12 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

12 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

* parlâmentosu reisi Sâhife 6 Riyo De Janeroda isyan çı ANADOLU mış ise de bastırılmıştır Cumhurreisi, muhafız kıtaatın başına geçmiş ve mit- ralyözleri kurarak, asilerle iki saat çarpışmıştır ON DSN LT 3 C OKAME G DA C — MEEMGRESAAEAAML AA Z U Riyo De Janero, 11 (Radyo)— Yeşil gömlekliler, Cumhurreisi Vargası devirmek için isyan etmişler ve saraya hücum ey- lemişlerdir. Çumhurreisi soğukkanlılığını muhafaza enerek, muhafız kıta- atının başına geçmiş ve mitral- yözleri kurarak, asilerle iki saat Mmüsademe etmiştir. Cumhurreisi neticede şehir- deki zabıtayı haberdar etmeğe muvalfak olmuş ve asilerin kâh fosi yakalanmıştır. Deniz Bakanlığını işgal eden asiler de tenkil edilmiştir. Asiler, Harbiye Nezaretine de hücum etmişler, nazırı ha. fifçe yaralamışlarsa da, birşey yapmağa muvaffak — olamamış- lardır. Asilerin başında bulunanlar da yakalanmış ve sükünet iade edilmiştir. ——— Bankacılarımız Kredi anlaşmasını ya- kında imzalıyacaklar ve Londradan hareket edecekler İstanbul, 11 (Husust )— Lon- drayı ziyaret eden Milli bankâ- larımızın mümessilleri lagiliz ti- caret müesseselerile yaptıkları anlaşmalara —göre, — alınacak avans mukavelesini yakında im- za ve Türkiyeye hareket ede- ceklerdir. Heriyo İ "bı!ıı Kudüse vardı M. Heryo Kudüs, 11 (Radyo) — Fransa Edvar He- riyo, bugün buraya gelmiş ve hararetli tezahüratla karşılan miştır, Edvar Heriyo, Eylülde tekrar buraya geleceğini ve Filistinin Mmuhtelif yerlerini — gezeceğini söylemiştir. “Ah, bu gönül,, Manisa valisi teftişte Manisa, (Anadolu) — Vali- miz B. Dr. Lütfi Kırdar, Ak hisar, Kırkağaç ve Soma kaza- larında tetkik ve teftişte bu lunmak üzere bugün Akhisara hareket etmiştir. Teftiş: Ege mıntakası polis müfettişi î"ıik Köksal iki gündür vilâyetimiz emniyet muamelâtını tekiş etmektedir. Tayinler: Salihli sorgu hıkınlıhna Nü- seybin sorgu hâki B. Celâl Ayhan, müddeiumumi muavin- liğine Niğde sorgu hâkimi B. Tahsin Özkan teayin edilmiş- lerdir. Turgutlu kazası malmür dürlüğüne Kula kazası mâlmü- dürü B. Muzaffer Akkum tayin edilmiştir. Demirci kazası sorgu hâkimi B. Rauf 40 lira maaşla Seferi- hisar sorgu hâkimliğine ve Sa- lihli sorgu hâkimi B. Enver 30 aşla Seferihisar müddei- umumi muavinliğine tayin edil- miştir. imer Özkaya Yunan kralı Bugün Selânikte bulanacak Atina, 11 (Radyo) — Yunan kralı İkinci Jorj, şarkt Make- seyahatine — devam donyadaki etmektedir. Kral bugün Filorinaya var- mış ve muâzzam tezahüratla karşılanmıştır. Kral, yarın Selâniğe gide- cektir. Bütün Selânik, kralın istikbali için hazırlıklar yapmaktadır. Kralın on günlük seyahati Selânikte bitecek ve kendisi, (Kondoriyotis) torpitosuna bi- nerek Pireye dönecektir. Mücellit Ali Rıza —- —?/ . —— — En temiz ve en zarif işleri süratle yapar. Yeni Kavaflar çarşısı No. 34 Yazan: Saime Sadi —A8 — Oradan, — araştıra araştıra, dalları, — yaprakları - aralıklıya aralıklıya odanın pencerelerin- de titremeğe başlıyor, ben de uyanıyorum.. Güler bu sene, İzmire orta- mektebe gidecekmiş, yetiştire- memişler. Evi de onun — için — kiraya vermişler zaten.. İnşallah gelecek yıla.. Fatmanın oğlunu da gördüm. Küçük çehresinde ve sefalet- le istihza eder gibi sapasağlam çıkmış yapısında, genç ve güzel bir erkek istikbali — yatıyor. Fıhl o kadar vahşi