12 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

12 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Mayıs 12 Ordu kıyafet nizamnamesinde yeniden bazı değişiklik- ANADOLU l anr" —Hnıi n Dü TELGRAF B3 —"îğ ZL RADYO Hatayda intihabat büyük he-/ yecanla devam ediyor Aktepe nahiyesinde Türkler ekseriyeti kazandılar. Fransız delegesi Garonun (Anadolu Ajansı) muhabirine mühim beyanatı. Antakya, 11 (ALA.) “Gecik- Miştir, Anadolu Ajansının hususi mu- babiri bildiriyor. İntihabat yüzünden vukubulan kanlı hidiulır. razetelerin ka- patılm erin bir nevi takeri işgal ıltııı konulması Ha- lepten bir tabur asker celbi, Beyrutta çıkan ve Eti Türk ke- limesini “Chaire Turguie, diye tercüme edecek kadar cahil olan Fransızca Oryan gazetesi- nin, Hataydaki bütün Türklerin Kamâlist olmadığı ve 12 bin anti Kamâlist Türkün hem mi- letler cemiyati komisyonunun kararı ile muhalefet listesine kaydedilmeğe karar vermiş ol dukları yolundaki neşriyatı bu- rada oldukça gergin bir hava yaratmış — bulunuyordu. Bu vaziye karşısında Fransa- mıa Hataydaki delegesi B. Ga- Tonun ne düşündüğünü öğren- mek istedim. Kondisine vaki müracaatımı dostça ve büyük bir nezaketle kabul eden Garo muhtelif suallerime aşağıdaki ea ğkssiyanilür —Seyahatınız ve Ankâra hak- kındaki umumi? - intibamız? — Mükemmel, Bir kelime ile hayranlığımı söyliyebilirim. İa- sanın kalkınmağa azmetmiş bir milletin neler — yapabileceğini talamak için muhakkak o mik leti yerinde görmesi lüzumuna bir kere daha kani oldum. İşi tilen, okunşn şeyler ve tahmin kabiliyeti -kâfi gelmiyor. Bu sözlerimle bi'd.klerimle gördük- lerim arasındaki büyül anlatmak istiyorum. —Temaslarınız ve görüştüğünüz meseleler? — Rüştü Aras ve Şükrü Kaya ile umumi mahiyetteki noktalar üzerinde görüştük. Ve Mene: mencioğlu ile seyahatımın mev- Zuunu teşkil eden meselenin bütün noktalarını inceden im ceye teferruatile tetkik ettik. Birçok kararlar verdik. Bunları #z zamanda yani birkaç gün içinde tatbik edeceğiz. Size bu kararların mabhiyeti hakkında Sarih malümat varecek vaziyette değilim. Gerçi bunların mahi- yeti hakkında gazetelerde neş- Tiyat gördüm. Fakat bunlar tatbiklerinden evel efkân umu- Miyeye aksodecek kararlar ol- madığından bu hususta müte- essir olduğumu söylemeği lü- zumlu addederim. Bununla be- Taber şimdiden şunu da söyli- Yebilirim ki, verilen kararlar Mabhalli bükümeti intihap işle- rinde kat'i olarak bitaraf var Ziyete koymağa matuftur. Türk halkı ekseriya mahalli Memurların bir kısmı bize kar- H tarafgirane hissiyatla hare- ket ediyor diye şikâyet ediyor. Muhakkak - olan birşey varsa © da müteaddid hâdiseler vu- ubulduğu ve bunda birçok Memurların da siyasi — vaziyet almış bulunduklarıdır. - Bunlar Arasında yalaız Suriye taraftarı Mmemurlar deği, Türk memur: lar da vardır. Ancak bu suretle hareket eden Türk memurlar adedinin çok daha olduğunu teslim ederim. Memurların bu tarzı hareketi bilhassa mazide böyle olmuştur. Çünkü o za- man idare doğrudan doğruya Şama merbuttu. Ve Türk Arap unsurları daima biribirine zıd ve muhalif idi. Ve memurların bu anlaşmazlığa dahil olması gâyri kabili içtinaptı. Ben Ey- lülde gelir gelmez radikal ted- bir aldım. Hatta bu tedbirleri Sancak statusunun tatbikinden daha evel aldım. Teşrinievelde siyasetten en ziyade