12 Mart 1948 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 3

12 Mart 1948 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 3

BEKLEDİĞİMİZ NİZAM Eflâtun, eski Atina sitesinin kötü idare edil- diğine kaniydi. Hattâ: «Bütün cemiyetler kö- tü idare edil mektedir.» de- mekten çekin- devlet adaniları yahut da, filozoflar Filozof, memişti. filezof olmalı, devlet âdamı seçilmeli idi, hiç şüphe yok ki, daha şamil bir mâ. na iklimine bakmasını bilen insandır. Onda. bütünü, küllü kavrayan kusur. Ona göre, suz bir idrak ve ihata hassası var- dır.* Yalnız, filozofun, daima iyi bir aksiyon adamı olmadığı tarihin oluşu içinde, çok defa müşahede edilmiş bir keyfiyettir. Eflâtunun yaşadığı cemiyetle, dün ya arasındaki fark, müteassıp bir (for- malist) göziyle, elbette ki çok derin- dir. Fakat. Atina sitesinin muhtevası ile, bilfarz Birleşik Amerika cemiyeti muhtevası arasında, nihayet bir sigara kâğıdı kadar fark bulmak mümkündür. Dünkü Atinanın, Atinalı ana ve ba- badan doğmak bahtına erişmemiş esir- lerine mukabil, bugünkü Birleşik Ame- rikanın da zenci köleleri vardır, Ati. na sitesinin, kendi dar kadrosu dışın- da yaşayan mazlumların hürriyet hak- larını unutması gibi, bugünkü demok- rasya da, meselâ yüz milyonlarca Çin- inin hayat hakkını unutmuş görün- va nin Aa siyasi partileri, geniş küt. lelere saadet iksiri vâdeden tılsımı henüz keşfetmiş değillerdir. Bilâkis, siyasi partiler, Atom parçalanmâsının zıddına olarak, bir takım (doktrin) cü- zülerine ayrıldıkça, daha az sayıda insan ruhuna hitab etmekte; ve bu parçalanmadan, kuvvet yerine, bir takım beşeri zaaflar tehassül ey- lemektedir. Böylece, insanlık, teknik harikulâdeliğin inkişafı nisbetinde, rubi bir dalâlet gayyasına sürüklen- mekte ve ruhunu elden kaçırmaktadır. Bütün insanlığa şamil saadeti, bizati- hi kendi bünyesinde inşa eden s0s- yal nizam cevheri, hangi fikri siste- min benüz nâmalüm olan gizli (dok- trin) rüşeyminde saklıdır ?.. İnsanlar, bugüne kadar, beşeri saadeti topye- kün. billürlaştıran böyle bir marifet kıvamına gelememişlerdir Kapitalizma dünyası, çok partili siyasi lübiyat içinde, şahâne ve sefih melodram sahneleri kadar, sefil ve muztarip 33 Mk tablolar da reşmeylemektedir. İnsanlı- ğı ideal refaha kavuşturacağını haykı. ran komünizma, gayesine o kadar çok sarılmıştır ki, (reel) dünyamızın bütün ışıklarından uzaklaşmış ve kendisini kör: bir kuyuya atmıştır. (Kari Marks)ın soytarı suvarileri, ideal re- fah nakaratiyle, sar'aya tutulmuş di- vaneler halinde şimal ve cenup kutbu arasında zıplamaktadırlar. Sosyalizma, ne, olması lâzım geleni tayin edebil miş, nede, olanı kıymetlendirebilmiş- tir, Böyle bir kıymetler sahasında, mücellâya hasret giden fikir adamı, mukaar adesenin tersi kadar ruyet imkânsızlığı içindedir Görülüyor ki, bükün arasi, ler, beşeriyetin hâd devrede bulunan se- falet hastalığına şifa verici ek şöyle dursun. bilâkis, onun ruhi asa- let Kitayetiliğiidik ropları aşılamaktadırlar, Komünizmayı tanımadan evvel. dünyamız, daba ra hat nefes alabiliyordu. Şimdi. yer yüzünün sayısız cemiyeti, zıykı sadır illetine müptelâ olmuş gibidir Eflâtun'un iddiası, bugün, dünden daha rahat bir intibakla. (realite)nin ifadesidir. Hakikaten, «bütün cemi. yetler kötü idare edilmektedir.» Çare ve halâs nerededir ? Batı dünyasının - terkipçi medeniyeti, yaptığı (sentezjin bütün cilâsını aşın- nedir, (dırmış, altından çıplak bir ruhsuzluk mu doğmuştur ?,. Büyük Şark, ezeli ve eteği Şark, iç kâinatımızın hiç cevherinde, yeni bir tulü cezbesiyle, kâmil bir davranışa varabilecek midir ?.. İzafi tazyikleri ve kıymet hükümlerini kolayca bir tarafa atan külli bakışlı büyük fikir kutupları, Batı medeniyeti diye, müs takil bir varlık olamıyacağını çoktan isbat etmişlerdir. En iptidai kültür devirlerinden itibaren, insanın hayat çilesini adım adım takip eden muasır Etnoloji tetkikleri, Şarkın ; o büyük ve ebedi Şarkın, bütün kiymetler sa- hasının o harikulâde tohumunu, nasıl cömert bir asaletle kucakladığını tes- bit etmiş bulunmaktadırlar, Suya dal dırılan değnegin parçasının kırılma- sını, inkisar kanuniyle izah eden fizik ilmi gibi, Şarkında, Batının kültür rahmine girmesindenberi uğradığı ba- yal inkisarını izah edecek bir yeni ilim dünyası lâzımdır. Bu dünya nere- dedir ?,, Âdemle Havvâ'nın yer yü- züne İndiği tasavvur olunan Seylan adasında mı ?.. Metafizik coğrafyanın, (pozitivist) anlayışa zıt kâinatı içinde alabildiğine yüzmek, bu değer bük- münü yakalamamızı asla yardm et. meyecektir. İdealizma, hayal dünya- sının meczupları elinde. ağır bir tes. bih kadar, muttarit bir avâze maki. nesi haline gelmiştir. Siz, gelin. benimle beraber, şa- fak vakti, göklere sabah ezanı akset- tiği zaman, nur akan fecrin ilham ettiği ebedi hakikate bakınız : Kâina- tın saadet sarayını açacak sihirli anah- tar, küreyvatı hamrasının (kartdövizit)i Türk olan ırkın, İslâmi örs sathında tunçlaşmasından meydana gelecektir | Adesenin göziyle her hafta bir iş ve hedef: (Büyük Doğu) fotoğrafçısı Üdigor ki: “Babıâlide o müşlerisi pek bol fuhuş edebiyatının bir vitrini ni görmek istiyor i İmusunuz ? Bakınız, dünyanın en sefil kalemi olan Pitigrilli nasıl azizleştirilmiştir ?,, :