ve ürkek mesini tuttum, — başını pta yüzüne bakamadım. ŞSade anasını istiyor, sade o kadını, babasının kadınını isti- yor.. Ben de Fatmaya, daima erken, mektep dönüşü başla- madan izin veriyorum. Fatmaya sordum: — Oğlunu ne yapacaksın? Kararını çoktan vermiş - ola- cak, hemen; — Urgancıl Dedi. - Anlıyorsun değil mi; ip, sicim gibi şeyler imal ede- cek.. Bu meslek, burada çok taammüm etmiş. Evlerin bah- çelerinde, sehpa üzerinde çark- lar kurulmuş, mahlaç dedikleri kendir. elyafını — koltuklarının altına — bağlıyorlar, — elyaftan Hitler Von Papenin istifa- sınt kabul etmiyor Berlin, 11 (Radyo) — Von Papen; bugün tekrar Hitleri zi- yaret etmiş ve dördüncü defa olarak istifasını vermişse de, Hitler kabul etmemiştir. Varşovada Yirmi bin kişi grip- ten yatıyor Varşova, 11 (Radyo)— Bura- da yirmi bin kişi gripten muz- tariptir. Polonyanın birçok - vilâyetle- rinde de vaziyet ayni haldedir. Belçika kabinesi Muhakkak istifa edecek Breksel, 11 (Radyo) — çika kabinesi, bugün Başvekil Jansonun riyasetinde toplanmış ve bir saat kadar müzakı bulunmuştur. Kabinenin is! muhakkak sayılıyor. Karasularımızda kısa bir müsademe oldu. — Başı | inci sahifede — kayyed Yunum motöründen, gümrük motörüne silâh atılmak evretile mu: katelede bulunulunca kısa bir müsa. dema olmuş ve gümrük —muhafara motörünün göz açlırmıyan mitrelyörü işlemeğe başlamış, az sonra Yunanlı motörü tolim alınmıştır. Motörde 236 kilo kaçık balık, beş tane de mavzer bulunmuş, fişeklerile bere. ber alınmıştır. Kaptan Apostol oğlu Yorgiye mit olan 17 tonluk Ayseleni molürü, içindeki tayfalarla İzmir li. manmma getirilmiş ve kaptanla — bir. likte tayfaları Nikola, Yorgi Boyacı, Mibal ve Nikola adliyeye verilmip lerdir. Müddeinmumilik, suçluları, tah, kikat için ikinci sorga bikimliğine sevkatmiş ve dördünün tevkif lerine karar verilmiştir. Nikola adındaki makinist, kolundan hafif yaralıdır. Balıkçı motöründe mütcaddid mer» mi yaraları vardır. Diğer motör, Se. kıza kaçmıştır. Südet Almanlarının Führeri Prag, 11 (Radyo) — Çekos- lovakyadaki Südet Almanların- dan iki yüz bin kişi, doktor Heynlaynı, Südet Almanlarının Führeri olarak seçmişlerdir. bir. kısmınin ucunu, çıılıludıkı bir nevi çeıııulı takıyorlar, Fakat bu sivri, çiviye benziyen çengel, el çekince dönmeğe ve bu suretle elyafı bükmeğe başlıyor.. Urgancılar, böyle; adım adım, şarkı söyliye söyliye, bazan yanyana çarklar kurup konuşa konuşâ geri çekildikçe elyaf bükülüyor, bükülüyor, bükülü- yor, sonra muayyen bazı ame- liyeler geçiriyor ve şu ipler, kınnaplar, sicimler oluyor. Fatmanın oğlu da bunlardan yapacak.. Halbuki ona, başka işler yakışıyor. Meselâ — kafa işleri.. Bana öyle geldi; bilmem gene.. Bak Saime, bunları sana, âdeta gündelik mektuplar ha- linde çıkarıyorum. Bizim — kaymakamın — kızı, Edirnede evlenmiş. Ben, teb- rikte, herşeyde geç kaldım. Kaymakam doğrudan- doğruya 12 Mayıs k Uluslar sosyetesi konseyinin dünkü müzakereleri Şili murahhası, Uluslar sos- yetesinin ehemmiyeti kal- madığını beyan etti. Ispanya Hariciye Nazırı; Ingilterenin, gözlerini kapıyarak Italya ile anlaştığını ve ondan sonra Ispanyanın müşkül vaziyete düştüğünü söyledi. — Başı 1 inci sahifede — seyde bulunacak ve Habeşis- tan meselesinde bukukunu mü- dafaa eyliyecektir. Alâkadar mehafil, Negüsün iştirakine rağmen, vaziyetin de gişmiyeceğini ve — Habeşistan Meselesinin, yarın