7 Nisan 1944 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 2

7 Nisan 1944 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 2

RU Şii 9 anahlardan sekizincisi: Müdahalecilik... Müdahalecilik, cemiyetimizin her unsurile fâni olduğu büyük topluluk mihrakında, cephe cephe bütün ferdi mu- rakabe hakkını, fertleri aşan bir irade ve idare kutbuna bağlamak sistemidir. Müdahalecilik, cemiyetimizde, ferdin öz nefsi üzerin- deki, nebati, hayvani ve insani murakabe hakkını -tırna- ğın uzama şeklinden, et ve iman ihtiyacına kadar - kendi- sini kendisinden daha iyi koruyacağına emin bulunduğu bir topluluk cihazına, kendi iradesile teslim etmesi, ve o cihazın, bütün cemiyeti fert fert teslim alması keyfiyetidir. © Vüdahalecilik, devletçiliği, derinliğine, genişliğine ve yüksekliğine, çok daha zengin mikyasta pilânlaştıran bir görüş içinde, çocuğu üstünde babadan, karısı üstünde ko- cadan, hastası üstünde doktordan, talebesi üstünde hocadan, borçlusu üstünde alacaklıdan ve nihayet fert üstünde, o ferde ait fotoğrafın sahibinden bir derece üstün, içtimai bir mürakabe ehliyetine inanmak, bu ehliyetin makamını ve iş cihazını kurmak ve bu cihazla fert arasında, bir vü- cudun uzuvlarile beyni arasındaki ahenk sırrına ermek davasıdır. & Bende iki (ben) var ; biri (ben) dediğim zaman işaret ettiğim irade ve hüviyet merkezi, öbürüde bu irade ve hüviyet merkezinin emri altındaki vücut ; işte bu ilk (ben), herkeste herkesi idareye memur olarak, içtimai irade ve hüviyet merkezinin tâyin ettiği bir mümessil olacaktır; yâni ben, benim sahibim olmayacağım, hakiki sahibim olan cemiyetin, kendi üzerime diktiği vekil olacağım ve her vekil gibi, asilin hüküm ve idaresi altında buluna- cağım. | Her ferdin, kendi ferdiyeti üzerinde, bölünmez bir bütün fikrinin ayrı ayrı vekâletini temsil etmesindeki mistikayı anlayan, başta cemiyetçilik olarak, bütün ölçü- lerimizle içiçe, müdahalecilik ölçümüzün de ruhunu anlar. © ideler - ki öpüştüğü her davanın aksidavası tarafından kurulmuş pusulara düşmek kaderine mahküm- dur - zıt cephelerini emniyet altına almadıkça kuru ve haşin bir softalık zindanında mahpus kalırlar; bu bakım- dan, mutlak ve pazarlıksız müdahaleciliğimiz, insanın bizzat sevdiği şeye ve inandığı gerçeğe esir olması gibi, kendi elile kendisine tahakküm edilecek bir sistem halinde billürlaştırılmak ihtiyacındadır ; öyle bir sistem ki, tırna- ğımız nasıl gömülü olduğu eti acıtmazsa, oda bize, ken- “dimize rağmen dışarıdan gelen bir tırnak gibi batmaz. © Bizim müdahaleciliğimiz, Demokrasyanın, fert hürri- yetinden doğarak, binbir tezat içinde bunalan ruhunu, en üstün ikilâp pilânında, hiç incitmeden, yeni zaman ve mekâna ulaştırmak ve bütün menfi kutuplarından temiz- lemek hamlesidir. © Bizim müdahaleciliğimiz, iman borcunu, sopa, kasatura ve tokmakla ödenmeğe davet etmeyen Allahın koştuğu kalbi itikat, yâni gerçek hürriyet şartındaki sırrın dünyaya tatbiki işidir. © Bizim müdahaleciliğimiz, Başbuğumuzdan dümen ne- ferimize kadar, cemiyet kadromuzun her uzvunu sımsıkı bağlayıcı, şahsın salâhiyetini yükselttikçe davaya esaretini derinleştirici, içinden hiç bir nefsanilik kokusu sızdırma- yıcı o hâkim ölçü ruhudur ki, evindeki taharet bezine ka- dar müdahale pençesine alacağı fert, eğer bu müdahalede dava dışı en küçük nefsanilik ve şahsi keyf edası bulursa, şehrin en yüksek noktasına çıkar, oradan, başka bir şahsın nefsaniliği uğrunda incitilen muazzez ferdiyeti adına avaz avaz haykırır ve anayasanın yıkıcısını, anayasanın intikam eline teslim etmek kefaletini bulur. BÜYUK DOĞU » 1001 Çerçeliler ÇAR için mebus olmalı... Münekkidin taraftar bulmak rakı sofraları tertiplemeli... Onuncu sınıf muharrirlikten hemen birincisine geçmek hayranlığını için, sağa sola eser ithaf etmeli ve akşamları RR Necip Fazıl KISAKÜREK kazanmak ve muharrirden NİSBETLER ŞEHİRDE AKŞAM Gün kahkahayla bitti, k için, Dağlara çekildi rüzgâr. Bir kahraman mı geçiyor?.. Minarelerde davet... lekender Fikret AKDORA Genç kızların hoşuna gitmek için, nezleli bir sesle abuk sabuk konuşmalı ve onları (Baybay!) diye selâmlamalı... Tiyatro eserinde halka azılı bir (tez) dinletebilmek için, fırsatını bulup ara yerde bir tabanca patlatmalı... stanbulun imar davasını kökünden halletmek için, zel- zeleye kazma ve yangına süpürge ısmarlamalı... iplomaya taş çıkartmak için, ablak suratlar üstünde şah- siyetsizlik vesikaları taşımalı!.. Rusyada ölüme mahküm olmak için, halis komonist; ve Almanyada hain ilân edilmek için tam bir vatanperver olmalı... Daha neler, neler neler!.. Hendeseye göre doğru hat, iki nokta arasında en kısa yoldur. Hayat ne kadar hendeseye benziyor, değil mi?.. 400 Bile bile sürdü gözlerini, Sırat köprüsünde küheylân. Yola çıkmak üzeredir misafirler, Toprak geriniyor gizlice. Nasıl bitirdi biribirini, nasıl? Yıldızlar ve geci Gel Emin ÜLGENER Nisbetlerin kaynaştığı uçurum; iyoruml.. 26 Gison 1944) 2.