30 Aralık 1949 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 16

30 Aralık 1949 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 16

B. İhsan Bayraktar, Tokat — Peygamberler Peygamberine âit mukaddes emanetlerin, . hilâfetin lâğvından sonra Topkapı sarayına kaldırıldığını ve müze kadrosu i- çinde muhafaza edildiğini sanıyo- ruz. Hürmetler... İsmet Gökyiğit, İstanbul — Bir müslüman, sırasına göre koyundan daha yavaş ve aslandan daha sert- tir, Allah icin, Allah adına duyulan kin ve nefret hislerinde müslü- man, sertlik ve taarruz hududu ba- kımından dilediği kadar ileriye gi- debilir, Müslüman, yalnız nefsine ait işlerde hudutsuz yumuşaktır. Bu, inceler incesi ölcüyü hiçbir ân kaybetmemeniz ricasıyle sevgiler... Yine Süreklilik (11 inci sayfadan devam) edemez; buna mukabil bunlar . birbirine bağlı olduğu için esas iti- bariyle de süreksizliği ifade eder. Bu takdirde metre üzerindeki bö- lümler, bir sıraya dizilmiş ve bir- birinden incecik perdelerle ayrıl- mış sonsuz kompartımanlara ben- zer. Bütün müşterek mikyaslı ifa- deler bu bölmelere dâhildir. Bu mikyas üzerinde gelişigüzel bir noktayı ele alsak, bu nokta, şüp- hesiz ki, bir fâsıla üzerinde bulu- nur. Bu noktanın bir bölme üzerin- de bulunması ihtimali, sonsuza kar- “şı bir muayyen, yeni bir fâsıla do- guracaktır. 1 Fakat ne de olsa, müşterek mik- yassız kemiyetler, fizik ilminin hâ- kimidir. Fizik ölçülerinde âdi ke- sirler nadir görülür. Çünkü bun- A a Samimiyet (3 üncü sayfadan devam) .zannettin?» Bu hâdisenin canlı şa- .hidi, çok şükür şu dakikada sağ bulunan Lüsyen Abdulhak' Hâmid hanımefendidir. 8 — Bir maarif müfettişinin, si- fırla namütenahi arasındaki farkı Kaya Özdemiroğlu, Kırıkkale — Haftada, ortalama olarak 300 mek- tup alıyoruz; halbuki bu sütunda cevaplandırma imkânımız 10 - 20 mektubu geçemez. Tenezzül etme- mek diye bir ithamı redederiz. Şi- irleriniz cevaplandırılmıştır. Say- gılar... M. E. Selâmi, Malatya — Sizin anlayışınıza malik bulunan insan- larla övünüyoruz! Bütün didinme- lerimiz, sizin gibiler içindir. Mek- tubunuzun son kısmını pek yakın- da neşredeceğiz. Bağlılık... Bekir Erkoca, Malatya — Sizin- le de bahtiyarız! Çözülmez. bağlı- lıklar... Selâhattin Kaptan, Mehmet Ya- zıcı, Kaya Özdemiroğlu, Refet Kö- lar, sonu olmıyan sıhhate delâlet eder, Biz, fizikte âşar hanesini, ka- bul edilen sıhhat derecesine göre yürütürüz. : Takdir edilebilen, sayılabilen her süreksiz vâkla, bilgimize yaptığı- mız bir ek, bir ilâvedir. Misal olarak ışık hızını ele ala- lum: (Maksvel) in, ışık hıziyle elek- trik ve (manyetik) çarpmaları ara- sındaki nisbetin (1) olduğunu keş- fetmesiyle fizik âleminde yeni ve mühim bir şube açılmış oldu. Nite- kim telgraf, telefon ve radyo bu keştin neticesidir, (Dalton) un muhtelif cevherlere ait kemiyetler arasındaki kimya münasebetinin tam veya kesirli adetlerle muayyen adetlere bağlı olduğunu keşfetmesiyle de madde- nin (atom) nazariyesi doğdu ve bu hâdiseden (atom) fiziği meydana geldi. Devlet Reisine izah ederken «sıfır benim, namütenahi ise sensin!» de- diği icin evvelâ mebus ve sonra Ve- kil olması da, mazi ve istikbale doğru insanlık tarihinin en canhı- raş muhali olarak yaşayacaktır. 9 — Üçüncü sahifenin sağlı ve sollu sütunlarında neşrettiğimiz iki (97 rüklü — Şiirlerinizin dâva ve muh- teva kıymetine dikkat etmiş ve on- ları tamamen benimsemiş olmak- la beraber, şiir ve sanat mevzuun- da gayet titiz ölçüler taşıdığımız için, sizin de ayni titizliğe erdiği- nizi gösterecek yeni tecrübelerini- ze kadar elimizdeki örnekleri neş- retmiyeceğiz. Bu ricamızı âlelusul söylemiş bir söz telâkki etmemeni- zi ve mutlaka bize yeni kalem tec- rübelerinizden göndermenizi ehem- miyetle ve tekrar rica ederiz. Bir şiiri beğendirmenin tek çaresi, ev- velâ şairinin, onu beğenmemekle işe başlamasıdır. Nefsini inde ne kadar Zzörluk hissi duyarsanız o kadar muvaffak olursunuz. Sev- giler... Hasan Alkış, Biga — Hademe-i hayratın acıklı hali, eski dert... Ev- kâfın, bütün gelirini hazineye bo- ca ederken, bizzat kuruluşundaki gayenin hizmet edicilerini mahrum bırakması, izahı kolay işlerden de- ğildir. Ana ölçü düzelmedikçede bu iş düzelemez. Allahtan lütüf ni- yaz edelim!.. A. P, Çaykara — Bahsettiğiniz * kitabı bize göndermeniz ricasiyle ihtiramlarımızı bildiririz. Atom ağırlıklarını yedişerlik aile gruplarına bölen (Mendelyef) serisi de sayıların ehemmiyetine, ayrı bir misal teşkil eder. (Faradi) nin, elektriğe ait madde kemiyetinin de sayılara bağlı oldu- gunu keşfetmesi, elektriğin de (a- tomik) olduğunu meydana koymuş- tur. * Böylece, attığı ilk adımda sürek- sizliği, ikinci adımda sürekliliği, üçüncü adımda yine süreksizliği, dördüncü adımda tekrar süreklili- ği görmeğe başlıyan müsbet bilgi- ler gözü, keza sayılara bağlı bir tecrübe ve müşahede plânında, he- nüz karar kılacağı nihai merhaleyi kestirmemiş bulunuyor. Fakat il- min gidişi, süreksiz sanılan eşya ve hâdiseler üzerinde de süreklili- ğe açılan gizli kapıları keşfetmek- ten ve her adımda yeni bir hayret eşiğine takılıp kalmaktan ibaret bulunuyor. müthiş vesika, bugün ait oldukları zatlardan ikisinin de kendi nazik mevkilerini ihtar edici mahiyette olarak, başımızdaki şahısların, dün- leriyle bugünleri arasındaki uçu- rumu ne eşsiz bir belâgatla haykır- maktadır! DEDEKTİF X BİR a