akşam mu- hakkak sürette - sona erdirile- rek karara bağlanacağını beyan ediyorlar. Konsey, İsviçrenin bitaraflığı hakkındaki —muhtirayı — tetkik eylemi ştir. İsviçre sabık cumhurreisi ve federal meclis başkam Mata söz almış ve muhtıra hakkında uzun beyanatta bulunmuş, bu muhtıranın ademi kabulü halin- de İsviçre umumi efkârının in fial duyacağını söylemiştir. Rusya Hariciye Nazırı Litvi- nof bu mesele etrafında söz söylemiş ve mütehassıslardan mürekkep bir komisyon teşkil edilerek, muhtıranın - tetkikini teklif eylemiştir. Bundan sonra, Şilinin müra- eaatı tetkik edilmiştir. Bu mü- nasobetle söz söyliyen Şılııv rahhası Edvar demiştir kir — Mütecavizlete karşı zecri tedbirler alınması mukarrer iken, bhiç bir şey yapılama- maktadır. Çünkü, Uluslar Sos yetesi, birkaç devletin mücsse- sesidir. Bu vaziyet karşısında, esas nizamnamesi değişmez bütün devletlerin bu müesse- seye girmesi temin olunamazsa, bu teşekkülden fayda beklemek hayal olur. Biz, böyle bir te- şekkülde aza kalmak istemi- yoruz. Binaenaleyh teklifimiz kabul olunmazsa, bugünden iti- baren Uluslar Sosyetesinden çekiliyoruz. Şili murahhası; Şilinin, bu teklifi yaparken hiçbir devletin tesiri altın: kalmadığını söy- lemiş ve sözüne devamla: — Önümüzde bugün müte- addit misaller — vardır. Büyük devletlerin bir kısmını, Uluslar Sosyetesi haricinde karşı karşır ya gelmişler ve mütekabil an laşmalar yapmışlardır. Şu hale bana bir mektup yazıyorı — Bizim kız, diyor, niçin bizi bu kadâr çabuk unuttun? Halbuki biz seni o kadar sev- miştik ki.. Biliyorum; her se- vilen, mutlaka kendini istiğna- ya kaptırır. Kızım, çok üzüldü. Ne yaptım, biliyor musun; be- nim dedelerimden kalmış biraz emlâkim, Sıvasta geniş arazim vardır. Hepsini satmak ve Edir: nede şöyle, iki yüz dönümlük bir yer almak, ortasına bir bina kurmak ve hepsini alıp oraya çekilmek.. Kızıma, hayat ve bayalini unutturmak lâzım. Benim de zaten tekaüdlüğüm yaklaştı. Bu işi yaparsam, seni çağıracağım. Çünkü senin da rubunda, bir âlem kadar geniş bir inziva var.. Sana, ablana dair bazı şey- ler yazmak isterdim, fakat vaz geçtim. Korkma, sıhhati bakı- mından birşey yok.. Fakat ru- bi muvazenesi benim hoşüma " ! eden herşeyde, bana da bir hisse babam, bir de kendi bedbaht- nazaran; Uluslar Sosyetesinin, artık hiçbir ehemmiyeti kal mıştır. Bu müesseseye, mücssis devletler bile bel bağlamaktan uzaklaşmış bulunuyorlar. Demiştir. Bunu müteakıp konsey reisi Monter; nizamnamenin değiş- mesi hususunda yalnız assamb- lenin salâhiyettar olduğunu söy- lemiştir. Konsey, öğle yemeğine kadı diğer bazı müteferrik meseleler iştigal ettikten sonra sabahki mesaisini tatil eylemiştir. Cenevre, 11 (Radyo) — Ulus- lar sosyetesi konseyi, öğleden sonra tekrar toplanmıştır. Bu celsede, İspanya Hariciye Na- zıri. Alvares Delvayo söz ak miş ve Almanya - ile İtalyanın, Frankistlere aleni surette yar- dım ettiklerini söylemiş, bazı büyük devletlerin, küçük dev« letlere tecavüzde — bulundukla- rını ve dahili işlerine karıştık- larını, cebir kullanmak süretile emellerini bu küçük devletlere kabul ettirdiklerini, meselâ Çe- koslovakyaya: — *Ya istediğimizi kabul ede- “ceksin veyahut tâ mahvolacak Sih.. Dediklerini ilâve — eylemiş; İngilte - İtalya —anlaşmasından sonra, camhuriyetçi İspanyanın çok müşkül vaziyete düştüğünü ve çünkü İngilterenin, gözlerini kapıyarak İtalya ile anlaştığını