19 Aralık 1947 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 11

19 Aralık 1947 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 11

LAPISHANENOTLARI;:? Evet, Rus topluluğunun rünmekten pek çekinirler.” Üçer beşer başbaşa verir- ler, dünyanın en kısık se- kısa nekadar küçülebilece- ğini temsil ederler, O müthiş ve muhteşem efelerse, «âza- NEAP FAZIL KISAKÜREK daima kütle mârifet ve ka. nununa bağlı, fakat fert ha- linde tecelli eden işlerde- büyük kısmını teşkil eden (Mujik)ler gibi, hapishane- nin geniş kadrosu Âdem Babalardan ibarettir, Fakat bunlar şahıs şahıs, kendi hâs isimleri ve ferdiyetle- riyle görünmezler. Bir ba- taklığın üstündeki sivrisi- nek bulutu halinde, yalnız kütleleri ve kemiyet ye- künleriyle âşikârdırlar. Key- fiyetleri de kemiyet ye- künlarının bütününden ge- lir. Göze görünenler, bu sivrisinek (bulutu sağa bir sola kıvrılan ya- ban arıları gibi, en açık ve keskin ferdiyet timsal- cisi, müthiş ve muhteşem efelerdir. £ Herhangi bir Âdem Babanın hususi fer- diyetine nufuz etmek için, bir sivrisineği mikroskop alırcasına, celemeden geçirmek, lif Uf araştırmak ve tabaka ta- baka deşmek lâzımdır Sanki bu hallerini bizzat ve şuurla biliyorlarmış gi- bi, Âdem Babalar, müm- >kün olduğu kadar ferdi tezahürlerden çekinir ve bir köşede bir tahtakurusu lekesi halinde kalmayı ter- cih ederler. Siz, bir efe yürüyüşüyle ve hızla ko- ridordan geçerken duvara yaslanıverir . ve: önünüzde bir ân için hâil gibi gö- (o oğlunun, Başlarafı 7 nci sayfada herhangi bir yanlış zehabe hedef tu- tulmamasını temin için, şahit olarak dâvetinizi mahkemeden istedim, Fa- kat Hazreti Ömer'e sırtında çuval taşıtan, Sultan Selim'e «seni Şeriate şikâyet ederim!» dedirten, (Puvanka- re) yi hâkim huzuruna çıkartan ada. let kuvvetinin üstünlüğünü kimseye dinletemedim O zaman bir âmme mü- dafiinin maküs mütaleası, mahkemenin > içtihadımı bulandırdı ve isteğim redde- dildi, Böylece o nezih, o haklı, o sa- siyle konuşurlar ve hesap- taki « asgarı namütenahi > mefhumuna doğru, insan- Sırrı Ballioğlu ve Necip Fazıl Kısakürek ferdiyetini:. kısa (o Babalarda ferdi dece vatan ve millet kaygısiyle gös- terilmiş medeni cesaret, tarihe inti- kal etmiş mahrem bir vesika halini aldı. Ancak, yılmıyorum; ümidsizliğe kapılmıyorum; ve şu fırsattan faydalanarak size bu dilekçemi tak- dim ve bu ayın 31 inci günü yapa- cağım müdafaayı dinlemek ve intiba- larını size bildirmek üzere bir emini. nizin mahkemeye gönderilmesini rica ediyorum. Müdafaam, miralay İsmet beyi, cephe kumandanı İsmet paşayı, Başvekil “ve sonra Cumhurreisi' İsmet İnönü'nü ilgilendirecek ve düşündü. Mini KÜTÜPHANE 1) ANKARA yi peki yah çi ANOŞRERn ni mı namütenabi» ye doğru (dir. bir gayretle Âdem Baba- ların tam zitlarıdır. Meselâ merdivenler- den inerken yanrbaşınızda bir gölge peydahlanır ve kulağınıza fısıldayıverir : — Baba, bana on kuruş ver! Çok yolsuzum. (Pa- rasızım) Âdem Babaların geçimi umumiyetle bu tarzda... Hapisanenin esasi unsuru olarak iki sınıfı vardır: Âdem Babalar, efeler..; Birde bu iki sınıf ortasında, hiçbiriyle kaynaşmadan kenarda ka- lan, güya bir efendiler ve okur yazarlar sınıfı mevcut... Tek tük siyasi mevkuflar, muhtelis: me- murlar, hilekâr tüccarlar vesaire" vesaire, işte bu gü- ya efendi © sınıfındandır. Âdem Babalar, umumiyetle bu sınıfı istismar ederler ve daima zavallılık ve acın- dırma metodiyle bu sınıfın her âzasından günde en aşağı 10 veya 20 adet onar kuruş koparırlar, Ayrıca efelerin emir ve kumandasında helâ, keridor ve koğuş temizleyiciliğinden bilmem daha hangi işe kadar haf- tadan haftaya ve bir bele- diye resmi halinde aldıkla- rı (ödenek)ler vardır, De. .mek ki, hapishane, Âdem Babalardan, efelerden, bir de bunların arasında bir yabancilar sınıfından mü- rekkep üç unsurlu bir ter. kiptir. Âdem tezahür, recek kısımlarla doludur, Bu arada (Hâkimiyeti Milliye) mefhumunun na- sıl hetk ve tahrip edildiği 've' bazı vekiller, âmme mümessilleri, polis âmir ve memurlarının nasıl sözbirliği ederek, memlekette Cumhuriyeti, çölde seraba döndürdükleri, başlıca dâvamdır. Emelim, bir kere daha ih. yakâr hizmetlerinizi esirgememek sira- sının, geldiğini bildirmek ve sizi mu- kaddes vatan hizmetine dâvet etmek- tir, Sonsuz saygılarımı lütfen m büyurunuz ! Sırrı kenliddlei