16 Eylül 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

16 Eylül 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

ibarettir? İşbu mektub münasebetiyle "Hayat" refikimiz kendi tarafından şu güzel mülahazayı irad ediyor: "Şübhe yok ki hak kuvvete galibdir. Ancak hak dahi kuvvet sayesinde kuvvete galib olur. Eğer 70 milyon Hind, islamı muntazam ittihad ve ittifak teşkilatları organizasyaları vücuda getirmezlerse, sanayi' ve mearif-i cedideye rağbet etmezlerse, sanayi'', mearif ve ittihad sayesinde elde edilebilen kuvvete nail olmazlarsa hiçbir kuvvet-i hukuklarını, değil İngilizlere, hatta Avrupa'nın en küçük milletlerine bile tanıtmağa muvaffak olamazlar. Bu bir hakikatdir di Mısır'da Türkiye'de ve bilcümle sair İslam memalikine de aiddir vesselam!" --------oOo-------- TELGRAF HAVADİSİ TÜRKİYE ve BULGARİSTAN Eylül 1 İstanbul: Dünkü gün kendisiyle görüştüğüm bir Avrupa diplomatı prens Ferdinand ile Necib Melhame adasında cereyan eden tuhaf ve garib bir mülakatdan bana uzun derin bahsetti. Prens Ferdinand hazretleri Necib Melhame'yi bir çok rica ve niyazdan sonra güç-hal ile kabul etmiş ancak Necib Melhame'yi prens müşarunilyh gayet soğuk ve adeta bayağı bir suretde kabul etmiş. Esna-yı kabulde prens hazretleri Türkiye'nin Makedonya hakkında takip ettiği meslek ve politika doğrudan doğruya Bulgarların mahvını müstelsim olduğundan bundan Bulgar milletinin münfe'ıl ve muğber olduğunu kendisi ise o milletin reisi bulunduğu ecelden bir kat daha müteessir olduğunu beyan eyliyerek, hükümet-i Osmaniyenin bu aralık pek şiddetli bir hatt-ı hareket ittihaz eylediğini Necib Melhame'ye anlatmıştır. Prens hazretleri zat-ı şahanenin nefs nefs-i hümayununa ri'ayet ve ihtiramı olduğunu, amal-i makasıd-ı şahanelerinin daima huluskarane bulunduğunu söyleyerek Osmanlı hükümeti erkanının bugün takip ettiği hatt-ı hareketin efkar-ı şahaneye tevafuk etmediğini söylemiş. Prens Ferdinand hazretleri anf-el beyan mütala'atı esnasında pür hiddet bulunduğu içün Necib Melhame'ye oldukca ağır sözler de söylemiş. O vakit cevab olmak üzere Necib Melhame sultanın Bulgaristan hükümetiyle daima münasebat-ı hasenede bulunması ehass-ı amalini teşkil eylediğini be bunu bilfi'l isbat etmek üzere de Bulgar milletinin iyiliği içün yakında bir kaç iradenin ısdar edileceğini bildirmiş. Ma'mafih prens Ferdinand hazretlerinin bu def'aki hiddet ve şiddeti zat-ı şahane üzerinde pek büyük bir tesir icra eylemiş. --------oOo-------- SULTANIN SIHHATİ 1 Eylül, Viyana: İstanbul'dan "Politişe-i Korospondans" gazetesine bildirildiğine göre doktor Bergman'ın İstanbul'a davet edilmesi sultanın hastalığının kesb-i şiddet eylemiş olmasına atf edilmemeli. Doktor Bergman'ın gelmesi öteden beri sultanın kendisini meşhur bir doktora konsültü ettirmek arzusunda bulunduğundan ileri gelmekdedir. --------oOo-------- RUMLAR ALEYHİNDEKİ TAHRIKATA KARŞI TEDABIR-İ HÜKÜMET Dahiliye Nezareti, sureti ber-vechi zir derc edilen tahrirat-ı umumiyeyei bit-telgraf mutasarrıflara tebliğ etmiştir: Ahiren Bulgaristan dahilinde Rumlar aleyhinde icra edilen serbest mitingleri müte'akib ittihaz olunan kararlardan sonra yapılan nümayişler her yerlerde bir suretde olmadı. Ma'lumunuz olduğu vechile hürriyet bayrağı