kompromi olan Suriyeli memurları azlet- tim. Ve zemisi bitaraflık için bazırladım. Bununla tam bir muvaffakıyet temin etmiş ok makla övünmem. Parise vo Ankaraya da söy- lodiğim gibi bu vaziyeti daima itidalle ve anlayışla takdir ve © suretle hüküm vermek — icab eder. Çünkü tam bir idari bita- raflık temini için muhakkak Türk, Arap bütün memurlara yol vermek lâzımdır. Zira bütün sancak silâklıdir. Ve bü — hal uzun ayların karşılıklı — itimad- sızlığının neticesidir. Tecavüz korkusundan — ileri — gelmiştir. Halbuki taşımak yasaktır. Hükümet silâhları elinden gel- diği kadar topluyor. Elinden geleni yapıyor. —Bugün Beyruta gideceğinizi öğrendim. Bu seyahat Ankara» da verilen kararların tatbikile mi alâkadardır? —Evet, Bugün Beyruta gidiyo- rum. Bu seyahatim Fransız âli komisetlne Ankaranın kararla- rını bildirmek — ve bonların tat- biki için alınacak tedbirleri bir- Kikte ittihaz etmek içindir. Salı günü döneceğim. —Gerek sancakta, gerek Türki-| yedeki alâka sebebile Beyruttaki görüşmelerimiz neticelerini bu- raya avdetimizden evel öğren« mek ve bunlari Türk efkârı w mumiyeşine bildirmek ümidile ben de Beyruta gitmeği düşünü- yorum, Acaba bunâ lüzum var mı? Hayır. Çönkü bu seyi tamamen formali kat'i nazarla lııkıbil lar yukarıda söylediğim gibi çok az zamanda tatbik edile- cektir. Esasen Türkiyenin kon- soloslarile daimi temas halinde- yim, Gayretlerimizi telif, niza- 'ım, barışı ve intihabın sükün içinde yapılmasını temin için ben elimden geleni yapacağım. Türkiye hükümetinin bilhassa Sancak işini takib eden Mene.- mencioğlunun Türk uusuru üze- rinde, bu unsurun — soğukkanlı- lığını ve müsellem olan veka- rıiğı muhaâfaza ve diğer unsur- ların hâdise çıkarmalarına ve- sile vermemesi için nüfuzunu kullanmasına güveniyorum. —Oryan gazetesinin buğünkü neşriyatına ne dersiniz? —Bu gazete son zamânlarda çok tahrikâmiz yazılar : yazıyor. Pireyi deve yapıyor. Bunu iti- yat haline getirdi. Sebebi an- laşılmıyan bu — mübaleğalı neş- riyatı âli komiserlik nezdinde esasen protesto eııwı bulunu- yorum, — Antakyada gordı'ığıım bir nevi askeri işgal vaziyeti hak- kındaki müttlealarınız? Ankaradan avdetimda vazi- yeti çok gergin buldum, derhal Beyruta gitmekliğime mani olan: da bu oldu. Asayişin muhafa: zasından mesul mevkide bulu: nuyorum, bu tedbiri ittihaza mecbur kaldım. Şehri işgal eden askerler yalnız disiplinle birleşmiştir. Kıt'a gayet inzibatlı ve hakkaniyetli hareket için emir almıştı — Son vak'ada ölen iki Türk jandarmasının diğer jandarma arkadaşları tarafından öldürü- dükleri söyleniyor. —Asla... Ben, çok mühim olan bu meseleyi ne dramatize ne de istismar etmek — istemiyorum. Hâdise hakkında — istediğiniz gibi tahkikat — yapabilirsiniz. Esasen yalan ve yanlış şayia ve haberlerin vaziyetin gergin- tarafa ve bilbassa Türkiyeye birçok yanlış haberler gönderi- yorlar. Sizden buna mani olma- nizi rica edeceğim. Bir temsil bürosundaki Yunan azanın yerine bir — diğerinin ikame edildiği bildiriliyor. Bu hususta malümatınız var mı? Bunu ilk defa sizden duyu- yorum. Komisyonda hiçbir aza da bana bu yolda birşey söyltemiş değldir. Bü beyanatını Hatayda çıkan Türkçe gazetelere de tebliğ et- mekliğime müsaade eden dele- ge Garoya teşekkür ederek yanından ayrıldım. Antakya, 11 (AA) — “Ge- cikmiştir.,, Anadola — Ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Kapatılan Yenigün yerine bu- Rusya sözünden dönmiyece Intihabat Belediye azaları Ey- lâ'de ve saylavları. mız da Birinciteş. rinde seçilecek Ankara, 11 (Hususf — muhabiri. mizden) — Dört senelik seçim devreleri sona eren belodiye mec- lisi azaları yerine yeni aza seçimi. e Eylâl oyında başlanacaklır. Be lediye istihabatından bir. müddet sonra da Böyük Millet Moclisi aza intihabı yapılacaktır. Bankalar ve şirketler Hesabatının kontrolu için bir kanun çıkıyo: İstanbul, 11 (Hususi)— Dev- let sermayesile teşekkül etmiş olan banka ve şirketlerin he- saplarını kontrol için büyük Millet Mecli bir kanun lâ- yihası — verilmiştir. Bu lâyiha, yakında müzakere edilecektir. Toprak mahsulleri Ofisi, 17 milyon lira sermaye ile teşek- kül etti İstanbul, 11 (Hususi) — 17 milyon lira sermaye ile teşek- kül eden Toprak — mahsulleri ofisi umum direktörlüğüne Af- yon inhisarı müdürü — Hamza Osman tayin edilmiştir. 14 Mayısta Atatürk kupası güreş müsabakaları var İstanbul, 11 (Hususi muha- birimizden) — (Atatürk kupası güreş müsabakaları)na 14 Ma- yısta başlanacaktır. açi eeei yenkk ği günden itibaren intişarara baş- hyan Atayolu gazetesi Antak- yada işgal kıtasına mensup el- Tad tarafından silüh arama ve- silesi| bazı dövmek, hakaret vak'aları ve bazı sarhoş askerler tarafından atılan taşlardan kasap Suayip isminde bir Türkün 13 — yaşla- rında kızının yaralandığını kay- dediyor. İstanbul, 11 (Hususi) — Ha- tay intihabatı heyecanla devam ediyor. Aktepe nahiyesinde Türk ler tam bir ekseriyet kazanmış- lardır. Kalenin mühim bıyanaua balıındu. Benes, Berlin sefirile konuştu. Moskova, 11 (Radyo) — Kalenin bagün Sovyet âli meclisinde bir söylev verm'ş ve Rusyanın, Çekoslovakya hükümetine karşı vermiş olduğu sözü tutacağını ve bir taarruz vukuunda lâzim- gelen yardımı yapacağını söylemiştir. Prag, 11 (Radyo) — bugün Berlinden gelen Çeslovakya Cumhurrreisi Edvar Benes, Çekoslovakya sefirinj uzun müddet konuşmuştur. Bu konuşmaların, kabul etmiş ve Südet Almanları meselesile alâkadar olduğu söyleniyor. Tortoza yanıyor Frankistlerin, kırk kilometre kadar ilerle- dikleri haber veriliyor. Paris, 11 (Radyo) — General Aranda ve general Vazela asker- leri, Elhamra cephesinde ilri harekâta geçerek kirk kilometre iler lemişlerdir. Cumhuriyetçilerin elinde bulunan Tortozanın şimal kısmı, ateş- ler içinde kalmıştır. Frankistlerin, yeniden on yedi köy işgal eyledikleri bildi- riliyor. Bakanlar heyeti, ordu kıyafet nizamntmesinde bazı değşk- likler yapmış ve bazı madde- leri - kaldırarak — nizamnameye yeniden bazı hükümler ilâve etmiştir.. Bu hükümlere göre demiryolu, tank, zırhlı otomobil, motörsiklet, motör subayları hangi sınıfa verilmişlerse o 3- nifin rengini kullanacaklar ve rengin üzerine işaretlerini kul- lanacaklardır. Kimya —taburunda olanlar mavi çuha üzerine sarı madeni yanan sis mermisi koyacak- lardır. Harb hükümlerinin cari ol- düğüu resmen ilân edilen ve yahud Bakanlar heyetince çâr- pışmaları gerektirecek hareket- lerde bulunduğu kararlaştır.lan mıntakada yaralananlar, yara- lanmada rlıkları vi lan- dırmak şartile, kollarına yara işareti genişliğinin yarı geniş- liğinde yara işareti takacak- lardır. Harbiye okulu talebesinden sınıfına