14 Haziran 1946 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 2

14 Haziran 1946 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 2

EŞ e MM EM Nizamcılık © Nizam ve nizamcılık, başlı başına bir oluş değil, her oluşun ayrılık kabul etmez iş ve hareket şartıdır. © Görmek hâdisesinin meydana gelmesi için, nasıl gö- rülecek madde, görecek göz ve ışıktan ibaret üç ayrı ve mutlak unsura ihtiyaç varsa, bizde bütün hayatı, fikir, insan ve nizamdan ibaret sayıyoruz. Demek ki, nizam ve nizamcılık, bizce, kitap okunan bir odada, kitap ve oku- yucu unsurlarının yanında, ışıktır. Kitap, kâinat; ve oku- yucu, insan... © izamın bir gaye değil, vasıta, fakat bütün gayelere hâkim küdrette bir vasıta olduğunu tesbit eden aklımız, nizamcılık dâvasını ruhumuza tercüme ettirince, derin ve girift kâinat nizamı oltında, bu dâvayı ince bir anlayış çevreliyecektir; şöyle ki, yeryüzünde, ne fikirsiz ve ha- rekelsiz tek nizam, ne de nizamsız tek fikir ve hareket kabul edebiliriz. © Nizam, topyekün ruhun, topyekün maddeye işlediği ölçü şiiridir; ve öyle kudretli bir varlıktır ki, her türlü oluş cevherinin bir adam önünde gider, gittiği her yerde oluş gerçekleşir, kendi olduğu zaman herşey var, olmadığı zaman da herşey yok olur; âdeta ruhun mu onu, onun mu ruhu doğurduğu muammalaşır ve nihayet nizam, en mücer- ret mânasiyle, ruhun iskeleti halinde karşımıza çıkar. © Bizi tabiat düşündürsün: Üstüne taş atılmış durgun bir suyun halkacıkları, bir ağacın yaprakları, dalları, göv- desi ve kökü, havada bir kuş topluluğunun hatları ara- sındaki nizam, bunlardan her birinin bizzat tecelli ayna- sıdır; ve bu nizamlar, büyük ve merkezi kâinat nizamın- daki vahdetin kol kol şubesi... © Bizim anladığımız ileri ve üstün insan nizamına ge- lince, bu, her türlü ham ve kaba istif ve sürü tertibine zıt, 'her ferdin bizzat kendi şahsında inandığı şeyle cemi- yette inandığı şeyin mevkiini alması ve korunması hâdi- sesidir. Tıpkı camide, imam arkasındaki topluluğun, kal- kar, eğilir, oturur ve yatarken, şahıslar ve cemiyet halin- de temsil ettiği mükemmel iman ve şuur nizamı... Yurdumuzu saran bütün cemat, nebat, hayvan, insan ve mefhum kadrosunun, tek ve ana bir pilân etrafında, bir arının petek mimarisine kavuştuğunu görmek ve pelek- teki nizam çizgileriyle sınırlı hilerelerin, en saf.ve kakiki balla taşdığına şahit olmak... Bizim, maddi ve manevi Bütün varlık unsurlariyle bütün vatanı içine alan nizamcılık dâvamız, adetâ bir he- sap ve «defteri kebir» manzumesinden bir ifadedir: Ferdi kayıtlar küçük hesap zümrelerinde, küçük hesap zümre- leri tâli hesaplarda, tâli hesaplar esasi hesaplarda, esasi hesaplar umumi mizanda, umumi mizan ise alacakla ve- receği denkleştirmiş bir muvazene fikrinde, perçinli bir mutabakat levhası... Ve bu mutabakat levhasında tek ku- ruşluk bir cem hatası, bütün muvazeneyi allak bullak edici bir âmil sayılmaya ve hemen yok edilmeğe mah- kümdur. 