5 Mart 1948 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 3

5 Mart 1948 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 3

TM C. H. P. VE PROPAGANDA i ROPAGANDA ve Basın anla- yışını, nasyonal sosyalizma, fa- şi ve komünizma plâkların- dan kulak dolgunluğu ile tem. sil etmeğe çalışan C. H. Partisi, bir gün, demekrasi şivesiyle konuşa. cağını hiç hatırına getirir miydi? İngilizlerin Taymis şivesiyle Türkçe uşması kadar insana tuhaf gelen bir (diyalektik) yolunda demokrasiden “bahseden Halk Partisi, bugün, gaze- “tesizlikten. gazetesiz Kalmış olmanın istırabından şikâyetçidir. Mahalle arası kongrelerinde, ga- zetesizlikten bahis açılmakta. kü çük Parti mahfellerinde gazetesiz kalmış olmanın devası aranmaktadır. “Bir siyasi eşe cemiyet bün- * yesinde, bir n mi resmetmesi' eme nasıl le açılmış ol duğu keyfiyeti karşısında bayretten hayrete, düşkmekteyiz Daha dün, Selim Sarper'in Basın ve Yayın kral. lığından Türk hudutları dahilinde mün- teşir, gayıi münteşir, intişara niyetli" veya intişardan memnu bütün mevku- teler C. H, Partisinin yekâvaz orga: , m idiler Bugün yeni şiveye intibakını tamamlamış, mubayyerülukul bir han- çere ameliyatı geçirerek, tok bir hay- kırışla demokrasiden bahseden bir mevkute bulunmayışı. C. H. Partisi propagandacıları namına cidden bazin bir realitedir. Kemal Turan'ların kur- dukları o pek yüksek fikri sistemin, bu derece çabuk iflâsına şahit ol. mak, bizzat kendileri için olduğu kadar, topyekün, bütün Halk Partisi sistemcileri hesabına da elem verici oluyor. Halk Partisi fikriyatiyle meşgul politikacılar. sanmış olmalıdırlar ki, fikir denen kıymet, Zümrüdü Anka gibi buudu mücerrette metafizik bir varlık. tir. Yaşayan cemiyet realiteleri ile, vazedeceğimiz (kıymetler (arasında bir münasebet aramak zarureti, Pa- tagonya dahil. bütün insan topluluk- larında kabul edilegelen ilmi kanun- lar meyanında olduğu balde, Halk Partisinin, midesi ile kafası arasında meçhul bir mahalde olduğunu düşün. düğümüz mubayyel cemiyet fikrinin doğum nabiyesi böyle bir hayati mü- nasebetler kanundan tamamen biha- berdir. Kaval, öttüremeyen insan elinde tek ve kaba bir ses çıkaran basit alettir. Fakat hançerenin. deha nis- betinde kudretine malik bulunan ço- ban, kavaldan misilsiz nağmeler çı- kartmaya, harikulâde bir incelikle muvaffak olur. İş ve Hedef Feyzi YÜZÜNCÜ N Fakat, ne yapalım ki, Say rimiz - hele Eflâtun'dan iki bin sene sonra - tek ses çıkaran basit kaval : haysiyetini çok aşan (kompleks) bir varlık olmuştur. Artık, tek ses değil, tek ses yerine. muazzam bir orkes tranın, o binbir çeşit telli ve yaylı sazlarını istiyen bir kümenin ruh armonisine kulak uydurmak lâzım gel- mektedir. Fikir mutfakları, bir mayo nez kâsesinde kaşık çalkalar gibi, binbir zihin feryadının muhtevasını döktüğü insan zekâsı potasında, güç ve yorgunluklu bir sentez yapmakta. dır. Bu sentez, fikirleri iğlâk etmek yolu değil, birini, ötekinin içinde fakat, daima dıştan gelen bir dikkat ve sây ile, yeni bir fikir inşa etmek ameliyesidir. Bizim Halk Partisi ise, eski Atina açık hava tiyatrosunun çömelme taşları kadar göze batan zihni fonksiyonunda, (Con Ahmet) beyin «zatülhareke makine» sinde tat. bik ettiği metod kadar gayri ilmi ve sistemsizdir. Kâmil bir basın şuuruna varmak, Cemil Barlas'lar gibi Basın düşman larının politika stajları müddetinde kolay kolay kazanamayacakları, bir ruhi meşkler âlemine ulaşmaktır. Ba- sın aşkının, hürriyet sevdasının, . bü- yük fırtınalarını kucaklamış çilekeş ler indindeki kudsi mânasına, ancak böyle bir mânevi tahammül fazileti ile erişilebilir, Bu, tıpkı, Mevlâna Ce- lâleddini Ruminin rahlesine diz çök. müş bembeyaz alınlı, taze müridin gözlerindeki ışık kadar feragat ve teslimiyet isteyen (bir mutasavvıf edasıdır. Basın müessesesi, kürenin dışın- da, bir gün Haik Partisine çarpacağı düşünülen bir kuyruklu yıldız mıdir *.. Basın müessesesi, kendi dünyamızın dışında, ayrı bir kâinat, seyyareler âleminin nâmekşuf varlığı mıdır ?.. Basın, sosyal hayatımızın bir par- çası, yaşayışımızın içinde, yaşayışı- e beraber mütalâası zaruri içti- bir müessesedir, Sosyolojinin bütün metod ve kanunlarından gafil bulunanlar için, sosyal realitelerin tekevvünü istikametine zıt bir Basın tasavvuru elbette mümkündür. Fakat, bu tasavvur, daima bir hayal olarak kalmağa mahküm, kırıstalize edilme. ğe nâlâyık, boş bir ideal halinde ka- fa ri çürüyüp gidecektir. Basından uzak. basından mahrum kaldığını sanan Halk Partisi, gazete- , 485 ye sahip olmanın yolunu değil, gaze- teyi doğuran, gazeteyi yayan umumi efkârdan mahrum oluşunu idrak et- meli, daha önce, onu arayıp bulma- lıdır. Bir jokey düşününüz ki, atı kaybol. muştur, bir dakika sonra yarışa gire- cektir; seyircilerin kahkahaları önün- de, başının kepisni aramaktadır | Bu memlekette, : Halk Partisinin ne dü- şünmekte olduğunu merak eden on bin insan gösteriniz; 19 milyona nis. betle yalnız on bin okur yazar ve gâzete satın alır insan Size, yarından e derhal bir Halk Partisi. gazetesi neşredeyim : Zira, on bin okuycu, on senede, ba. na bir milyon kazandıracaktır. Adesenin göziyle her hafta bir iş ve hedef: ( öüyük Doğu) fotoğrafçısı 7 lânı Cumhuriyet gazetesinde bu korkunç fuhş ticareti önünde ürperiniz!, Tarihin en meşhur zamparası KAZANOYA'nı Aşk Maceraları Kadircan KAFLI Üçüncü sayısı çıktı. Gerek içi geri kapağı hakik! çapkınlık şaheseri, dile çevrilen, beş defa filmi yapılı bir harika. Alınız ve eksiklerini tamamlayınız. İSTANBUL YAYINEV “Nuruosmaniye Cad. 57/1 İstanbul