24 Mart 1944 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 14

24 Mart 1944 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 14

“BÜYÜK DOĞU, için nakilederken, zel iş yapmanın zevkini tadıyo” m. Vaka, Mohaç Meydan Mahi ebenli ee ne Türklerin esbariğteğn hâkim olup yerleştikleri devirde geçer. Destanı, ese- kaydederek edebiyat tarihimi- ze mal eden, büyük > im Gi Palangası Kadısının destanini suh bey ki, bunların her biri meydan ci- hadın birer Arslanı ve merdanelik gühu- nun bebr ve kaplanı idi. “Ve min kerametülguzat; ol hinde Grij- gal nam Palangada kadı olan Kimesne alâ- kadrülbadaa bir destan nazmetmiş ve kendi müşahedesin yazmış; hak budurki, böyle gaziler olmasa mümkün idi. Derki, çün Palangai mez- burda Vali Ahmet bey kalede olan mü- cahidinin güzidesiyle Kapoşvar fethine müteveccih olmuştu; ve badelfeth Sigetvar fırsattır deyu Grijgal üzerine müstevli oldu,,... Burada, sözü, Peçevilile beraber Grijgal kadısına bırakıyorum İçinde baş olan kâfir Beyine Kracin derler idi ol lâine Çıka geldi hisar üstüne bir gün Grijgale edip kasdin digergün Yakındır aralık sorsan eğer b i igetvar'a var ola bir yarım mil çe mijbeH o YAPRAKLAR BAŞINI VERMİYEN ŞEHİT Haber toplarını attık Fig Ki yani ederiz İslâm Veli az idi gaziler begayet Ola derdik hemen Haktan inayet Yüzondört adam idik anda ey can O damda hazır olan ehli iman Gelen kâfir veli binden ziyade Kimisi atlu kimisi piyade Çıkıp taşraya çün yok cenge çare Kapuyu bağladık girdik hisare Eder kâfir o dem bir zimmi irsal Vere ile verile yani Grijga Yemin'etmiş orada nar ve nura Çelipaya ve sağ il ve Zebura Bu minval üzere eyler ahtü peyman Zarar görmiye bizden ehli iman Danışık eyledik ol demde vafir Çıkıp cenk etmeği rey ettik ahir... Udüvve varmağa etmezler ihmal Kamusu hazır oldu geldi filhal Çü hazır oldu anda cindi İslâm Kapu açılmağa ettiler ikdam Kulun hem kadı idim" ehli dine İmam idim mücahit zümresine Dediler kapuyu lütfedip aç gel Dahi kalbindeki havfı bırak gel Dedim anlara ey merdanı meydan Beaşkı Şahı Gazi Han Süleyman Kulak urup bir az dinlen makali Beyan edem size ben hasbihali GEÇMİŞ Z ZAMAN OLUR Kİ: yarım asır evvelki Galata köprüsü... Bir ucundan öbür ucuna bir meteliğe geçilen Reşat Ekrem KOÇU Muradım sorar iseniz buradan Değil men eylemek sizi gazadan Feda olsun bugün ger baş ve ger can ususa yarın ola İdi Kurban Veli"budur muradım dinlen elhak Bugün cuma ve yevmi arife elhak Ve bilcümle dedim ki bugün haccacı müslimin Arafatta ve sair müminin cami- n kanıyı açıp bir yüvesn caki ve iki koldan hücum olun Buların cümlesi gerçi yazdı İbadette, tazarruda, du Veliyken içlerinde iki uz İkisinin de sözleri maarif Muvahhit hem musalli ol ulular Nihayet nam ile anlar delâülar... Deli Mehmet biri merdane Maas Birisine dediler deli Hüsre Buların ikisi iki kula baş Olap dediler atlarını şabaş Civarımızda olan ehli dinden Kılai müsliminin canibinden İşaret toplarından ol erenler Uzaktan fevri almışlar haberler Kopar tozlar ular yeli yoldan Tutar gün yüzünü hep sağ ve soldan Sanurduk nice bin atla ve asker Erişti nusret için ey birader Bu hali baktı çünküm gördü küffar Hezimet buldu anda çarünaçar Yüzü tersine döndü kaçtı çümle ırardı gaziler ettikçe hamle Bular gelmezden evvel dinle noldu İki koldan ol iki gazi sürdü İkisi dahi olmuş mestü methuş Girerler alaya güya ki serhoş Savaş ederlerken ol gazada Deli Mehmet şehit olda orada luna bir acap hal oldu vaki, Değildir vâkıâ hak bu ki vaki Değülüm hak bilür bu sözde küzzap Bihakkı Mustafa ve Alü Ashab... Başını vermiyen şehidin menkibesini gelecek yazımdı tamamlıyacağım. vi