. Ekmek kadar mühim gıda maddelerinden olan etin ucuzlattırılmasında ve fiat istik. rarında *büyük şehirlerin: mü> tedavil sermayeli ve teşkilâtlı mezbahaların rolü mühimdir. Nüfus ve istihlâki çok yerler et işini sevk mıntakalarından — iti- baren ele alıp teşkilâtlandırmak mevki ve mecburiyetindedirler. Bu gibi yerlörde kurulacak soğuk hava depolarile deri, barsak ve emsali tâli hasılatın işlenmesine ve kıymetlendiril- mesine mahsus yerlerin fiat ucuzluğunda, et Hiatleri üzerin- deki inikâsında ehemmiyetle durülmak Tâzmgelir. — Sıhhati umumiye müessesesi olan mez- bahalar ayni zamanda ekono- mik — tesislerden — olduğundan fazla istihsal edilp çabuk bo- zulan, tedricen piyasaya arzı lâzumgelen bütün gıda madde- lerini kıymetlendirir. Coğrafi mevkü, iktısadi vaziyeti istih- salâta elverişli olan yerlerde belediyelerin bu tesisleri ilk plâna almaları ve bir an evel kurmaları, — gelirlerinin. çoğak ması bakımından, ayni zaman- da kendi menfaatleri — icabın. dandır. (Sırf İstanbulda alınan tedbilerle elde edilen ucuzluk et istihlâkini yüzde 30 arttır- mıştır. Ucuzluğun milli ve s0s- yal faydası çok miktarda va- tandaşın kâfi et yiyebilmesidir. Ucuzluğun temin edeceği fayda bundan ibaret olsa dahi..) Azami - fiat: Ete, ekmeğe doğrudan doğ- ruya diğer havayici zaruriyeye, idare heyetinin tasvibile azami fiat koymak, ihtikâra mani ol mak için icabında bu gibi mad: deleri alıp satmak, stoklar yap- mak, hayatı ucuzlatacak tedbir- im tı'han gı'înler'i' Kültür B kanlığmca kararlaştırıldı Lise ve ortaokllarla öğretmen okullarının imtihan — tarihleri Kültür Bakanlığınca tesbit edil- miştir. Şehrimizdeki okullara yapılan tebligata göre liselerin 1 ve 2nci sınıflarile ortaokul: ların 1, 2 ve 3 üncü sınıfların- da ve ögretmen okullarının 1, 2 ve 3 üncü sınıflarında 28Ma- yısta, liselerin 3 ünci sınıfların- da 21 Mayısta dersler kesile- cektir. Öğretmen okullarında muallim meclisleri 30 Mayıs Pazartesi günü toplanarak ka- naat notlarını tetkik edecekler- dir. Lise ve ortaokullarda ise 31Mayıs Salı günü toplanacak- lar ve sözlü imtihanlara sevke- dilecek talebenin listesini hazır. hyacaklardır. Liselerin üçüncü sınıflarında — talebenin kanaat notları için muallim meclisleri 26 Mayısta toplanacaklardır. Sözlü imtihanlara sevkeilecek ta- lebenin isimlari 3 Haziranda ilân edilecektir. Lise ve orta okllarla öğret- men Ookullarında iİmtihanlar 8 9 Haziranda başlanacak, 20 Haziranda nihayet verilecektir. Lise üçüncü — sınıflarında sözlü imtihanlara 31 Mayıs Salı günü başlanacak, 24 Haziran Cumg günü nihayet verilecektir. Olgunluk imtihanlarına da 24 Haziranda başlanacak, 8 Tem- muz Cuma günü nihayet verile- cektir. Kadın yüzünden 6 kişi biribirine girmişler — Âziziye mahallesinde Kemer köprüsü önünde Bursalı Hasan oğlu makinist Sabri Gürkanat, İzmirli Hasan Talip İynem, İz- BÜD AA GAt kadın meselesinden Pazarlı h- rıncı Ali ve Tevfikle kavga et mişlerdir. Mitat, Aliyi sol me- mesi altından bıçakla yaralayıp kaçmış, Sabri, Talip ve Kâmil de Tevfiği tokatla dövmüşler- dir. Yaralı Ali, hastaneye kal: dirilmiştir. Üç suçlü - tutulmuş, Mitat aranmaktadır. Alaşehir bağlarında Yüzde 10 zarar var Alaşehir ve havalisine yağan dolu ile karışık şiddetli yağ- murların bağlarda yüzde 10 nisbetinde zarar verdiği şehri- mizdeki alâkadarlara gelen ma- lâümattan anlaşılmıştır. ler almak (Belediyo kanunu madde 15, fiıkra 43) vazifesile mükellef tutulan belediyelerimi- - zin hemen her şehir ve — kaşa- bada tesadüf edilen, hatta semt semt değişen gayri tabii fiat yükselişlerine mâni olacak esaslı çareler ve tedbirlere derhal te- vessül etmelerini, idare âmirle- rinin bu işi yakın alâka ile de- vamlı surette tatbik ederek ta- bakkukuna ait ve mahâlli im- kânlara uygun tedbirleri hemen tatbik mevkiine koydurmaları, vaziyetten cizilecek — program- dan, vukubulacak teşebbüsler- den ve neticelerden muntaza- man Vekâleti haberdar etme- leri ehemmiyetle rica olunur. Belediyelerin, mesken, bina, yiyecek ve içecek gibi hayat ucuzluğunda müessir vaziyetten çizlecek programdan vukubula- cak imkânların temin olunması hükümet programında yer aldı- gından Belediyelerimiz n bu işi ön plâna almalırı ayrıca kayda şayan görülmüştür.,