15 Eylül 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

15 Eylül 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

Makedonya'ya bahş edilecek idare-i muhtariye hakkında "Petersborski ve Dimosti" namındaki Rus gazetesinin beyanat ve mutala'atı şayan-ı iktibasi görülmekle bervech-i zir aynen derc ediyoruz. İngiltere kralının Makedonya'nın muhtariyeti hakkındaki teklifi vaki' olduğu kabul edilince prens Mirko'nun mezkur irade-i muhtariyeye vali tayin edilmesine dair muvafakati olduğu da behemehal kabul olunmalıdır. Çünkü prens Mirko'nun geçen sene İngiltere kralı ile görüştüğü zaman Balkan yarımadasının ahvali hakkında beyan ve serd ettiği efkar-ı siyasiye kralın nazar-ı hoşnudiyesini mucib olduğu gibi Londra mehafil-i siyasiyesi tarafından da hüsn-ü suretle kabul ve telakki edilmiş idi. Prens Mirko'nun evsaf-ı zatiyesi Makedonya ve eski Sırbistan'ın taht-ı idaresinde bulunmasına kifayet ettikden ma'ada kendisinin Makedonya'ya vali olmasını diğer daha pek çok haiz-i ehemmmiyet-i hal ve tasavvurat da istilzam eyliyor. Prens Mirko'nun tayininden ne düvel-i mu'azzama, ne Türkiye ve ne de sair Balkan küçük hükümetleri kuşkulanub havf ve endişe edemez. Çünkü Yunan prenslerinden prens Jorj'un Girit adasında amal-i milliyesi naşiri olmayacağı herkesce müsellemedir. Makedonya içün ise asla tehlike yokdur. Zira Karadağ hükümeti küçüklüğü hasebiyle istese de Makedonya'yı zamime-i memalik edemez. Diğer tarafdan Karadağ hanedan prensesi [..] diğer hükümetlerin hanedan-ı hükümdarlarına garabet ve sıhriyyeti nazar-ı itibare alınınca prens Mirkon'un tayininden hiçbir kimse havf ve endişe etmeyüb bütün Hiristiyan ahalisinin memuriyet-i mevduasını hüsn-ü ifa etmesi hususunda Mirko'ya yardım ve muavenet edecekleri muhakkakdır. Hatta amal ve meslek-i milliyelerini takip eden Arnavudlar bile prens Mirko'nun tayinle maksadlarının bir gün kolaylıkla hayyiz-i aray husul olacağına kani' olarak rahat oturacaklardır. İngiltere kralının iş bu tasavvuratı nazari olmaktan ziyade kabil-i tatbik ve icradır. Avusturya hükümeti tertib ve tasavvur olunan iş bu halatdan memnun olmayacak ise de Rusya hükümetinin de buna muhalif çıkacağına dair edilen rivayet de külliyen bi asıl ve esasdır. Çünkü tasavvur edilen bu planın mevki-ı icraya konması Rusya'nın menafı'ına muvafık olmaktan başka ötedenberi takip edegeldikleri kadim meslek-i siyasiyesine gayet muvafık ve pek uygundur. --------oOo-------- DAHİLI Hersene olduğu gibi bu sene de Bulgarlardan mekteb-i sultaniye meccanen çocuk kabul olunacağını Bulgar gazeteleri yazıyor. Bu sene hükümet-i Osmaniye tarafından meccanen on ve Bulgaristan hükümeti mesafine olarak da on ki cem'an yirmi Bulgar çocuğu hariciye nezareti memuriyetinden birine terfik edilerek eylülün üçüncü günü bir vagon-u mahsus ile Sofya'dan mekteb-i sultaniye gönderilecekmiş. ***** HÜKÜMET ALEYHİNDE MİTİNGLER Menabı'ı mevsukadan alınan haberlere göre yakında narudnakların delaletiyle bütün fırka-ı muhalife tarafından hükümet aleyhinde mitingler tertib olunacakmış --------oOo-------- TELGRAF HAVADİSİ TEDARİKAT-I HARBİYE && Edirne'den gelen yolcuların rivayetine göre, Edirne'ye sekizyüzden ziyade top indirmişler. Ve her gün kilitli asker ve mühimmat-ı harbiye dahi sevk olunmakda imiş