ayrılmış olanlar a koyu mavi çuha üzerinde bir küçük çift kanad işareti — takacaklardır. Bunun gibi muhabere, demiryolu tale- beleride — subaylarda olduğu gibi yakalarına şua ve lokomo- tf şareti takacaklardır. Deniz subayları Cumhur Baş- kanının huzuruna resmea kabul olundukları zamanlarla resmi uğurlanma ve karşılama tören- lerinde, milli bayramlarda ve büyük geçid resimlerinde, ya- bâncı hükümdarların huzurla- rına kabul olundukları zaman: larda, âmirin fevkalâde tören yapılmasını arza ettiği mera: lerde, kendilerine mahsus fors çeken yabancı veliahdleri, ve yabancı hükümdarlarının aile- leri azalarından birinin buzur- larında kabulde, yabancı subay ve memurlarla — teati edilen resmi ziyafet ve törenlerde, ni- kâh ve evlenme terenlerinde, büyük cenaze merasimlerinde setire, sırma saçaklı apulet, sırmalı siyah pantolon kılıç ve sırma kemer, rugan çekme fo- tin, beyaz kolalı gömlek, beyaz kolalı dik yaka, siyah ipek papyon boyun bağı, harb ma- dalyaları ve merasim şapkası giyeceklerdir. Törenlerde giyilecek üni- Jorma: Kendilerine mahsus forsları çekmiyen yabancı veliahdleri ve yabancı hükümdar aileleri ha ler yapıldı. ndan birinin huzuruna abul —olunduğu zamanlarda, büyüklerin — ziyaretinde — emri mahsusla, şehadetname ve mü- kâfat tevzü zamanlarında, ya- bancı sularda ve resmi tatil günlerinde nöbetçi subayları, gündüz yapılan nikâh ve ev- lenme merasimine iştirak ede- cek subaylar, ecaebi harp ge- milerine ziyarete gidildiği za- manlarda, gardenpartilerde kü- çük — ünifor olarak - büyük Üniformanın ayai olup — sırma saçaklı apolet takılmaz ve kılıç yerine meç takılacak. Pantalon siyah ve boyaz ola- rak ve beyaz pantalonla beyaz iskarpin g yilebilecektir. Merasim şapkası yerine gün- lük şapka giyilecek. Sıcak memleketlerde ve lovı kalâde sıcak havalarda emrile küçük Üniforma yerine beyaz büyük üniforma olara! beyaz caket beyaz pantalon günlük apolet kılıç ve sırmalı kemer beyaz iskarpin (yağmurlu havalarda sahilde siyah rugan fotin) harp madalyaları günlük şapka giyilecektir. Resmi balolarda, resmi ak- şam ziyafetlerinde ve kabul resimlerinde, gece yapılan ev- lenme törenlerinde ve balo- larda apoletsiz mevsime — göre siyah ve beyaz salon caketi ulon elbisesi olarak mevsime h ve beyaz salon siyah ile beyaz, be- yaz ile siyah yelek, sırmalı si- yah pantalon sırma saçaklı apolet rugan iskarpin beyaz kolalı gömlek, beyaz kolalı uç: Tarı kıvircık dik yaka ile siyah ipek papyon boyun bağı siyah ipek çorap harp madalyası me- rasim şapkası giyilecektir. Bundan sonra — nizamname giyilecek elbise ve takılacak alâmetlerin subay, Üüst subay amirallerde ne şekilde olacağı ayrı ayrı izah edilmektedir. Yugoslavya Harbiye Nazırı 23 Mayısta İzmirde bulunacak İstanbul, 11 - (Hususi muha- birimizden) — Yugoslavya Har- biye Nazırı general Mariç, 23 Mayısta İzmire ge'ecektir. k. Şehır Gazinosunda Perşembe akşamı Konga Dans Müsabakasıi Tango Kralı Edvar Biyanko tarafından tertip edilmiştir. Birinciliği kazananın, üç bin lira mükâfat kazanması ihtimali vardır. ü İstanbul Belediyesi Şehir Tiyatrosu -- aa Sözün Komedi 13 , — Cuüma 14 , Cumatesi v . Pazar » Elhamra Kral Lir Sinemasında Bu akşam Tütondal Bülediyeni Sıhw'l"ıuıîm ıuııııuuıııı ikkat: Yalnız Kral Lirtemsili saat 20,30da bışlır ıııtııım