12 Mart 1948 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 10

12 Mart 1948 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 10

DİVYAVADANA : Kunâla adını çok güzel gözlerinden delayı vermiş- lerdi; çünkü gözleri (Ku- nâla): kuşununkiler kadar güzeldi Sarayın : velvelesinden uzakta yaşıyor. nefsini Gi- hanın've eşyanın fâniliğini düşünmek ve mürakabe etmeye hasrediyordu. Kunâla'rın üvey annesi olan kıraliçelerden birisi, ona karşı aşk ve arzu duy- maya başlamıştı, Fakat de likanlı onu red ve, istihfaf etti. Kadın öc almak için yanıp” tutuşuyordu Kunâla bir müddet sonra uzak bir eyalete gönderil- di, Gizlice kıralın fildişi mübrünü : çalan kıraliçe, özimiin uydur. rman önder- di. Bunda, prensin gözleri- ni çıkarmaları yazılıydı. Ferman geldiği zâman kimse bu kadar güzel göz- lere “el kaldırmayı üstüne alamamış. hattâ bizzat pens emrin yerine gelmesi için adamlarını teşvik et- mişti, Nihayet iğrenç kıya- fetli bir herif bu cellatlığı üzerinği aldı. Ağlayan ve inleyen halkın önünde bir “— çıkarıldığı zaman bu- eline alan Kunâla de- iki i — Sefil et parçası! Şim- di, biraz evvel gördüğün Şekilleri artık niçin gör. , müyorsun ? - Sana bağlanan ve «işte bu benim! » diye akılsızlar ne hayallere ka. pıldılar, ne utanacak bir vaziyete düştüler | “İkinci ln de çıkarıldı. ğı zama — güçlüklerle elde ettiğim etten gözlerim ben- den alındı; fakat buna â basiret Tgözlerim açıldı. Reddine imkân ol- mıyan hakiki hikmeti mü- kemmel görüyorum, Kral seni evlâtlıklan reddettiyse ben en büyük krala, haki- ki padişaha .evlât oldum. Meşakkat ve ıstırabın ken disine bağlı olduğu kırallığı saltanatına nail oldum! dedi. Bu meşum emrin kıraliçeden sudur ettiğini haber verdiler — Uzun zaman sâadet- ten, hayattan ve iktidar. dan nasibi olsun!. dedi. Bana bu büyük 'saadeti, gönderdiği o emirle tattır. mış oldu. Ve karısını alarak dilene dilene, şehir şehir gezme- ye çıktı Nihayet babasının şehrine geldiği zaman sa- rayın karşısında eline al. dığı bir utla şarkı söyle- meğe başladı. Kıral Kunâ- la'nın sesini tanıdı ve onu çağırttı Karşısında bir kör görünce oğlu olmasına ih- timal bile vermedi. Sonun- da iş anlaşıldı Kıral kede. rinin ve ıstırabının şidde- tinden 'mücrim olan kırali çeye işkence yapmak ve öldürtmek istedi, Fakat Kunâla alçakça ha. — O'eğe elit ettiyse, sen âlicenap- lık göster! Bir kadını öl- dürme! İyilikten ve âlice- naplıktan daha yüksek bir mükâfat yoktur. Kâmil (Tathâgata) yâni Buda bunu methetmiştir dedi 've kıralın huzurun: da yere kapandı: — Ey kıral hiçbir isti. ap duymuyorum. Maruz kaldığım zalim muameleye rağmen hiddetin hissetmiyorum. gözlerimi çıkartmayı emre. den üvey anneme karşı ancak iyilik hisleri var! dedi. Kunâla'nın hikâyesi © Asaf Hâlet ÇELEBİ ” nanlıyı aşılamak, DEMOSTEN : Atinalılar ! Vazifenizi ne zamân yerine getireceksi. niz ? Ne bekliyorsunuz ? Si. zi tazyik ve teşci edecek bir'âmil mi; o halde, şim- di, şu ânda cereyan eden hadiseye ne isim verebilir. siniz? Hür insanlar için, tazyik ve teşci edici bir âmil olarak haysiyetsizlik ve şerefsizlikten büyük ne olabilir ? Umumi meydan. lardan geçip şu konuşma- ları mı duymak istiyorsü- nuz? — Ne haber? — Hiç! Bir Makedonyalı Atinaya hâkimdir ve Yü nanistanı idare etmektedir ! Başka hiç bir haber yok! Fakat Atinalılar, hasmin, durup durduğunuz yerde ölümünü dilemekten büyük zül mü olur ? (Filip) ölmüş, “ne çıkar? Siz işleri bu tarz- da idare ettikçe ölen (Filip) in yerine bir başkası çıkıp yine başınıza tebelleş ola- cak değil midir ? İşte Atinalılar, nihayet rahatlık ve selâmettesiniz. Dünyanın en güzel belde. sine sahip, tükenmez kay: naklara malik ve en kes. kin şan ve şöhretin tepe sindesiniz. “Artık yapacak ne var, öyle mi? Hayır, Atinalılar, en teh- - Mikeli iş, işi bitti sanmak. gayeye varıldı farzetmek- | tir. Orduya para gönder. mek lâzımdır, Ordunun bü tün ihtiyaçlarin yerine ge. tirmek lâzımdır, Bütün Yu- nanistanı gezmek, her Yu. alevlen- dirmek,.dâva etrafında hal- kalandırmak lâzımdır. Siz, topyekün atalet içinde bek- - erken, bir (Şalsis) ve (Me- gar)ın Yunânistanı kurtar. masinı mı bekliyorsunuz? Halkın saadeti, ancak onun kendi kendisini kurtarma- şen,budur! Babâlarınızdan size kalan haysiyet mirası budur! Onlar, ırklarına ve medeniyetlerine karşı kuru. lan tuzakları, fert fert, ken- dileri tepelediler. Eğer ara- seyi bulamıyacaktır. Bana şöyle bir sual so. rabilir: «Söyle; yapmadığın , e iyilikler hangi- lewidir?» Bu suale cevap dak zordur. Size vatan uğrunda hangi fedakârlığı- mı saysam, yaptığım değil, yapmadığım; verdiğim de. gil, esirgediğim şey önün- de hiçbir kiymet belirte. mez. Her vatandaşın da nefsine sormakla mükellef oldüğu sugl budur: «Söy- le; vatanına yapmadığın. vatanından esirgediğin iyi- İikler hangileridir ?» Atinalılar ! Ben. roller sihat veriyor, gösteriyorum. bu, roller arasında en kü- çüğüdür, fakat benim ö- ğütlerimi. kabul edecek o- lursanız, roller arasında en büyüğünü yerine getirmiş olursunuz. NUTUK Prof. Ş$.&.