8 Ekim 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

8 Ekim 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

OSMANLI TEDARİKAT-I HARBİYESİ Selanik'den varid telgraflara göre, Üçüncü Ordu Erkan-ı Harbiyesi'nde, yani Manastır Erkan-ı Harbiyesi Dairesi'nde fevkal'ade tedarikat var. Redif taburlarının teşkilatı ve tertibat-ı saire hususunda Erkan-ı Harbiye müzakerededir. İştip, Palanka, Cum'abala üzerindeki askerin mikdarı, gün günden tezayüddedir. Hatta birçok nişancı taburları, süvari alayları, topçular ve mühimmat da muttasıl gönderiliyor? Bundan bir hafta evvel yirmi dört pare büyük çapda top Cuma'ya ve İştib'e gönderilmiştir. ----oOo---- DAHİLİ Evvelki nüshamızda Filibe'de sirayeti his idilen kuşpalazından dolayı, Sıhhiye Nezareti'nin teyakkuzatını ve mu'teberan-ı İslamiyeden bazı kimselerin de çocukları musab olduğunu yazmıştık. Belediye idaresi hasta ebeveynlerine, ya hanelerinin kordon altında durub ihtilatdan men' edilmesine veya çocuklarının hastahaneye gönderilmesine razı olmalarını teklif ettikden, bütün musabin hastahaneye nakil edilmişti. Dünki gün Filibe tüccaran-ı mu'teberesinden Muytab İbrahim Efendi'nin henüz on iki yaşında olan kerime-i ma'sumesi, illet-i meş'ume-yi mezkurdan rehayab olamayarak irtihal-i dar-ı *** eyledi. Mevla ebeveynine sabr-ı cemil ihsan ile bakide kalanları masun kılsun. * * * Bu hastalığın menba-yı sirayeti bir türlü anlaşılamadı. Bundan evvelce ahali-yi İslamiyeden, hem de az çok mesarifperver, fikir ve i'tikad sahibi bir hocanın çocukları hastalanmış, doktora müraca'at edilmemiş. Her nedense sıhhiyeden haber alınub çocuklar hastahaneye kaldırılmış. Bu gibi misaller şayan-ı teessüfdür. Hekimsiz, hakimsiz yerde oturmamağı, şeriat-ı Ahmediye kat'iyyen emir ve tenbih eylemiş olduğu halde, ufak tefek hastalıkları mühimsemeyüb müzminleştirmek, hekime müraca'at itmemek kat'iyyen hadadır. Bizden kardeşlerimize şunu rica ideriz. Şefkate veya diğer bir hiss-i cahilaneye tebean çocukları çocukları hastalandığı vakit ketm itmeyüb ve etrafa sirayete meydan verilmeden Sıhhiye Nezareti'ne derakab haber verilsin. Hasta derakab tedaviye bırakılsın. * * * Sekiz on sene mukaddem tertib ve tanzim edilip şimdiye kadar mevki-i tatbik ve icraya vaz' edilmemiş olan Ma'arif-i Umumiye Nizamnamesi'nin onuncu maddesi, Rumlar aleyinde icra idilen takipatı müte'akib yalnız Rumlara tatbik ve teşmil edilmesi Hey'ey-i Nüzzar'ın kararıyla Ma'arif Nezareti tarafından, ma'arif müfettişlerine emir olunmuştur. Müfettişler karar-ı mezkuru belediye meclisleri vasıtasıyla ilanat neşr ettirerek, Rum ahalisine tebliğ eylemişlerdir. İ'lanat-ı mezbure ve Ma'arif-i Umumiye Nizamnamesi'nin onuncu maddesi mucibince, Bulgaristan'da sakin Rumların bu sene mekatib-i ibtidaiyeye ve irae olunan va'de ve mühlet zarfında ebeveyni tarafından kayd ettirilmesi ve aksi takdirinde çocukların pederlerinin duçar-ı mücazat olacakları sarahaten beyan olmuştur. Bu karar ve ilanın ne demek olduğunu anlayan, yani Rumların küçükden Bulgarlaştırılmasını bir türlü hazım idemeyan ve mahza çoluk çocuğu içün yaşayan Rumlardan birtakımları çocukları tahsilden gerü kalmamak içün mal ve emlakini ucuz ve yok bahasına satarak terk-i diyar itmege başlamışlardır. Varna Rumları Bulgar mekteblerine çocuklarını göndermekten ise mezkur ise kasabadaki Fransız Mektebi'ne gönder-