beyan eylemiş hakkın müdafa- ası için, Uluslar Sosyetesi ni- zamnaâmesinin — tatbikini — iste- miştir. Bundan sonra, İngiltere Hari. ciye Nazırı lord Halifaks söz almış Ve uzün beyanatta bulunarak ezcümle demiştir ki: — İspanya Hariciye Nazırı Alvares Delvayonun, İngiltere- nin politikası hakkındaki sözle- rine burada uzun uzadıya ce- (H vap verecek değilim. Her dev. let, istediği rejimi kabul et mekte muhtardır. İspanya — ihtilâli, bidayette, askeri bir isyan zannediliyordu. Bilâhare, dahili bir harbe dön- dü. Bu gibi hâdiseler muvace- gitmiyor. Sen de benim kızım- sın.. Bu itibarla, seni alâkadar düşer.. Fakat bunları annene, babana açma.. Bugünlerde İs- tanbula gideceklerini sanıyo- rüm.. Mektubun son — parçası ile ürperiyorum. Babam soruyor: — Neler yazmış Aferide kaymakam amca.. Bir kısmını anlatıyorum. Gü- lüyor: — Ne adam, ne adam, fakat ne kadar bedbaht.. Diye — mırıldanıyor. Zavallı iğım — bilse?. Ayni zamanda onun bedbahtlığı ile — kendi bedbahtlığını, şöyle bir kıyasa kalksa ne yapardı? Ertesi gün Güzideden de mektup geldi. İstanbula tayin edilmişler... Bizi göreceği gelmiş vesaire vesaire.. Demekki, gene Namıkla bu- hesinde bir devletin diğerine karşı ne gbi bir vaziyet ala: cağ hakkında Uluslar Sosyo. tesi nizamnamesinde bir madde yoktur. Buna rağmen biz, bita- raf kalarak, ne bir tarafa ve ne do diğerine harp malzemesi verdik. Bundan başka, gönüllü- lerin geri çekilmesi için de te- şebbüste bulunduk. Biz, İspan- yanın, isted ği rejimi kabul et mek için kendi haline terke dilmesine taraftarız. İspanyada dökülen kanlardan dolayı müteessiriz. Lord Halifakstan sonra, Fran- sa Hariciye Nazırı Jorj Bone söz almış ve İspanya Hariciye Nazırı — Alvaros Delvayonun güzel ve muhik nutkunu takdir ettikten sonra şunları söyle- miştir. — Biz, bidayettenberi, cum- huriyetçi İspanya hükümetini haklı gördük ve ona bütün sempatimizi gösterdik. — Uzun zamandanberi dökülen kanlar: dan çok müteessiriz. Bu feci dramarü, Bir'an-evel Sönü erme: sini temenni ederiz. İspanyâam, kendi haline bıra« kılmasını, gönüllülerin gerl alın: masını biz de iltizam ettik ve ediyoruz. Hatta, kontrola daha büyük ehemmiyet verilmesini teklif ettik. Ümit ederizki, İ panya, bugünkü vaziyetten ça- buk kurtulacaktır. İspanya Hariciye Nazırı Ak varos Delvayo, İngiltere — ve Fransa Hariciye Nazırlarının sözlerine — cevap vermek üzere müsaade istemiş ve relâ Monter, bu isteği kabul ettiğini bildirerek, celseyi tatil eyler miştir. Konsey, yarınki içtimada Ha- beşistan meselesini müzakere edecektir. DOKTOR M. Şevki Uğur Dahlit hastalıklar luşacaklardı.. Cıııî arzuları ve insiyak kanunları ile fazla uğ- raşân ablamda, acaba geçirdiği nedamet ve buhran devresin- den ne kalmıştı? İşlediği veya işliyeceği hatanın ölçüsüz, akla sığmaz, hesaba gelmez netice- lerini acaba hatırlıyor muydu? Günler geçiyor ve ben, bu fikri sabitin altında, nihayet burada da rahatımı, hüzurumu kaybediyorum. — Bazı saatlar, dakikalar, saniyeler vardır. Me- selâ o dakika içinde fevkalâde bir hâdise olması mukadder« dir de insan onu, kalbi çarpa çarpa, kafası uğuldıya uğuldıya bekler ya; ben de tıpkı buna benzer bir hal içindeyim... Uğursuz bir saat başı gele- cek ve saat, derin, derin ve keskin bir velvele ile çalacak.. Filân kişi idama mahküm ok muştur. Muhakkak, yarın, ve- yahud öbür gün sabah karan »— Sonu var — lığında:,