8 Nizam ve nizamcılık, kalın hatlarını teker teker çiz- diğimiz, bundan sonra da lif lif ayıracağımız ruhun ay- nasıdır; ona bakmadan ne biz kendimizi görebiliriz, ne de o, bu ruha dönmeden herhangi bir mevcudu kadrolaştıra- bilir. © Nizam toplamanın, kargaşalıksa dağıtmanın; nizam varlığın, kargaşalıksa yokluğun tecellisi olduğuna göre, sa Peygambere atfedilen «bizden olmayan bize zıttır, bi- zimle cemetmeyen dağıtır» ölçüsündeki hikmet, Allahın varlık hediye ettiği insanoğluna nizamdan daha aziz bir oluş şartı tanımamak borcunu yüklüyor. İdeolocya Örgüsü — BUYUK DOĞU 7001 Çarçavaden Köpekler gibi Pişman olmak ne güzel |.. Gerli li pe önünde Pişman olm Yağmur a1 el dökülerek, meti borçlu Necip Fazıl KISAKUREK KİMLERDİR? Türkiye, 1939 - 1945 dünya faciasında ateşe girmekten kurtulmuştur! Bu fazilet ve ni- ğumuz, Allahtan başka kim olabilir? Fakat Türkiye, 1942 den itibaren parasının bir milyara doğru yükseldiğine, bütün alım değerini kaybettiğine, böyleyken sabit gelirli istihlâkçi sınıfların aynı kazanç çerçevesi içinde bırakıldığına şahit olmuştur ! Bunlardan mes'ul, ker halde mahlüklardır | Girmediğimiz harbin, iktisadi bakımdan bizim için nimet olmak yerine felâket olma- Erimek; kaybolmak, MM sından, hayat emen yüzde altıyüze çıkmasından, istihsal darlığının yüzde altıya inmesinden kimler mes Basmanın 150 ye, erse İğ 530 a, buğdayın 120 ye çıkmasından kimler mes'uldür? Türk nüfus kütüklerinde kayıtlı iyi veya kötü vatandaşların bütün malını ve mülkünü, © ilâhi ve insani hiçbir mo kabul imiyeceki ge bg geçirmeğe kalkmak, verme- yenleri de taş kırmaya gönd İçilen sudan, Yenilen yemekten, Sevgiliden, dâvadan n kimler m Pişman olmak Ve gölge varlıktari 1.. mes'u & hengâmede, bu canım milleti, kimlerdir ? Ve ardına kadar açık af kapısı önünde Haykırmak avaz a “Binbir gece masallarını şi a gyz tsolarii bilin? ya parmak ısırtan cinayet hâdiselerinden kimler mek işinden kiml İnhisar ve iktısad in gikamla ii elinde aileni anüler! rakipsiz ve sorumsuz tut- mak, habire pahalılandırmak v leri sarhoşluk med elat başka hiçbir unsur üzerinde verim gösterememek mârlife- muller arasında her mevsim istihlâki binlerce ton aşırtan hile ve dolap hikâyelerinden, (Sodom ve Gore) yi , Nihayet bugün, cihanın yeni bir şafak arayıcılığı adına varını yogunu teraziye attığı bütün ruh ve bir zamansızlık ve mekânsızlık âleminde pıhtılaştıran ve her şeyden bezmiş, her şeye güvenini kaybetmiş hale getiren NOT — Gündelik ve nisbeten kolay ğa (çerçeve) başlığı altında bir sabah gazetesinde neşreden, daha üstün ve itinalılarını da ( Fazıl Kısakürek, yukarıdaki yazıyı burası için NN aldığı halde sırf neşredip edemiyeceklerini eve) adıyla (Büyük Doğu) ya tahsis eden Necip Geliyoruz, şu-kadar illa insan | sanlamak için o güüdelik gazeteye vermiş ve neşredilemeyip (Büyük Doğu) daki gerçek mevkiine Hepimiz pişman |.. kavuşmasını beklerken, mi hem bu yazıdan nefsini mahrum edemediğini, hem de bir takım | tesviyeye çalıştığını görmüştür. Bu iki cepheli gayrete mukabil tek Fahri ERDİNÇ | cepheli vâkıa halinde, Kli ait olduğu (1001 çerçeve) sütununda ayniyle takdim ettik. N öy 2 5 Grek ada ç 5 Bil rar ri an ME X i. op